Evaluation of the More Education program in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa eng |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16618 |
Resumo: | The article presents some results of a research that evaluated the functioning and results of the Mais Educação Program. This is a survey that had a probabilistic sample (random draw schools from the Ministry of Education register, containing 45,492 schools that were on the accession list, in 2013). The error was 5%. Respecting ethical aspects of free consent and anonymity, we applied questionnaires to teachers, program coordinators and managers of 1,637 schools (distributed in 861 municipalities across the country). The results point to new activities in the curriculum: Sports (62.6%); Arts (49.1%); Scientific Initiation (16.4%). The results also demonstrate that the extension of the school day in elementary education has become desired by 92.9% of school administrators. This reflection is important, considering that the Program operated between 2008 and 2016 (Lula and Dilma governments) and the proposal to extend the school day in elementary education disappeared from the political agenda. |
id |
UNESP-15_e2f809bf90c1b3dbe3d573123e4a0309 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16618 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Evaluation of the More Education program in BrazilEvaluación del programa Más Educación en BrasilAvaliação do programa Mais Educação no BrasilPolicy evaluationComprehensive educationMore Education programEvaluación de políticasEducación integralPrograma Más EducaciónAvaliação de políticasEducação integralPrograma Mais EducaçãoAvaliação de políticas educacionaisThe article presents some results of a research that evaluated the functioning and results of the Mais Educação Program. This is a survey that had a probabilistic sample (random draw schools from the Ministry of Education register, containing 45,492 schools that were on the accession list, in 2013). The error was 5%. Respecting ethical aspects of free consent and anonymity, we applied questionnaires to teachers, program coordinators and managers of 1,637 schools (distributed in 861 municipalities across the country). The results point to new activities in the curriculum: Sports (62.6%); Arts (49.1%); Scientific Initiation (16.4%). The results also demonstrate that the extension of the school day in elementary education has become desired by 92.9% of school administrators. This reflection is important, considering that the Program operated between 2008 and 2016 (Lula and Dilma governments) and the proposal to extend the school day in elementary education disappeared from the political agenda.El artículo presenta algunos resultados de una investigación que evaluó el funcionamiento y los resultados del Programa Más Educación. Esta es una encuesta que tuvo una muestra probabilística (escuelas extraídas al azar del registro del Ministerio de Educación, que contiene 45.492 escuelas que estaban en la lista de acceso, en 2013). El error fue del 5%. Respetando los aspectos éticos del libre consentimiento y anonimato, aplicamos cuestionarios a docentes, coordinadores de programas y administradores de 1.637 escuelas (distribuidas en 861 municipios del país). Los resultados apuntan a nuevas actividades en el currículo: Deportes (62,6%); Artes (49,1%); Iniciación Científica (16,4%). Los resultados también demuestran que la extensión de la jornada escolar en la educación básica se ha convertido en deseada por el 92,9% de los administradores escolares. Esta reflexión es importante, considerando que el Programa operó entre 2008 y 2016 (gobiernos Lula y Dilma) y la propuesta de ampliación de la jornada escolar en la enseñanza básica desapareció de la agenda política.O artigo apresenta alguns resultados de uma pesquisa que avaliou o funcionamento e resultados do Programa Mais Educação. Trata-se de um survey que teve uma amostra probabilística (escolas de sorteio aleatório de cadastro do Ministério da Educação, contendo 45.492 escolas que estavam na lista de adesões, em 2013). O erro foi de 5%. Respeitando aspectos éticos de livre consentimento e anonimato, aplicamos questionários para professores, coordenadores do Programa e gestores de 1.637 escolas (distribuídas em 861 municípios, em todo o país). Os resultados apontam para novas atividades no currículo: Esportes (62,6%); Artes (49,1%); Iniciação Científica (16,4%). Os resultados também demonstram que a ampliação da jornada escolar no ensino fundamental se tornou desejada por 92,9% dos gestores escolares. Essa reflexão é importante, considerando que o Programa funcionou entre 2008 e 2016 (governos Lula e Dilma) e a proposta de ampliação da jornada escolar no ensino fundamental desapareceu da agenda política.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2023-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/xmltext/htmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1661810.21723/riaee.v18i00.16618Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e023018Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e0230181982-55872446-860610.21723/riaee.v18i00reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspaenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16618/15792https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16618/15793https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16618/15794https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16618/15795https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16618/16665https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16618/15823Copyright (c) 2022 Cibele Maria Lima Rodrigues, Ana Lúcia FONTES DE SOUZA VASCONCELOS, Sarah PORTO DA PAIXÃO BARBOSA PEREIRA, Ana Emília GONÇALVES DE CASTRO, Rosevanya FORTUNATO DE ALBUQUERQUEhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Cibele Maria LimaVasconcelos, Ana Lúcia Fontes de SouzaPereira, Sarah Porto da Paixão BarbosaCastro, Ana Emília Gonçalves deAlbuquerque, Rosevanya Fortunato de2023-11-01T02:39:08Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16618Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2023-11-01T02:39:08Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Evaluation of the More Education program in Brazil Evaluación del programa Más Educación en Brasil Avaliação do programa Mais Educação no Brasil |
title |
Evaluation of the More Education program in Brazil |
spellingShingle |
Evaluation of the More Education program in Brazil Rodrigues, Cibele Maria Lima Policy evaluation Comprehensive education More Education program Evaluación de políticas Educación integral Programa Más Educación Avaliação de políticas Educação integral Programa Mais Educação Avaliação de políticas educacionais |
title_short |
Evaluation of the More Education program in Brazil |
title_full |
Evaluation of the More Education program in Brazil |
title_fullStr |
Evaluation of the More Education program in Brazil |
title_full_unstemmed |
Evaluation of the More Education program in Brazil |
title_sort |
Evaluation of the More Education program in Brazil |
author |
Rodrigues, Cibele Maria Lima |
author_facet |
Rodrigues, Cibele Maria Lima Vasconcelos, Ana Lúcia Fontes de Souza Pereira, Sarah Porto da Paixão Barbosa Castro, Ana Emília Gonçalves de Albuquerque, Rosevanya Fortunato de |
author_role |
author |
author2 |
Vasconcelos, Ana Lúcia Fontes de Souza Pereira, Sarah Porto da Paixão Barbosa Castro, Ana Emília Gonçalves de Albuquerque, Rosevanya Fortunato de |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Cibele Maria Lima Vasconcelos, Ana Lúcia Fontes de Souza Pereira, Sarah Porto da Paixão Barbosa Castro, Ana Emília Gonçalves de Albuquerque, Rosevanya Fortunato de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Policy evaluation Comprehensive education More Education program Evaluación de políticas Educación integral Programa Más Educación Avaliação de políticas Educação integral Programa Mais Educação Avaliação de políticas educacionais |
topic |
Policy evaluation Comprehensive education More Education program Evaluación de políticas Educación integral Programa Más Educación Avaliação de políticas Educação integral Programa Mais Educação Avaliação de políticas educacionais |
description |
The article presents some results of a research that evaluated the functioning and results of the Mais Educação Program. This is a survey that had a probabilistic sample (random draw schools from the Ministry of Education register, containing 45,492 schools that were on the accession list, in 2013). The error was 5%. Respecting ethical aspects of free consent and anonymity, we applied questionnaires to teachers, program coordinators and managers of 1,637 schools (distributed in 861 municipalities across the country). The results point to new activities in the curriculum: Sports (62.6%); Arts (49.1%); Scientific Initiation (16.4%). The results also demonstrate that the extension of the school day in elementary education has become desired by 92.9% of school administrators. This reflection is important, considering that the Program operated between 2008 and 2016 (Lula and Dilma governments) and the proposal to extend the school day in elementary education disappeared from the political agenda. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16618 10.21723/riaee.v18i00.16618 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16618 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v18i00.16618 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa eng |
language |
por spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16618/15792 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16618/15793 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16618/15794 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16618/15795 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16618/16665 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16618/15823 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf text/html text/xml text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e023018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e023018 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v18i00 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1824500780984434688 |