RIENTATION AND MOBILITY IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: KNOWLEDGE EXPERIENCES (DES) BUILT IN THE BENJAMIN CONSTANT INSTITUTE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13775 |
Resumo: | The present text consists of an essay written based on the autobiographical narrative, where I present how orientation and mobility (OM) can be developed in Physical Education classes at school. The objective is to narrate the pedagogical practice from memories of a process (re)signifying them as self-training, which can resonate in other pedagogical practices. OM techniques are essential in the school curriculum of students with visual impairment, and can be worked across all areas of knowledge. It is noticed that when working with OM in Physical Education classes, students gain greater autonomy and mobility in spaces, improve self-esteem, reduce insecurity, attitudes towards activities are more active and participatory, social relationships improve, contributing thus, for more plural, dignified, fair and inclusive practices. |
id |
UNESP-28_68c81057e5da8480cc890d177967817f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/13775 |
network_acronym_str |
UNESP-28 |
network_name_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
RIENTATION AND MOBILITY IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: KNOWLEDGE EXPERIENCES (DES) BUILT IN THE BENJAMIN CONSTANT INSTITUTEA orientação e mobilidade nas aulas de educação física: saberes de experiência (des)construídos no Instituto Benjamin ConstantOrientação e Mobilidade Deficiência visual Saberes de ExperiênciaNarrativa autobiográficaOrientation and MobilityVisual impairmentKnowledge of ExperienceAutobiographical NarrativeThe present text consists of an essay written based on the autobiographical narrative, where I present how orientation and mobility (OM) can be developed in Physical Education classes at school. The objective is to narrate the pedagogical practice from memories of a process (re)signifying them as self-training, which can resonate in other pedagogical practices. OM techniques are essential in the school curriculum of students with visual impairment, and can be worked across all areas of knowledge. It is noticed that when working with OM in Physical Education classes, students gain greater autonomy and mobility in spaces, improve self-esteem, reduce insecurity, attitudes towards activities are more active and participatory, social relationships improve, contributing thus, for more plural, dignified, fair and inclusive practices.El presente texto consiste en un ensayo teórico escrito con base en la narrativa autobiográfica, dónde presento cómo la orientación y movilidad (OM) puede ser desarrollada en las clases de la Educación Física escolar. El objetivo es narrar la práctica pedagógica a partir de mis recuerdos (re)significándolas en un proceso auto formativo, que puede resonar en otras prácticas pedagógicas. Las técnicas de OM son esenciales en el currículo escolar del estudiante con DV y puede ser trabajada de forma transversal por todas las áreas del conocimiento. Se puede percibir que al trabajar la OM en las clases de Educación Física los estudiantes empiezan a tener mayor autonomía y movilidad en los espacios, mejoran la autoestima, disminuyen la inseguridad, las posturas ante las actividades son más activas y participativas, las relaciones sociales mejoran, contribuyendo, de esa forma, para las prácticas más plurales, dignas, justas e inclusivas.O presente texto consiste em um ensaio teórico escrito com base na narrativa autobiográfica, onde apresento como a orientação e mobilidade (OM) pode ser desenvolvida nas aulas de Educação Física escolar. O objetivo é narrar a prática pedagógica a partir de minhas lembranças (re)significando-as em um processo autoformativo, que pode ressoar em outras práticas pedagógicas. As técnicas de OM são essenciais no currículo escolar do estudante com deficiência visual e pode ser trabalhada de forma transversal por todas as áreas de conhecimento. Percebe-se que ao trabalhar a OM nas aulas de Educação Física os estudantes passam a ter maior autonomia e mobilidade nos espaços, melhoram a autoestima, diminui a insegurança, as posturas perante as atividades são mais ativas e participativas, as relações sociais melhoram, contribuindo, dessa forma, para práticas mais plurais, dignas, justas e inclusivas.Faculdade de Filosofia e Ciências2022-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/1377510.36311/2358-8845.2022.v9n2.p39-52Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 9 n. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 39-52Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 No. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 39-52Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 Núm. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 39-522764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13775/10002Copyright (c) 2022 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especialhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCARVALHO JUNIOR, Arlindo Fernando Paiva de2022-12-01T20:07:52Zoai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/13775Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2022-12-01T20:07:52Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
RIENTATION AND MOBILITY IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: KNOWLEDGE EXPERIENCES (DES) BUILT IN THE BENJAMIN CONSTANT INSTITUTE A orientação e mobilidade nas aulas de educação física: saberes de experiência (des)construídos no Instituto Benjamin Constant |
title |
RIENTATION AND MOBILITY IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: KNOWLEDGE EXPERIENCES (DES) BUILT IN THE BENJAMIN CONSTANT INSTITUTE |
spellingShingle |
RIENTATION AND MOBILITY IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: KNOWLEDGE EXPERIENCES (DES) BUILT IN THE BENJAMIN CONSTANT INSTITUTE CARVALHO JUNIOR, Arlindo Fernando Paiva de Orientação e Mobilidade Deficiência visual Saberes de Experiência Narrativa autobiográfica Orientation and Mobility Visual impairment Knowledge of Experience Autobiographical Narrative |
title_short |
RIENTATION AND MOBILITY IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: KNOWLEDGE EXPERIENCES (DES) BUILT IN THE BENJAMIN CONSTANT INSTITUTE |
title_full |
RIENTATION AND MOBILITY IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: KNOWLEDGE EXPERIENCES (DES) BUILT IN THE BENJAMIN CONSTANT INSTITUTE |
title_fullStr |
RIENTATION AND MOBILITY IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: KNOWLEDGE EXPERIENCES (DES) BUILT IN THE BENJAMIN CONSTANT INSTITUTE |
title_full_unstemmed |
RIENTATION AND MOBILITY IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: KNOWLEDGE EXPERIENCES (DES) BUILT IN THE BENJAMIN CONSTANT INSTITUTE |
title_sort |
RIENTATION AND MOBILITY IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: KNOWLEDGE EXPERIENCES (DES) BUILT IN THE BENJAMIN CONSTANT INSTITUTE |
author |
CARVALHO JUNIOR, Arlindo Fernando Paiva de |
author_facet |
CARVALHO JUNIOR, Arlindo Fernando Paiva de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
CARVALHO JUNIOR, Arlindo Fernando Paiva de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Orientação e Mobilidade Deficiência visual Saberes de Experiência Narrativa autobiográfica Orientation and Mobility Visual impairment Knowledge of Experience Autobiographical Narrative |
topic |
Orientação e Mobilidade Deficiência visual Saberes de Experiência Narrativa autobiográfica Orientation and Mobility Visual impairment Knowledge of Experience Autobiographical Narrative |
description |
The present text consists of an essay written based on the autobiographical narrative, where I present how orientation and mobility (OM) can be developed in Physical Education classes at school. The objective is to narrate the pedagogical practice from memories of a process (re)signifying them as self-training, which can resonate in other pedagogical practices. OM techniques are essential in the school curriculum of students with visual impairment, and can be worked across all areas of knowledge. It is noticed that when working with OM in Physical Education classes, students gain greater autonomy and mobility in spaces, improve self-esteem, reduce insecurity, attitudes towards activities are more active and participatory, social relationships improve, contributing thus, for more plural, dignified, fair and inclusive practices. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13775 10.36311/2358-8845.2022.v9n2.p39-52 |
url |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13775 |
identifier_str_mv |
10.36311/2358-8845.2022.v9n2.p39-52 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13775/10002 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 9 n. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 39-52 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 No. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 39-52 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 Núm. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 39-52 2764-6440 2358-8845 reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
collection |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br |
_version_ |
1797041696340443136 |