Recreations activities in one “Casa Lar”: basis to university formation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Motriz (Online) |
DOI: | 10.5016/2592 |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2592 |
Resumo: | This study examines a university Extension Project of implementation of recreational activities in five Houses Homes. Aims to discuss the circumstances leading to the harbor and the residence of children and adolescents in this type of institution, review the configuration of relations established within this area and identify the contribution which the experience of approaching public university with that reality brings the training of teachers of physical education. The analysis undertaken in this text are the result of a series of records made in a diary from the field and accumulated over a year, a period in which the activities were implemented in the Houses. Were also used questionnaires answered by the trainees on the performance of the Extension Project implemented at the end of each semester. The methodology followed the principles of a qualitative research approach. The study revealed the need for creating spaces that provide the pleasure in the Houses, like those provided by the Extension Project. Public managers and professionals who work in institutions need to understand that the moments of leisure, and to provide learning, can make the surroundings more harmonious and happy. |
id |
UNESP-17_18b20a08dda82209b3cf400a0faf5992 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2592 |
network_acronym_str |
UNESP-17 |
network_name_str |
Motriz (Online) |
spelling |
Recreations activities in one “Casa Lar”: basis to university formationLas actividades recreativas en una " Casa Lar ": subsidio a la formación universitariaAtividades recreativas em uma Casa Lar: contribuições à formação universitáriaCriança. Adolescente.Recreação.Formação.Extensão.This study examines a university Extension Project of implementation of recreational activities in five Houses Homes. Aims to discuss the circumstances leading to the harbor and the residence of children and adolescents in this type of institution, review the configuration of relations established within this area and identify the contribution which the experience of approaching public university with that reality brings the training of teachers of physical education. The analysis undertaken in this text are the result of a series of records made in a diary from the field and accumulated over a year, a period in which the activities were implemented in the Houses. Were also used questionnaires answered by the trainees on the performance of the Extension Project implemented at the end of each semester. The methodology followed the principles of a qualitative research approach. The study revealed the need for creating spaces that provide the pleasure in the Houses, like those provided by the Extension Project. Public managers and professionals who work in institutions need to understand that the moments of leisure, and to provide learning, can make the surroundings more harmonious and happy.Este estudio analiza un Proyecto de Extensión universitario de desarollo de actividades recreativas en cinco “Casas Lares”. Tiene como los objetivos discutir el contexto que conduci al abrigamento y la permanencia de los niños y adolescentes en esa institución; analizar la configuración de las relaciones que se establecen en el interior de ese espacio e identificar cuál es la contribución que la experiencia de acercamiento de la universidad pública con esa realidad trae para la formación profesional. Los análisis realizadas en este texto son derivadas de un grupo de registraciones hecha en un diario del campo y acumulado a lo largo de un año escolar, periodo en que las actividades se ejecutaron en las "Casas" e, también las respuestas a los cuestionarios de los universitarios sobre la actuación en el Proyecto de Extensión aplicado en el fin de todos los semestres. La metodología adoptada siguió los principios de un enfoque cualitativo de investigación.Este estudo analisa um Projeto de Extensão universitária de realização de atividades recreativas em cinco Casas Lares. Tem como objetivos discutir o contexto que leva ao abrigamento e à permanência de crianças e adolescentes nesse tipo de instituição; analisar a configuração das relações que se estabelecem no interior desse espaço e identificar que contribuição essa experiência de aproximação da universidade pública com essa realidade traz para a formação profissional do professor de educação física. As análises realizadas neste texto são fruto de um conjunto de registros feitos em um diário de campo e acumulados ao longo de um ano letivo, período no qual foram executadas as atividades nas Casas. Também foram utilizados os questionários respondidos pelos estagiários sobre a atuação no Projeto de Extensão aplicados no final de cada semestre. A metodologia adotada seguiu os princípios de um enfoque qualitativo de pesquisa. O estudo revelou a necessidade de criação de espaços que assegurem o prazer nas Casas, como aqueles propiciados pelo Projeto de Extensão. Os gestores públicos e os profissionais que atuam nas instituições precisam compreender que os momentos de lazer, além de propiciarem aprendizagens, podem tornar os ambientes mais harmônicos e felizes.Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro2009-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesPesquisa Empírica de Campoapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/259210.5016/2592Motriz. Journal of Physical Education. UNESP; V. 15, N. 4 (2009); 1014-1024Motriz Revista de Educação Física; V. 15, N. 4 (2009); 1014-10241980-6574reponame:Motriz (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2592/2762Mendes, Valdelaine da Rosainfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-04-18T19:04:58Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2592Revistahttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motrizPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpmotriz@rc.unesp.br||mauerber@rc.unesp.br||azanesco@rc.unesp.br1980-65741415-9805opendoar:2013-04-18T19:04:58Motriz (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Recreations activities in one “Casa Lar”: basis to university formation Las actividades recreativas en una " Casa Lar ": subsidio a la formación universitaria Atividades recreativas em uma Casa Lar: contribuições à formação universitária |
title |
Recreations activities in one “Casa Lar”: basis to university formation |
spellingShingle |
Recreations activities in one “Casa Lar”: basis to university formation Recreations activities in one “Casa Lar”: basis to university formation Mendes, Valdelaine da Rosa Criança. Adolescente.Recreação.Formação.Extensão. Mendes, Valdelaine da Rosa Criança. Adolescente.Recreação.Formação.Extensão. |
title_short |
Recreations activities in one “Casa Lar”: basis to university formation |
title_full |
Recreations activities in one “Casa Lar”: basis to university formation |
title_fullStr |
Recreations activities in one “Casa Lar”: basis to university formation Recreations activities in one “Casa Lar”: basis to university formation |
title_full_unstemmed |
Recreations activities in one “Casa Lar”: basis to university formation Recreations activities in one “Casa Lar”: basis to university formation |
title_sort |
Recreations activities in one “Casa Lar”: basis to university formation |
author |
Mendes, Valdelaine da Rosa |
author_facet |
Mendes, Valdelaine da Rosa Mendes, Valdelaine da Rosa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mendes, Valdelaine da Rosa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Criança. Adolescente.Recreação.Formação.Extensão. |
topic |
Criança. Adolescente.Recreação.Formação.Extensão. |
description |
This study examines a university Extension Project of implementation of recreational activities in five Houses Homes. Aims to discuss the circumstances leading to the harbor and the residence of children and adolescents in this type of institution, review the configuration of relations established within this area and identify the contribution which the experience of approaching public university with that reality brings the training of teachers of physical education. The analysis undertaken in this text are the result of a series of records made in a diary from the field and accumulated over a year, a period in which the activities were implemented in the Houses. Were also used questionnaires answered by the trainees on the performance of the Extension Project implemented at the end of each semester. The methodology followed the principles of a qualitative research approach. The study revealed the need for creating spaces that provide the pleasure in the Houses, like those provided by the Extension Project. Public managers and professionals who work in institutions need to understand that the moments of leisure, and to provide learning, can make the surroundings more harmonious and happy. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-07-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares Pesquisa Empírica de Campo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2592 10.5016/2592 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2592 |
identifier_str_mv |
10.5016/2592 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2592/2762 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Motriz. Journal of Physical Education. UNESP; V. 15, N. 4 (2009); 1014-1024 Motriz Revista de Educação Física; V. 15, N. 4 (2009); 1014-1024 1980-6574 reponame:Motriz (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Motriz (Online) |
collection |
Motriz (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Motriz (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
motriz@rc.unesp.br||mauerber@rc.unesp.br||azanesco@rc.unesp.br |
_version_ |
1822179232976994304 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.5016/2592 |