AUTOBIOGRAPHICAL NARRATIVES OF A PHYSICAL EDUCATION TEACHER IN (CONTINUING) FORMATION WITH LOW VISION, ALBINO AND BLACK: : TRAJECTORIES, EXPERIENCES AND REFLECTIONS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13767 |
Resumo: | This article aims to present the reflections of a Physical Education teacher in (constant) training, albino, black and with low vision about his experiences and formative trajectories from a (auto)biographical narrative. The theoretical framework is based on a broad, procedural, endless and dialectical concept of inclusion (SAWAIA, 2017; BOOTH & AINSCOW, 2012; SANTOS FONSECA & MELO, 2009), permeated by elaborations on teacher education in and for the inclusive perspective (FONSECA, 2021). We opted for a partnership in writing between supervisor and student, but emphasizing the protagonism of the (auto)biographical narrative in first person, interspersed with theoretical references that support the reflections on the challenges and potentials during the path in basic education, in the Degree Course in Physical Education and in professional practice, when recognizing oneself as a person with visual impairment, black and albino. |
id |
UNESP-28_24c925a53a6e9f6099d4790a2f85fde4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/13767 |
network_acronym_str |
UNESP-28 |
network_name_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
AUTOBIOGRAPHICAL NARRATIVES OF A PHYSICAL EDUCATION TEACHER IN (CONTINUING) FORMATION WITH LOW VISION, ALBINO AND BLACK: : TRAJECTORIES, EXPERIENCES AND REFLECTIONSNarrativas autobiográficas de um professor em (constante) formação, negro, albino e com baixa visão: trajetórias, experiências e reflexõesEducação fisicaInclusãoDeficiência visualNarrativa autobriográficaPhysical EducationInclusionVisual impairmentAutobiographical NarrativeThis article aims to present the reflections of a Physical Education teacher in (constant) training, albino, black and with low vision about his experiences and formative trajectories from a (auto)biographical narrative. The theoretical framework is based on a broad, procedural, endless and dialectical concept of inclusion (SAWAIA, 2017; BOOTH & AINSCOW, 2012; SANTOS FONSECA & MELO, 2009), permeated by elaborations on teacher education in and for the inclusive perspective (FONSECA, 2021). We opted for a partnership in writing between supervisor and student, but emphasizing the protagonism of the (auto)biographical narrative in first person, interspersed with theoretical references that support the reflections on the challenges and potentials during the path in basic education, in the Degree Course in Physical Education and in professional practice, when recognizing oneself as a person with visual impairment, black and albino. O presente artigo tem como objetivo apresentar as reflexões de um professor de Educação Física em (constante) formação albino, negro e com baixa visão acerca de suas experiências e trajetórias formativas a partir de uma narrativa (auto)biográfica. O referencial teórico parte de um conceito de inclusão amplo, processual, infindável e dialético (SAWAIA, 2017; BOOTH E AINSCOW, 2012; SANTOS FONSECA E MELO, 2009), permeado pelas elaborações sobre formação docente na e para perspectiva inclusiva (FONSECA, 2021). Optamos por uma parceria na escrita entre orientadora-orientando, mas enfatizando o protagonismo da narrativa (auto)biográfica em primeira pessoa, entremeado com referenciais teóricos que apoiam as reflexões sobre os desafios e as potências durante o percurso na educação básica, no curso de Licenciatura em Educação Física e na prática profissional, ao reconhecer-se negro, albino e com deficiência visualFaculdade de Filosofia e Ciências2022-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/1376710.36311/2358-8845.2022.v9n2.p11-24Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 9 n. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 11-24Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 No. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 11-24Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 Núm. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 11-242764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13767/10003Copyright (c) 2022 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especialhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessIsaías de SOUZA, João MarcosPereira de Souza da FONSECA, Michele2022-12-01T12:28:59Zoai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/13767Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2022-12-01T12:28:59Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
AUTOBIOGRAPHICAL NARRATIVES OF A PHYSICAL EDUCATION TEACHER IN (CONTINUING) FORMATION WITH LOW VISION, ALBINO AND BLACK: : TRAJECTORIES, EXPERIENCES AND REFLECTIONS Narrativas autobiográficas de um professor em (constante) formação, negro, albino e com baixa visão: trajetórias, experiências e reflexões |
title |
AUTOBIOGRAPHICAL NARRATIVES OF A PHYSICAL EDUCATION TEACHER IN (CONTINUING) FORMATION WITH LOW VISION, ALBINO AND BLACK: : TRAJECTORIES, EXPERIENCES AND REFLECTIONS |
spellingShingle |
AUTOBIOGRAPHICAL NARRATIVES OF A PHYSICAL EDUCATION TEACHER IN (CONTINUING) FORMATION WITH LOW VISION, ALBINO AND BLACK: : TRAJECTORIES, EXPERIENCES AND REFLECTIONS Isaías de SOUZA, João Marcos Educação fisica Inclusão Deficiência visual Narrativa autobriográfica Physical Education Inclusion Visual impairment Autobiographical Narrative |
title_short |
AUTOBIOGRAPHICAL NARRATIVES OF A PHYSICAL EDUCATION TEACHER IN (CONTINUING) FORMATION WITH LOW VISION, ALBINO AND BLACK: : TRAJECTORIES, EXPERIENCES AND REFLECTIONS |
title_full |
AUTOBIOGRAPHICAL NARRATIVES OF A PHYSICAL EDUCATION TEACHER IN (CONTINUING) FORMATION WITH LOW VISION, ALBINO AND BLACK: : TRAJECTORIES, EXPERIENCES AND REFLECTIONS |
title_fullStr |
AUTOBIOGRAPHICAL NARRATIVES OF A PHYSICAL EDUCATION TEACHER IN (CONTINUING) FORMATION WITH LOW VISION, ALBINO AND BLACK: : TRAJECTORIES, EXPERIENCES AND REFLECTIONS |
title_full_unstemmed |
AUTOBIOGRAPHICAL NARRATIVES OF A PHYSICAL EDUCATION TEACHER IN (CONTINUING) FORMATION WITH LOW VISION, ALBINO AND BLACK: : TRAJECTORIES, EXPERIENCES AND REFLECTIONS |
title_sort |
AUTOBIOGRAPHICAL NARRATIVES OF A PHYSICAL EDUCATION TEACHER IN (CONTINUING) FORMATION WITH LOW VISION, ALBINO AND BLACK: : TRAJECTORIES, EXPERIENCES AND REFLECTIONS |
author |
Isaías de SOUZA, João Marcos |
author_facet |
Isaías de SOUZA, João Marcos Pereira de Souza da FONSECA, Michele |
author_role |
author |
author2 |
Pereira de Souza da FONSECA, Michele |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Isaías de SOUZA, João Marcos Pereira de Souza da FONSECA, Michele |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação fisica Inclusão Deficiência visual Narrativa autobriográfica Physical Education Inclusion Visual impairment Autobiographical Narrative |
topic |
Educação fisica Inclusão Deficiência visual Narrativa autobriográfica Physical Education Inclusion Visual impairment Autobiographical Narrative |
description |
This article aims to present the reflections of a Physical Education teacher in (constant) training, albino, black and with low vision about his experiences and formative trajectories from a (auto)biographical narrative. The theoretical framework is based on a broad, procedural, endless and dialectical concept of inclusion (SAWAIA, 2017; BOOTH & AINSCOW, 2012; SANTOS FONSECA & MELO, 2009), permeated by elaborations on teacher education in and for the inclusive perspective (FONSECA, 2021). We opted for a partnership in writing between supervisor and student, but emphasizing the protagonism of the (auto)biographical narrative in first person, interspersed with theoretical references that support the reflections on the challenges and potentials during the path in basic education, in the Degree Course in Physical Education and in professional practice, when recognizing oneself as a person with visual impairment, black and albino. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13767 10.36311/2358-8845.2022.v9n2.p11-24 |
url |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13767 |
identifier_str_mv |
10.36311/2358-8845.2022.v9n2.p11-24 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13767/10003 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 9 n. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 11-24 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 No. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 11-24 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 Núm. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 11-24 2764-6440 2358-8845 reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
collection |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br |
_version_ |
1797041696338345984 |