Reflections upon the Mandatory Internships on Mathematics Teacher Training Undergraduate Courses

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rosa, Dalva Eterna Gonçalves
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Magalhães, Ana Paula de Almeida Saraiva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educativa
Texto Completo: http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/6241
Resumo: Abstract: this essay’s main objective is to present some of the results from a research which investigated the investigated the Mandatory Internship in Mathematics undergraduate teaching courses at a public university in the state of Goiás. Its goals were to comprehend how this specific curricular component encouraged the teachers-to-be’s reflective practices. The subjects analyzed were seven professors from the Mathematics teacher training program in seven different university units. They worked with MI in 2008 or 2009. The theoretical and methodological qualitative approach made this paper, and its documental analysis of surveys and reflective intervivews, possible. The context and data diagnosed that, on Mathematics teacher training undergraduate courses, the development of reflective teaching practices are still timid and isolated. Reflexões sobre o estágio supervisionado nos cursos de Licenciatura em Matemática Resumo: este artigo tem o objetivo de apresentar alguns resultados de pesquisa realizada sobre o Estágio Supervisionado nos Cursos de licenciatura em matemática de uma universidade pública do estado de Goiás. O objetivo da pesquisa foi compreender se esse componente curricular tem provocado a prática reflexiva dos licenciandos. Os sujeitos foram sete professores de licenciatura em matemática de sete unidades universitárias dessa instituição, que trabalharam com o Estágio Supervisionado em 2008 ou 2009. O enfoque teórico-metodológico qualitativo possibilitou a análise documental, de questionários e entrevistas de caráter reflexivo. No contexto investigado, ações para o desenvolvimento de práticas reflexivas na formação de professores de Matemática ainda são tímidas e isoladas.
id PUC_GO-4_8f66a6bf6c738df0ce09302c0f116ba0
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6241
network_acronym_str PUC_GO-4
network_name_str Educativa
spelling Reflections upon the Mandatory Internships on Mathematics Teacher Training Undergraduate CoursesEducação; MatemáticaMandatory Internship; Reflective Practice; Teachers Formation; Undergraduate Mathematics Course; estágio supervisionado; prática reflexiva; formação de professores; matemática; licenciatura.Estágio curricular; Licenciatura.Abstract: this essay’s main objective is to present some of the results from a research which investigated the investigated the Mandatory Internship in Mathematics undergraduate teaching courses at a public university in the state of Goiás. Its goals were to comprehend how this specific curricular component encouraged the teachers-to-be’s reflective practices. The subjects analyzed were seven professors from the Mathematics teacher training program in seven different university units. They worked with MI in 2008 or 2009. The theoretical and methodological qualitative approach made this paper, and its documental analysis of surveys and reflective intervivews, possible. The context and data diagnosed that, on Mathematics teacher training undergraduate courses, the development of reflective teaching practices are still timid and isolated. Reflexões sobre o estágio supervisionado nos cursos de Licenciatura em Matemática Resumo: este artigo tem o objetivo de apresentar alguns resultados de pesquisa realizada sobre o Estágio Supervisionado nos Cursos de licenciatura em matemática de uma universidade pública do estado de Goiás. O objetivo da pesquisa foi compreender se esse componente curricular tem provocado a prática reflexiva dos licenciandos. Os sujeitos foram sete professores de licenciatura em matemática de sete unidades universitárias dessa instituição, que trabalharam com o Estágio Supervisionado em 2008 ou 2009. O enfoque teórico-metodológico qualitativo possibilitou a análise documental, de questionários e entrevistas de caráter reflexivo. No contexto investigado, ações para o desenvolvimento de práticas reflexivas na formação de professores de Matemática ainda são tímidas e isoladas.EDITORA DA PUC GOIÁSRosa, Dalva Eterna GonçalvesMagalhães, Ana Paula de Almeida Saraiva2017-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/624110.18224/educ.v20i2.6241Revista Educativa - Revista de Educação; v. 20, n. 2 (2017); 393-4071983-77711415-049210.18224/educ.v20i2reponame:Educativainstname:Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO)instacron:PUC_GOporhttp://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/6241/3485Direitos autorais 2018 Dalva Eterna Gonçalves Rosa, Ana Paula de Almeida Saraiva Magalhãesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-05T09:17:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6241Revistahttp://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/oai1980-91312237-4469opendoar:null2020-08-05 09:17:48.545Educativa - Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO)false
dc.title.none.fl_str_mv Reflections upon the Mandatory Internships on Mathematics Teacher Training Undergraduate Courses
title Reflections upon the Mandatory Internships on Mathematics Teacher Training Undergraduate Courses
spellingShingle Reflections upon the Mandatory Internships on Mathematics Teacher Training Undergraduate Courses
Rosa, Dalva Eterna Gonçalves
Educação; Matemática
Mandatory Internship; Reflective Practice; Teachers Formation; Undergraduate Mathematics Course; estágio supervisionado; prática reflexiva; formação de professores; matemática; licenciatura.
Estágio curricular; Licenciatura.
title_short Reflections upon the Mandatory Internships on Mathematics Teacher Training Undergraduate Courses
title_full Reflections upon the Mandatory Internships on Mathematics Teacher Training Undergraduate Courses
title_fullStr Reflections upon the Mandatory Internships on Mathematics Teacher Training Undergraduate Courses
title_full_unstemmed Reflections upon the Mandatory Internships on Mathematics Teacher Training Undergraduate Courses
title_sort Reflections upon the Mandatory Internships on Mathematics Teacher Training Undergraduate Courses
author Rosa, Dalva Eterna Gonçalves
author_facet Rosa, Dalva Eterna Gonçalves
Magalhães, Ana Paula de Almeida Saraiva
author_role author
author2 Magalhães, Ana Paula de Almeida Saraiva
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv
dc.contributor.author.fl_str_mv Rosa, Dalva Eterna Gonçalves
Magalhães, Ana Paula de Almeida Saraiva
dc.subject.por.fl_str_mv Educação; Matemática
Mandatory Internship; Reflective Practice; Teachers Formation; Undergraduate Mathematics Course; estágio supervisionado; prática reflexiva; formação de professores; matemática; licenciatura.
Estágio curricular; Licenciatura.
topic Educação; Matemática
Mandatory Internship; Reflective Practice; Teachers Formation; Undergraduate Mathematics Course; estágio supervisionado; prática reflexiva; formação de professores; matemática; licenciatura.
Estágio curricular; Licenciatura.
dc.description.none.fl_txt_mv Abstract: this essay’s main objective is to present some of the results from a research which investigated the investigated the Mandatory Internship in Mathematics undergraduate teaching courses at a public university in the state of Goiás. Its goals were to comprehend how this specific curricular component encouraged the teachers-to-be’s reflective practices. The subjects analyzed were seven professors from the Mathematics teacher training program in seven different university units. They worked with MI in 2008 or 2009. The theoretical and methodological qualitative approach made this paper, and its documental analysis of surveys and reflective intervivews, possible. The context and data diagnosed that, on Mathematics teacher training undergraduate courses, the development of reflective teaching practices are still timid and isolated. Reflexões sobre o estágio supervisionado nos cursos de Licenciatura em Matemática Resumo: este artigo tem o objetivo de apresentar alguns resultados de pesquisa realizada sobre o Estágio Supervisionado nos Cursos de licenciatura em matemática de uma universidade pública do estado de Goiás. O objetivo da pesquisa foi compreender se esse componente curricular tem provocado a prática reflexiva dos licenciandos. Os sujeitos foram sete professores de licenciatura em matemática de sete unidades universitárias dessa instituição, que trabalharam com o Estágio Supervisionado em 2008 ou 2009. O enfoque teórico-metodológico qualitativo possibilitou a análise documental, de questionários e entrevistas de caráter reflexivo. No contexto investigado, ações para o desenvolvimento de práticas reflexivas na formação de professores de Matemática ainda são tímidas e isoladas.
description Abstract: this essay’s main objective is to present some of the results from a research which investigated the investigated the Mandatory Internship in Mathematics undergraduate teaching courses at a public university in the state of Goiás. Its goals were to comprehend how this specific curricular component encouraged the teachers-to-be’s reflective practices. The subjects analyzed were seven professors from the Mathematics teacher training program in seven different university units. They worked with MI in 2008 or 2009. The theoretical and methodological qualitative approach made this paper, and its documental analysis of surveys and reflective intervivews, possible. The context and data diagnosed that, on Mathematics teacher training undergraduate courses, the development of reflective teaching practices are still timid and isolated. Reflexões sobre o estágio supervisionado nos cursos de Licenciatura em Matemática Resumo: este artigo tem o objetivo de apresentar alguns resultados de pesquisa realizada sobre o Estágio Supervisionado nos Cursos de licenciatura em matemática de uma universidade pública do estado de Goiás. O objetivo da pesquisa foi compreender se esse componente curricular tem provocado a prática reflexiva dos licenciandos. Os sujeitos foram sete professores de licenciatura em matemática de sete unidades universitárias dessa instituição, que trabalharam com o Estágio Supervisionado em 2008 ou 2009. O enfoque teórico-metodológico qualitativo possibilitou a análise documental, de questionários e entrevistas de caráter reflexivo. No contexto investigado, ações para o desenvolvimento de práticas reflexivas na formação de professores de Matemática ainda são tímidas e isoladas.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-20
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/6241
10.18224/educ.v20i2.6241
url http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/6241
identifier_str_mv 10.18224/educ.v20i2.6241
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/6241/3485
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2018 Dalva Eterna Gonçalves Rosa, Ana Paula de Almeida Saraiva Magalhães
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2018 Dalva Eterna Gonçalves Rosa, Ana Paula de Almeida Saraiva Magalhães
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA PUC GOIÁS
publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA PUC GOIÁS
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educativa - Revista de Educação; v. 20, n. 2 (2017); 393-407
1983-7771
1415-0492
10.18224/educ.v20i2
reponame:Educativa
instname:Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO)
instacron:PUC_GO
reponame_str Educativa
collection Educativa
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO)
instacron_str PUC_GO
institution PUC_GO
repository.name.fl_str_mv Educativa - Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1676341974285680640