Female schooling and its importance in the voluntary choice of fertility
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13182 |
Resumo: | The 1994 United Nations International Conference on Population and Development (ICPD) identified the centrality of defending reproductive rights and the importance of ensuring voluntary reproductive choices (UNFPA, 2019). This paper presents a review of the main theoretical models of demand for children and, by assessing the empirical counterpart of these models in an international database, points out the main socioeconomic variables determining fertility. This study shows that female schooling is the most important socioeconomic variable to explain the number of children per woman, as increased female education can expand access to information on contraceptive methods, improve employment opportunities and “empower” women in defending their sexual and reproductive choices. |
id |
UNESP-15_dfd50c43751d29d8b9e3117535bd3fe9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13182 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Female schooling and its importance in the voluntary choice of fertilityLa escolarización femenina y su importancia en la elección voluntaria de la fertilidadEscolaridade feminina e a sua importância na escolha voluntária da fecundidadeFecundidadeEducaçãoDesigualdade de gêneroPolíticas populacionaisDesenvolvimento socioeconômico.FecundidadEducaciónDesigualdad de géneroPolíticas de poblaciónDesarrollo socioeconómico.FecundityEducationGender inequalityPopulation policiesSocioeconomic development.The 1994 United Nations International Conference on Population and Development (ICPD) identified the centrality of defending reproductive rights and the importance of ensuring voluntary reproductive choices (UNFPA, 2019). This paper presents a review of the main theoretical models of demand for children and, by assessing the empirical counterpart of these models in an international database, points out the main socioeconomic variables determining fertility. This study shows that female schooling is the most important socioeconomic variable to explain the number of children per woman, as increased female education can expand access to information on contraceptive methods, improve employment opportunities and “empower” women in defending their sexual and reproductive choices.La Conferencia Internacional de las Naciones Unidas sobre Población y Desarrollo (CIPD) de 1994 identificó la centralidad de defender los derechos reproductivos y la importancia de garantizar opciones reproductivas voluntarias (UNFPA 2019). Este artículo presenta una revisión de los principales modelos teóricos de demanda de niños y, al evaluar la contraparte empírica de estos modelos en una base de datos internacional, señala las principales variables socioeconómicas que determinan la fertilidad. Este estudio muestra que la escolarización femenina es la variable socioeconómica más importante para explicar el número de hijos por mujer, ya que una mayor educación femenina puede ampliar el acceso a la información sobre métodos anticonceptivos, mejorar las oportunidades de empleo y "empoderar" a las mujeres en defensa de sus elecciones sexuales y reproductivas.A Conferência Internacional sobre População e Desenvolvimento das Nações Unidas (CIPD) de 1994 identificou a centralidade da defesa dos direitos reprodutivos e a importância de se garantir a realização de escolhas reprodutivas voluntárias (UNFPA, 2019). O presente artigo apresenta uma revisão sobre os principais modelos teóricos de demanda por filhos e, avaliando a contrapartida empírica desses modelos em uma base de dados internacional, aponta as principais variáveis socioeconômicas determinantes da fecundidade. Esse estudo mostra que a escolaridade feminina é a variável socioeconômica mais importante para explicar o número de filhos por mulher, visto que o aumento da educação feminina pode expandir o acesso à informação sobre os métodos contraceptivos, melhorar as oportunidades de emprego e “empoderar” as mulheres na defesa de suas escolhas sexuais e reprodutivas.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-02-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1318210.21723/riaee.v15i4.13182Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 4, out./dez. ; 1786-1798Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 4, out./dez. ; 1786-17981982-55872446-860610.21723/riaee.v15i4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13182/9553https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13182/10170Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDus Poiatti, Natalia2021-04-07T02:09:18Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13182Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2021-04-07T02:09:18Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Female schooling and its importance in the voluntary choice of fertility La escolarización femenina y su importancia en la elección voluntaria de la fertilidad Escolaridade feminina e a sua importância na escolha voluntária da fecundidade |
title |
Female schooling and its importance in the voluntary choice of fertility |
spellingShingle |
Female schooling and its importance in the voluntary choice of fertility Dus Poiatti, Natalia Fecundidade Educação Desigualdade de gênero Políticas populacionais Desenvolvimento socioeconômico. Fecundidad Educación Desigualdad de género Políticas de población Desarrollo socioeconómico. Fecundity Education Gender inequality Population policies Socioeconomic development. |
title_short |
Female schooling and its importance in the voluntary choice of fertility |
title_full |
Female schooling and its importance in the voluntary choice of fertility |
title_fullStr |
Female schooling and its importance in the voluntary choice of fertility |
title_full_unstemmed |
Female schooling and its importance in the voluntary choice of fertility |
title_sort |
Female schooling and its importance in the voluntary choice of fertility |
author |
Dus Poiatti, Natalia |
author_facet |
Dus Poiatti, Natalia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dus Poiatti, Natalia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Fecundidade Educação Desigualdade de gênero Políticas populacionais Desenvolvimento socioeconômico. Fecundidad Educación Desigualdad de género Políticas de población Desarrollo socioeconómico. Fecundity Education Gender inequality Population policies Socioeconomic development. |
topic |
Fecundidade Educação Desigualdade de gênero Políticas populacionais Desenvolvimento socioeconômico. Fecundidad Educación Desigualdad de género Políticas de población Desarrollo socioeconómico. Fecundity Education Gender inequality Population policies Socioeconomic development. |
description |
The 1994 United Nations International Conference on Population and Development (ICPD) identified the centrality of defending reproductive rights and the importance of ensuring voluntary reproductive choices (UNFPA, 2019). This paper presents a review of the main theoretical models of demand for children and, by assessing the empirical counterpart of these models in an international database, points out the main socioeconomic variables determining fertility. This study shows that female schooling is the most important socioeconomic variable to explain the number of children per woman, as increased female education can expand access to information on contraceptive methods, improve employment opportunities and “empower” women in defending their sexual and reproductive choices. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-02-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13182 10.21723/riaee.v15i4.13182 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13182 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v15i4.13182 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13182/9553 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13182/10170 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 4, out./dez. ; 1786-1798 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 4, out./dez. ; 1786-1798 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v15i4 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215857848123392 |