Mandatory internships in the social sciences courses: reflections on teaching education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mariano, Maria Luzia Silva
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Franco, Sandra Aparecida Pires
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8813
Resumo: Sociology, for being critical and reflective, can provide to students essential and indispensable elements to their citizenship education. The professor of Sociology plays a fundamental role in the formation of these young citizens. With such issues in mind, the present study aims to reflect on the achievement of the required internships in the Social Sciences Courses of a public university in the southern state of Minas Gerais. The reflections were made based on the theoretical assumptions of Historical and Dialectical Materialism and Historical-Cultural Theory (and also based on official of National Education). The challenges faced by undergraduates in Social Sciences are many, from the poor infrastructure of public schools to the huge lack of interest and lack of discipline of students during class.
id UNESP-15_e38dd031c7b6043125ca3eeb9c87381e
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8813
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Mandatory internships in the social sciences courses: reflections on teaching educationPrácticas obligatorias em los cursos de ciencias sociales: reflexiones sobre la formación docenteEstágios obrigatórios no curso de Ciências Sociais: reflexões acerca da formação docenteSocial Sciences. Teaching. Mandatory Internships. Teaching education.Ciencias sociales. Enseñanza. Prácticas obligatórias. Formación docente.CCiências sociais. Ensino. Estágio obrigatório. Formação docente.Sociology, for being critical and reflective, can provide to students essential and indispensable elements to their citizenship education. The professor of Sociology plays a fundamental role in the formation of these young citizens. With such issues in mind, the present study aims to reflect on the achievement of the required internships in the Social Sciences Courses of a public university in the southern state of Minas Gerais. The reflections were made based on the theoretical assumptions of Historical and Dialectical Materialism and Historical-Cultural Theory (and also based on official of National Education). The challenges faced by undergraduates in Social Sciences are many, from the poor infrastructure of public schools to the huge lack of interest and lack of discipline of students during class.La disciplina de Sociología, por presentar un carácter crítico y reflexivo, proporciona a los alumnos el desarrollo de elementos esenciales e indispensables para su formación ciudadana. El profesor de Sociología tiene un papel fundamental en esta formación. Este estudio reflexiona sobre la realización de las pasantías obligatorias del curso de Ciencias Sociales de una Universidad pública en el sur del Estado de Minas Gerais, basándose en los presupuestos teóricos del Materialismo Histórico y Dialéctico y de la Teoría Histórico-Cultural (y también con base en documentos oficiales de la educación nacional). Los desafíos encontrados por los licenciados en cuestión van desde la infraestructura precaria de las escuelas públicas hasta la enorme falta de interés e indisciplina de los alumnos durante las clases.A disciplina de Sociologia, por apresentar um caráter crítico e reflexivo, pode proporcionar aos alunos o desenvolvimento de elementos essenciais e indispensáveis à sua formação cidadã. O professor de Sociologia tem papel fundamental nessa formação. O presente estudo objetivou refletir acerca da realização dos estágios obrigatórios do curso de Ciências Sociais de uma Universidade Pública no sul do estado de Minas Gerais. As reflexões são feitas à luz dos pressupostos teóricos materialista-histórico e dialético e da teoria histórico-cultural (e também com base em documentos oficiais voltados à educação nacional). Os desafios encontrados pelos licenciandos em questão são muitos, desde a infraestrutura precária das escolas públicas até a enorme falta de interesse e indisciplina dos alunos durante as aulas.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2017-10-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/881310.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.8813Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 2044-2057Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 2044-20571982-55872446-860610.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8813/6938Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMariano, Maria Luzia SilvaFranco, Sandra Aparecida Pires2018-07-27T22:37:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8813Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:37:40Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Mandatory internships in the social sciences courses: reflections on teaching education
Prácticas obligatorias em los cursos de ciencias sociales: reflexiones sobre la formación docente
Estágios obrigatórios no curso de Ciências Sociais: reflexões acerca da formação docente
title Mandatory internships in the social sciences courses: reflections on teaching education
spellingShingle Mandatory internships in the social sciences courses: reflections on teaching education
Mariano, Maria Luzia Silva
Social Sciences. Teaching. Mandatory Internships. Teaching education.
Ciencias sociales. Enseñanza. Prácticas obligatórias. Formación docente.
CCiências sociais. Ensino. Estágio obrigatório. Formação docente.
title_short Mandatory internships in the social sciences courses: reflections on teaching education
title_full Mandatory internships in the social sciences courses: reflections on teaching education
title_fullStr Mandatory internships in the social sciences courses: reflections on teaching education
title_full_unstemmed Mandatory internships in the social sciences courses: reflections on teaching education
title_sort Mandatory internships in the social sciences courses: reflections on teaching education
author Mariano, Maria Luzia Silva
author_facet Mariano, Maria Luzia Silva
Franco, Sandra Aparecida Pires
author_role author
author2 Franco, Sandra Aparecida Pires
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mariano, Maria Luzia Silva
Franco, Sandra Aparecida Pires
dc.subject.por.fl_str_mv Social Sciences. Teaching. Mandatory Internships. Teaching education.
Ciencias sociales. Enseñanza. Prácticas obligatórias. Formación docente.
CCiências sociais. Ensino. Estágio obrigatório. Formação docente.
topic Social Sciences. Teaching. Mandatory Internships. Teaching education.
Ciencias sociales. Enseñanza. Prácticas obligatórias. Formación docente.
CCiências sociais. Ensino. Estágio obrigatório. Formação docente.
description Sociology, for being critical and reflective, can provide to students essential and indispensable elements to their citizenship education. The professor of Sociology plays a fundamental role in the formation of these young citizens. With such issues in mind, the present study aims to reflect on the achievement of the required internships in the Social Sciences Courses of a public university in the southern state of Minas Gerais. The reflections were made based on the theoretical assumptions of Historical and Dialectical Materialism and Historical-Cultural Theory (and also based on official of National Education). The challenges faced by undergraduates in Social Sciences are many, from the poor infrastructure of public schools to the huge lack of interest and lack of discipline of students during class.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-10-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8813
10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.8813
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8813
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.8813
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8813/6938
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 2044-2057
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 2044-2057
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215854938324992