The discourse of people with physical disability about the own sexuality

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Calixto Junior de
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Denari, Fátima Elisabeth, Costa, Maria da Piedade Resende da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
DOI: 10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.9123
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9123
Resumo: On the assumption that the sexuality of people with disabilities is seen as taboo, this study is to understand how the installation of these taboos and myths in the area of special education. This study, therefore, is intended to analyze the speech of people with physical disabilities with spinal cord injury on sexuality theme, aiming to analyze the expression of sexuality. Therefore, the methodology of this study is characterized by having a descriptive type of research and is materialized through the collection of data from a script of interview via skype of the people involved. It appears that this issue is little explored, having few studies that deal with sexuality. It was concluded that people with physical disabilities had a positive perception of gender expression, denoting that want to be seen as people without any limitation and, above all, who are prepared to break the taboos that circumscribe their affective and social relations.
id UNESP-15_f61abc4c1a183d7267539cd540324449
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9123
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
spelling The discourse of people with physical disability about the own sexualityEl discurso de las personas con discapacid física sobre la propia sexualidadO discurso das pessoas com deficiência física sobre a própria sexualidadeSpecial education. Physical disability. Sexuality.La educación especial. Deficiencia física. La sexualidad.Educação especial. Deficiência física. Sexualidade.On the assumption that the sexuality of people with disabilities is seen as taboo, this study is to understand how the installation of these taboos and myths in the area of special education. This study, therefore, is intended to analyze the speech of people with physical disabilities with spinal cord injury on sexuality theme, aiming to analyze the expression of sexuality. Therefore, the methodology of this study is characterized by having a descriptive type of research and is materialized through the collection of data from a script of interview via skype of the people involved. It appears that this issue is little explored, having few studies that deal with sexuality. It was concluded that people with physical disabilities had a positive perception of gender expression, denoting that want to be seen as people without any limitation and, above all, who are prepared to break the taboos that circumscribe their affective and social relations.Suponiendo que la sexualidad de las personas con discapacidad es visto como un tabú, este estudio es entender cómo es la instalación de estos tabúes y mitos a la luz de la educación especial. Este estudio, por lo tanto, se pretende analizar el discurso de las personas con discapacidad con lesión medular en el tema de la sexualidad, con el objetivo de comprender la sexualidad de expresión. Por isto, la metodología de este estudio se caracteriza por tener un tipo de investigación descriptiva y se materializa mediante la colección de datos de una entrevista estructurada a través de Skype a las personas involucradas. Se hace notar que este tema está poco explorada, que hay pocos estudios que tienen que ver con la sexualidad. Concluye, entonces, que las personas con discapacidad tienen una percepción positiva de la expresión de sexualidad, lo que denota que quieren ser vistos como personas sin ningún tipo de limitación y, sobre todo, que están preparados para romper los tabúes que limitan sus relaciones emocionales y social.Partindo do pressuposto que a sexualidade das pessoas com deficiências é vista como tabu, este estudo tem como norte compreender como se constitui a instalação desses tabus e mitos à luz da área de educação especial. Este estudo, portanto, tem como intenção analisar o discurso das pessoas com deficiências físicas com lesão medular sobre a temática de sexualidade, almejando compreender a expressão de sexualidade. Para tanto, a metodologia deste estudo se caracteriza por possuir um tipo de pesquisa descritiva e se materializa por meio da coleta de dados de um roteiro de entrevista via Skype das pessoas envolvidas. Constata-se que esta temática é pouco explorada, possuindo poucos estudos que tratam sobre a sexualidade. Conclui-se, então, que as pessoas com deficiência física tiveram uma percepção positiva da expressão da sexualidade, denotando que querem ser vistas como pessoas sem qualquer limitação e, acima de tudo, que estão preparadas para romper os tabus que circunscrevem suas relações afetivas e sociais.  Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2017-10-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/912310.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.9123Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 2177-2192Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 2177-21921982-55872446-860610.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9123/6949Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Calixto Junior deDenari, Fátima ElisabethCosta, Maria da Piedade Resende da2018-07-27T22:37:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9123Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:37:40Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The discourse of people with physical disability about the own sexuality
El discurso de las personas con discapacid física sobre la propia sexualidad
O discurso das pessoas com deficiência física sobre a própria sexualidade
title The discourse of people with physical disability about the own sexuality
spellingShingle The discourse of people with physical disability about the own sexuality
The discourse of people with physical disability about the own sexuality
Souza, Calixto Junior de
Special education. Physical disability. Sexuality.
La educación especial. Deficiencia física. La sexualidad.
Educação especial. Deficiência física. Sexualidade.
Souza, Calixto Junior de
Special education. Physical disability. Sexuality.
La educación especial. Deficiencia física. La sexualidad.
Educação especial. Deficiência física. Sexualidade.
title_short The discourse of people with physical disability about the own sexuality
title_full The discourse of people with physical disability about the own sexuality
title_fullStr The discourse of people with physical disability about the own sexuality
The discourse of people with physical disability about the own sexuality
title_full_unstemmed The discourse of people with physical disability about the own sexuality
The discourse of people with physical disability about the own sexuality
title_sort The discourse of people with physical disability about the own sexuality
author Souza, Calixto Junior de
author_facet Souza, Calixto Junior de
Souza, Calixto Junior de
Denari, Fátima Elisabeth
Costa, Maria da Piedade Resende da
Denari, Fátima Elisabeth
Costa, Maria da Piedade Resende da
author_role author
author2 Denari, Fátima Elisabeth
Costa, Maria da Piedade Resende da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Calixto Junior de
Denari, Fátima Elisabeth
Costa, Maria da Piedade Resende da
dc.subject.por.fl_str_mv Special education. Physical disability. Sexuality.
La educación especial. Deficiencia física. La sexualidad.
Educação especial. Deficiência física. Sexualidade.
topic Special education. Physical disability. Sexuality.
La educación especial. Deficiencia física. La sexualidad.
Educação especial. Deficiência física. Sexualidade.
description On the assumption that the sexuality of people with disabilities is seen as taboo, this study is to understand how the installation of these taboos and myths in the area of special education. This study, therefore, is intended to analyze the speech of people with physical disabilities with spinal cord injury on sexuality theme, aiming to analyze the expression of sexuality. Therefore, the methodology of this study is characterized by having a descriptive type of research and is materialized through the collection of data from a script of interview via skype of the people involved. It appears that this issue is little explored, having few studies that deal with sexuality. It was concluded that people with physical disabilities had a positive perception of gender expression, denoting that want to be seen as people without any limitation and, above all, who are prepared to break the taboos that circumscribe their affective and social relations.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-10-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9123
10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.9123
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9123
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.9123
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9123/6949
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 2177-2192
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 2177-2192
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1822179047204978688
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.9123