Evaluation of the More Education program in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Cibele Maria Lima
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Vasconcelos, Ana Lúcia Fontes de Souza, Pereira, Sarah Porto da Paixão Barbosa, Castro, Ana Emília Gonçalves de, Albuquerque, Rosevanya Fortunato de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
eng
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16618
Resumo: The article presents some results of a research that evaluated the functioning and results of the Mais Educação Program. This is a survey that had a probabilistic sample (random draw schools from the Ministry of Education register, containing 45,492 schools that were on the accession list, in 2013). The error was 5%. Respecting ethical aspects of free consent and anonymity, we applied questionnaires to teachers, program coordinators and managers of 1,637 schools (distributed in 861 municipalities across the country). The results point to new activities in the curriculum: Sports (62.6%); Arts (49.1%); Scientific Initiation (16.4%). The results also demonstrate that the extension of the school day in elementary education has become desired by 92.9% of school administrators. This reflection is important, considering that the Program operated between 2008 and 2016 (Lula and Dilma governments) and the proposal to extend the school day in elementary education disappeared from the political agenda.
id UNESP-15_e2f809bf90c1b3dbe3d573123e4a0309
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16618
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Evaluation of the More Education program in BrazilEvaluación del programa Más Educación en BrasilAvaliação do programa Mais Educação no BrasilPolicy evaluationComprehensive educationMore Education programEvaluación de políticasEducación integralPrograma Más EducaciónAvaliação de políticasEducação integralPrograma Mais EducaçãoAvaliação de políticas educacionaisThe article presents some results of a research that evaluated the functioning and results of the Mais Educação Program. This is a survey that had a probabilistic sample (random draw schools from the Ministry of Education register, containing 45,492 schools that were on the accession list, in 2013). The error was 5%. Respecting ethical aspects of free consent and anonymity, we applied questionnaires to teachers, program coordinators and managers of 1,637 schools (distributed in 861 municipalities across the country). The results point to new activities in the curriculum: Sports (62.6%); Arts (49.1%); Scientific Initiation (16.4%). The results also demonstrate that the extension of the school day in elementary education has become desired by 92.9% of school administrators. This reflection is important, considering that the Program operated between 2008 and 2016 (Lula and Dilma governments) and the proposal to extend the school day in elementary education disappeared from the political agenda.El artículo presenta algunos resultados de una investigación que evaluó el funcionamiento y los resultados del Programa Más Educación. Esta es una encuesta que tuvo una muestra probabilística (escuelas extraídas al azar del registro del Ministerio de Educación, que contiene 45.492 escuelas que estaban en la lista de acceso, en 2013). El error fue del 5%. Respetando los aspectos éticos del libre consentimiento y anonimato, aplicamos cuestionarios a docentes, coordinadores de programas y administradores de 1.637 escuelas (distribuidas en 861 municipios del país). Los resultados apuntan a nuevas actividades en el currículo: Deportes (62,6%); Artes (49,1%); Iniciación Científica (16,4%). Los resultados también demuestran que la extensión de la jornada escolar en la educación básica se ha convertido en deseada por el 92,9% de los administradores escolares. Esta reflexión es importante, considerando que el Programa operó entre 2008 y 2016 (gobiernos Lula y Dilma) y la propuesta de ampliación de la jornada escolar en la enseñanza básica desapareció de la agenda política.O artigo apresenta alguns resultados de uma pesquisa que avaliou o funcionamento e resultados do Programa Mais Educação. Trata-se de um survey que teve uma amostra probabilística (escolas de sorteio aleatório de cadastro do Ministério da Educação, contendo 45.492 escolas que estavam na lista de adesões, em 2013). O erro foi de 5%. Respeitando aspectos éticos de livre consentimento e anonimato, aplicamos questionários para professores, coordenadores do Programa e gestores de 1.637 escolas (distribuídas em 861 municípios, em todo o país). Os resultados apontam para novas atividades no currículo: Esportes (62,6%); Artes (49,1%); Iniciação Científica (16,4%). Os resultados também demonstram que a ampliação da jornada escolar no ensino fundamental se tornou desejada por 92,9% dos gestores escolares. Essa reflexão é importante, considerando que o Programa funcionou entre 2008 e 2016 (governos Lula e Dilma) e a proposta de ampliação da jornada escolar no ensino fundamental desapareceu da agenda política.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2023-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/xmltext/htmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1661810.21723/riaee.v18i00.16618Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e023018Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e0230181982-55872446-860610.21723/riaee.v18i00reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspaenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16618/15792https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16618/15793https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16618/15794https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16618/15795https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16618/16665https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16618/15823Copyright (c) 2022 Cibele Maria Lima Rodrigues, Ana Lúcia FONTES DE SOUZA VASCONCELOS, Sarah PORTO DA PAIXÃO BARBOSA PEREIRA, Ana Emília GONÇALVES DE CASTRO, Rosevanya FORTUNATO DE ALBUQUERQUEhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Cibele Maria LimaVasconcelos, Ana Lúcia Fontes de SouzaPereira, Sarah Porto da Paixão BarbosaCastro, Ana Emília Gonçalves deAlbuquerque, Rosevanya Fortunato de2023-11-01T02:39:08Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16618Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2023-11-01T02:39:08Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Evaluation of the More Education program in Brazil
Evaluación del programa Más Educación en Brasil
Avaliação do programa Mais Educação no Brasil
title Evaluation of the More Education program in Brazil
spellingShingle Evaluation of the More Education program in Brazil
Rodrigues, Cibele Maria Lima
Policy evaluation
Comprehensive education
More Education program
Evaluación de políticas
Educación integral
Programa Más Educación
Avaliação de políticas
Educação integral
Programa Mais Educação
Avaliação de políticas educacionais
title_short Evaluation of the More Education program in Brazil
title_full Evaluation of the More Education program in Brazil
title_fullStr Evaluation of the More Education program in Brazil
title_full_unstemmed Evaluation of the More Education program in Brazil
title_sort Evaluation of the More Education program in Brazil
author Rodrigues, Cibele Maria Lima
author_facet Rodrigues, Cibele Maria Lima
Vasconcelos, Ana Lúcia Fontes de Souza
Pereira, Sarah Porto da Paixão Barbosa
Castro, Ana Emília Gonçalves de
Albuquerque, Rosevanya Fortunato de
author_role author
author2 Vasconcelos, Ana Lúcia Fontes de Souza
Pereira, Sarah Porto da Paixão Barbosa
Castro, Ana Emília Gonçalves de
Albuquerque, Rosevanya Fortunato de
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Cibele Maria Lima
Vasconcelos, Ana Lúcia Fontes de Souza
Pereira, Sarah Porto da Paixão Barbosa
Castro, Ana Emília Gonçalves de
Albuquerque, Rosevanya Fortunato de
dc.subject.por.fl_str_mv Policy evaluation
Comprehensive education
More Education program
Evaluación de políticas
Educación integral
Programa Más Educación
Avaliação de políticas
Educação integral
Programa Mais Educação
Avaliação de políticas educacionais
topic Policy evaluation
Comprehensive education
More Education program
Evaluación de políticas
Educación integral
Programa Más Educación
Avaliação de políticas
Educação integral
Programa Mais Educação
Avaliação de políticas educacionais
description The article presents some results of a research that evaluated the functioning and results of the Mais Educação Program. This is a survey that had a probabilistic sample (random draw schools from the Ministry of Education register, containing 45,492 schools that were on the accession list, in 2013). The error was 5%. Respecting ethical aspects of free consent and anonymity, we applied questionnaires to teachers, program coordinators and managers of 1,637 schools (distributed in 861 municipalities across the country). The results point to new activities in the curriculum: Sports (62.6%); Arts (49.1%); Scientific Initiation (16.4%). The results also demonstrate that the extension of the school day in elementary education has become desired by 92.9% of school administrators. This reflection is important, considering that the Program operated between 2008 and 2016 (Lula and Dilma governments) and the proposal to extend the school day in elementary education disappeared from the political agenda.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16618
10.21723/riaee.v18i00.16618
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16618
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v18i00.16618
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
eng
language por
spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16618/15792
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16618/15793
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16618/15794
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16618/15795
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16618/16665
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16618/15823
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
text/html
text/xml
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e023018
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e023018
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v18i00
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1824500780984434688