Female schooling and its importance in the voluntary choice of fertility

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dus Poiatti, Natalia
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13182
Resumo: The 1994 United Nations International Conference on Population and Development (ICPD) identified the centrality of defending reproductive rights and the importance of ensuring voluntary reproductive choices (UNFPA, 2019). This paper presents a review of the main theoretical models of demand for children and, by assessing the empirical counterpart of these models in an international database, points out the main socioeconomic variables determining fertility. This study shows that female schooling is the most important socioeconomic variable to explain the number of children per woman, as increased female education can expand access to information on contraceptive methods, improve employment opportunities and “empower” women in defending their sexual and reproductive choices.
id UNESP-15_dfd50c43751d29d8b9e3117535bd3fe9
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13182
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Female schooling and its importance in the voluntary choice of fertilityLa escolarización femenina y su importancia en la elección voluntaria de la fertilidadEscolaridade feminina e a sua importância na escolha voluntária da fecundidadeFecundidadeEducaçãoDesigualdade de gêneroPolíticas populacionaisDesenvolvimento socioeconômico.FecundidadEducaciónDesigualdad de géneroPolíticas de poblaciónDesarrollo socioeconómico.FecundityEducationGender inequalityPopulation policiesSocioeconomic development.The 1994 United Nations International Conference on Population and Development (ICPD) identified the centrality of defending reproductive rights and the importance of ensuring voluntary reproductive choices (UNFPA, 2019). This paper presents a review of the main theoretical models of demand for children and, by assessing the empirical counterpart of these models in an international database, points out the main socioeconomic variables determining fertility. This study shows that female schooling is the most important socioeconomic variable to explain the number of children per woman, as increased female education can expand access to information on contraceptive methods, improve employment opportunities and “empower” women in defending their sexual and reproductive choices.La Conferencia Internacional de las Naciones Unidas sobre Población y Desarrollo (CIPD) de 1994 identificó la centralidad de defender los derechos reproductivos y la importancia de garantizar opciones reproductivas voluntarias (UNFPA 2019). Este artículo presenta una revisión de los principales modelos teóricos de demanda de niños y, al evaluar la contraparte empírica de estos modelos en una base de datos internacional, señala las principales variables socioeconómicas que determinan la fertilidad. Este estudio muestra que la escolarización femenina es la variable socioeconómica más importante para explicar el número de hijos por mujer, ya que una mayor educación femenina puede ampliar el acceso a la información sobre métodos anticonceptivos, mejorar las oportunidades de empleo y "empoderar" a las mujeres en defensa de sus elecciones sexuales y reproductivas.A Conferência Internacional sobre População e Desenvolvimento das Nações Unidas (CIPD) de 1994 identificou a centralidade da defesa dos direitos reprodutivos e a importância de se garantir a realização de escolhas reprodutivas voluntárias (UNFPA, 2019). O presente artigo apresenta uma revisão sobre os principais modelos teóricos de demanda por filhos e, avaliando a contrapartida empírica desses modelos em uma base de dados internacional, aponta as principais variáveis socioeconômicas determinantes da fecundidade. Esse estudo mostra que a escolaridade feminina é a variável socioeconômica mais importante para explicar o número de filhos por mulher, visto que o aumento da educação feminina pode expandir o acesso à informação sobre os métodos contraceptivos, melhorar as oportunidades de emprego e “empoderar” as mulheres na defesa de suas escolhas sexuais e reprodutivas.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-02-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1318210.21723/riaee.v15i4.13182Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 4, out./dez. ; 1786-1798Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 4, out./dez. ; 1786-17981982-55872446-860610.21723/riaee.v15i4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13182/9553https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13182/10170Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDus Poiatti, Natalia2021-04-07T02:09:18Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13182Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2021-04-07T02:09:18Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Female schooling and its importance in the voluntary choice of fertility
La escolarización femenina y su importancia en la elección voluntaria de la fertilidad
Escolaridade feminina e a sua importância na escolha voluntária da fecundidade
title Female schooling and its importance in the voluntary choice of fertility
spellingShingle Female schooling and its importance in the voluntary choice of fertility
Dus Poiatti, Natalia
Fecundidade
Educação
Desigualdade de gênero
Políticas populacionais
Desenvolvimento socioeconômico.
Fecundidad
Educación
Desigualdad de género
Políticas de población
Desarrollo socioeconómico.
Fecundity
Education
Gender inequality
Population policies
Socioeconomic development.
title_short Female schooling and its importance in the voluntary choice of fertility
title_full Female schooling and its importance in the voluntary choice of fertility
title_fullStr Female schooling and its importance in the voluntary choice of fertility
title_full_unstemmed Female schooling and its importance in the voluntary choice of fertility
title_sort Female schooling and its importance in the voluntary choice of fertility
author Dus Poiatti, Natalia
author_facet Dus Poiatti, Natalia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dus Poiatti, Natalia
dc.subject.por.fl_str_mv Fecundidade
Educação
Desigualdade de gênero
Políticas populacionais
Desenvolvimento socioeconômico.
Fecundidad
Educación
Desigualdad de género
Políticas de población
Desarrollo socioeconómico.
Fecundity
Education
Gender inequality
Population policies
Socioeconomic development.
topic Fecundidade
Educação
Desigualdade de gênero
Políticas populacionais
Desenvolvimento socioeconômico.
Fecundidad
Educación
Desigualdad de género
Políticas de población
Desarrollo socioeconómico.
Fecundity
Education
Gender inequality
Population policies
Socioeconomic development.
description The 1994 United Nations International Conference on Population and Development (ICPD) identified the centrality of defending reproductive rights and the importance of ensuring voluntary reproductive choices (UNFPA, 2019). This paper presents a review of the main theoretical models of demand for children and, by assessing the empirical counterpart of these models in an international database, points out the main socioeconomic variables determining fertility. This study shows that female schooling is the most important socioeconomic variable to explain the number of children per woman, as increased female education can expand access to information on contraceptive methods, improve employment opportunities and “empower” women in defending their sexual and reproductive choices.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13182
10.21723/riaee.v15i4.13182
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13182
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v15i4.13182
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13182/9553
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13182/10170
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 4, out./dez. ; 1786-1798
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 4, out./dez. ; 1786-1798
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v15i4
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215857848123392