Porque Sim não é resposta! utilitarian pleasure vs. creative pleasure

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Matte, Ana Cristina Fricke
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/572
Resumo: The analysis of products for children can give us clues to the adult concept or image of childhood, just because of its receiver: the infantile publico Two different points of view of this concept-image emerged in this analysis. The first one satisfies the necessities of the Cultural Industry and the prerogatives of the conservative side of society, carrying an image of a passive child. Passivity is the key to the ideal consumer, that one who smoothly answers the appeal by easy entertainment, direct targets, characterizing this product as a utilitarian pleasure. The second satisfies the yearning of the less conservative classes to an interactive culture that, by principIe, asks a concept-image of an active and capable child: it's a creative pleasure. This paper semioticaly analyzes a song of the second kind to show why we can classify this song in this way and what this classification means.
id UNESP-26_8dfdef6d24efae1a7e1947a038fbcabc
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/572
network_acronym_str UNESP-26
network_name_str CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada
repository_id_str
spelling Porque Sim não é resposta! utilitarian pleasure vs. creative pleasurePorque Sim não é resposta! prazer utilitário vs. prazer criativochildrenutilitarian pleasurecreative pleasuresongcriançaprazer utilitárioprazer criativocançãoThe analysis of products for children can give us clues to the adult concept or image of childhood, just because of its receiver: the infantile publico Two different points of view of this concept-image emerged in this analysis. The first one satisfies the necessities of the Cultural Industry and the prerogatives of the conservative side of society, carrying an image of a passive child. Passivity is the key to the ideal consumer, that one who smoothly answers the appeal by easy entertainment, direct targets, characterizing this product as a utilitarian pleasure. The second satisfies the yearning of the less conservative classes to an interactive culture that, by principIe, asks a concept-image of an active and capable child: it's a creative pleasure. This paper semioticaly analyzes a song of the second kind to show why we can classify this song in this way and what this classification means.A análise de produtos destinados à criança fornece importantes pistas sobre a idéia ou imagem que o adulto tem de infància, justamente por ter como destinatário o público infantil. Dois diferentes pontos de vista norte aram as tendências de tal idéia-imagem: a) um deles, satisfazendo as necessidades da indústria cultural e as prerrogativas da ala mais conservadora da sociedade, traz uma idéia-imagem de criança passiva, alvo fácil dos apelos por um prazer "comprado pronto", ou seja, um prazer utilitário; b) o outro, satisfazendo os anseios das classes menos conservadoras por uma cultura interativa, o que conviria a um prazer criativo, traz a idéia-imagem de criança ativa e capaz de interagir. Este artigo apresenta a análise semiótica de uma canção do segundo tipo, procurando mostrar porque podemos classificá-ia desta maneira e o que essa classificação significa.Laboratório Editorial FCL-UNESP | Letraria2008-03-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/57210.21709/casa.v1i1.572CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada; v. 1 n. 1 (2003)1679-340410.21709/casa.v1i1reponame:CASA: Cadernos de Semiótica Aplicadainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/572/49310.21709/casa.v1i1.572.g493Copyright (c) 2008 CASA: Cadernos de Semiótica Aplicadainfo:eu-repo/semantics/openAccessMatte, Ana Cristina Fricke2011-11-30T11:41:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/572Revistahttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/indexPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/oaicasa@fclar.unesp.br1679-34041679-3404opendoar:2023-01-12T16:38:37.278218CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Porque Sim não é resposta! utilitarian pleasure vs. creative pleasure
Porque Sim não é resposta! prazer utilitário vs. prazer criativo
title Porque Sim não é resposta! utilitarian pleasure vs. creative pleasure
spellingShingle Porque Sim não é resposta! utilitarian pleasure vs. creative pleasure
Matte, Ana Cristina Fricke
children
utilitarian pleasure
creative pleasure
song
criança
prazer utilitário
prazer criativo
canção
title_short Porque Sim não é resposta! utilitarian pleasure vs. creative pleasure
title_full Porque Sim não é resposta! utilitarian pleasure vs. creative pleasure
title_fullStr Porque Sim não é resposta! utilitarian pleasure vs. creative pleasure
title_full_unstemmed Porque Sim não é resposta! utilitarian pleasure vs. creative pleasure
title_sort Porque Sim não é resposta! utilitarian pleasure vs. creative pleasure
author Matte, Ana Cristina Fricke
author_facet Matte, Ana Cristina Fricke
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Matte, Ana Cristina Fricke
dc.subject.por.fl_str_mv children
utilitarian pleasure
creative pleasure
song
criança
prazer utilitário
prazer criativo
canção
topic children
utilitarian pleasure
creative pleasure
song
criança
prazer utilitário
prazer criativo
canção
description The analysis of products for children can give us clues to the adult concept or image of childhood, just because of its receiver: the infantile publico Two different points of view of this concept-image emerged in this analysis. The first one satisfies the necessities of the Cultural Industry and the prerogatives of the conservative side of society, carrying an image of a passive child. Passivity is the key to the ideal consumer, that one who smoothly answers the appeal by easy entertainment, direct targets, characterizing this product as a utilitarian pleasure. The second satisfies the yearning of the less conservative classes to an interactive culture that, by principIe, asks a concept-image of an active and capable child: it's a creative pleasure. This paper semioticaly analyzes a song of the second kind to show why we can classify this song in this way and what this classification means.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-03-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/572
10.21709/casa.v1i1.572
url https://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/572
identifier_str_mv 10.21709/casa.v1i1.572
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/572/493
10.21709/casa.v1i1.572.g493
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2008 CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2008 CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Laboratório Editorial FCL-UNESP | Letraria
publisher.none.fl_str_mv Laboratório Editorial FCL-UNESP | Letraria
dc.source.none.fl_str_mv CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada; v. 1 n. 1 (2003)
1679-3404
10.21709/casa.v1i1
reponame:CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada
collection CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada
repository.name.fl_str_mv CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv casa@fclar.unesp.br
_version_ 1797051218396184576