PHYSICAL EDUCATION IN CHILD EDUCATION: A NECESSARY DEBATE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Corpoconsciência (Online) |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/11602 |
Resumo: | Early childhood education is the first stage of basic education by which children begin their journey in formal education and begin to experience new learning that enhances their psychomotor and social development, such as Physical Education. Therefore, this study aims to discuss the importance of Physical Education in Early Childhood Education. A bibliographic search with a qualitative approach was used. The results showed that although Physical Education is a compulsory curricular component in basic education, there is an absence in early childhood education. In this context, the ethical, political and social commitment of Physical Education teachers to demand compliance with the LDB becomes essential, in order not to lose this space so important for the cognitive, social and mental training of children. |
id |
UFMS-4_5302c6e9b3012273d27ce95c36fbd37c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/11602 |
network_acronym_str |
UFMS-4 |
network_name_str |
Revista Corpoconsciência (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
PHYSICAL EDUCATION IN CHILD EDUCATION: A NECESSARY DEBATELA EDUCACIÓN FÍSICA EN LA EDUCACIÓN INFANTIL: UN DEBATE NECESARIOEDUCAÇÃO FÍSICA NA EDUCAÇÃO INFANTIL: UM DEBATE NECESSÁRIOEducación InfantilEducación FísicaProfesor de Educación FísicaEducação InfantilEducação FísicaProfessor de Educação FísicaEarly Childhood EducationPhysical EducationPhysical education teacherEarly childhood education is the first stage of basic education by which children begin their journey in formal education and begin to experience new learning that enhances their psychomotor and social development, such as Physical Education. Therefore, this study aims to discuss the importance of Physical Education in Early Childhood Education. A bibliographic search with a qualitative approach was used. The results showed that although Physical Education is a compulsory curricular component in basic education, there is an absence in early childhood education. In this context, the ethical, political and social commitment of Physical Education teachers to demand compliance with the LDB becomes essential, in order not to lose this space so important for the cognitive, social and mental training of children.La educación infantil es la primera etapa de la educación básica por la cual los niños comienzan su viaje en la educación formal y comienzan a experimentar nuevos aprendizajes que mejoran su desarrollo psicomotor y social, como la Educación Física. Por tanto, este estudio tiene como objetivo discutir la importancia de la Educación Física en la Educación Infantil. Se utilizó una búsqueda bibliográfica con enfoque cualitativo. Los resultados mostraron que si bien la Educación Física es un componente curricular obligatorio en la educación básica, existe una ausencia en la educación infantil. En este contexto, el compromiso ético, político y social de los profesores de Educación Física para exigir el cumplimiento de la LDB se torna fundamental, para no perder este espacio tan importante para la formación cognitiva, social y mental de los niños.A educação infantil é a primeira etapa da educação básica pela qual as crianças iniciam o percurso na educação formal e passam a vivenciar novas aprendizagens que potencializam o seu desenvolvimento psicomotor e social, a exemplo da Educação Física. Sendo assim, o presente estudo tem por objetivo discutir a importância da Educação Física na Educação Infantil. Foi utilizada uma pesquisa bibliográfica com abordagem qualitativa. Os resultados apresentaram que apesar da Educação Física ser um componente curricular obrigatório na educação básica, observa-se a ausência na educação infantil. Nesse contexto, torna-se essencial o compromisso ético, político e social dos professores de Educação Física em exigir o cumprimento da LDB, a fim de não perder esse espaço tão importante para a formação cognitiva, social e mental das crianças.Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2021-03-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/1160210.51283/rc.v25i1.11602Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 25, n. 1, jan./ abr., 2021; 64-732178-594510.51283/rc.v25i1reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/11602/8069Copyright (c) 2021 Corpoconsciênciainfo:eu-repo/semantics/openAccess Ribeiro, Jaíne de Abreu SantosRibeiro, Davi Soares Santos Oliveira, Cleiton Antonio de2021-03-29T21:30:48Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/11602Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2021-03-29T21:30:48Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PHYSICAL EDUCATION IN CHILD EDUCATION: A NECESSARY DEBATE LA EDUCACIÓN FÍSICA EN LA EDUCACIÓN INFANTIL: UN DEBATE NECESARIO EDUCAÇÃO FÍSICA NA EDUCAÇÃO INFANTIL: UM DEBATE NECESSÁRIO |
title |
PHYSICAL EDUCATION IN CHILD EDUCATION: A NECESSARY DEBATE |
spellingShingle |
PHYSICAL EDUCATION IN CHILD EDUCATION: A NECESSARY DEBATE Ribeiro, Jaíne de Abreu Santos Educación Infantil Educación Física Profesor de Educación Física Educação Infantil Educação Física Professor de Educação Física Early Childhood Education Physical Education Physical education teacher |
title_short |
PHYSICAL EDUCATION IN CHILD EDUCATION: A NECESSARY DEBATE |
title_full |
PHYSICAL EDUCATION IN CHILD EDUCATION: A NECESSARY DEBATE |
title_fullStr |
PHYSICAL EDUCATION IN CHILD EDUCATION: A NECESSARY DEBATE |
title_full_unstemmed |
PHYSICAL EDUCATION IN CHILD EDUCATION: A NECESSARY DEBATE |
title_sort |
PHYSICAL EDUCATION IN CHILD EDUCATION: A NECESSARY DEBATE |
author |
Ribeiro, Jaíne de Abreu Santos |
author_facet |
Ribeiro, Jaíne de Abreu Santos Ribeiro, Davi Soares Santos Oliveira, Cleiton Antonio de |
author_role |
author |
author2 |
Ribeiro, Davi Soares Santos Oliveira, Cleiton Antonio de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro, Jaíne de Abreu Santos Ribeiro, Davi Soares Santos Oliveira, Cleiton Antonio de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educación Infantil Educación Física Profesor de Educación Física Educação Infantil Educação Física Professor de Educação Física Early Childhood Education Physical Education Physical education teacher |
topic |
Educación Infantil Educación Física Profesor de Educación Física Educação Infantil Educação Física Professor de Educação Física Early Childhood Education Physical Education Physical education teacher |
description |
Early childhood education is the first stage of basic education by which children begin their journey in formal education and begin to experience new learning that enhances their psychomotor and social development, such as Physical Education. Therefore, this study aims to discuss the importance of Physical Education in Early Childhood Education. A bibliographic search with a qualitative approach was used. The results showed that although Physical Education is a compulsory curricular component in basic education, there is an absence in early childhood education. In this context, the ethical, political and social commitment of Physical Education teachers to demand compliance with the LDB becomes essential, in order not to lose this space so important for the cognitive, social and mental training of children. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/11602 10.51283/rc.v25i1.11602 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/11602 |
identifier_str_mv |
10.51283/rc.v25i1.11602 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/11602/8069 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Corpoconsciência info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Corpoconsciência |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso |
dc.source.none.fl_str_mv |
Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 25, n. 1, jan./ abr., 2021; 64-73 2178-5945 10.51283/rc.v25i1 reponame:Revista Corpoconsciência (Online) instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
Revista Corpoconsciência (Online) |
collection |
Revista Corpoconsciência (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ecmmoreira@uol.com.br |
_version_ |
1798325460752400384 |