Field education and pedagogical practices: working relationships in amazonic communities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mourão, Arminda Rachel Botelho
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Vasconcelos, Luciene Mafra, Uchôa, Iraci Carvalho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
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Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12642
Resumo: The article moves discussions on the historical contextualization of the municipality of Careiro da Várzea, the field education policy and work relations in an Amazon community. The analysis is constructed based on the categories Careiro do Várzea, Amazonian Subjects, Labor and Field Education, based on Action Research and bibliographic reviews. Starting from the understanding that adopts work as a founding category of the existence of the subjects articulating it the conception of education of the field. The concepts are articulated and it makes it possible to realize that the education of the field as a policy is not materialized in the municipality, however, the conception is effectively constructed from the relations of work.
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spelling Field education and pedagogical practices: working relationships in amazonic communitiesEducación sobre el terreno y prácticas pedagógicas: relaciones laborales en comunidades amazónicasEducação do campo e práticas pedagógicas: relações de trabalho em comunidades amazônicasLittleland's careiroWorkEducation of the fieldAmazonian subjects.Careiro de tierras bajasTrabajoEducación sobre el terrenoSúbditos amazónicos.Careiro da várzeaTrabalhoEducação do campoSujeitos amazônicos.The article moves discussions on the historical contextualization of the municipality of Careiro da Várzea, the field education policy and work relations in an Amazon community. The analysis is constructed based on the categories Careiro do Várzea, Amazonian Subjects, Labor and Field Education, based on Action Research and bibliographic reviews. Starting from the understanding that adopts work as a founding category of the existence of the subjects articulating it the conception of education of the field. The concepts are articulated and it makes it possible to realize that the education of the field as a policy is not materialized in the municipality, however, the conception is effectively constructed from the relations of work.El artículo mueve las discusiones sobre la contextualización histórica del municipio de Careiro da Várzea (AM), la política de educación rural y las relaciones laborales en las comunidades amazónicas. El análisis se basa en las categorías Careiro da Várzea, Subjects Amazánicas, Trabalho y Educao do Campo, utilizando Action Research y revisiones bibliográficas. Partiendo del entendimiento que adopta el trabajo como una categoría fundadora de la existencia de los sujetos, articulando a la concepción de la educación del campo. Estos conceptos se articulan y el artículo nos permite percibir que la educación del campo como una política no se materializa en el municipio, sin embargo, la concepción se construye efectivamente a través de las relaciones de trabajo. O artigo movimenta discussões sobre a contextualização histórica do município de Careiro da Várzea (AM), a política de Educação do Campo e as relações de trabalho em comunidades amazônicas. A análise constrói-se com base nas categorias Careiro da Várzea, Sujeitos Amazônicos, Trabalho e Educação do Campo, valendo-se da Pesquisa-Ação e revisões bibliográficas. Partindo-se da compreensão que adota o trabalho como categoria fundante da existência dos sujeitos, articulando-o à concepção de educação do campo. Articulam-se tais conceitos e o artigo possibilita perceber que a educação do campo enquanto política não se materializa no município, contudo, a concepção é efetivamente construída mediante as relações do trabalho.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-02-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa-Açãoapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1264210.21723/riaee.v15i2.12642Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 2, abr./jun.; 436-450Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 2, abr./jun.; 436-4501982-55872446-860610.21723/riaee.v15i2reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12642/8954https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12642/9737https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12642/10281Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMourão, Arminda Rachel BotelhoVasconcelos, Luciene MafraUchôa, Iraci Carvalho2021-02-08T12:47:50Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12642Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2021-02-08T12:47:50Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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