Screening of indicators for high skills and giftedness to teachers: instrumental development

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nakano, Tatiana de Cassia
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
Texto Completo: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/10404
Resumo: The paper presents the process of building a screening tool for indicators of giftedness to be answered by teachers, as part of a comprehensive process of identification of the phenomenon. The instrument consists of 42 items, referring to behaviors in five areas: general intellectual capacity, specific academic skills, leadership, creativity and artistic talent. The teacher must read each item and judge the intensity with which each behavior represents the evaluated student, choosing one of three alternatives: development below the expected level for the age, level equal to that presented by children of the same age or very characteristic of that child (development above average). It is aimed at evaluating students from the 3rd to the 9th grade of elementary school. A series of studies aimed at investigating the psychometric qualities of the tool have already been conducted and will be presented, in summary form, throughout the work. Among them, there are evidences of construct validity, internal structure, external criteria and external measures, as well as precision through internal consistency. The results obtained so far confirm the adequacy of the scale for the purpose for which it was created, to function as a screening tool for the presence of indicators of high skills / giftedness, which justify the indication of the student for a broader and more thorough evaluation.
id UNESP-28_5cefa678c13b64c60ead10b5b9c32c42
oai_identifier_str oai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/10404
network_acronym_str UNESP-28
network_name_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository_id_str
spelling Screening of indicators for high skills and giftedness to teachers: instrumental developmentTriagem de indicadores de altas habilidades/superdotação para professores: desenvolvimento de instrumentalAvaliaçãoValidade de TestesPrecisãoEvaluationValidity of testsPrecisionThe paper presents the process of building a screening tool for indicators of giftedness to be answered by teachers, as part of a comprehensive process of identification of the phenomenon. The instrument consists of 42 items, referring to behaviors in five areas: general intellectual capacity, specific academic skills, leadership, creativity and artistic talent. The teacher must read each item and judge the intensity with which each behavior represents the evaluated student, choosing one of three alternatives: development below the expected level for the age, level equal to that presented by children of the same age or very characteristic of that child (development above average). It is aimed at evaluating students from the 3rd to the 9th grade of elementary school. A series of studies aimed at investigating the psychometric qualities of the tool have already been conducted and will be presented, in summary form, throughout the work. Among them, there are evidences of construct validity, internal structure, external criteria and external measures, as well as precision through internal consistency. The results obtained so far confirm the adequacy of the scale for the purpose for which it was created, to function as a screening tool for the presence of indicators of high skills / giftedness, which justify the indication of the student for a broader and more thorough evaluation.O presente trabalho apresenta o processo de construção de uma ferramenta de triagem de indicadores de altas habilidades/superdotação para ser respondida por professores, como parte de um processo compreensivo de identificação do fenômeno. O instrumento é composto por 42 itens, referentes a comportamentos em cinco áreas: capacidade intelectual geral, habilidades acadêmicas específicas, liderança, criatividade e talento artístico. O professor deve ler cada item e julgar a intensidade com quecada comportamento representa o estudante avaliado, escolhendo uma dentre três alternativas: desenvolvimento abaixo do nívelesperado para a idade, nível igual ao apresentado por crianças da mesma idade ou muito característico dessa criança (desenvolvimento acima da média). É voltada para avaliação de alunos do 3o ao 9o ano do ensino fundamental. Uma série de estudos voltados à investigação das qualidades psicométricas da ferramenta já foram conduzidas e serão apresentadas, de forma resumida, ao longo do trabalho. Dentre elas, destacam-se evidências de validade de construto, estrutura interna, de critério externo e medidas externas, bem como precisão por meio da consistência interna. Os resultados obtidos até o momento, confirmam a adequação da escala para o propósito para o qual foi criada, de funcionar como uma ferramenta de triagem para a presença de indicadores de altas habilidades/superdotação, que justifiquem a indicação do estudante para uma avaliação mais ampla e criteriosa. Recebido em: 12 de outubro de 2019Modificado em: 07 de março de 2020Aceito em: 24 de abril de 2020Faculdade de Filosofia e Ciências2020-06-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/1040410.36311/2358-8845.2020.v7n1.p71Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 7 n. 1 (2020); 71-86Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 7 No. 1 (2020); 71-86Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 7 Núm. 1 (2020); 71-862764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/10404/6922Copyright (c) 2020 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIALhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNakano, Tatiana de Cassia2020-12-21T14:06:45Zoai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/10404Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2020-12-21T14:06:45Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Screening of indicators for high skills and giftedness to teachers: instrumental development
Triagem de indicadores de altas habilidades/superdotação para professores: desenvolvimento de instrumental
title Screening of indicators for high skills and giftedness to teachers: instrumental development
spellingShingle Screening of indicators for high skills and giftedness to teachers: instrumental development
Nakano, Tatiana de Cassia
Avaliação
Validade de Testes
Precisão
Evaluation
Validity of tests
Precision
title_short Screening of indicators for high skills and giftedness to teachers: instrumental development
title_full Screening of indicators for high skills and giftedness to teachers: instrumental development
title_fullStr Screening of indicators for high skills and giftedness to teachers: instrumental development
title_full_unstemmed Screening of indicators for high skills and giftedness to teachers: instrumental development
title_sort Screening of indicators for high skills and giftedness to teachers: instrumental development
author Nakano, Tatiana de Cassia
author_facet Nakano, Tatiana de Cassia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nakano, Tatiana de Cassia
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação
Validade de Testes
Precisão
Evaluation
Validity of tests
Precision
topic Avaliação
Validade de Testes
Precisão
Evaluation
Validity of tests
Precision
description The paper presents the process of building a screening tool for indicators of giftedness to be answered by teachers, as part of a comprehensive process of identification of the phenomenon. The instrument consists of 42 items, referring to behaviors in five areas: general intellectual capacity, specific academic skills, leadership, creativity and artistic talent. The teacher must read each item and judge the intensity with which each behavior represents the evaluated student, choosing one of three alternatives: development below the expected level for the age, level equal to that presented by children of the same age or very characteristic of that child (development above average). It is aimed at evaluating students from the 3rd to the 9th grade of elementary school. A series of studies aimed at investigating the psychometric qualities of the tool have already been conducted and will be presented, in summary form, throughout the work. Among them, there are evidences of construct validity, internal structure, external criteria and external measures, as well as precision through internal consistency. The results obtained so far confirm the adequacy of the scale for the purpose for which it was created, to function as a screening tool for the presence of indicators of high skills / giftedness, which justify the indication of the student for a broader and more thorough evaluation.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/10404
10.36311/2358-8845.2020.v7n1.p71
url https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/10404
identifier_str_mv 10.36311/2358-8845.2020.v7n1.p71
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/10404/6922
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
dc.source.none.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 7 n. 1 (2020); 71-86
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 7 No. 1 (2020); 71-86
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 7 Núm. 1 (2020); 71-86
2764-6440
2358-8845
reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
collection Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br
_version_ 1797041697648017408