Whatsapp contributions in spanish teaching: a perspective of meaningful and collaborative learning
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10298 |
Resumo: | This article describes a didactic proposal, mediated by the use of WhatsApp as a potential tool for the teaching of Spanish as an additional language. Activities are drawn from collaborative and meaningful practice with authentic situations of the language usage, taking by reference the theoretical construct of the Theory of Meaningful Learning (AUSUBEL, 2003) and Collaborative Practice of Writing. The results identify positive contributions about the increased interest and motivation of students, promotion of discursive competence, interactivity, autonomy, about actions involving the authorship and collaborative construction in information network for knowledge sharing. |
id |
UNESP-15_dfd62e08e89445a68b8a40ff48ca8e0b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10298 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Whatsapp contributions in spanish teaching: a perspective of meaningful and collaborative learningLas contribuciones del whatsapp en la enseñanza del español: una perspectiva de aprendizaje significativo y colaborativoAs contribuições do whatsapp no ensino do espanhol: uma perspectiva de aprendizagem significativa e colaborativaWhatsApp. Collaborative practices. Theory of meaningful learning. Spanish language.WhatsApp. Prácticas Colaborativas. Teoría del Aprendizaje Significativo. Español.WhatsApp. Práticas colaborativas. Teoria da aprendizagem significativa. Espanhol.This article describes a didactic proposal, mediated by the use of WhatsApp as a potential tool for the teaching of Spanish as an additional language. Activities are drawn from collaborative and meaningful practice with authentic situations of the language usage, taking by reference the theoretical construct of the Theory of Meaningful Learning (AUSUBEL, 2003) and Collaborative Practice of Writing. The results identify positive contributions about the increased interest and motivation of students, promotion of discursive competence, interactivity, autonomy, about actions involving the authorship and collaborative construction in information network for knowledge sharing.Este artículo describe una propuesta didáctica mediada por el uso de WhatsApp como potencial herramienta para la enseñanza del español como lengua adicional. Las actividades son desarrolladas a partir de prácticas colaborativas y significativas, tomando como referencia el constructo teórico de la Teoría del Aprendizaje Significativo (AUSUBEL, 2003) y de Prácticas Colaborativas de Escrita. Los resultados muestran contribuciones positivas con relación al aumento del interés y motivación de los alumnos, fomento de la competencia discursiva del idioma, de la interactividad, autonomía y acciones que involucran la autoría y la construcción colaborativa en red de informaciones compartidas de conocimiento.Este artigo descreve uma proposta didática mediada pelo uso do WhatsApp como potencial ferramenta para o ensino do Espanhol como língua adicional. As atividades são elaboradas a partir de práticas colaborativas e significativas, tomando como referência o construto teórico da Teoria da Aprendizagem Significativa (AUSUBEL, 2003) e de Práticas Colaborativas de Escrita. Os resultados identificam contribuições positivas referentes ao aumento do interesse e motivação dos alunos, fomento da competência discursiva do idioma, da interatividade, autonomia e ações que envolvem a autoria e a construção colaborativa em rede de informações compartilhadas de conhecimento. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2017-08-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1029810.21723/riaee.v12.n.esp.2.10298Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.12, n. esp. 2, ago. (2017) - Dossier "Educación mediada por tecnología: Aprendizaje, innovación y prospectiva"; 1287-1312Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.12, n. esp. 2, ago. (2017) - Dossier "Educación mediada por tecnología: Aprendizaje, innovación y prospectiva"; 1287-13121982-55872446-860610.21723/riaee.v12.n.esp.2.2017reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10298/6686Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCoelho, Iandra Maria Weirich da SilvaPinheiro, Márcio Luiz Oliveira2020-12-30T22:26:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10298Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-12-30T22:26:37Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Whatsapp contributions in spanish teaching: a perspective of meaningful and collaborative learning Las contribuciones del whatsapp en la enseñanza del español: una perspectiva de aprendizaje significativo y colaborativo As contribuições do whatsapp no ensino do espanhol: uma perspectiva de aprendizagem significativa e colaborativa |
title |
Whatsapp contributions in spanish teaching: a perspective of meaningful and collaborative learning |
spellingShingle |
Whatsapp contributions in spanish teaching: a perspective of meaningful and collaborative learning Coelho, Iandra Maria Weirich da Silva WhatsApp. Collaborative practices. Theory of meaningful learning. Spanish language. WhatsApp. Prácticas Colaborativas. Teoría del Aprendizaje Significativo. Español. WhatsApp. Práticas colaborativas. Teoria da aprendizagem significativa. Espanhol. |
title_short |
Whatsapp contributions in spanish teaching: a perspective of meaningful and collaborative learning |
title_full |
Whatsapp contributions in spanish teaching: a perspective of meaningful and collaborative learning |
title_fullStr |
Whatsapp contributions in spanish teaching: a perspective of meaningful and collaborative learning |
title_full_unstemmed |
Whatsapp contributions in spanish teaching: a perspective of meaningful and collaborative learning |
title_sort |
Whatsapp contributions in spanish teaching: a perspective of meaningful and collaborative learning |
author |
Coelho, Iandra Maria Weirich da Silva |
author_facet |
Coelho, Iandra Maria Weirich da Silva Pinheiro, Márcio Luiz Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
Pinheiro, Márcio Luiz Oliveira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Coelho, Iandra Maria Weirich da Silva Pinheiro, Márcio Luiz Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
WhatsApp. Collaborative practices. Theory of meaningful learning. Spanish language. WhatsApp. Prácticas Colaborativas. Teoría del Aprendizaje Significativo. Español. WhatsApp. Práticas colaborativas. Teoria da aprendizagem significativa. Espanhol. |
topic |
WhatsApp. Collaborative practices. Theory of meaningful learning. Spanish language. WhatsApp. Prácticas Colaborativas. Teoría del Aprendizaje Significativo. Español. WhatsApp. Práticas colaborativas. Teoria da aprendizagem significativa. Espanhol. |
description |
This article describes a didactic proposal, mediated by the use of WhatsApp as a potential tool for the teaching of Spanish as an additional language. Activities are drawn from collaborative and meaningful practice with authentic situations of the language usage, taking by reference the theoretical construct of the Theory of Meaningful Learning (AUSUBEL, 2003) and Collaborative Practice of Writing. The results identify positive contributions about the increased interest and motivation of students, promotion of discursive competence, interactivity, autonomy, about actions involving the authorship and collaborative construction in information network for knowledge sharing. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-08-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10298 10.21723/riaee.v12.n.esp.2.10298 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10298 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v12.n.esp.2.10298 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10298/6686 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.12, n. esp. 2, ago. (2017) - Dossier "Educación mediada por tecnología: Aprendizaje, innovación y prospectiva"; 1287-1312 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.12, n. esp. 2, ago. (2017) - Dossier "Educación mediada por tecnología: Aprendizaje, innovación y prospectiva"; 1287-1312 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v12.n.esp.2.2017 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215855998435328 |