URBAN RHYTHMS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Teixeira, Lucia
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/3325
Resumo: The article analyses two abstract paintings: New York City (1942), by Mondrian and A grande cidade iluminada (1953), by Antonio Bandeira. It compares the plastic rhythms in both, based on the concept of tensive semiotics of rhythm as an instance of tonicity over temporality. The paper also discusses the tensions between word and painting, which make interpretation oscillate between insubordination and precision.
id UNESP-26_cf4f4a92088ea3e78e3dfa23bacb61b0
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3325
network_acronym_str UNESP-26
network_name_str CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada
repository_id_str
spelling URBAN RHYTHMSRITMOS URBANOSrhythmtensive semioticsMondrianAntonio Bandeiraritmosemiótica tensivaMondrianAntonio BandeiraThe article analyses two abstract paintings: New York City (1942), by Mondrian and A grande cidade iluminada (1953), by Antonio Bandeira. It compares the plastic rhythms in both, based on the concept of tensive semiotics of rhythm as an instance of tonicity over temporality. The paper also discusses the tensions between word and painting, which make interpretation oscillate between insubordination and precision.O artigo analisa duas pinturas abstratas: New York City (1942), de Mondrian, e A grande cidade iluminada (1953), de Antonio Bandeira. Compara os ritmos plásticos de ambas, com base no conceito da semiótica tensiva de ritmo como incidência da tonicidade sobre a temporalidade. O artigo discute, ainda, as tensões entre palavra e pintura, que fazem a interpretação oscilar entre insubordinação e precisão.Laboratório Editorial FCL-UNESP | Letraria2011-01-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/332510.21709/casa.v8i2.3325CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada; v. 8 n. 2 (2010)1679-340410.21709/casa.v8i2reponame:CASA: Cadernos de Semiótica Aplicadainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/3325/305010.21709/casa.v8i2.3325.g3050Copyright (c) 2011 CASA: Cadernos de Semiótica Aplicadainfo:eu-repo/semantics/openAccessTeixeira, Lucia2011-01-17T22:51:03Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3325Revistahttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/indexPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/oaicasa@fclar.unesp.br1679-34041679-3404opendoar:2023-01-12T16:38:43.485846CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv URBAN RHYTHMS
RITMOS URBANOS
title URBAN RHYTHMS
spellingShingle URBAN RHYTHMS
Teixeira, Lucia
rhythm
tensive semiotics
Mondrian
Antonio Bandeira
ritmo
semiótica tensiva
Mondrian
Antonio Bandeira
title_short URBAN RHYTHMS
title_full URBAN RHYTHMS
title_fullStr URBAN RHYTHMS
title_full_unstemmed URBAN RHYTHMS
title_sort URBAN RHYTHMS
author Teixeira, Lucia
author_facet Teixeira, Lucia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Teixeira, Lucia
dc.subject.por.fl_str_mv rhythm
tensive semiotics
Mondrian
Antonio Bandeira
ritmo
semiótica tensiva
Mondrian
Antonio Bandeira
topic rhythm
tensive semiotics
Mondrian
Antonio Bandeira
ritmo
semiótica tensiva
Mondrian
Antonio Bandeira
description The article analyses two abstract paintings: New York City (1942), by Mondrian and A grande cidade iluminada (1953), by Antonio Bandeira. It compares the plastic rhythms in both, based on the concept of tensive semiotics of rhythm as an instance of tonicity over temporality. The paper also discusses the tensions between word and painting, which make interpretation oscillate between insubordination and precision.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-01-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/3325
10.21709/casa.v8i2.3325
url https://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/3325
identifier_str_mv 10.21709/casa.v8i2.3325
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/3325/3050
10.21709/casa.v8i2.3325.g3050
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2011 CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2011 CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Laboratório Editorial FCL-UNESP | Letraria
publisher.none.fl_str_mv Laboratório Editorial FCL-UNESP | Letraria
dc.source.none.fl_str_mv CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada; v. 8 n. 2 (2010)
1679-3404
10.21709/casa.v8i2
reponame:CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada
collection CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada
repository.name.fl_str_mv CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv casa@fclar.unesp.br
_version_ 1797051218875383808