The teacher who teaches mathematics in the early years: an opening to continuous historical events
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10894 |
Resumo: | In this text are exposed historical aspects of the teacher training of the initial years of elementary school. From a philosophical-hermeneutical perspective, light is shed on meanings attributed to the term formation. With the understandings made possible by the interpretative-reflective study, it is evident historical records to Pedagogy as a locus of academic formation of this professional. It presents a description of what came as an inheritance of the historicity of these courses, explaining understandings about how mathematics presents itself in such graduation. As a comprehensive synthesis, it should be emphasized that Pedagogy will always remain in its constitution, given that the identity of the course as teacher's trainer in the early years, and even more so, the mathematics teacher, is on the way, leaving open possibilities for teacher training to take place. |
id |
UNESP-15_da0a45c46abe033e5fa09a92515e333b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10894 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The teacher who teaches mathematics in the early years: an opening to continuous historical eventsEl profesor que enseña matemáticas en los años iniciales: una apertura al continuo ocorre históricoO professor que ensina matemática nos anos iniciais: uma abertura ao contínuo acontecer históricoMathematical EducationInitial formationPedagogyEarly yearsEducación MatemáticaFormación InicialPedagogíaAños inicialesEducação MatemáticaFormação inicialPedagogiaAnos iniciais.In this text are exposed historical aspects of the teacher training of the initial years of elementary school. From a philosophical-hermeneutical perspective, light is shed on meanings attributed to the term formation. With the understandings made possible by the interpretative-reflective study, it is evident historical records to Pedagogy as a locus of academic formation of this professional. It presents a description of what came as an inheritance of the historicity of these courses, explaining understandings about how mathematics presents itself in such graduation. As a comprehensive synthesis, it should be emphasized that Pedagogy will always remain in its constitution, given that the identity of the course as teacher's trainer in the early years, and even more so, the mathematics teacher, is on the way, leaving open possibilities for teacher training to take place.El objetivo de este texto analítico-reflexivo es exponer aspectos históricos de la formación inicial del profesor polivalente, pedagogo, que ha actuado, entre otras áreas, en los años iniciales de la Enseñanza Fundamental. El texto comienza lanzando luz sobre significados atribuidos al término formación, por los sentidos provenientes de los estudios de textos sobre la temática de formación en una perspectiva filosófica- hermenéutica. Con las comprensiones posibilitadas, sigue en busca de registros históricos a la Pedagogía como locus de formación académica del profesional que actuará como docente en los años iniciales de la Educación Básica. Por ese camino, presenta una descripción de lo que vino como herencia de la historicidad de estos cursos, explicitando entendimientos acerca del modo en que las matemáticas se presentifica en tal grado. Como síntesis comprensiva el estudio destaca que la Pedagogía permanecerá siempre en constitución, habida cuenta de que la identidad del curso como formador del profesor de los años iniciales, y más aún, del profesor de matemáticas, está en camino, haciéndose, dejando en abierto posibilidades para la formación del profesor.Este artigo apresenta aspectos históricos da formação do professor dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Numa perspectiva filosófica-hermenêutica, lança luz sobre significados atribuídos ao termo formação e, com as compreensões possibilitadas pelo estudo interpretativo-reflexivo, evidencia registros históricos à Pedagogia como lócus de formação acadêmica do professor dos Anos Iniciais. Pela descrição do que veio como herança da historicidade do curso de Pedagogia, o texto explicita entendimentos acerca do modo como a matemática se presentifica em tal graduação. Como síntese compreensiva, destaca que a Pedagogia permanecerá sempre em constituição, haja vista que a identidade do curso como formador do professor dos Anos Iniciais e, mais ainda, do professor de matemática, está a caminho, construindo-se, deixando em aberto possibilidades de a formação do professor se dar.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1089410.21723/riaee.v14i1.10894Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 221-236Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 221-2361982-55872446-860610.21723/riaee.v14i1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10894/7893https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10894/7894https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10894/7981Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMocrosky, Luciane FerreriaOrlovski, NelemLidio, Henrique2019-06-25T00:29:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10894Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-06-25T00:29:40Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The teacher who teaches mathematics in the early years: an opening to continuous historical events El profesor que enseña matemáticas en los años iniciales: una apertura al continuo ocorre histórico O professor que ensina matemática nos anos iniciais: uma abertura ao contínuo acontecer histórico |
title |
The teacher who teaches mathematics in the early years: an opening to continuous historical events |
spellingShingle |
The teacher who teaches mathematics in the early years: an opening to continuous historical events Mocrosky, Luciane Ferreria Mathematical Education Initial formation Pedagogy Early years Educación Matemática Formación Inicial Pedagogía Años iniciales Educação Matemática Formação inicial Pedagogia Anos iniciais. |
title_short |
The teacher who teaches mathematics in the early years: an opening to continuous historical events |
title_full |
The teacher who teaches mathematics in the early years: an opening to continuous historical events |
title_fullStr |
The teacher who teaches mathematics in the early years: an opening to continuous historical events |
title_full_unstemmed |
The teacher who teaches mathematics in the early years: an opening to continuous historical events |
title_sort |
The teacher who teaches mathematics in the early years: an opening to continuous historical events |
author |
Mocrosky, Luciane Ferreria |
author_facet |
Mocrosky, Luciane Ferreria Orlovski, Nelem Lidio, Henrique |
author_role |
author |
author2 |
Orlovski, Nelem Lidio, Henrique |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mocrosky, Luciane Ferreria Orlovski, Nelem Lidio, Henrique |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mathematical Education Initial formation Pedagogy Early years Educación Matemática Formación Inicial Pedagogía Años iniciales Educação Matemática Formação inicial Pedagogia Anos iniciais. |
topic |
Mathematical Education Initial formation Pedagogy Early years Educación Matemática Formación Inicial Pedagogía Años iniciales Educação Matemática Formação inicial Pedagogia Anos iniciais. |
description |
In this text are exposed historical aspects of the teacher training of the initial years of elementary school. From a philosophical-hermeneutical perspective, light is shed on meanings attributed to the term formation. With the understandings made possible by the interpretative-reflective study, it is evident historical records to Pedagogy as a locus of academic formation of this professional. It presents a description of what came as an inheritance of the historicity of these courses, explaining understandings about how mathematics presents itself in such graduation. As a comprehensive synthesis, it should be emphasized that Pedagogy will always remain in its constitution, given that the identity of the course as teacher's trainer in the early years, and even more so, the mathematics teacher, is on the way, leaving open possibilities for teacher training to take place. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10894 10.21723/riaee.v14i1.10894 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10894 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14i1.10894 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10894/7893 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10894/7894 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10894/7981 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 221-236 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 221-236 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14i1 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1824500776256405504 |