AUTOBIOGRAPHICAL NARRATIVES OF A PHYSICAL EDUCATION TEACHER IN (CONTINUING) FORMATION WITH LOW VISION, ALBINO AND BLACK: : TRAJECTORIES, EXPERIENCES AND REFLECTIONS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Isaías de SOUZA, João Marcos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Pereira de Souza da FONSECA, Michele
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
Texto Completo: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13767
Resumo: This article aims to present the reflections of a Physical Education teacher in (constant) training, albino, black and with low vision about his experiences and formative trajectories from a (auto)biographical narrative. The theoretical framework is based on a broad, procedural, endless and dialectical concept of inclusion (SAWAIA, 2017; BOOTH & AINSCOW, 2012; SANTOS FONSECA & MELO, 2009), permeated by elaborations on teacher education in and for the inclusive perspective (FONSECA, 2021). We opted for a partnership in writing between supervisor and student, but emphasizing the protagonism of the (auto)biographical narrative in first person, interspersed with theoretical references that support the reflections on the challenges and potentials during the path in basic education, in the Degree Course in Physical Education and in professional practice, when recognizing oneself as a person with visual impairment, black and albino. 
id UNESP-28_24c925a53a6e9f6099d4790a2f85fde4
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/13767
network_acronym_str UNESP-28
network_name_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository_id_str
spelling AUTOBIOGRAPHICAL NARRATIVES OF A PHYSICAL EDUCATION TEACHER IN (CONTINUING) FORMATION WITH LOW VISION, ALBINO AND BLACK: : TRAJECTORIES, EXPERIENCES AND REFLECTIONSNarrativas autobiográficas de um professor em (constante) formação, negro, albino e com baixa visão: trajetórias, experiências e reflexõesEducação fisicaInclusãoDeficiência visualNarrativa autobriográficaPhysical EducationInclusionVisual impairmentAutobiographical NarrativeThis article aims to present the reflections of a Physical Education teacher in (constant) training, albino, black and with low vision about his experiences and formative trajectories from a (auto)biographical narrative. The theoretical framework is based on a broad, procedural, endless and dialectical concept of inclusion (SAWAIA, 2017; BOOTH & AINSCOW, 2012; SANTOS FONSECA & MELO, 2009), permeated by elaborations on teacher education in and for the inclusive perspective (FONSECA, 2021). We opted for a partnership in writing between supervisor and student, but emphasizing the protagonism of the (auto)biographical narrative in first person, interspersed with theoretical references that support the reflections on the challenges and potentials during the path in basic education, in the Degree Course in Physical Education and in professional practice, when recognizing oneself as a person with visual impairment, black and albino. O presente artigo tem como objetivo apresentar as reflexões de um professor de Educação Física em (constante) formação albino, negro e com baixa visão acerca de suas experiências e trajetórias formativas a partir de uma narrativa (auto)biográfica. O referencial teórico parte de um conceito de inclusão amplo, processual, infindável e dialético (SAWAIA, 2017; BOOTH E AINSCOW, 2012; SANTOS FONSECA E MELO, 2009),  permeado pelas elaborações sobre formação docente na e para perspectiva inclusiva (FONSECA, 2021). Optamos por uma parceria na escrita entre orientadora-orientando, mas enfatizando o protagonismo da narrativa (auto)biográfica em primeira pessoa, entremeado com referenciais teóricos que apoiam as reflexões sobre os desafios e as potências durante o percurso na educação básica, no curso de Licenciatura em Educação Física e na prática profissional, ao reconhecer-se negro, albino e com deficiência visualFaculdade de Filosofia e Ciências2022-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/1376710.36311/2358-8845.2022.v9n2.p11-24Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 9 n. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 11-24Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 No. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 11-24Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 Núm. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 11-242764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13767/10003Copyright (c) 2022 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especialhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessIsaías de SOUZA, João MarcosPereira de Souza da FONSECA, Michele2022-12-01T12:28:59Zoai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/13767Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2022-12-01T12:28:59Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv AUTOBIOGRAPHICAL NARRATIVES OF A PHYSICAL EDUCATION TEACHER IN (CONTINUING) FORMATION WITH LOW VISION, ALBINO AND BLACK: : TRAJECTORIES, EXPERIENCES AND REFLECTIONS
Narrativas autobiográficas de um professor em (constante) formação, negro, albino e com baixa visão: trajetórias, experiências e reflexões
title AUTOBIOGRAPHICAL NARRATIVES OF A PHYSICAL EDUCATION TEACHER IN (CONTINUING) FORMATION WITH LOW VISION, ALBINO AND BLACK: : TRAJECTORIES, EXPERIENCES AND REFLECTIONS
spellingShingle AUTOBIOGRAPHICAL NARRATIVES OF A PHYSICAL EDUCATION TEACHER IN (CONTINUING) FORMATION WITH LOW VISION, ALBINO AND BLACK: : TRAJECTORIES, EXPERIENCES AND REFLECTIONS
Isaías de SOUZA, João Marcos
Educação fisica
Inclusão
Deficiência visual
Narrativa autobriográfica
Physical Education
Inclusion
Visual impairment
Autobiographical Narrative
title_short AUTOBIOGRAPHICAL NARRATIVES OF A PHYSICAL EDUCATION TEACHER IN (CONTINUING) FORMATION WITH LOW VISION, ALBINO AND BLACK: : TRAJECTORIES, EXPERIENCES AND REFLECTIONS
title_full AUTOBIOGRAPHICAL NARRATIVES OF A PHYSICAL EDUCATION TEACHER IN (CONTINUING) FORMATION WITH LOW VISION, ALBINO AND BLACK: : TRAJECTORIES, EXPERIENCES AND REFLECTIONS
title_fullStr AUTOBIOGRAPHICAL NARRATIVES OF A PHYSICAL EDUCATION TEACHER IN (CONTINUING) FORMATION WITH LOW VISION, ALBINO AND BLACK: : TRAJECTORIES, EXPERIENCES AND REFLECTIONS
title_full_unstemmed AUTOBIOGRAPHICAL NARRATIVES OF A PHYSICAL EDUCATION TEACHER IN (CONTINUING) FORMATION WITH LOW VISION, ALBINO AND BLACK: : TRAJECTORIES, EXPERIENCES AND REFLECTIONS
title_sort AUTOBIOGRAPHICAL NARRATIVES OF A PHYSICAL EDUCATION TEACHER IN (CONTINUING) FORMATION WITH LOW VISION, ALBINO AND BLACK: : TRAJECTORIES, EXPERIENCES AND REFLECTIONS
author Isaías de SOUZA, João Marcos
author_facet Isaías de SOUZA, João Marcos
Pereira de Souza da FONSECA, Michele
author_role author
author2 Pereira de Souza da FONSECA, Michele
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Isaías de SOUZA, João Marcos
Pereira de Souza da FONSECA, Michele
dc.subject.por.fl_str_mv Educação fisica
Inclusão
Deficiência visual
Narrativa autobriográfica
Physical Education
Inclusion
Visual impairment
Autobiographical Narrative
topic Educação fisica
Inclusão
Deficiência visual
Narrativa autobriográfica
Physical Education
Inclusion
Visual impairment
Autobiographical Narrative
description This article aims to present the reflections of a Physical Education teacher in (constant) training, albino, black and with low vision about his experiences and formative trajectories from a (auto)biographical narrative. The theoretical framework is based on a broad, procedural, endless and dialectical concept of inclusion (SAWAIA, 2017; BOOTH & AINSCOW, 2012; SANTOS FONSECA & MELO, 2009), permeated by elaborations on teacher education in and for the inclusive perspective (FONSECA, 2021). We opted for a partnership in writing between supervisor and student, but emphasizing the protagonism of the (auto)biographical narrative in first person, interspersed with theoretical references that support the reflections on the challenges and potentials during the path in basic education, in the Degree Course in Physical Education and in professional practice, when recognizing oneself as a person with visual impairment, black and albino. 
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13767
10.36311/2358-8845.2022.v9n2.p11-24
url https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13767
identifier_str_mv 10.36311/2358-8845.2022.v9n2.p11-24
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13767/10003
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
dc.source.none.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 9 n. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 11-24
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 No. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 11-24
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 Núm. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 11-24
2764-6440
2358-8845
reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
collection Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br
_version_ 1797041696338345984