Essay: realities of people with disabilities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Escobar MORALES, Edvin Gabriel
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
Texto Completo: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13967
Resumo: This paper aims to present an analysis of the real situation experienced by various people with disabilities. This analysis is carried out towards the content of the National Disability Policy and, mainly, from the experiences of the same people with disabilities, placing them at the center of the public good; It is qualitative and within the existing methodologies, the characteristics of the ethnographic method will be addressed, thus characterizing a culture with disabilities, which is the subject of discussion and analysis, as a proposal by the undersigned. Indeed, building a social culture on disability has been a challenge in the 21st century, with paradigmatic changes that concern it and that are part of the history of people with disabilities, cited by Agustina Palacios, the paradigms of dispensation or traditional, the rehabilitative biological doctor and the social approach and, that of human rights. This last approach is precisely the one that is placed on the international scene and, mainly, based on the international instrument ratified by Guatemala, like many countries of the Latin American or world region, which is the Convention of United Nations on the Rights of the persons with disabilities.
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Indeed, building a social culture on disability has been a challenge in the 21st century, with paradigmatic changes that concern it and that are part of the history of people with disabilities, cited by Agustina Palacios, the paradigms of dispensation or traditional, the rehabilitative biological doctor and the social approach and, that of human rights. This last approach is precisely the one that is placed on the international scene and, mainly, based on the international instrument ratified by Guatemala, like many countries of the Latin American or world region, which is the Convention of United Nations on the Rights of the persons with disabilities.El presente escrito pretende presentar, un análisis de la situación real que viven diversas personas con discapacidad. Dicho análisis se realiza hacia el contenido de la Política Nacional de Discapacidad y, principalmente, desde las experiencias de las mismas personas con discapacidad, situándolas en el centro del bien público; es de corte cualitativo y dentro de las metodologías existentes, se abordarán las características del método etnográfico, caracterizando así una cultura en discapacidad, la cual es objeto de discusión y análisis, a manera de propuesta por el suscrito. En efecto, construir una cultura social sobre la discapacidad viene siendo un desafío en pleno Siglo XXI, con cambios paradigmáticos que le atañen y que son parte de la historia de las personas con discapacidad, citados por Agustina Palacios, los paradigmas de prescindencia o tradicional, el médico biológico rehabilitador y el enfoque social y, el de derechos humanos. Este último enfoque es precisamente el que está puesto en escena internacional y, principalmente, basado por el instrumento internacional ratificado por el Estado de Guatemala, al igual que muchos Estados de la región latinoamericana o bien mundial, la cual es la Convención sobre derechos de las personas con discapacidad de las Naciones Unidas.Este trabalho tem como objetivo apresentar uma análise da situação real vivenciada por diversas pessoas com deficiência. Tal análise é realizada em direção ao conteúdo da Política Nacional da Deficiência e, principalmente, a partir das experiências das mesmas pessoas com deficiência, colocando-as no centro do bem público. Trata-se de uma pesquisa qualitativa e dentro das metodologias existentes, serão abordadas as características do método etnográfico, caracterizando assim uma cultura com deficiência, que é objeto de discussão e análise, conforme proposta do estudo. Com efeito, a construção de uma cultura social sobre a deficiência tem sido um desafio no século XXI, com as mudanças paradigmáticas que o preocupam e que fazem parte da história das pessoas com deficiência, citadas por Agustina Palacios, os paradigmas da dispensa ou tradicional, o biológico reabilitador médico e a abordagem social e, a dos direitos humanos. Esta última abordagem é justamente a que se coloca no cenário internacional e, principalmente, com base no instrumento internacional ratificado pelo Estado da Guatemala, como muitos Estados da América Latina ou do mundo, que é a Convenção sobre os Direitos das Pessoas com deficiência das Nações Unidas.Faculdade de Filosofia e Ciências2022-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/1396710.36311/2358-8845.2022.v9n2.p145-158Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 9 n. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 145-158Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 No. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 145-158Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 Núm. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 145-1582764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13967/10043Copyright (c) 2022 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especialhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessEscobar MORALES, Edvin Gabriel2022-12-01T12:28:58Zoai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/13967Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2022-12-01T12:28:58Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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