Eu te amo – a song by Tom Jobim and Chico Buarque

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carmo Jr., José Roberto do
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/605
Resumo: This essay analyses Chico Buarque's and Tom Jobim's song by taking into account the work of both the poet and the musician as a way to create an array of compatibilities between lyrics and melody. The lyrics are presented as a passionate text paradoxically woven with so called quasi-logic arguments (Perelman), whereas for the melody the waltz genre as well as the rondo and the harmonic circularity are some of the elements found in resonance with Chico Buarque's lyrics. Keywords: Song. Expression Plan. Argumentation.
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spelling Eu te amo – a song by Tom Jobim and Chico BuarqueEu te amo – canção de Tom Jobim e Chico Buarquecançãoplano da expressãoargumentaçãosongexpression planargumentation.This essay analyses Chico Buarque's and Tom Jobim's song by taking into account the work of both the poet and the musician as a way to create an array of compatibilities between lyrics and melody. The lyrics are presented as a passionate text paradoxically woven with so called quasi-logic arguments (Perelman), whereas for the melody the waltz genre as well as the rondo and the harmonic circularity are some of the elements found in resonance with Chico Buarque's lyrics. Keywords: Song. Expression Plan. Argumentation.Este ensaio analisa a canção de Chico Buarque (letra) e Tom Jobim (melodia), observando o trabalho do poeta e do músico na criação de uma rede de compatibilidades entre palavra e música. A letra da canção apresenta-se como um texto passional, paradoxalmente entretecido de argumentos que Perelman denomina quasi-lógicos; no texto melódico o gênero da valsa, a forma do rondó e a circularidade harmônica são alguns dos elementos que apresentam ressonâncias com a letra composta por Chico Buarque. Palavras-chave: Canção. Plano da Expressão. Argumentação.Laboratório Editorial FCL-UNESP | Letraria2008-03-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/60510.21709/casa.v3i1.605CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada; v. 3 n. 1 (2005)1679-340410.21709/casa.v3i1reponame:CASA: Cadernos de Semiótica Aplicadainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/605/52210.21709/casa.v3i1.605.g522Copyright (c) 2008 CASA: Cadernos de Semiótica Aplicadainfo:eu-repo/semantics/openAccessCarmo Jr., José Roberto do2008-05-05T17:02:47Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/605Revistahttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/indexPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/oaicasa@fclar.unesp.br1679-34041679-3404opendoar:2023-01-12T16:38:38.358038CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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