TRAJECTORIES IN THE SCHOOLING OF TWO STUDENTS WITH VISUAL IMPAIRMENT

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: RAMOS, José Ricardo da Silva
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Almeida da SILVA, Cleonice
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
Texto Completo: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13746
Resumo: This study aimed to investigate the schooling process of two students with Visual Impairment (VI): one with blindness and the other with low vision, both graduates of the Technical Course in Agriculture at the Federal Institute of Ceará - Campus Crato do Estado do Ceará . To this end, we chose a qualitative research approach, taking as support the significant speeches of the researched subjects, in which their testimonies helped us to know (private/collaborative) educational experiences, from the period of the regular primary school and the specialized school to the high school. technique We conclude that this integrative perspective reflects the regular school anchored in a conception of disability as something intrinsic to the student with VI, in which he is subject to his characteristics and, for this reason, has its disadvantages in relation to the learning process that the school puts under their responsibility abstains from responsibility for the student's academic success or failure, as if the school inclusion process depended solely on him.
id UNESP-28_914a82ab90ae5bcce386e68ccbac07ec
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/13746
network_acronym_str UNESP-28
network_name_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository_id_str
spelling TRAJECTORIES IN THE SCHOOLING OF TWO STUDENTS WITH VISUAL IMPAIRMENTTrajetórias formativas na escolarização de dois estudantes com deficiência visualVisually Impaired PersonSchool inclusionSchool trajectoriesPessoa com deficiência visual Inclusão escolar Trajetórias escolaresThis study aimed to investigate the schooling process of two students with Visual Impairment (VI): one with blindness and the other with low vision, both graduates of the Technical Course in Agriculture at the Federal Institute of Ceará - Campus Crato do Estado do Ceará . To this end, we chose a qualitative research approach, taking as support the significant speeches of the researched subjects, in which their testimonies helped us to know (private/collaborative) educational experiences, from the period of the regular primary school and the specialized school to the high school. technique We conclude that this integrative perspective reflects the regular school anchored in a conception of disability as something intrinsic to the student with VI, in which he is subject to his characteristics and, for this reason, has its disadvantages in relation to the learning process that the school puts under their responsibility abstains from responsibility for the student's academic success or failure, as if the school inclusion process depended solely on him.Este estudo teve como objetivo investigar o processo de escolarização de dois estudantes com Deficiência Visual (DV): um com cegueira e outro com baixa visão, ambos egressos do Curso Técnico em Agropecuária do Instituto Federal do Ceará - Campus Crato do Estado do Ceará. Para tanto, elegemos uma abordagem qualitativa de pesquisa, tomando como suporte falas significativas dos sujeitos pesquisados, em que os seus depoimentos nos auxiliaram a conhecer experiências (particulares/colaborativas) educacionais, desde o período da escola regular primária e da escola especializada até a escola técnica Concluímos que essa perspectiva integradora reflete a escola regular ancorada numa concepção de deficiência como algo intrínseco do estudante com DV, em que ele está sujeito às suas características e, por essa razão, tem suas desvantagens em relação ao processo de aprendizagem que a escola coloca sob sua responsabilidade se abstém da responsabilidade do sucesso ou do fracasso escolar do estudante, como se o processo de inclusão escolar dependesse unicamente dele.Faculdade de Filosofia e Ciências2022-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/1374610.36311/2358-8845.2022.v9n2.p25-38Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 9 n. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 25-38Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 No. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 25-38Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 Núm. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 25-382764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13746/10006Copyright (c) 2022 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especialhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRAMOS, José Ricardo da SilvaAlmeida da SILVA, Cleonice2022-12-01T12:29:00Zoai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/13746Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2022-12-01T12:29Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv TRAJECTORIES IN THE SCHOOLING OF TWO STUDENTS WITH VISUAL IMPAIRMENT
Trajetórias formativas na escolarização de dois estudantes com deficiência visual
title TRAJECTORIES IN THE SCHOOLING OF TWO STUDENTS WITH VISUAL IMPAIRMENT
spellingShingle TRAJECTORIES IN THE SCHOOLING OF TWO STUDENTS WITH VISUAL IMPAIRMENT
RAMOS, José Ricardo da Silva
Visually Impaired Person
School inclusion
School trajectories
Pessoa com deficiência visual
Inclusão escolar
Trajetórias escolares
title_short TRAJECTORIES IN THE SCHOOLING OF TWO STUDENTS WITH VISUAL IMPAIRMENT
title_full TRAJECTORIES IN THE SCHOOLING OF TWO STUDENTS WITH VISUAL IMPAIRMENT
title_fullStr TRAJECTORIES IN THE SCHOOLING OF TWO STUDENTS WITH VISUAL IMPAIRMENT
title_full_unstemmed TRAJECTORIES IN THE SCHOOLING OF TWO STUDENTS WITH VISUAL IMPAIRMENT
title_sort TRAJECTORIES IN THE SCHOOLING OF TWO STUDENTS WITH VISUAL IMPAIRMENT
author RAMOS, José Ricardo da Silva
author_facet RAMOS, José Ricardo da Silva
Almeida da SILVA, Cleonice
author_role author
author2 Almeida da SILVA, Cleonice
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv RAMOS, José Ricardo da Silva
Almeida da SILVA, Cleonice
dc.subject.por.fl_str_mv Visually Impaired Person
School inclusion
School trajectories
Pessoa com deficiência visual
Inclusão escolar
Trajetórias escolares
topic Visually Impaired Person
School inclusion
School trajectories
Pessoa com deficiência visual
Inclusão escolar
Trajetórias escolares
description This study aimed to investigate the schooling process of two students with Visual Impairment (VI): one with blindness and the other with low vision, both graduates of the Technical Course in Agriculture at the Federal Institute of Ceará - Campus Crato do Estado do Ceará . To this end, we chose a qualitative research approach, taking as support the significant speeches of the researched subjects, in which their testimonies helped us to know (private/collaborative) educational experiences, from the period of the regular primary school and the specialized school to the high school. technique We conclude that this integrative perspective reflects the regular school anchored in a conception of disability as something intrinsic to the student with VI, in which he is subject to his characteristics and, for this reason, has its disadvantages in relation to the learning process that the school puts under their responsibility abstains from responsibility for the student's academic success or failure, as if the school inclusion process depended solely on him.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13746
10.36311/2358-8845.2022.v9n2.p25-38
url https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13746
identifier_str_mv 10.36311/2358-8845.2022.v9n2.p25-38
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13746/10006
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
dc.source.none.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 9 n. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 25-38
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 No. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 25-38
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 Núm. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 25-38
2764-6440
2358-8845
reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
collection Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br
_version_ 1797041696332054528