Recreations activities in one “Casa Lar”: basis to university formation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendes, Valdelaine da Rosa
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Motriz (Online)
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2592
Resumo: This study examines a university Extension Project of implementation of recreational activities in five Houses Homes. Aims to discuss the circumstances leading to the harbor and the residence of children and adolescents in this type of institution, review the configuration of relations established within this area and identify the contribution which the experience of approaching public university with that reality brings the training of teachers of physical education. The analysis undertaken in this text are the result of a series of records made in a diary from the field and accumulated over a year, a period in which the activities were implemented in the Houses. Were also used questionnaires answered by the trainees on the performance of the Extension Project implemented at the end of each semester. The methodology followed the principles of a qualitative research approach. The study revealed the need for creating spaces that provide the pleasure in the Houses, like those provided by the Extension Project. Public managers and professionals who work in institutions need to understand that the moments of leisure, and to provide learning, can make the surroundings more harmonious and happy.
id UNESP-17_18b20a08dda82209b3cf400a0faf5992
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2592
network_acronym_str UNESP-17
network_name_str Motriz (Online)
repository_id_str
spelling Recreations activities in one “Casa Lar”: basis to university formationLas actividades recreativas en una " Casa Lar ": subsidio a la formación universitariaAtividades recreativas em uma Casa Lar: contribuições à formação universitáriaCriança. Adolescente.Recreação.Formação.Extensão.This study examines a university Extension Project of implementation of recreational activities in five Houses Homes. Aims to discuss the circumstances leading to the harbor and the residence of children and adolescents in this type of institution, review the configuration of relations established within this area and identify the contribution which the experience of approaching public university with that reality brings the training of teachers of physical education. The analysis undertaken in this text are the result of a series of records made in a diary from the field and accumulated over a year, a period in which the activities were implemented in the Houses. Were also used questionnaires answered by the trainees on the performance of the Extension Project implemented at the end of each semester. The methodology followed the principles of a qualitative research approach. The study revealed the need for creating spaces that provide the pleasure in the Houses, like those provided by the Extension Project. Public managers and professionals who work in institutions need to understand that the moments of leisure, and to provide learning, can make the surroundings more harmonious and happy.Este estudio analiza un Proyecto de Extensión universitario de desarollo de actividades recreativas en cinco “Casas Lares”. Tiene como los objetivos discutir el contexto que conduci al abrigamento y la permanencia de los niños y adolescentes en esa institución; analizar la configuración de las relaciones que se establecen en el interior de ese espacio e identificar cuál es la contribución que la experiencia de acercamiento de la universidad pública con esa realidad trae para la formación profesional. Los análisis realizadas en este texto son derivadas de un grupo de registraciones hecha en un diario del campo y acumulado a lo largo de un año escolar, periodo en que las actividades se ejecutaron en las "Casas" e, también las respuestas a los cuestionarios de los universitarios sobre la actuación en el Proyecto de Extensión aplicado en el fin de todos los semestres. La metodología adoptada siguió los principios de un enfoque cualitativo de investigación.Este estudo analisa um Projeto de Extensão universitária de realização de atividades recreativas em cinco Casas Lares. Tem como objetivos discutir o contexto que leva ao abrigamento e à permanência de crianças e adolescentes nesse tipo de instituição; analisar a configuração das relações que se estabelecem no interior desse espaço e identificar que contribuição essa experiência de aproximação da universidade pública com essa realidade traz para a formação profissional do professor de educação física. As análises realizadas neste texto são fruto de um conjunto de registros feitos em um diário de campo e acumulados ao longo de um ano letivo, período no qual foram executadas as atividades nas Casas. Também foram utilizados os questionários respondidos pelos estagiários sobre a atuação no Projeto de Extensão aplicados no final de cada semestre. A metodologia adotada seguiu os princípios de um enfoque qualitativo de pesquisa. O estudo revelou a necessidade de criação de espaços que assegurem o prazer nas Casas, como aqueles propiciados pelo Projeto de Extensão. Os gestores públicos e os profissionais que atuam nas instituições precisam compreender que os momentos de lazer, além de propiciarem aprendizagens, podem tornar os ambientes mais harmônicos e felizes.Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro2009-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesPesquisa Empírica de Campoapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/259210.5016/2592Motriz. Journal of Physical Education. UNESP; V. 15, N. 4 (2009); 1014-1024Motriz Revista de Educação Física; V. 15, N. 4 (2009); 1014-10241980-6574reponame:Motriz (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2592/2762Mendes, Valdelaine da Rosainfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-04-18T19:04:58Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2592Revistahttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motrizPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpmotriz@rc.unesp.br||mauerber@rc.unesp.br||azanesco@rc.unesp.br1980-65741415-9805opendoar:2013-04-18T19:04:58Motriz (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Recreations activities in one “Casa Lar”: basis to university formation
Las actividades recreativas en una " Casa Lar ": subsidio a la formación universitaria
Atividades recreativas em uma Casa Lar: contribuições à formação universitária
title Recreations activities in one “Casa Lar”: basis to university formation
spellingShingle Recreations activities in one “Casa Lar”: basis to university formation
Mendes, Valdelaine da Rosa
Criança. Adolescente.Recreação.Formação.Extensão.
title_short Recreations activities in one “Casa Lar”: basis to university formation
title_full Recreations activities in one “Casa Lar”: basis to university formation
title_fullStr Recreations activities in one “Casa Lar”: basis to university formation
title_full_unstemmed Recreations activities in one “Casa Lar”: basis to university formation
title_sort Recreations activities in one “Casa Lar”: basis to university formation
author Mendes, Valdelaine da Rosa
author_facet Mendes, Valdelaine da Rosa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mendes, Valdelaine da Rosa
dc.subject.por.fl_str_mv Criança. Adolescente.Recreação.Formação.Extensão.
topic Criança. Adolescente.Recreação.Formação.Extensão.
description This study examines a university Extension Project of implementation of recreational activities in five Houses Homes. Aims to discuss the circumstances leading to the harbor and the residence of children and adolescents in this type of institution, review the configuration of relations established within this area and identify the contribution which the experience of approaching public university with that reality brings the training of teachers of physical education. The analysis undertaken in this text are the result of a series of records made in a diary from the field and accumulated over a year, a period in which the activities were implemented in the Houses. Were also used questionnaires answered by the trainees on the performance of the Extension Project implemented at the end of each semester. The methodology followed the principles of a qualitative research approach. The study revealed the need for creating spaces that provide the pleasure in the Houses, like those provided by the Extension Project. Public managers and professionals who work in institutions need to understand that the moments of leisure, and to provide learning, can make the surroundings more harmonious and happy.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-07-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
Pesquisa Empírica de Campo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2592
10.5016/2592
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2592
identifier_str_mv 10.5016/2592
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2592/2762
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro
dc.source.none.fl_str_mv Motriz. Journal of Physical Education. UNESP; V. 15, N. 4 (2009); 1014-1024
Motriz Revista de Educação Física; V. 15, N. 4 (2009); 1014-1024
1980-6574
reponame:Motriz (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Motriz (Online)
collection Motriz (Online)
repository.name.fl_str_mv Motriz (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv motriz@rc.unesp.br||mauerber@rc.unesp.br||azanesco@rc.unesp.br
_version_ 1800215769919782912