RIENTATION AND MOBILITY IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: KNOWLEDGE EXPERIENCES (DES) BUILT IN THE BENJAMIN CONSTANT INSTITUTE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: CARVALHO JUNIOR, Arlindo Fernando Paiva de
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
Texto Completo: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13775
Resumo: The present text consists of an essay written based on the autobiographical narrative, where I present how orientation and mobility (OM) can be developed in Physical Education classes at school. The objective is to narrate the pedagogical practice from memories of a process (re)signifying them as self-training, which can resonate in other pedagogical practices. OM techniques are essential in the school curriculum of students with visual impairment, and can be worked across all areas of knowledge. It is noticed that when working with OM in Physical Education classes, students gain greater autonomy and mobility in spaces, improve self-esteem, reduce insecurity, attitudes towards activities are more active and participatory, social relationships improve, contributing thus, for more plural, dignified, fair and inclusive practices.
id UNESP-28_68c81057e5da8480cc890d177967817f
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/13775
network_acronym_str UNESP-28
network_name_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository_id_str
spelling RIENTATION AND MOBILITY IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: KNOWLEDGE EXPERIENCES (DES) BUILT IN THE BENJAMIN CONSTANT INSTITUTEA orientação e mobilidade nas aulas de educação física: saberes de experiência (des)construídos no Instituto Benjamin ConstantOrientação e Mobilidade Deficiência visual Saberes de ExperiênciaNarrativa autobiográficaOrientation and MobilityVisual impairmentKnowledge of ExperienceAutobiographical NarrativeThe present text consists of an essay written based on the autobiographical narrative, where I present how orientation and mobility (OM) can be developed in Physical Education classes at school. The objective is to narrate the pedagogical practice from memories of a process (re)signifying them as self-training, which can resonate in other pedagogical practices. OM techniques are essential in the school curriculum of students with visual impairment, and can be worked across all areas of knowledge. It is noticed that when working with OM in Physical Education classes, students gain greater autonomy and mobility in spaces, improve self-esteem, reduce insecurity, attitudes towards activities are more active and participatory, social relationships improve, contributing thus, for more plural, dignified, fair and inclusive practices.El presente texto consiste en un ensayo teórico escrito con base en la narrativa autobiográfica, dónde presento cómo la orientación y movilidad (OM) puede ser desarrollada en las clases de la Educación Física escolar. El objetivo es narrar la práctica pedagógica a partir de mis recuerdos (re)significándolas en un proceso auto formativo, que puede resonar en otras prácticas pedagógicas. Las técnicas de OM son esenciales en el currículo escolar del estudiante con DV y puede ser trabajada de forma transversal por todas las áreas del conocimiento. Se puede percibir que al trabajar la OM en las clases de Educación Física los estudiantes empiezan a tener mayor autonomía y movilidad en los espacios, mejoran la autoestima, disminuyen la inseguridad, las posturas ante las actividades son más activas y participativas, las relaciones sociales mejoran, contribuyendo, de esa forma, para las prácticas más plurales, dignas, justas e inclusivas.O presente texto consiste em um ensaio teórico escrito com base na narrativa autobiográfica, onde apresento como a orientação e mobilidade (OM) pode ser desenvolvida nas aulas de Educação Física escolar. O objetivo é narrar a prática pedagógica a partir de minhas lembranças (re)significando-as em um processo autoformativo, que pode ressoar em outras práticas pedagógicas. As técnicas de OM são essenciais no currículo escolar do estudante com deficiência visual e pode ser trabalhada de forma transversal por todas as áreas de conhecimento. Percebe-se que ao trabalhar a OM nas aulas de Educação Física os estudantes passam a ter maior autonomia e mobilidade nos espaços, melhoram a autoestima, diminui a insegurança, as posturas perante as atividades são mais ativas e participativas, as relações sociais melhoram, contribuindo, dessa forma, para práticas mais plurais, dignas, justas e inclusivas.Faculdade de Filosofia e Ciências2022-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/1377510.36311/2358-8845.2022.v9n2.p39-52Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 9 n. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 39-52Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 No. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 39-52Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 Núm. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 39-522764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13775/10002Copyright (c) 2022 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especialhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCARVALHO JUNIOR, Arlindo Fernando Paiva de2022-12-01T20:07:52Zoai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/13775Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2022-12-01T20:07:52Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv RIENTATION AND MOBILITY IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: KNOWLEDGE EXPERIENCES (DES) BUILT IN THE BENJAMIN CONSTANT INSTITUTE
A orientação e mobilidade nas aulas de educação física: saberes de experiência (des)construídos no Instituto Benjamin Constant
title RIENTATION AND MOBILITY IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: KNOWLEDGE EXPERIENCES (DES) BUILT IN THE BENJAMIN CONSTANT INSTITUTE
spellingShingle RIENTATION AND MOBILITY IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: KNOWLEDGE EXPERIENCES (DES) BUILT IN THE BENJAMIN CONSTANT INSTITUTE
CARVALHO JUNIOR, Arlindo Fernando Paiva de
Orientação e Mobilidade
Deficiência visual
Saberes de Experiência
Narrativa autobiográfica
Orientation and Mobility
Visual impairment
Knowledge of Experience
Autobiographical Narrative
title_short RIENTATION AND MOBILITY IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: KNOWLEDGE EXPERIENCES (DES) BUILT IN THE BENJAMIN CONSTANT INSTITUTE
title_full RIENTATION AND MOBILITY IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: KNOWLEDGE EXPERIENCES (DES) BUILT IN THE BENJAMIN CONSTANT INSTITUTE
title_fullStr RIENTATION AND MOBILITY IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: KNOWLEDGE EXPERIENCES (DES) BUILT IN THE BENJAMIN CONSTANT INSTITUTE
title_full_unstemmed RIENTATION AND MOBILITY IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: KNOWLEDGE EXPERIENCES (DES) BUILT IN THE BENJAMIN CONSTANT INSTITUTE
title_sort RIENTATION AND MOBILITY IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: KNOWLEDGE EXPERIENCES (DES) BUILT IN THE BENJAMIN CONSTANT INSTITUTE
author CARVALHO JUNIOR, Arlindo Fernando Paiva de
author_facet CARVALHO JUNIOR, Arlindo Fernando Paiva de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv CARVALHO JUNIOR, Arlindo Fernando Paiva de
dc.subject.por.fl_str_mv Orientação e Mobilidade
Deficiência visual
Saberes de Experiência
Narrativa autobiográfica
Orientation and Mobility
Visual impairment
Knowledge of Experience
Autobiographical Narrative
topic Orientação e Mobilidade
Deficiência visual
Saberes de Experiência
Narrativa autobiográfica
Orientation and Mobility
Visual impairment
Knowledge of Experience
Autobiographical Narrative
description The present text consists of an essay written based on the autobiographical narrative, where I present how orientation and mobility (OM) can be developed in Physical Education classes at school. The objective is to narrate the pedagogical practice from memories of a process (re)signifying them as self-training, which can resonate in other pedagogical practices. OM techniques are essential in the school curriculum of students with visual impairment, and can be worked across all areas of knowledge. It is noticed that when working with OM in Physical Education classes, students gain greater autonomy and mobility in spaces, improve self-esteem, reduce insecurity, attitudes towards activities are more active and participatory, social relationships improve, contributing thus, for more plural, dignified, fair and inclusive practices.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13775
10.36311/2358-8845.2022.v9n2.p39-52
url https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13775
identifier_str_mv 10.36311/2358-8845.2022.v9n2.p39-52
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13775/10002
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
dc.source.none.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 9 n. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 39-52
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 No. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 39-52
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 Núm. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 39-52
2764-6440
2358-8845
reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
collection Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br
_version_ 1797041696340443136