PHYSICAL EDUCATION IN CHILD EDUCATION: A NECESSARY DEBATE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Jaíne de Abreu Santos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Ribeiro, Davi Soares Santos, Oliveira, Cleiton Antonio de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Corpoconsciência (Online)
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/11602
Resumo: Early childhood education is the first stage of basic education by which children begin their journey in formal education and begin to experience new learning that enhances their psychomotor and social development, such as Physical Education. Therefore, this study aims to discuss the importance of Physical Education in Early Childhood Education. A bibliographic search with a qualitative approach was used. The results showed that although Physical Education is a compulsory curricular component in basic education, there is an absence in early childhood education. In this context, the ethical, political and social commitment of Physical Education teachers to demand compliance with the LDB becomes essential, in order not to lose this space so important for the cognitive, social and mental training of children.
id UFMS-4_5302c6e9b3012273d27ce95c36fbd37c
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/11602
network_acronym_str UFMS-4
network_name_str Revista Corpoconsciência (Online)
repository_id_str
spelling PHYSICAL EDUCATION IN CHILD EDUCATION: A NECESSARY DEBATELA EDUCACIÓN FÍSICA EN LA EDUCACIÓN INFANTIL: UN DEBATE NECESARIOEDUCAÇÃO FÍSICA NA EDUCAÇÃO INFANTIL: UM DEBATE NECESSÁRIOEducación InfantilEducación FísicaProfesor de Educación FísicaEducação InfantilEducação FísicaProfessor de Educação FísicaEarly Childhood EducationPhysical EducationPhysical education teacherEarly childhood education is the first stage of basic education by which children begin their journey in formal education and begin to experience new learning that enhances their psychomotor and social development, such as Physical Education. Therefore, this study aims to discuss the importance of Physical Education in Early Childhood Education. A bibliographic search with a qualitative approach was used. The results showed that although Physical Education is a compulsory curricular component in basic education, there is an absence in early childhood education. In this context, the ethical, political and social commitment of Physical Education teachers to demand compliance with the LDB becomes essential, in order not to lose this space so important for the cognitive, social and mental training of children.La educación infantil es la primera etapa de la educación básica por la cual los niños comienzan su viaje en la educación formal y comienzan a experimentar nuevos aprendizajes que mejoran su desarrollo psicomotor y social, como la Educación Física. Por tanto, este estudio tiene como objetivo discutir la importancia de la Educación Física en la Educación Infantil. Se utilizó una búsqueda bibliográfica con enfoque cualitativo. Los resultados mostraron que si bien la Educación Física es un componente curricular obligatorio en la educación básica, existe una ausencia en la educación infantil. En este contexto, el compromiso ético, político y social de los profesores de Educación Física para exigir el cumplimiento de la LDB se torna fundamental, para no perder este espacio tan importante para la formación cognitiva, social y mental de los niños.A educação infantil é a primeira etapa da educação básica pela qual as crianças iniciam o percurso na educação formal e passam a vivenciar novas aprendizagens que potencializam o seu desenvolvimento psicomotor e social, a exemplo da Educação Física. Sendo assim, o presente estudo tem por objetivo discutir a importância da Educação Física na Educação Infantil. Foi utilizada uma pesquisa bibliográfica com abordagem qualitativa. Os resultados apresentaram que apesar da Educação Física ser um componente curricular obrigatório na educação básica, observa-se a ausência na educação infantil. Nesse contexto, torna-se essencial o compromisso ético, político e social dos professores de Educação Física em exigir o cumprimento da LDB, a fim de não perder esse espaço tão importante para a formação cognitiva, social e mental das crianças.Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2021-03-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/1160210.51283/rc.v25i1.11602Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 25, n. 1, jan./ abr., 2021; 64-732178-594510.51283/rc.v25i1reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/11602/8069Copyright (c) 2021 Corpoconsciênciainfo:eu-repo/semantics/openAccess Ribeiro, Jaíne de Abreu SantosRibeiro, Davi Soares Santos Oliveira, Cleiton Antonio de2021-03-29T21:30:48Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/11602Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2021-03-29T21:30:48Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv PHYSICAL EDUCATION IN CHILD EDUCATION: A NECESSARY DEBATE
LA EDUCACIÓN FÍSICA EN LA EDUCACIÓN INFANTIL: UN DEBATE NECESARIO
EDUCAÇÃO FÍSICA NA EDUCAÇÃO INFANTIL: UM DEBATE NECESSÁRIO
title PHYSICAL EDUCATION IN CHILD EDUCATION: A NECESSARY DEBATE
spellingShingle PHYSICAL EDUCATION IN CHILD EDUCATION: A NECESSARY DEBATE
Ribeiro, Jaíne de Abreu Santos
Educación Infantil
Educación Física
Profesor de Educación Física
Educação Infantil
Educação Física
Professor de Educação Física
Early Childhood Education
Physical Education
Physical education teacher
title_short PHYSICAL EDUCATION IN CHILD EDUCATION: A NECESSARY DEBATE
title_full PHYSICAL EDUCATION IN CHILD EDUCATION: A NECESSARY DEBATE
title_fullStr PHYSICAL EDUCATION IN CHILD EDUCATION: A NECESSARY DEBATE
title_full_unstemmed PHYSICAL EDUCATION IN CHILD EDUCATION: A NECESSARY DEBATE
title_sort PHYSICAL EDUCATION IN CHILD EDUCATION: A NECESSARY DEBATE
author Ribeiro, Jaíne de Abreu Santos
author_facet Ribeiro, Jaíne de Abreu Santos
Ribeiro, Davi Soares Santos
Oliveira, Cleiton Antonio de
author_role author
author2 Ribeiro, Davi Soares Santos
Oliveira, Cleiton Antonio de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Jaíne de Abreu Santos
Ribeiro, Davi Soares Santos
Oliveira, Cleiton Antonio de
dc.subject.por.fl_str_mv Educación Infantil
Educación Física
Profesor de Educación Física
Educação Infantil
Educação Física
Professor de Educação Física
Early Childhood Education
Physical Education
Physical education teacher
topic Educación Infantil
Educación Física
Profesor de Educación Física
Educação Infantil
Educação Física
Professor de Educação Física
Early Childhood Education
Physical Education
Physical education teacher
description Early childhood education is the first stage of basic education by which children begin their journey in formal education and begin to experience new learning that enhances their psychomotor and social development, such as Physical Education. Therefore, this study aims to discuss the importance of Physical Education in Early Childhood Education. A bibliographic search with a qualitative approach was used. The results showed that although Physical Education is a compulsory curricular component in basic education, there is an absence in early childhood education. In this context, the ethical, political and social commitment of Physical Education teachers to demand compliance with the LDB becomes essential, in order not to lose this space so important for the cognitive, social and mental training of children.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/11602
10.51283/rc.v25i1.11602
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/11602
identifier_str_mv 10.51283/rc.v25i1.11602
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/11602/8069
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Corpoconsciência
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Corpoconsciência
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
dc.source.none.fl_str_mv Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 25, n. 1, jan./ abr., 2021; 64-73
2178-5945
10.51283/rc.v25i1
reponame:Revista Corpoconsciência (Online)
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Revista Corpoconsciência (Online)
collection Revista Corpoconsciência (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv ||ecmmoreira@uol.com.br
_version_ 1798325460752400384