The teacher who teaches mathematics in the early years: an opening to continuous historical events

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mocrosky, Luciane Ferreria
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Orlovski, Nelem, Lidio, Henrique
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10894
Resumo: In this text are exposed historical aspects of the teacher training of the initial years of elementary school. From a philosophical-hermeneutical perspective, light is shed on meanings attributed to the term formation. With the understandings made possible by the interpretative-reflective study, it is evident historical records to Pedagogy as a locus of academic formation of this professional. It presents a description of what came as an inheritance of the historicity of these courses, explaining understandings about how mathematics presents itself in such graduation. As a comprehensive synthesis, it should be emphasized that Pedagogy will always remain in its constitution, given that the identity of the course as teacher's trainer in the early years, and even more so, the mathematics teacher, is on the way, leaving open possibilities for teacher training to take place.
id UNESP-15_da0a45c46abe033e5fa09a92515e333b
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10894
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling The teacher who teaches mathematics in the early years: an opening to continuous historical eventsEl profesor que enseña matemáticas en los años iniciales: una apertura al continuo ocorre históricoO professor que ensina matemática nos anos iniciais: uma abertura ao contínuo acontecer históricoMathematical EducationInitial formationPedagogyEarly yearsEducación MatemáticaFormación InicialPedagogíaAños inicialesEducação MatemáticaFormação inicialPedagogiaAnos iniciais.In this text are exposed historical aspects of the teacher training of the initial years of elementary school. From a philosophical-hermeneutical perspective, light is shed on meanings attributed to the term formation. With the understandings made possible by the interpretative-reflective study, it is evident historical records to Pedagogy as a locus of academic formation of this professional. It presents a description of what came as an inheritance of the historicity of these courses, explaining understandings about how mathematics presents itself in such graduation. As a comprehensive synthesis, it should be emphasized that Pedagogy will always remain in its constitution, given that the identity of the course as teacher's trainer in the early years, and even more so, the mathematics teacher, is on the way, leaving open possibilities for teacher training to take place.El objetivo de este texto analítico-reflexivo es exponer aspectos históricos de la formación inicial del profesor polivalente, pedagogo, que ha actuado, entre otras áreas, en los años iniciales de la Enseñanza Fundamental. El texto comienza lanzando luz sobre significados atribuidos al término formación, por los sentidos provenientes de los estudios de textos sobre la temática de formación en una perspectiva filosófica- hermenéutica. Con las comprensiones posibilitadas, sigue en busca de registros históricos a la Pedagogía como locus de formación académica del profesional que actuará como docente en los años iniciales de la Educación Básica. Por ese camino, presenta una descripción de lo que vino como herencia de la historicidad de estos cursos, explicitando entendimientos acerca del modo en que las matemáticas se presentifica en tal grado. Como síntesis comprensiva el estudio destaca que la Pedagogía permanecerá siempre en constitución, habida cuenta de que la identidad del curso como formador del profesor de los años iniciales, y más aún, del profesor de matemáticas, está en camino, haciéndose, dejando en abierto posibilidades para la formación del profesor.Este artigo apresenta aspectos históricos da formação do professor dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Numa perspectiva filosófica-hermenêutica, lança luz sobre significados atribuídos ao termo formação e, com as compreensões possibilitadas pelo estudo interpretativo-reflexivo, evidencia registros históricos à Pedagogia como lócus de formação acadêmica do professor dos Anos Iniciais. Pela descrição do que veio como herança da historicidade do curso de Pedagogia, o texto explicita entendimentos acerca do modo como a matemática se presentifica em tal graduação. Como síntese compreensiva, destaca que a Pedagogia permanecerá sempre em constituição, haja vista que a identidade do curso como formador do professor dos Anos Iniciais e, mais ainda, do professor de matemática, está a caminho, construindo-se, deixando em aberto possibilidades de a formação do professor se dar.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1089410.21723/riaee.v14i1.10894Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 221-236Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 221-2361982-55872446-860610.21723/riaee.v14i1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10894/7893https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10894/7894https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10894/7981Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMocrosky, Luciane FerreriaOrlovski, NelemLidio, Henrique2019-06-25T00:29:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10894Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-06-25T00:29:40Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The teacher who teaches mathematics in the early years: an opening to continuous historical events
El profesor que enseña matemáticas en los años iniciales: una apertura al continuo ocorre histórico
O professor que ensina matemática nos anos iniciais: uma abertura ao contínuo acontecer histórico
title The teacher who teaches mathematics in the early years: an opening to continuous historical events
spellingShingle The teacher who teaches mathematics in the early years: an opening to continuous historical events
Mocrosky, Luciane Ferreria
Mathematical Education
Initial formation
Pedagogy
Early years
Educación Matemática
Formación Inicial
Pedagogía
Años iniciales
Educação Matemática
Formação inicial
Pedagogia
Anos iniciais.
title_short The teacher who teaches mathematics in the early years: an opening to continuous historical events
title_full The teacher who teaches mathematics in the early years: an opening to continuous historical events
title_fullStr The teacher who teaches mathematics in the early years: an opening to continuous historical events
title_full_unstemmed The teacher who teaches mathematics in the early years: an opening to continuous historical events
title_sort The teacher who teaches mathematics in the early years: an opening to continuous historical events
author Mocrosky, Luciane Ferreria
author_facet Mocrosky, Luciane Ferreria
Orlovski, Nelem
Lidio, Henrique
author_role author
author2 Orlovski, Nelem
Lidio, Henrique
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mocrosky, Luciane Ferreria
Orlovski, Nelem
Lidio, Henrique
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematical Education
Initial formation
Pedagogy
Early years
Educación Matemática
Formación Inicial
Pedagogía
Años iniciales
Educação Matemática
Formação inicial
Pedagogia
Anos iniciais.
topic Mathematical Education
Initial formation
Pedagogy
Early years
Educación Matemática
Formación Inicial
Pedagogía
Años iniciales
Educação Matemática
Formação inicial
Pedagogia
Anos iniciais.
description In this text are exposed historical aspects of the teacher training of the initial years of elementary school. From a philosophical-hermeneutical perspective, light is shed on meanings attributed to the term formation. With the understandings made possible by the interpretative-reflective study, it is evident historical records to Pedagogy as a locus of academic formation of this professional. It presents a description of what came as an inheritance of the historicity of these courses, explaining understandings about how mathematics presents itself in such graduation. As a comprehensive synthesis, it should be emphasized that Pedagogy will always remain in its constitution, given that the identity of the course as teacher's trainer in the early years, and even more so, the mathematics teacher, is on the way, leaving open possibilities for teacher training to take place.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10894
10.21723/riaee.v14i1.10894
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10894
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14i1.10894
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10894/7893
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10894/7894
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10894/7981
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 221-236
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 221-236
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14i1
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1824500776256405504