URBAN RHYTHMS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/3325 |
Resumo: | The article analyses two abstract paintings: New York City (1942), by Mondrian and A grande cidade iluminada (1953), by Antonio Bandeira. It compares the plastic rhythms in both, based on the concept of tensive semiotics of rhythm as an instance of tonicity over temporality. The paper also discusses the tensions between word and painting, which make interpretation oscillate between insubordination and precision. |
id |
UNESP-26_cf4f4a92088ea3e78e3dfa23bacb61b0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3325 |
network_acronym_str |
UNESP-26 |
network_name_str |
CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada |
repository_id_str |
|
spelling |
URBAN RHYTHMSRITMOS URBANOSrhythmtensive semioticsMondrianAntonio Bandeiraritmosemiótica tensivaMondrianAntonio BandeiraThe article analyses two abstract paintings: New York City (1942), by Mondrian and A grande cidade iluminada (1953), by Antonio Bandeira. It compares the plastic rhythms in both, based on the concept of tensive semiotics of rhythm as an instance of tonicity over temporality. The paper also discusses the tensions between word and painting, which make interpretation oscillate between insubordination and precision.O artigo analisa duas pinturas abstratas: New York City (1942), de Mondrian, e A grande cidade iluminada (1953), de Antonio Bandeira. Compara os ritmos plásticos de ambas, com base no conceito da semiótica tensiva de ritmo como incidência da tonicidade sobre a temporalidade. O artigo discute, ainda, as tensões entre palavra e pintura, que fazem a interpretação oscilar entre insubordinação e precisão.Laboratório Editorial FCL-UNESP | Letraria2011-01-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/332510.21709/casa.v8i2.3325CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada; v. 8 n. 2 (2010)1679-340410.21709/casa.v8i2reponame:CASA: Cadernos de Semiótica Aplicadainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/3325/305010.21709/casa.v8i2.3325.g3050Copyright (c) 2011 CASA: Cadernos de Semiótica Aplicadainfo:eu-repo/semantics/openAccessTeixeira, Lucia2011-01-17T22:51:03Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3325Revistahttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/indexPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/oaicasa@fclar.unesp.br1679-34041679-3404opendoar:2023-01-12T16:38:43.485846CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
URBAN RHYTHMS RITMOS URBANOS |
title |
URBAN RHYTHMS |
spellingShingle |
URBAN RHYTHMS Teixeira, Lucia rhythm tensive semiotics Mondrian Antonio Bandeira ritmo semiótica tensiva Mondrian Antonio Bandeira |
title_short |
URBAN RHYTHMS |
title_full |
URBAN RHYTHMS |
title_fullStr |
URBAN RHYTHMS |
title_full_unstemmed |
URBAN RHYTHMS |
title_sort |
URBAN RHYTHMS |
author |
Teixeira, Lucia |
author_facet |
Teixeira, Lucia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Teixeira, Lucia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
rhythm tensive semiotics Mondrian Antonio Bandeira ritmo semiótica tensiva Mondrian Antonio Bandeira |
topic |
rhythm tensive semiotics Mondrian Antonio Bandeira ritmo semiótica tensiva Mondrian Antonio Bandeira |
description |
The article analyses two abstract paintings: New York City (1942), by Mondrian and A grande cidade iluminada (1953), by Antonio Bandeira. It compares the plastic rhythms in both, based on the concept of tensive semiotics of rhythm as an instance of tonicity over temporality. The paper also discusses the tensions between word and painting, which make interpretation oscillate between insubordination and precision. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-01-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/3325 10.21709/casa.v8i2.3325 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/3325 |
identifier_str_mv |
10.21709/casa.v8i2.3325 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/3325/3050 10.21709/casa.v8i2.3325.g3050 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2011 CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2011 CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Laboratório Editorial FCL-UNESP | Letraria |
publisher.none.fl_str_mv |
Laboratório Editorial FCL-UNESP | Letraria |
dc.source.none.fl_str_mv |
CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada; v. 8 n. 2 (2010) 1679-3404 10.21709/casa.v8i2 reponame:CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada |
collection |
CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada |
repository.name.fl_str_mv |
CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
casa@fclar.unesp.br |
_version_ |
1797051218875383808 |