Somatic education: the body as experience

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bolsanello, Débora
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Motriz (Online)
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/167
Resumo: In this article, I propose a definition for somatic education, a field still unknown in Brazil. I present the concept of body as an experience which is central for the pedagogy of somatic education. Somatic education is a theoretic and practical field that focuses on the relations between human mobility, consciousness and the learning process. The change of paradigm brought forward by post-Positivism and the epistemological revolution announced by Phenomenology entails that the human experience and subjectivity be recognized as valuable source of knowledge. Anchored on these philosophical grounds, somatic educators do not tackle the body of a person but rather the experience a person has through the body. For this reason, somatic educators use the following pedagogic strategies: the sensibilization of the skin, the learning through experience and the flexibility of perception.
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spelling Somatic education: the body as experienceEducação somática: o corpo enquanto experiênciaConsciência corporalmétodos educacionais alternativossensaçãopercepçãoeducação somática.In this article, I propose a definition for somatic education, a field still unknown in Brazil. I present the concept of body as an experience which is central for the pedagogy of somatic education. Somatic education is a theoretic and practical field that focuses on the relations between human mobility, consciousness and the learning process. The change of paradigm brought forward by post-Positivism and the epistemological revolution announced by Phenomenology entails that the human experience and subjectivity be recognized as valuable source of knowledge. Anchored on these philosophical grounds, somatic educators do not tackle the body of a person but rather the experience a person has through the body. For this reason, somatic educators use the following pedagogic strategies: the sensibilization of the skin, the learning through experience and the flexibility of perception.Elaboramos aqui uma definição da educação somática, campo ainda pouco conhecido no Brasil. Abordamos principalmente o conceito de corpo enquanto experiência, pilar da pedagogia da educação somática. A educação somática é um campo teórico-prático que se interessa pelas relações entre a motricidade humana, a consciência e o aprendizado. A partir da mudança de paradigma estabelecida pelo pós-Positivismo e do questionamento epistemológico inaugurado pela Fenomenologia, a experiência humana e a subjetividade passam a ser validadas como fonte de conhecimento. Para os profissionais da área de educação somática, não é o corpo da pessoa que é abordado, mas a sua experiência através do corpo. Para tanto, o professor de educação somática utiliza as seguintes estratégias pedagógicas: a sensibilização da pele, o aprendizado pela vivência e a flexibilidade da percepção.Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro2007-02-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/16710.5016/167Motriz. Journal of Physical Education. UNESP; V. 11, N. 2 (2005); 89-96Motriz Revista de Educação Física; V. 11, N. 2 (2005); 89-961980-6574reponame:Motriz (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/167/138Bolsanello, Déborainfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-04-19T17:39:49Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/167Revistahttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motrizPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpmotriz@rc.unesp.br||mauerber@rc.unesp.br||azanesco@rc.unesp.br1980-65741415-9805opendoar:2013-04-19T17:39:49Motriz (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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