Field education and pedagogical practices: working relationships in amazonic communities
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12642 |
Resumo: | The article moves discussions on the historical contextualization of the municipality of Careiro da Várzea, the field education policy and work relations in an Amazon community. The analysis is constructed based on the categories Careiro do Várzea, Amazonian Subjects, Labor and Field Education, based on Action Research and bibliographic reviews. Starting from the understanding that adopts work as a founding category of the existence of the subjects articulating it the conception of education of the field. The concepts are articulated and it makes it possible to realize that the education of the field as a policy is not materialized in the municipality, however, the conception is effectively constructed from the relations of work. |
id |
UNESP-15_fe84dd9bfadbca246bac185ccab1a079 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12642 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Field education and pedagogical practices: working relationships in amazonic communitiesEducación sobre el terreno y prácticas pedagógicas: relaciones laborales en comunidades amazónicasEducação do campo e práticas pedagógicas: relações de trabalho em comunidades amazônicasLittleland's careiroWorkEducation of the fieldAmazonian subjects.Careiro de tierras bajasTrabajoEducación sobre el terrenoSúbditos amazónicos.Careiro da várzeaTrabalhoEducação do campoSujeitos amazônicos.The article moves discussions on the historical contextualization of the municipality of Careiro da Várzea, the field education policy and work relations in an Amazon community. The analysis is constructed based on the categories Careiro do Várzea, Amazonian Subjects, Labor and Field Education, based on Action Research and bibliographic reviews. Starting from the understanding that adopts work as a founding category of the existence of the subjects articulating it the conception of education of the field. The concepts are articulated and it makes it possible to realize that the education of the field as a policy is not materialized in the municipality, however, the conception is effectively constructed from the relations of work.El artículo mueve las discusiones sobre la contextualización histórica del municipio de Careiro da Várzea (AM), la política de educación rural y las relaciones laborales en las comunidades amazónicas. El análisis se basa en las categorías Careiro da Várzea, Subjects Amazánicas, Trabalho y Educao do Campo, utilizando Action Research y revisiones bibliográficas. Partiendo del entendimiento que adopta el trabajo como una categoría fundadora de la existencia de los sujetos, articulando a la concepción de la educación del campo. Estos conceptos se articulan y el artículo nos permite percibir que la educación del campo como una política no se materializa en el municipio, sin embargo, la concepción se construye efectivamente a través de las relaciones de trabajo. O artigo movimenta discussões sobre a contextualização histórica do município de Careiro da Várzea (AM), a política de Educação do Campo e as relações de trabalho em comunidades amazônicas. A análise constrói-se com base nas categorias Careiro da Várzea, Sujeitos Amazônicos, Trabalho e Educação do Campo, valendo-se da Pesquisa-Ação e revisões bibliográficas. Partindo-se da compreensão que adota o trabalho como categoria fundante da existência dos sujeitos, articulando-o à concepção de educação do campo. Articulam-se tais conceitos e o artigo possibilita perceber que a educação do campo enquanto política não se materializa no município, contudo, a concepção é efetivamente construída mediante as relações do trabalho.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-02-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa-Açãoapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1264210.21723/riaee.v15i2.12642Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 2, abr./jun.; 436-450Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 2, abr./jun.; 436-4501982-55872446-860610.21723/riaee.v15i2reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12642/8954https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12642/9737https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12642/10281Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMourão, Arminda Rachel BotelhoVasconcelos, Luciene MafraUchôa, Iraci Carvalho2021-02-08T12:47:50Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12642Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2021-02-08T12:47:50Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Field education and pedagogical practices: working relationships in amazonic communities Educación sobre el terreno y prácticas pedagógicas: relaciones laborales en comunidades amazónicas Educação do campo e práticas pedagógicas: relações de trabalho em comunidades amazônicas |
title |
Field education and pedagogical practices: working relationships in amazonic communities |
spellingShingle |
Field education and pedagogical practices: working relationships in amazonic communities Mourão, Arminda Rachel Botelho Littleland's careiro Work Education of the field Amazonian subjects. Careiro de tierras bajas Trabajo Educación sobre el terreno Súbditos amazónicos. Careiro da várzea Trabalho Educação do campo Sujeitos amazônicos. |
title_short |
Field education and pedagogical practices: working relationships in amazonic communities |
title_full |
Field education and pedagogical practices: working relationships in amazonic communities |
title_fullStr |
Field education and pedagogical practices: working relationships in amazonic communities |
title_full_unstemmed |
Field education and pedagogical practices: working relationships in amazonic communities |
title_sort |
Field education and pedagogical practices: working relationships in amazonic communities |
author |
Mourão, Arminda Rachel Botelho |
author_facet |
Mourão, Arminda Rachel Botelho Vasconcelos, Luciene Mafra Uchôa, Iraci Carvalho |
author_role |
author |
author2 |
Vasconcelos, Luciene Mafra Uchôa, Iraci Carvalho |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mourão, Arminda Rachel Botelho Vasconcelos, Luciene Mafra Uchôa, Iraci Carvalho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Littleland's careiro Work Education of the field Amazonian subjects. Careiro de tierras bajas Trabajo Educación sobre el terreno Súbditos amazónicos. Careiro da várzea Trabalho Educação do campo Sujeitos amazônicos. |
topic |
Littleland's careiro Work Education of the field Amazonian subjects. Careiro de tierras bajas Trabajo Educación sobre el terreno Súbditos amazónicos. Careiro da várzea Trabalho Educação do campo Sujeitos amazônicos. |
description |
The article moves discussions on the historical contextualization of the municipality of Careiro da Várzea, the field education policy and work relations in an Amazon community. The analysis is constructed based on the categories Careiro do Várzea, Amazonian Subjects, Labor and Field Education, based on Action Research and bibliographic reviews. Starting from the understanding that adopts work as a founding category of the existence of the subjects articulating it the conception of education of the field. The concepts are articulated and it makes it possible to realize that the education of the field as a policy is not materialized in the municipality, however, the conception is effectively constructed from the relations of work. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-02-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa-Ação |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12642 10.21723/riaee.v15i2.12642 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12642 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v15i2.12642 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12642/8954 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12642/9737 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12642/10281 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 2, abr./jun.; 436-450 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 2, abr./jun.; 436-450 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v15i2 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215857330126848 |