Teaching game models: research and outcomes for the practice domain

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mesquita, Isabel Maria Ribeiro
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Pereira, Felismina Rosa Marques, Graça, Amândio Braga dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Motriz (Online)
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2562
Resumo: The aim of this study is to develop a revision of three teaching models for Sport Games, which unify different, but complementary, focuses. The Teaching Games for Understanding, being pioneer in the change of a conceptual paradigm, operate the transition from the technical abilities' domain to a focus in the game comprehension and decision-making; the Developmental Model is assumed to be effective structuring the instructional process resulting from the integration of subject matter with the didactical procedures; the Step Game Approach joins the ideas of the previous models, contextualizing them in a team sport, Volleyball. The contribution of these models to the renovation of the game teaching conceptions is the main topic of the present article, looking to highlight the tendencies of the research in the field as well as its outcomes in the practice domain.
id UNESP-17_36a675f8412d11ab5aac1c6ed5096530
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2562
network_acronym_str UNESP-17
network_name_str Motriz (Online)
repository_id_str
spelling Teaching game models: research and outcomes for the practice domainModelos de enseñanza de los juegos deportivos: investigación y orientaciones para la prácticaModelos de ensino dos jogos desportivos: investigação e ilações para a práticaModelos de ensinoJogos DesportivosModelo de Ensino do jogo para a CompreensãoModelo DesenvolvimentalModelo de Abordagem Progressiva ao Jogo.The aim of this study is to develop a revision of three teaching models for Sport Games, which unify different, but complementary, focuses. The Teaching Games for Understanding, being pioneer in the change of a conceptual paradigm, operate the transition from the technical abilities' domain to a focus in the game comprehension and decision-making; the Developmental Model is assumed to be effective structuring the instructional process resulting from the integration of subject matter with the didactical procedures; the Step Game Approach joins the ideas of the previous models, contextualizing them in a team sport, Volleyball. The contribution of these models to the renovation of the game teaching conceptions is the main topic of the present article, looking to highlight the tendencies of the research in the field as well as its outcomes in the practice domain.El objetivo del presente estudio es elaborar una revisión de tres modelos de enseñanza de los juegos deportivos, que sustentan enfoques distintos, pero complementarios. El Modelo de Enseñanza del Juego para la Comprensión al ser pionero en el cambio de paradigma conceptual, modifica la relevancia del dominio de las habilidades técnicas hacia un enfoque basado en la comprensión del juego y la toma de decisiones; el Modelo de Desarrollo se basa en la asunción de que la estructuración eficaz del proceso de instrucción resulta de entrelazar la materia de enseñanza con los principios didácticos consustanciales; el Modelo de Aproximación Progresiva al Juego recoge las ideas de los dos modelos anteriores, con textualizando las mismas en una modalidad deportiva, el Voleibol. La contribución de estos modelos en la génesis de concepciones renovadas de enseñanza del juego constituye el tema central del presente artículo, pretendiéndose indicar las tendencias de la investigación así como las conclusiones u orientaciones para la práctica.O objectivo do presente estudo é o de elaborar uma revisão de três modelos de ensino dos jogos desportivos, os quais consubstanciam enfoques distintos embora complementares. O Modelo de Ensino do Jogo para a Compreensão ao ser pioneiro na mudança de paradigma conceptual, faz transitar a relevância do domínio das habilidades técnicas para o enfoque na compreensão do jogo e na tomada de decisão; o Modelo Desenvolvimental revê-se na assunção de que a estruturação eficaz do processo de instrução resulta do entrelaçamento da matéria de ensino com os princípios didácticos que a consubstanciam; o Modelo de Abordagem Progressiva ao Jogo acolhe as ideias dos modelos anteriores, contextualizando as mesmas numa modalidade desportiva, o Voleibol. O contributo destes modelos na génese de concepções renovadas de ensino do jogo constitui o tema central do presente artigo, pretendendo-se salientar as tendências da investigação bem como as ilações decorrentes para o domínio da práticaUniversidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro2009-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/256210.5016/2562Motriz. Journal of Physical Education. UNESP; V. 15, N. 4 (2009); 944-954Motriz Revista de Educação Física; V. 15, N. 4 (2009); 944-9541980-6574reponame:Motriz (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2562/2687Mesquita, Isabel Maria RibeiroPereira, Felismina Rosa MarquesGraça, Amândio Braga dos Santosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-04-18T19:04:57Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2562Revistahttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motrizPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpmotriz@rc.unesp.br||mauerber@rc.unesp.br||azanesco@rc.unesp.br1980-65741415-9805opendoar:2013-04-18T19:04:57Motriz (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching game models: research and outcomes for the practice domain
Modelos de enseñanza de los juegos deportivos: investigación y orientaciones para la práctica
Modelos de ensino dos jogos desportivos: investigação e ilações para a prática
title Teaching game models: research and outcomes for the practice domain
spellingShingle Teaching game models: research and outcomes for the practice domain
Mesquita, Isabel Maria Ribeiro
Modelos de ensino
Jogos Desportivos
Modelo de Ensino do jogo para a Compreensão
Modelo Desenvolvimental
Modelo de Abordagem Progressiva ao Jogo.
title_short Teaching game models: research and outcomes for the practice domain
title_full Teaching game models: research and outcomes for the practice domain
title_fullStr Teaching game models: research and outcomes for the practice domain
title_full_unstemmed Teaching game models: research and outcomes for the practice domain
title_sort Teaching game models: research and outcomes for the practice domain
author Mesquita, Isabel Maria Ribeiro
author_facet Mesquita, Isabel Maria Ribeiro
Pereira, Felismina Rosa Marques
Graça, Amândio Braga dos Santos
author_role author
author2 Pereira, Felismina Rosa Marques
Graça, Amândio Braga dos Santos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mesquita, Isabel Maria Ribeiro
Pereira, Felismina Rosa Marques
Graça, Amândio Braga dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Modelos de ensino
Jogos Desportivos
Modelo de Ensino do jogo para a Compreensão
Modelo Desenvolvimental
Modelo de Abordagem Progressiva ao Jogo.
topic Modelos de ensino
Jogos Desportivos
Modelo de Ensino do jogo para a Compreensão
Modelo Desenvolvimental
Modelo de Abordagem Progressiva ao Jogo.
description The aim of this study is to develop a revision of three teaching models for Sport Games, which unify different, but complementary, focuses. The Teaching Games for Understanding, being pioneer in the change of a conceptual paradigm, operate the transition from the technical abilities' domain to a focus in the game comprehension and decision-making; the Developmental Model is assumed to be effective structuring the instructional process resulting from the integration of subject matter with the didactical procedures; the Step Game Approach joins the ideas of the previous models, contextualizing them in a team sport, Volleyball. The contribution of these models to the renovation of the game teaching conceptions is the main topic of the present article, looking to highlight the tendencies of the research in the field as well as its outcomes in the practice domain.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-07-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2562
10.5016/2562
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2562
identifier_str_mv 10.5016/2562
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2562/2687
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro
dc.source.none.fl_str_mv Motriz. Journal of Physical Education. UNESP; V. 15, N. 4 (2009); 944-954
Motriz Revista de Educação Física; V. 15, N. 4 (2009); 944-954
1980-6574
reponame:Motriz (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Motriz (Online)
collection Motriz (Online)
repository.name.fl_str_mv Motriz (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv motriz@rc.unesp.br||mauerber@rc.unesp.br||azanesco@rc.unesp.br
_version_ 1800215769898811392