“Sailing is necessary, living is not necessary”: risk in the active lifestyle discourse

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Marcos Santos
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Motriz (Online)
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2190
Resumo: In this paper, I discuss the emergence of the current notion of risk, the different epistemological approaches to it and how they appear in the active life discourse. With this aim, I take as a reference the Agita Sao Paulo Program, which is mentioned by WHO as an exemplary physical activity promotion initiative. This program, though, is founded on a realistic perspective of risk, disregarding sociocultural determinants of physical activity, which is taken as the solution for complex public health problems. Aiming at promoting active lifestyles, the program follows a rationale that is built up towards consensus regardless of socioeconomic differences, demonizing sedentariness and blame sedentary people; moreover, it takes rationality as the inspiring muse of human behaviors.
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spelling “Sailing is necessary, living is not necessary”: risk in the active lifestyle discourse"Navegar es necesario, vivir no es necesario": riesgo en el discurso de la vida activa“Navegar é preciso, viver não é preciso”: risco no discurso da vida ativaatividade física. exercício físico. risco. políticas públicas.In this paper, I discuss the emergence of the current notion of risk, the different epistemological approaches to it and how they appear in the active life discourse. With this aim, I take as a reference the Agita Sao Paulo Program, which is mentioned by WHO as an exemplary physical activity promotion initiative. This program, though, is founded on a realistic perspective of risk, disregarding sociocultural determinants of physical activity, which is taken as the solution for complex public health problems. Aiming at promoting active lifestyles, the program follows a rationale that is built up towards consensus regardless of socioeconomic differences, demonizing sedentariness and blame sedentary people; moreover, it takes rationality as the inspiring muse of human behaviors.En este ensayo discuto como surge la moderna noción de riesgo, sus diferentes abordajes epistemológicos y su manifestación en el discurso de la vida activa. Tomo como referencia el programa Agita São Paulo, señalado por la OMS como ejemplo en el campo de la promoción de la actividad física. El programa, sin embargo, funda su estrategia en la perspectiva realista de riesgo, sin considerar los condicionantes socioculturales de la actividad física y tomándola como la solución para los complejos problemas de salud pública. Para promover la vida activa, el programa se basa en un discurso que busca el consenso, a despecho de las diferencias socieconomicas, demoniza el sedentarismo y culpa a sus adeptos. Asimismo toma la racionalidad humana como musa inspiradora de comportamiento humano.Neste ensaio, discuto a emergência da moderna noção de risco, suas diferentes abordagens epistemológicas e como elas se manifestam no discurso da vida ativa. Para isso, tomo como referência o programa Agita São Paulo, apontado pela OMS como exemplar no campo da promoção da atividade física. O programa, porém, funda suas estratégias na perspectiva realista de risco, desconsiderando os condicionantes socioculturais da atividade física e tomando-a como a solução para os complexos problemas de saúde pública. Para promover a vida ativa, o programa se baseia em um discurso que busca o consenso, a despeito das diferenças socioeconômicas, demonizando o sedentarismo e culpabilizando seus adeptos; além disso, toma a racionalidade como musa inspiradora do comportamento humano.Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro2009-05-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/219010.5016/2190Motriz. Journal of Physical Education. UNESP; V. 15, N. 2 (2009); 349-357Motriz Revista de Educação Física; V. 15, N. 2 (2009); 349-3571980-6574reponame:Motriz (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2190/2377Ferreira, Marcos Santosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-12-16T16:07:54Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2190Revistahttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motrizPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpmotriz@rc.unesp.br||mauerber@rc.unesp.br||azanesco@rc.unesp.br1980-65741415-9805opendoar:2013-12-16T16:07:54Motriz (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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