Assessment of oral language teaching in the classroom: use of the EVALOE tool in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Llobera, Fatima Vega
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Gràcia Garcia, Marta, Domeniconi, Camila, Benitez, Priscila
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
DOI: 10.21723/riaee.v12.n2.9125
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9125
Resumo: The results of the use of a tool to assess oral language teaching in Brazilian schools are presented. Assessment scale of oral language teaching at the school context –EVALOE, was created with the aim to assess, through an observation scale and a semi-structured interview, the teachers’ skills to promote the development of students’ linguistic competence (speaking and listening) in their classrooms. The study has been carried out 40 observations in four public schools in São Paulo’s region. The results indicate that the EVALOE is a useful tool to know how teachers manage the class, some aspects of the instructional design and about functions and communicative strategies used. It has also proved useful to initiate processes of reflection and counseling with teachers in order to make changes in their teaching practices to improve the work of oral language in their classrooms.
id UNESP-15_e3f7131a54cf04a21bd6720b1de16955
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9125
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
spelling Assessment of oral language teaching in the classroom: use of the EVALOE tool in BrazilValoración de la enseñanza de la lengua oral en el aula: uso de la herramienta EVALOE en BrasilAvaliação do ensino da linguagem oral em sala de aula: utilizando a ferramenta EVALOE no BrasilAssessment tool. Classroom observation environments. Reflective collaboration. Spoken language. Teaching and learning.Instrumento de evaluación. Observación de entornos de aula. Reflexión en colaboración. Lengua oral. Enseñanza y aprendizaje.Instrumento de avaliação. Ambientes de observação em sala de aula. Colaboração reflexiva. Língua oral. Ensino e aprendizagem.The results of the use of a tool to assess oral language teaching in Brazilian schools are presented. Assessment scale of oral language teaching at the school context –EVALOE, was created with the aim to assess, through an observation scale and a semi-structured interview, the teachers’ skills to promote the development of students’ linguistic competence (speaking and listening) in their classrooms. The study has been carried out 40 observations in four public schools in São Paulo’s region. The results indicate that the EVALOE is a useful tool to know how teachers manage the class, some aspects of the instructional design and about functions and communicative strategies used. It has also proved useful to initiate processes of reflection and counseling with teachers in order to make changes in their teaching practices to improve the work of oral language in their classrooms.Se presentan los resultados del uso de una herramienta para valorar la enseñanza de la lengua oral en escuelas de Brasil. La Escala de Valoración de la Lengua Oral en Contexto Escolar –EVALOE, fue creada con el objetivo de valorar, mediante una escala de observación y una entrevista semiestructurada las habilidades de los maestros para promover el desarrollo de la competencia lingüística (hablar y escuchar) de los alumnos en sus aulas. En el estudio se han llevado cabo 40 observaciones en cuatro escuelas públicas de la región de São Paulo. Los resultados indican que la EVALOE es un instrumento útil para conocer la manera como los maestros gestionan la clase, los aspectos relacionados con el diseño instruccional, y las funciones y estrategias comunicativas que utilizan. También ha resultado útil para iniciar procesos de reflexión y asesoramiento con los maestros con el fin de introducir cambios en sus prácticas educativas para mejorar el trabajo de la lengua oral en sus aulas.Os resultados do uso de uma ferramenta para avaliar o ensino da língua oral em escolas no Brasil são apresentados. Escala de Avaliação da Linguagem Oral no Contexto Escolar -EVALOE, foi construído com o objetivo de observar de forma sistemática e avaliar como professores fazer para promover o desenvolvimento de habilidades de língua oral (falar e ouvir) dos alunos em suas salas de aula. O estudo foi realizado a partir de 40 observações em quatro escolas públicas na região de São Paulo. Os resultados indicam que o EVALOE é útil para ajudar a conhecer como os professores gerenciam o ensino de língua oral em classe, os aspectos de design instrucional, as funções e estratégias comunicativas utilizadas. Os resultados indicaram também que o uso da escala pode ser útil para iniciar processos de reflexão e aconselhamento com os professores, a fim de fazer mudanças em suas práticas de ensino visando ampliar o trabalho da linguagem oral em suas salas de aula.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2017-03-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/912510.21723/riaee.v12.n2.9125Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 12, n. 02, abr-jun (2017); 1085-1103Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 12, n. 02, abr-jun (2017); 1085-11031982-55872446-860610.21723/riaee.v12.n2.2017reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9125/6584Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLlobera, Fatima VegaGràcia Garcia, MartaDomeniconi, CamilaBenitez, Priscila2018-07-27T22:38:53Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9125Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:38:53Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Assessment of oral language teaching in the classroom: use of the EVALOE tool in Brazil
Valoración de la enseñanza de la lengua oral en el aula: uso de la herramienta EVALOE en Brasil
Avaliação do ensino da linguagem oral em sala de aula: utilizando a ferramenta EVALOE no Brasil
title Assessment of oral language teaching in the classroom: use of the EVALOE tool in Brazil
spellingShingle Assessment of oral language teaching in the classroom: use of the EVALOE tool in Brazil
Assessment of oral language teaching in the classroom: use of the EVALOE tool in Brazil
Llobera, Fatima Vega
Assessment tool. Classroom observation environments. Reflective collaboration. Spoken language. Teaching and learning.
Instrumento de evaluación. Observación de entornos de aula. Reflexión en colaboración. Lengua oral. Enseñanza y aprendizaje.
Instrumento de avaliação. Ambientes de observação em sala de aula. Colaboração reflexiva. Língua oral. Ensino e aprendizagem.
Llobera, Fatima Vega
Assessment tool. Classroom observation environments. Reflective collaboration. Spoken language. Teaching and learning.
Instrumento de evaluación. Observación de entornos de aula. Reflexión en colaboración. Lengua oral. Enseñanza y aprendizaje.
Instrumento de avaliação. Ambientes de observação em sala de aula. Colaboração reflexiva. Língua oral. Ensino e aprendizagem.
title_short Assessment of oral language teaching in the classroom: use of the EVALOE tool in Brazil
title_full Assessment of oral language teaching in the classroom: use of the EVALOE tool in Brazil
title_fullStr Assessment of oral language teaching in the classroom: use of the EVALOE tool in Brazil
Assessment of oral language teaching in the classroom: use of the EVALOE tool in Brazil
title_full_unstemmed Assessment of oral language teaching in the classroom: use of the EVALOE tool in Brazil
Assessment of oral language teaching in the classroom: use of the EVALOE tool in Brazil
title_sort Assessment of oral language teaching in the classroom: use of the EVALOE tool in Brazil
author Llobera, Fatima Vega
author_facet Llobera, Fatima Vega
Llobera, Fatima Vega
Gràcia Garcia, Marta
Domeniconi, Camila
Benitez, Priscila
Gràcia Garcia, Marta
Domeniconi, Camila
Benitez, Priscila
author_role author
author2 Gràcia Garcia, Marta
Domeniconi, Camila
Benitez, Priscila
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Llobera, Fatima Vega
Gràcia Garcia, Marta
Domeniconi, Camila
Benitez, Priscila
dc.subject.por.fl_str_mv Assessment tool. Classroom observation environments. Reflective collaboration. Spoken language. Teaching and learning.
Instrumento de evaluación. Observación de entornos de aula. Reflexión en colaboración. Lengua oral. Enseñanza y aprendizaje.
Instrumento de avaliação. Ambientes de observação em sala de aula. Colaboração reflexiva. Língua oral. Ensino e aprendizagem.
topic Assessment tool. Classroom observation environments. Reflective collaboration. Spoken language. Teaching and learning.
Instrumento de evaluación. Observación de entornos de aula. Reflexión en colaboración. Lengua oral. Enseñanza y aprendizaje.
Instrumento de avaliação. Ambientes de observação em sala de aula. Colaboração reflexiva. Língua oral. Ensino e aprendizagem.
description The results of the use of a tool to assess oral language teaching in Brazilian schools are presented. Assessment scale of oral language teaching at the school context –EVALOE, was created with the aim to assess, through an observation scale and a semi-structured interview, the teachers’ skills to promote the development of students’ linguistic competence (speaking and listening) in their classrooms. The study has been carried out 40 observations in four public schools in São Paulo’s region. The results indicate that the EVALOE is a useful tool to know how teachers manage the class, some aspects of the instructional design and about functions and communicative strategies used. It has also proved useful to initiate processes of reflection and counseling with teachers in order to make changes in their teaching practices to improve the work of oral language in their classrooms.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-03-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9125
10.21723/riaee.v12.n2.9125
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9125
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v12.n2.9125
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9125/6584
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 12, n. 02, abr-jun (2017); 1085-1103
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 12, n. 02, abr-jun (2017); 1085-1103
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v12.n2.2017
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1822179047207075840
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.21723/riaee.v12.n2.9125