The poetic taste and knowing: analysis of the poems "Não-coisa" and "Muitas vozes" by Ferreira Gullar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borsato, Fabiane Renata
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Fernandes, Juliana, Tawada, Erika Akime
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/1835
Resumo: The study of the poet subject’s route and of the processes of figurativization introduced by the enunciator in the poems "Não-coisa” and "Muitas vozes”, in Muitas vozes by Ferreira Gullar, inform the metalinguistic content in the texts. This analysis highlights the obsession for the poetic-doing, and the relations between the enunciator and the enunciatee and the predominance of figurative semes revealing a process of composition based on sinesthesic experiments, intertextuality and enunciatives combinations.
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spelling The poetic taste and knowing: analysis of the poems "Não-coisa" and "Muitas vozes" by Ferreira GullarSabor e saber poético: análise dos poemas "Não-coisa" e "Muitas vozes" de Ferreira GullarFerreira GullarMuitas vozesmetalinguagemfiguratividadeenunciaçãopoesiametalanguagefigurativizationenunciationpoetryThe study of the poet subject’s route and of the processes of figurativization introduced by the enunciator in the poems "Não-coisa” and "Muitas vozes”, in Muitas vozes by Ferreira Gullar, inform the metalinguistic content in the texts. This analysis highlights the obsession for the poetic-doing, and the relations between the enunciator and the enunciatee and the predominance of figurative semes revealing a process of composition based on sinesthesic experiments, intertextuality and enunciatives combinations.O estudo do percurso do sujeito poeta e dos processos de figurativização instaurados pelo enunciador nos poemas “Não-coisa” e “Muitas vozes”, da obra Muitas vozes, de Ferreira Gullar informam o teor metalingüístico dos textos. A análise proposta destaca a obsessão pelo fazer-poético, as relações entre enunciador e enunciatário e a predominância de semas figurativos reveladores de um processo de composição baseado em experimentações sinestésicas, intertextualidade e jogos enunciativos.Laboratório Editorial FCL-UNESP | Letraria2009-08-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/183510.21709/casa.v7i1.1835CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada; v. 7 n. 1 (2009)1679-340410.21709/casa.v7i1reponame:CASA: Cadernos de Semiótica Aplicadainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/1835/150310.21709/casa.v7i1.1835.g1503Copyright (c) 2009 CASA: Cadernos de Semiótica Aplicadainfo:eu-repo/semantics/openAccessBorsato, Fabiane RenataFernandes, JulianaTawada, Erika Akime2009-08-26T23:57:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1835Revistahttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/indexPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/oaicasa@fclar.unesp.br1679-34041679-3404opendoar:2023-01-12T16:38:41.525425CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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