Mandatory internships in the social sciences courses: reflections on teaching education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8813 |
Resumo: | Sociology, for being critical and reflective, can provide to students essential and indispensable elements to their citizenship education. The professor of Sociology plays a fundamental role in the formation of these young citizens. With such issues in mind, the present study aims to reflect on the achievement of the required internships in the Social Sciences Courses of a public university in the southern state of Minas Gerais. The reflections were made based on the theoretical assumptions of Historical and Dialectical Materialism and Historical-Cultural Theory (and also based on official of National Education). The challenges faced by undergraduates in Social Sciences are many, from the poor infrastructure of public schools to the huge lack of interest and lack of discipline of students during class. |
id |
UNESP-15_e38dd031c7b6043125ca3eeb9c87381e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8813 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Mandatory internships in the social sciences courses: reflections on teaching educationPrácticas obligatorias em los cursos de ciencias sociales: reflexiones sobre la formación docenteEstágios obrigatórios no curso de Ciências Sociais: reflexões acerca da formação docenteSocial Sciences. Teaching. Mandatory Internships. Teaching education.Ciencias sociales. Enseñanza. Prácticas obligatórias. Formación docente.CCiências sociais. Ensino. Estágio obrigatório. Formação docente.Sociology, for being critical and reflective, can provide to students essential and indispensable elements to their citizenship education. The professor of Sociology plays a fundamental role in the formation of these young citizens. With such issues in mind, the present study aims to reflect on the achievement of the required internships in the Social Sciences Courses of a public university in the southern state of Minas Gerais. The reflections were made based on the theoretical assumptions of Historical and Dialectical Materialism and Historical-Cultural Theory (and also based on official of National Education). The challenges faced by undergraduates in Social Sciences are many, from the poor infrastructure of public schools to the huge lack of interest and lack of discipline of students during class.La disciplina de Sociología, por presentar un carácter crítico y reflexivo, proporciona a los alumnos el desarrollo de elementos esenciales e indispensables para su formación ciudadana. El profesor de Sociología tiene un papel fundamental en esta formación. Este estudio reflexiona sobre la realización de las pasantías obligatorias del curso de Ciencias Sociales de una Universidad pública en el sur del Estado de Minas Gerais, basándose en los presupuestos teóricos del Materialismo Histórico y Dialéctico y de la Teoría Histórico-Cultural (y también con base en documentos oficiales de la educación nacional). Los desafíos encontrados por los licenciados en cuestión van desde la infraestructura precaria de las escuelas públicas hasta la enorme falta de interés e indisciplina de los alumnos durante las clases.A disciplina de Sociologia, por apresentar um caráter crítico e reflexivo, pode proporcionar aos alunos o desenvolvimento de elementos essenciais e indispensáveis à sua formação cidadã. O professor de Sociologia tem papel fundamental nessa formação. O presente estudo objetivou refletir acerca da realização dos estágios obrigatórios do curso de Ciências Sociais de uma Universidade Pública no sul do estado de Minas Gerais. As reflexões são feitas à luz dos pressupostos teóricos materialista-histórico e dialético e da teoria histórico-cultural (e também com base em documentos oficiais voltados à educação nacional). Os desafios encontrados pelos licenciandos em questão são muitos, desde a infraestrutura precária das escolas públicas até a enorme falta de interesse e indisciplina dos alunos durante as aulas.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2017-10-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/881310.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.8813Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 2044-2057Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 2044-20571982-55872446-860610.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8813/6938Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMariano, Maria Luzia SilvaFranco, Sandra Aparecida Pires2018-07-27T22:37:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8813Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:37:40Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mandatory internships in the social sciences courses: reflections on teaching education Prácticas obligatorias em los cursos de ciencias sociales: reflexiones sobre la formación docente Estágios obrigatórios no curso de Ciências Sociais: reflexões acerca da formação docente |
title |
Mandatory internships in the social sciences courses: reflections on teaching education |
spellingShingle |
Mandatory internships in the social sciences courses: reflections on teaching education Mariano, Maria Luzia Silva Social Sciences. Teaching. Mandatory Internships. Teaching education. Ciencias sociales. Enseñanza. Prácticas obligatórias. Formación docente. CCiências sociais. Ensino. Estágio obrigatório. Formação docente. |
title_short |
Mandatory internships in the social sciences courses: reflections on teaching education |
title_full |
Mandatory internships in the social sciences courses: reflections on teaching education |
title_fullStr |
Mandatory internships in the social sciences courses: reflections on teaching education |
title_full_unstemmed |
Mandatory internships in the social sciences courses: reflections on teaching education |
title_sort |
Mandatory internships in the social sciences courses: reflections on teaching education |
author |
Mariano, Maria Luzia Silva |
author_facet |
Mariano, Maria Luzia Silva Franco, Sandra Aparecida Pires |
author_role |
author |
author2 |
Franco, Sandra Aparecida Pires |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mariano, Maria Luzia Silva Franco, Sandra Aparecida Pires |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Social Sciences. Teaching. Mandatory Internships. Teaching education. Ciencias sociales. Enseñanza. Prácticas obligatórias. Formación docente. CCiências sociais. Ensino. Estágio obrigatório. Formação docente. |
topic |
Social Sciences. Teaching. Mandatory Internships. Teaching education. Ciencias sociales. Enseñanza. Prácticas obligatórias. Formación docente. CCiências sociais. Ensino. Estágio obrigatório. Formação docente. |
description |
Sociology, for being critical and reflective, can provide to students essential and indispensable elements to their citizenship education. The professor of Sociology plays a fundamental role in the formation of these young citizens. With such issues in mind, the present study aims to reflect on the achievement of the required internships in the Social Sciences Courses of a public university in the southern state of Minas Gerais. The reflections were made based on the theoretical assumptions of Historical and Dialectical Materialism and Historical-Cultural Theory (and also based on official of National Education). The challenges faced by undergraduates in Social Sciences are many, from the poor infrastructure of public schools to the huge lack of interest and lack of discipline of students during class. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-10-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8813 10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.8813 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8813 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.8813 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8813/6938 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 2044-2057 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 2044-2057 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215854938324992 |