Teaching game models: research and outcomes for the practice domain
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Motriz (Online) |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2562 |
Resumo: | The aim of this study is to develop a revision of three teaching models for Sport Games, which unify different, but complementary, focuses. The Teaching Games for Understanding, being pioneer in the change of a conceptual paradigm, operate the transition from the technical abilities' domain to a focus in the game comprehension and decision-making; the Developmental Model is assumed to be effective structuring the instructional process resulting from the integration of subject matter with the didactical procedures; the Step Game Approach joins the ideas of the previous models, contextualizing them in a team sport, Volleyball. The contribution of these models to the renovation of the game teaching conceptions is the main topic of the present article, looking to highlight the tendencies of the research in the field as well as its outcomes in the practice domain. |
id |
UNESP-17_36a675f8412d11ab5aac1c6ed5096530 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2562 |
network_acronym_str |
UNESP-17 |
network_name_str |
Motriz (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching game models: research and outcomes for the practice domainModelos de enseñanza de los juegos deportivos: investigación y orientaciones para la prácticaModelos de ensino dos jogos desportivos: investigação e ilações para a práticaModelos de ensinoJogos DesportivosModelo de Ensino do jogo para a CompreensãoModelo DesenvolvimentalModelo de Abordagem Progressiva ao Jogo.The aim of this study is to develop a revision of three teaching models for Sport Games, which unify different, but complementary, focuses. The Teaching Games for Understanding, being pioneer in the change of a conceptual paradigm, operate the transition from the technical abilities' domain to a focus in the game comprehension and decision-making; the Developmental Model is assumed to be effective structuring the instructional process resulting from the integration of subject matter with the didactical procedures; the Step Game Approach joins the ideas of the previous models, contextualizing them in a team sport, Volleyball. The contribution of these models to the renovation of the game teaching conceptions is the main topic of the present article, looking to highlight the tendencies of the research in the field as well as its outcomes in the practice domain.El objetivo del presente estudio es elaborar una revisión de tres modelos de enseñanza de los juegos deportivos, que sustentan enfoques distintos, pero complementarios. El Modelo de Enseñanza del Juego para la Comprensión al ser pionero en el cambio de paradigma conceptual, modifica la relevancia del dominio de las habilidades técnicas hacia un enfoque basado en la comprensión del juego y la toma de decisiones; el Modelo de Desarrollo se basa en la asunción de que la estructuración eficaz del proceso de instrucción resulta de entrelazar la materia de enseñanza con los principios didácticos consustanciales; el Modelo de Aproximación Progresiva al Juego recoge las ideas de los dos modelos anteriores, con textualizando las mismas en una modalidad deportiva, el Voleibol. La contribución de estos modelos en la génesis de concepciones renovadas de enseñanza del juego constituye el tema central del presente artículo, pretendiéndose indicar las tendencias de la investigación así como las conclusiones u orientaciones para la práctica.O objectivo do presente estudo é o de elaborar uma revisão de três modelos de ensino dos jogos desportivos, os quais consubstanciam enfoques distintos embora complementares. O Modelo de Ensino do Jogo para a Compreensão ao ser pioneiro na mudança de paradigma conceptual, faz transitar a relevância do domínio das habilidades técnicas para o enfoque na compreensão do jogo e na tomada de decisão; o Modelo Desenvolvimental revê-se na assunção de que a estruturação eficaz do processo de instrução resulta do entrelaçamento da matéria de ensino com os princípios didácticos que a consubstanciam; o Modelo de Abordagem Progressiva ao Jogo acolhe as ideias dos modelos anteriores, contextualizando as mesmas numa modalidade desportiva, o Voleibol. O contributo destes modelos na génese de concepções renovadas de ensino do jogo constitui o tema central do presente artigo, pretendendo-se salientar as tendências da investigação bem como as ilações decorrentes para o domínio da práticaUniversidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro2009-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/256210.5016/2562Motriz. Journal of Physical Education. UNESP; V. 15, N. 4 (2009); 944-954Motriz Revista de Educação Física; V. 15, N. 4 (2009); 944-9541980-6574reponame:Motriz (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2562/2687Mesquita, Isabel Maria RibeiroPereira, Felismina Rosa MarquesGraça, Amândio Braga dos Santosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-04-18T19:04:57Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2562Revistahttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motrizPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpmotriz@rc.unesp.br||mauerber@rc.unesp.br||azanesco@rc.unesp.br1980-65741415-9805opendoar:2013-04-18T19:04:57Motriz (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching game models: research and outcomes for the practice domain Modelos de enseñanza de los juegos deportivos: investigación y orientaciones para la práctica Modelos de ensino dos jogos desportivos: investigação e ilações para a prática |
title |
Teaching game models: research and outcomes for the practice domain |
spellingShingle |
Teaching game models: research and outcomes for the practice domain Mesquita, Isabel Maria Ribeiro Modelos de ensino Jogos Desportivos Modelo de Ensino do jogo para a Compreensão Modelo Desenvolvimental Modelo de Abordagem Progressiva ao Jogo. |
title_short |
Teaching game models: research and outcomes for the practice domain |
title_full |
Teaching game models: research and outcomes for the practice domain |
title_fullStr |
Teaching game models: research and outcomes for the practice domain |
title_full_unstemmed |
Teaching game models: research and outcomes for the practice domain |
title_sort |
Teaching game models: research and outcomes for the practice domain |
author |
Mesquita, Isabel Maria Ribeiro |
author_facet |
Mesquita, Isabel Maria Ribeiro Pereira, Felismina Rosa Marques Graça, Amândio Braga dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Pereira, Felismina Rosa Marques Graça, Amândio Braga dos Santos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mesquita, Isabel Maria Ribeiro Pereira, Felismina Rosa Marques Graça, Amândio Braga dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Modelos de ensino Jogos Desportivos Modelo de Ensino do jogo para a Compreensão Modelo Desenvolvimental Modelo de Abordagem Progressiva ao Jogo. |
topic |
Modelos de ensino Jogos Desportivos Modelo de Ensino do jogo para a Compreensão Modelo Desenvolvimental Modelo de Abordagem Progressiva ao Jogo. |
description |
The aim of this study is to develop a revision of three teaching models for Sport Games, which unify different, but complementary, focuses. The Teaching Games for Understanding, being pioneer in the change of a conceptual paradigm, operate the transition from the technical abilities' domain to a focus in the game comprehension and decision-making; the Developmental Model is assumed to be effective structuring the instructional process resulting from the integration of subject matter with the didactical procedures; the Step Game Approach joins the ideas of the previous models, contextualizing them in a team sport, Volleyball. The contribution of these models to the renovation of the game teaching conceptions is the main topic of the present article, looking to highlight the tendencies of the research in the field as well as its outcomes in the practice domain. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-07-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2562 10.5016/2562 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2562 |
identifier_str_mv |
10.5016/2562 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2562/2687 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Motriz. Journal of Physical Education. UNESP; V. 15, N. 4 (2009); 944-954 Motriz Revista de Educação Física; V. 15, N. 4 (2009); 944-954 1980-6574 reponame:Motriz (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Motriz (Online) |
collection |
Motriz (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Motriz (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
motriz@rc.unesp.br||mauerber@rc.unesp.br||azanesco@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215769898811392 |