Self-advocacy of people with disabilities inserted in the labor market

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jesus, Luana Fernandes de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Gomes da Silva e Souza, Maewa Martina, Pereira da Mata, Simara
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
Texto Completo: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/9803
Resumo: To minimize the social barriers encountered by people with disabilities, the importance that education has in relation to the transformation of the reality of these subjects is highlighted, especially regarding the issues that involve overcoming the numerous situations of disempowerment. Thus, the present study aimed to describe the profile of people with disabilities in the job market, as well as to analyze the educational and professional trajectory of these subjects. Three employees with disabilities participated in the study, namely: a visually impaired participant, a physically impaired participant and a multiple disability participant. For this qualitative research of a descriptive nature, interviews were carried out using a semi-structured script. The results indicated that the insertion and active participation of these people in the labor market constituted a positive factor in the process of developing self-advocacy skills.
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spelling Self-advocacy of people with disabilities inserted in the labor marketAutoadvocacia de pessoas com deficiência inseridas no mercado de trabalhoAutoadvocaciaPessoas com deficiênciaMercado de TrabalhoEmpowermentSelf-advocacyPeople with disabilitiesPEOPLE WITH DISABILITIES INSERTED IN THE LABOR MARKETTo minimize the social barriers encountered by people with disabilities, the importance that education has in relation to the transformation of the reality of these subjects is highlighted, especially regarding the issues that involve overcoming the numerous situations of disempowerment. Thus, the present study aimed to describe the profile of people with disabilities in the job market, as well as to analyze the educational and professional trajectory of these subjects. Three employees with disabilities participated in the study, namely: a visually impaired participant, a physically impaired participant and a multiple disability participant. For this qualitative research of a descriptive nature, interviews were carried out using a semi-structured script. The results indicated that the insertion and active participation of these people in the labor market constituted a positive factor in the process of developing self-advocacy skills.Para minimizar as barreiras sociais encontradas pelas pessoas com deficiência, destaca-se a importância que a educação possui em relação à transformação da realidade desses sujeitos, sobretudo acerca das questões que envolvem a superação dos inúmeros quadros de desempoderamento. Assim, o presente estudo teve como objetivo descrever o perfil de pessoas com deficiência inseridas no mercado de trabalho, bem como analisar a trajetória educacional e profissional desses sujeitos. Participaram do estudo três colaboradores com deficiência, sendo eles: um participante com deficiência visual, um participante com deficiência física e um participante com deficiência múltipla. Para essa pesquisa qualitativa de natureza descritiva foram realizadas entrevistas tendo como instrumento um roteiro semiestruturado. Os resultados indicaram que a inserção e participação ativa dessas pessoas no mercado de trabalho constituiu-se como um fator positivo no processo de desenvolvimento de habilidades de autoadvocacia.Faculdade de Filosofia e Ciências2022-08-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/980310.36311/2358-8845.2022.v9n1.p11-26Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 9 n. 1 (2022): Educação Inclusiva; 11-26Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 No. 1 (2022): Educação Inclusiva; 11-26Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 Núm. 1 (2022): Educação Inclusiva; 11-262764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/9803/9816Copyright (c) 2022 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIALhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJesus, Luana Fernandes deGomes da Silva e Souza, Maewa MartinaPereira da Mata, Simara2022-09-16T17:10:43Zoai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/9803Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2022-09-16T17:10:43Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)false
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