The holographic portrait of the current manager of the basic school and the need for new management possibilities

Bibliographic Details
Main Author: Amorim, Antonio
Publication Date: 2017
Other Authors: da Matta, Alfredo Eurico, de Freitas, Kátia Siqueira
Format: Article
Language: por
Source: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Download full: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8751
Summary: This study aims to analyze the Profile Manager basic school holographic, highlighting the urgency in construction and consolidation of a contemporary management process, which is innovative and presents new management possibilities to ensure institutional quality, the management of the school. We obtained results that: there's a conservative profile of the managers working in elementary school; There is a need to ensure the educational innovation and the creation of an institutional space transformer, enabling the formation of a democratic profile for the new school manager, with the establishment of an institutional practice that promotes the quality of management and educational life in schools.
id UNESP-15_d90f2f1beecc8755c8bceb3e7d5dd247
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8751
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling The holographic portrait of the current manager of the basic school and the need for new management possibilitiesEl retrato holográfico del director de la escuela básica y la necesidad de nuevas posibilidades de gestiónO retrato holográfico do gestor da escola básica e a necessidade de novas possibilidades gestorasSchool management. Educational innovation. Holographic profile.Gestión de la escuela. Innovación educativa. Perfil holográfico.Gestão escolar. Inovação educacional. Perfil holográfico.This study aims to analyze the Profile Manager basic school holographic, highlighting the urgency in construction and consolidation of a contemporary management process, which is innovative and presents new management possibilities to ensure institutional quality, the management of the school. We obtained results that: there's a conservative profile of the managers working in elementary school; There is a need to ensure the educational innovation and the creation of an institutional space transformer, enabling the formation of a democratic profile for the new school manager, with the establishment of an institutional practice that promotes the quality of management and educational life in schools.Este estudio presenta como objetivo hacer un análisis del perfil holográfico del gestor de la escuela básica, poniendo de relieve la urgencia en la construcción de una práctica contemporánea de gestión, innovadora, que establezca nuevas posibilidades gestoras y garanticen la calidad institucional, la gestión de la escuela. Se emplearon presupuestos de la investigación cualitativa, la lectura crítica de documentos y la literatura que se ocupa de la gestión e innovación de procesos gestores en la escuela. Los resultados del análisis muestran que: existe un perfil conservador de los directivos de la escuela básica; hay que asegurar la innovación educativa y la creación de un espacio institucional transformador, que permita la formación de un perfil democrático al nuevo gerente escolar y lleguen a sus subordinados, con el establecimiento de una práctica institucional que promueva la calidad de la gestión y de la vida educativa en las escuelas.Este estudo tem como objetivo analisar o perfil holográfico do gestor da escola básica, destacando a urgência na construção e na consolidação de um fazer contemporâneo de gestão, que seja inovador e definidor de novas possibilidades gestoras que garantam a qualidade institucional na gestão da escola. Foram empregados pressupostos da pesquisa qualitativa, fazendo a leitura crítica de documentos e da literatura que trata da gestão e da inovação dos processos gestores na escola. Os resultados da análise indicam que: há um perfil conservador dos gestores que atuam na escola básica; existe a necessidade de garantir a inovação educacional e a criação de um espaço institucional transformador, que possibilite a formação de um perfil democrático para o novo gestor escolar e que alcance seus liderados, com a efetivação de uma práxis institucional que promova a qualidade da gestão e da vida educacional nas escolas. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2017-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/875110.21723/riaee.v12.n.3.2017.8751Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.12, n. 3, jul./set. (2017); 1802-1819Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.12, n. 3, jul./set. (2017); 1802-18191982-55872446-860610.21723/riaee.v12.n.3.jun-set.2017reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8751/6763Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAmorim, Antonioda Matta, Alfredo Euricode Freitas, Kátia Siqueira2018-07-27T22:38:47Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8751Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:38:47Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The holographic portrait of the current manager of the basic school and the need for new management possibilities
El retrato holográfico del director de la escuela básica y la necesidad de nuevas posibilidades de gestión
O retrato holográfico do gestor da escola básica e a necessidade de novas possibilidades gestoras
title The holographic portrait of the current manager of the basic school and the need for new management possibilities
spellingShingle The holographic portrait of the current manager of the basic school and the need for new management possibilities
Amorim, Antonio
School management. Educational innovation. Holographic profile.
Gestión de la escuela. Innovación educativa. Perfil holográfico.
Gestão escolar. Inovação educacional. Perfil holográfico.
title_short The holographic portrait of the current manager of the basic school and the need for new management possibilities
title_full The holographic portrait of the current manager of the basic school and the need for new management possibilities
title_fullStr The holographic portrait of the current manager of the basic school and the need for new management possibilities
title_full_unstemmed The holographic portrait of the current manager of the basic school and the need for new management possibilities
title_sort The holographic portrait of the current manager of the basic school and the need for new management possibilities
author Amorim, Antonio
author_facet Amorim, Antonio
da Matta, Alfredo Eurico
de Freitas, Kátia Siqueira
author_role author
author2 da Matta, Alfredo Eurico
de Freitas, Kátia Siqueira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Amorim, Antonio
da Matta, Alfredo Eurico
de Freitas, Kátia Siqueira
dc.subject.por.fl_str_mv School management. Educational innovation. Holographic profile.
Gestión de la escuela. Innovación educativa. Perfil holográfico.
Gestão escolar. Inovação educacional. Perfil holográfico.
topic School management. Educational innovation. Holographic profile.
Gestión de la escuela. Innovación educativa. Perfil holográfico.
Gestão escolar. Inovação educacional. Perfil holográfico.
description This study aims to analyze the Profile Manager basic school holographic, highlighting the urgency in construction and consolidation of a contemporary management process, which is innovative and presents new management possibilities to ensure institutional quality, the management of the school. We obtained results that: there's a conservative profile of the managers working in elementary school; There is a need to ensure the educational innovation and the creation of an institutional space transformer, enabling the formation of a democratic profile for the new school manager, with the establishment of an institutional practice that promotes the quality of management and educational life in schools.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8751
10.21723/riaee.v12.n.3.2017.8751
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8751
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v12.n.3.2017.8751
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8751/6763
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.12, n. 3, jul./set. (2017); 1802-1819
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.12, n. 3, jul./set. (2017); 1802-1819
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v12.n.3.jun-set.2017
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1788171043661152256