Whatsapp contributions in spanish teaching: a perspective of meaningful and collaborative learning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coelho, Iandra Maria Weirich da Silva
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Pinheiro, Márcio Luiz Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10298
Resumo: This article describes a didactic proposal, mediated by the use of WhatsApp as a potential tool for the teaching of Spanish as an additional language. Activities are drawn from collaborative and meaningful practice with authentic situations of the language usage, taking by reference the theoretical construct of the Theory of Meaningful Learning (AUSUBEL, 2003) and Collaborative Practice of Writing. The results identify positive contributions about the increased interest and motivation of students, promotion of discursive competence, interactivity, autonomy, about actions involving the authorship and collaborative construction in information network for knowledge sharing.
id UNESP-15_dfd62e08e89445a68b8a40ff48ca8e0b
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10298
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Whatsapp contributions in spanish teaching: a perspective of meaningful and collaborative learningLas contribuciones del whatsapp en la enseñanza del español: una perspectiva de aprendizaje significativo y colaborativoAs contribuições do whatsapp no ensino do espanhol: uma perspectiva de aprendizagem significativa e colaborativaWhatsApp. Collaborative practices. Theory of meaningful learning. Spanish language.WhatsApp. Prácticas Colaborativas. Teoría del Aprendizaje Significativo. Español.WhatsApp. Práticas colaborativas. Teoria da aprendizagem significativa. Espanhol.This article describes a didactic proposal, mediated by the use of WhatsApp as a potential tool for the teaching of Spanish as an additional language. Activities are drawn from collaborative and meaningful practice with authentic situations of the language usage, taking by reference the theoretical construct of the Theory of Meaningful Learning (AUSUBEL, 2003) and Collaborative Practice of Writing. The results identify positive contributions about the increased interest and motivation of students, promotion of discursive competence, interactivity, autonomy, about actions involving the authorship and collaborative construction in information network for knowledge sharing.Este artículo describe una propuesta didáctica mediada por el uso de WhatsApp como potencial herramienta para la enseñanza del español como lengua adicional. Las actividades son desarrolladas a partir de prácticas colaborativas y significativas, tomando como referencia el constructo teórico de la Teoría del Aprendizaje Significativo (AUSUBEL, 2003) y de Prácticas Colaborativas de Escrita. Los resultados muestran contribuciones positivas con relación al aumento del interés y motivación de los alumnos, fomento de la competencia discursiva del idioma, de la interactividad, autonomía y acciones que involucran la autoría y la construcción colaborativa en red de informaciones compartidas de conocimiento.Este artigo descreve uma proposta didática mediada pelo uso do WhatsApp como potencial ferramenta para o ensino do Espanhol como língua adicional. As atividades são elaboradas a partir de práticas colaborativas e significativas, tomando como referência o construto teórico da Teoria da Aprendizagem Significativa (AUSUBEL, 2003) e de Práticas Colaborativas de Escrita. Os resultados identificam contribuições positivas referentes ao aumento do interesse e motivação dos alunos, fomento da competência discursiva do idioma, da interatividade, autonomia e ações que envolvem a autoria e a construção colaborativa em rede de informações compartilhadas de conhecimento.  Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2017-08-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1029810.21723/riaee.v12.n.esp.2.10298Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.12, n. esp. 2, ago. (2017) - Dossier "Educación mediada por tecnología: Aprendizaje, innovación y prospectiva"; 1287-1312Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.12, n. esp. 2, ago. (2017) - Dossier "Educación mediada por tecnología: Aprendizaje, innovación y prospectiva"; 1287-13121982-55872446-860610.21723/riaee.v12.n.esp.2.2017reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10298/6686Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCoelho, Iandra Maria Weirich da SilvaPinheiro, Márcio Luiz Oliveira2020-12-30T22:26:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10298Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-12-30T22:26:37Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Whatsapp contributions in spanish teaching: a perspective of meaningful and collaborative learning
Las contribuciones del whatsapp en la enseñanza del español: una perspectiva de aprendizaje significativo y colaborativo
As contribuições do whatsapp no ensino do espanhol: uma perspectiva de aprendizagem significativa e colaborativa
title Whatsapp contributions in spanish teaching: a perspective of meaningful and collaborative learning
spellingShingle Whatsapp contributions in spanish teaching: a perspective of meaningful and collaborative learning
Coelho, Iandra Maria Weirich da Silva
WhatsApp. Collaborative practices. Theory of meaningful learning. Spanish language.
WhatsApp. Prácticas Colaborativas. Teoría del Aprendizaje Significativo. Español.
WhatsApp. Práticas colaborativas. Teoria da aprendizagem significativa. Espanhol.
title_short Whatsapp contributions in spanish teaching: a perspective of meaningful and collaborative learning
title_full Whatsapp contributions in spanish teaching: a perspective of meaningful and collaborative learning
title_fullStr Whatsapp contributions in spanish teaching: a perspective of meaningful and collaborative learning
title_full_unstemmed Whatsapp contributions in spanish teaching: a perspective of meaningful and collaborative learning
title_sort Whatsapp contributions in spanish teaching: a perspective of meaningful and collaborative learning
author Coelho, Iandra Maria Weirich da Silva
author_facet Coelho, Iandra Maria Weirich da Silva
Pinheiro, Márcio Luiz Oliveira
author_role author
author2 Pinheiro, Márcio Luiz Oliveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Coelho, Iandra Maria Weirich da Silva
Pinheiro, Márcio Luiz Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv WhatsApp. Collaborative practices. Theory of meaningful learning. Spanish language.
WhatsApp. Prácticas Colaborativas. Teoría del Aprendizaje Significativo. Español.
WhatsApp. Práticas colaborativas. Teoria da aprendizagem significativa. Espanhol.
topic WhatsApp. Collaborative practices. Theory of meaningful learning. Spanish language.
WhatsApp. Prácticas Colaborativas. Teoría del Aprendizaje Significativo. Español.
WhatsApp. Práticas colaborativas. Teoria da aprendizagem significativa. Espanhol.
description This article describes a didactic proposal, mediated by the use of WhatsApp as a potential tool for the teaching of Spanish as an additional language. Activities are drawn from collaborative and meaningful practice with authentic situations of the language usage, taking by reference the theoretical construct of the Theory of Meaningful Learning (AUSUBEL, 2003) and Collaborative Practice of Writing. The results identify positive contributions about the increased interest and motivation of students, promotion of discursive competence, interactivity, autonomy, about actions involving the authorship and collaborative construction in information network for knowledge sharing.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10298
10.21723/riaee.v12.n.esp.2.10298
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10298
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v12.n.esp.2.10298
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10298/6686
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.12, n. esp. 2, ago. (2017) - Dossier "Educación mediada por tecnología: Aprendizaje, innovación y prospectiva"; 1287-1312
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.12, n. esp. 2, ago. (2017) - Dossier "Educación mediada por tecnología: Aprendizaje, innovación y prospectiva"; 1287-1312
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v12.n.esp.2.2017
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215855998435328