Configurations at the border between Brazil/Paraguay and the organization of the intercultural border schools program (PEIF)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bueno, Mara Lucinéia Marques Correa
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12755
Resumo: This article aims to analyze PEIF as a supranational policy of teacher training on the border of Brazil and Paraguay from the configuration carried out in the southern region of Mato Grosso do Sul. It establishes the following research problem: the educational reality on the border of Brazil and Paraguay? In methodological terms this study is anchored in the documentary, qualitative and content analysis collected from the doctoral thesis in progress on the subject. It was verified in this research that the PEIF as a specific policy for the border region sought in the training of teachers means of solidifying the regional integration in the scope of Mercosur.
id UNESP-15_fc9dbf17a6f667171efe82e60d1606d7
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12755
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Configurations at the border between Brazil/Paraguay and the organization of the intercultural border schools program (PEIF)Configuraciones en la frontera entre Brasil/Paraguay y la organización del programa escuelas interculturales de frontera (PEIF)Configurações na fronteira entre Brasil/Paraguai e a organização do programa escolas interculturais de fronteira (PEIF)Educational policyTeacher trainingBorder.Política educativaFormación de profesoresFrontera.Política educacionalFormação de professoresFronteira.This article aims to analyze PEIF as a supranational policy of teacher training on the border of Brazil and Paraguay from the configuration carried out in the southern region of Mato Grosso do Sul. It establishes the following research problem: the educational reality on the border of Brazil and Paraguay? In methodological terms this study is anchored in the documentary, qualitative and content analysis collected from the doctoral thesis in progress on the subject. It was verified in this research that the PEIF as a specific policy for the border region sought in the training of teachers means of solidifying the regional integration in the scope of Mercosur.Este artículo tiene como objetivo analizar el PEIF como una política supranacional de formación de profesores en la frontera de Brasil con Paraguay a partir de la configuración ejecutada en la región sur de Mato Grosso do Sul. Y establece el siguiente problema de investigación: El PEIF presentó una contribución significativa para la realidad educativa en la frontera de Brasil con Paraguay? En términos metodológicos este estudio se ancla en la investigación documental, cualitativa y de análisis de contenido recogidas de la tesis de doctorado en marcha sobre el tema. Se constató en esta investigación que el PEIF como una política específica para la región de frontera buscó en la formación de profesores medios de solidificar la integración regional en el ámbito del Mercosur.Este artigo objetiva analisar o PEIF como uma política supranacional de formação de professores na fronteira do Brasil com o Paraguai a partir da configuração executada na região sul do Mato Grosso do Sul. Estabelece o seguinte problema de pesquisa: o PEIF apresentou contribuição significativa para a realidade educacional na fronteira do Brasil com o Paraguai? Em termos metodológicos este estudo ancora-se na pesquisa documental, qualitativa e de análise de conteúdo, coletadas da tese de doutorado em andamento sobre o tema. Constatou-se nesta pesquisa que o PEIF como uma política específica para a região de fronteira buscou na formação de professores meios de solidificar a integração regional no âmbito do Mercosul.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1275510.21723/riaee.v14iesp.3.12755Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 3, out. - Dossiê: Políticas e gestão educacional na América Latina; 1702-1716Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 3, out. - Dossiê: Políticas e gestão educacional na América Latina; 1702-17161982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12755/8511https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12755/8512https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12755/9435Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBueno, Mara Lucinéia Marques Correa2020-08-14T13:56:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12755Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-08-14T13:56:46Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Configurations at the border between Brazil/Paraguay and the organization of the intercultural border schools program (PEIF)
Configuraciones en la frontera entre Brasil/Paraguay y la organización del programa escuelas interculturales de frontera (PEIF)
Configurações na fronteira entre Brasil/Paraguai e a organização do programa escolas interculturais de fronteira (PEIF)
title Configurations at the border between Brazil/Paraguay and the organization of the intercultural border schools program (PEIF)
spellingShingle Configurations at the border between Brazil/Paraguay and the organization of the intercultural border schools program (PEIF)
Bueno, Mara Lucinéia Marques Correa
Educational policy
Teacher training
Border.
Política educativa
Formación de profesores
Frontera.
Política educacional
Formação de professores
Fronteira.
title_short Configurations at the border between Brazil/Paraguay and the organization of the intercultural border schools program (PEIF)
title_full Configurations at the border between Brazil/Paraguay and the organization of the intercultural border schools program (PEIF)
title_fullStr Configurations at the border between Brazil/Paraguay and the organization of the intercultural border schools program (PEIF)
title_full_unstemmed Configurations at the border between Brazil/Paraguay and the organization of the intercultural border schools program (PEIF)
title_sort Configurations at the border between Brazil/Paraguay and the organization of the intercultural border schools program (PEIF)
author Bueno, Mara Lucinéia Marques Correa
author_facet Bueno, Mara Lucinéia Marques Correa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bueno, Mara Lucinéia Marques Correa
dc.subject.por.fl_str_mv Educational policy
Teacher training
Border.
Política educativa
Formación de profesores
Frontera.
Política educacional
Formação de professores
Fronteira.
topic Educational policy
Teacher training
Border.
Política educativa
Formación de profesores
Frontera.
Política educacional
Formação de professores
Fronteira.
description This article aims to analyze PEIF as a supranational policy of teacher training on the border of Brazil and Paraguay from the configuration carried out in the southern region of Mato Grosso do Sul. It establishes the following research problem: the educational reality on the border of Brazil and Paraguay? In methodological terms this study is anchored in the documentary, qualitative and content analysis collected from the doctoral thesis in progress on the subject. It was verified in this research that the PEIF as a specific policy for the border region sought in the training of teachers means of solidifying the regional integration in the scope of Mercosur.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12755
10.21723/riaee.v14iesp.3.12755
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12755
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14iesp.3.12755
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12755/8511
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12755/8512
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12755/9435
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 3, out. - Dossiê: Políticas e gestão educacional na América Latina; 1702-1716
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 3, out. - Dossiê: Políticas e gestão educacional na América Latina; 1702-1716
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14iesp.3
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215857698177024