The discourse of people with physical disability about the own sexuality
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
DOI: | 10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.9123 |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9123 |
Resumo: | On the assumption that the sexuality of people with disabilities is seen as taboo, this study is to understand how the installation of these taboos and myths in the area of special education. This study, therefore, is intended to analyze the speech of people with physical disabilities with spinal cord injury on sexuality theme, aiming to analyze the expression of sexuality. Therefore, the methodology of this study is characterized by having a descriptive type of research and is materialized through the collection of data from a script of interview via skype of the people involved. It appears that this issue is little explored, having few studies that deal with sexuality. It was concluded that people with physical disabilities had a positive perception of gender expression, denoting that want to be seen as people without any limitation and, above all, who are prepared to break the taboos that circumscribe their affective and social relations. |
id |
UNESP-15_f61abc4c1a183d7267539cd540324449 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9123 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
spelling |
The discourse of people with physical disability about the own sexualityEl discurso de las personas con discapacid física sobre la propia sexualidadO discurso das pessoas com deficiência física sobre a própria sexualidadeSpecial education. Physical disability. Sexuality.La educación especial. Deficiencia física. La sexualidad.Educação especial. Deficiência física. Sexualidade.On the assumption that the sexuality of people with disabilities is seen as taboo, this study is to understand how the installation of these taboos and myths in the area of special education. This study, therefore, is intended to analyze the speech of people with physical disabilities with spinal cord injury on sexuality theme, aiming to analyze the expression of sexuality. Therefore, the methodology of this study is characterized by having a descriptive type of research and is materialized through the collection of data from a script of interview via skype of the people involved. It appears that this issue is little explored, having few studies that deal with sexuality. It was concluded that people with physical disabilities had a positive perception of gender expression, denoting that want to be seen as people without any limitation and, above all, who are prepared to break the taboos that circumscribe their affective and social relations.Suponiendo que la sexualidad de las personas con discapacidad es visto como un tabú, este estudio es entender cómo es la instalación de estos tabúes y mitos a la luz de la educación especial. Este estudio, por lo tanto, se pretende analizar el discurso de las personas con discapacidad con lesión medular en el tema de la sexualidad, con el objetivo de comprender la sexualidad de expresión. Por isto, la metodología de este estudio se caracteriza por tener un tipo de investigación descriptiva y se materializa mediante la colección de datos de una entrevista estructurada a través de Skype a las personas involucradas. Se hace notar que este tema está poco explorada, que hay pocos estudios que tienen que ver con la sexualidad. Concluye, entonces, que las personas con discapacidad tienen una percepción positiva de la expresión de sexualidad, lo que denota que quieren ser vistos como personas sin ningún tipo de limitación y, sobre todo, que están preparados para romper los tabúes que limitan sus relaciones emocionales y social.Partindo do pressuposto que a sexualidade das pessoas com deficiências é vista como tabu, este estudo tem como norte compreender como se constitui a instalação desses tabus e mitos à luz da área de educação especial. Este estudo, portanto, tem como intenção analisar o discurso das pessoas com deficiências físicas com lesão medular sobre a temática de sexualidade, almejando compreender a expressão de sexualidade. Para tanto, a metodologia deste estudo se caracteriza por possuir um tipo de pesquisa descritiva e se materializa por meio da coleta de dados de um roteiro de entrevista via Skype das pessoas envolvidas. Constata-se que esta temática é pouco explorada, possuindo poucos estudos que tratam sobre a sexualidade. Conclui-se, então, que as pessoas com deficiência física tiveram uma percepção positiva da expressão da sexualidade, denotando que querem ser vistas como pessoas sem qualquer limitação e, acima de tudo, que estão preparadas para romper os tabus que circunscrevem suas relações afetivas e sociais. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2017-10-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/912310.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.9123Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 2177-2192Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 2177-21921982-55872446-860610.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9123/6949Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Calixto Junior deDenari, Fátima ElisabethCosta, Maria da Piedade Resende da2018-07-27T22:37:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9123Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:37:40Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The discourse of people with physical disability about the own sexuality El discurso de las personas con discapacid física sobre la propia sexualidad O discurso das pessoas com deficiência física sobre a própria sexualidade |
title |
The discourse of people with physical disability about the own sexuality |
spellingShingle |
The discourse of people with physical disability about the own sexuality The discourse of people with physical disability about the own sexuality Souza, Calixto Junior de Special education. Physical disability. Sexuality. La educación especial. Deficiencia física. La sexualidad. Educação especial. Deficiência física. Sexualidade. Souza, Calixto Junior de Special education. Physical disability. Sexuality. La educación especial. Deficiencia física. La sexualidad. Educação especial. Deficiência física. Sexualidade. |
title_short |
The discourse of people with physical disability about the own sexuality |
title_full |
The discourse of people with physical disability about the own sexuality |
title_fullStr |
The discourse of people with physical disability about the own sexuality The discourse of people with physical disability about the own sexuality |
title_full_unstemmed |
The discourse of people with physical disability about the own sexuality The discourse of people with physical disability about the own sexuality |
title_sort |
The discourse of people with physical disability about the own sexuality |
author |
Souza, Calixto Junior de |
author_facet |
Souza, Calixto Junior de Souza, Calixto Junior de Denari, Fátima Elisabeth Costa, Maria da Piedade Resende da Denari, Fátima Elisabeth Costa, Maria da Piedade Resende da |
author_role |
author |
author2 |
Denari, Fátima Elisabeth Costa, Maria da Piedade Resende da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Calixto Junior de Denari, Fátima Elisabeth Costa, Maria da Piedade Resende da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Special education. Physical disability. Sexuality. La educación especial. Deficiencia física. La sexualidad. Educação especial. Deficiência física. Sexualidade. |
topic |
Special education. Physical disability. Sexuality. La educación especial. Deficiencia física. La sexualidad. Educação especial. Deficiência física. Sexualidade. |
description |
On the assumption that the sexuality of people with disabilities is seen as taboo, this study is to understand how the installation of these taboos and myths in the area of special education. This study, therefore, is intended to analyze the speech of people with physical disabilities with spinal cord injury on sexuality theme, aiming to analyze the expression of sexuality. Therefore, the methodology of this study is characterized by having a descriptive type of research and is materialized through the collection of data from a script of interview via skype of the people involved. It appears that this issue is little explored, having few studies that deal with sexuality. It was concluded that people with physical disabilities had a positive perception of gender expression, denoting that want to be seen as people without any limitation and, above all, who are prepared to break the taboos that circumscribe their affective and social relations. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-10-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9123 10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.9123 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9123 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.9123 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9123/6949 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 2177-2192 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 2177-2192 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1822179047204978688 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.9123 |