The forms of privatization in brazil and chile and the implications for the democratization of public education
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12765 |
Resumo: | This paper examines different forms of privatization in the case of Brazil and Chile and the implications for the democratization of public education. The historical period defined for the study corresponds to the dictatorial regimes of both countries and the so-called “transitional phase”, which presupposes policies for justice, reparation and reform of political institutions. The methodology used for the study was a bibliographic review. Considering the specificities of each country, it analyses the advances, limits and possibilities in the strengthening of the role of the state in the promotion of public education, and the degree of democratic maturity and the extension of privatization. |
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The forms of privatization in brazil and chile and the implications for the democratization of public educationLos modos de privatización en Brasil y Chile y las implicancias para la democratización de la educación públicaAs formas de privatização no Brasil e no Chile e as implicações para a democratização da educação públicaPrivatizationDictatorshipDemocratic transitionPublic education.PrivatizaciónDictaduraTransición democráticaEducación pública.PrivatizaçãoDitaduraTransição democráticaEducação pública.This paper examines different forms of privatization in the case of Brazil and Chile and the implications for the democratization of public education. The historical period defined for the study corresponds to the dictatorial regimes of both countries and the so-called “transitional phase”, which presupposes policies for justice, reparation and reform of political institutions. The methodology used for the study was a bibliographic review. Considering the specificities of each country, it analyses the advances, limits and possibilities in the strengthening of the role of the state in the promotion of public education, and the degree of democratic maturity and the extension of privatization.Este artículo presenta elementos para el debate sobre las formas de privatización en Brasil y Chile, y las consecuencias para la democratización de la educación pública. El período histórico definido para el estudio corresponde al final de los estadios dictatoriales y la construcción de la llamada justicia de transición, lo que presupone, la formulación de políticas de verdad, justicia y reparación, y reforma de las instituciones políticas. La metodología utilizada para el desarrollo del estudio fue el análisis bibliográfico. Considerando las especificidades de cada realidad estatal analizada, se buscó constatar los avances, límites y posibilidades en el fortalecimiento del papel del Estado en la promoción de la educación pública, considerando el nivel de maduración democrático y el fortalecimiento de las estrategias de privatización.Este artigo apresenta alguns elementos para o debate sobre as formas de implementação dos processos de privatização no Brasil e no Chile e as consequências para a democratização da educação pública. O período histórico definido para o estudo corresponde ao final dos estágios ditatoriais e à construção da chamada justiça de transição, o que pressupõe a formulação de políticas de memória e verdade, justiça, reparação e a reforma das instituições políticas. A metodologia utilizada para o desenvolvimento do estudo foi a análise bibliográfica. Considerando as especificidades de cada realidade estatal ora analisada, buscou-se constatar os avanços, limites e possibilidades no fortalecimento do papel do estado na promoção da educação pública, considerando o nível de amadurecimento democrático e o fortalecimento das estratégias privatizantes.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1276510.21723/riaee.v14iesp.3.12765Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 3, out. - Dossiê: Políticas e gestão educacional na América Latina; 1813-1828Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 3, out. - Dossiê: Políticas e gestão educacional na América Latina; 1813-18281982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12765/8571https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12765/8572https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12765/9442Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFalabella, AlejandraPires, Daniela de OliveiraPeroni, Vera Maria Vidal2020-08-14T14:05:39Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12765Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-08-14T14:05:39Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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