TRAJECTORIES IN THE SCHOOLING OF TWO STUDENTS WITH VISUAL IMPAIRMENT
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13746 |
Resumo: | This study aimed to investigate the schooling process of two students with Visual Impairment (VI): one with blindness and the other with low vision, both graduates of the Technical Course in Agriculture at the Federal Institute of Ceará - Campus Crato do Estado do Ceará . To this end, we chose a qualitative research approach, taking as support the significant speeches of the researched subjects, in which their testimonies helped us to know (private/collaborative) educational experiences, from the period of the regular primary school and the specialized school to the high school. technique We conclude that this integrative perspective reflects the regular school anchored in a conception of disability as something intrinsic to the student with VI, in which he is subject to his characteristics and, for this reason, has its disadvantages in relation to the learning process that the school puts under their responsibility abstains from responsibility for the student's academic success or failure, as if the school inclusion process depended solely on him. |
id |
UNESP-28_914a82ab90ae5bcce386e68ccbac07ec |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/13746 |
network_acronym_str |
UNESP-28 |
network_name_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
TRAJECTORIES IN THE SCHOOLING OF TWO STUDENTS WITH VISUAL IMPAIRMENTTrajetórias formativas na escolarização de dois estudantes com deficiência visualVisually Impaired PersonSchool inclusionSchool trajectoriesPessoa com deficiência visual Inclusão escolar Trajetórias escolaresThis study aimed to investigate the schooling process of two students with Visual Impairment (VI): one with blindness and the other with low vision, both graduates of the Technical Course in Agriculture at the Federal Institute of Ceará - Campus Crato do Estado do Ceará . To this end, we chose a qualitative research approach, taking as support the significant speeches of the researched subjects, in which their testimonies helped us to know (private/collaborative) educational experiences, from the period of the regular primary school and the specialized school to the high school. technique We conclude that this integrative perspective reflects the regular school anchored in a conception of disability as something intrinsic to the student with VI, in which he is subject to his characteristics and, for this reason, has its disadvantages in relation to the learning process that the school puts under their responsibility abstains from responsibility for the student's academic success or failure, as if the school inclusion process depended solely on him.Este estudo teve como objetivo investigar o processo de escolarização de dois estudantes com Deficiência Visual (DV): um com cegueira e outro com baixa visão, ambos egressos do Curso Técnico em Agropecuária do Instituto Federal do Ceará - Campus Crato do Estado do Ceará. Para tanto, elegemos uma abordagem qualitativa de pesquisa, tomando como suporte falas significativas dos sujeitos pesquisados, em que os seus depoimentos nos auxiliaram a conhecer experiências (particulares/colaborativas) educacionais, desde o período da escola regular primária e da escola especializada até a escola técnica Concluímos que essa perspectiva integradora reflete a escola regular ancorada numa concepção de deficiência como algo intrínseco do estudante com DV, em que ele está sujeito às suas características e, por essa razão, tem suas desvantagens em relação ao processo de aprendizagem que a escola coloca sob sua responsabilidade se abstém da responsabilidade do sucesso ou do fracasso escolar do estudante, como se o processo de inclusão escolar dependesse unicamente dele.Faculdade de Filosofia e Ciências2022-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/1374610.36311/2358-8845.2022.v9n2.p25-38Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 9 n. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 25-38Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 No. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 25-38Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 Núm. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 25-382764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13746/10006Copyright (c) 2022 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especialhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRAMOS, José Ricardo da SilvaAlmeida da SILVA, Cleonice2022-12-01T12:29:00Zoai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/13746Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2022-12-01T12:29Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TRAJECTORIES IN THE SCHOOLING OF TWO STUDENTS WITH VISUAL IMPAIRMENT Trajetórias formativas na escolarização de dois estudantes com deficiência visual |
title |
TRAJECTORIES IN THE SCHOOLING OF TWO STUDENTS WITH VISUAL IMPAIRMENT |
spellingShingle |
TRAJECTORIES IN THE SCHOOLING OF TWO STUDENTS WITH VISUAL IMPAIRMENT RAMOS, José Ricardo da Silva Visually Impaired Person School inclusion School trajectories Pessoa com deficiência visual Inclusão escolar Trajetórias escolares |
title_short |
TRAJECTORIES IN THE SCHOOLING OF TWO STUDENTS WITH VISUAL IMPAIRMENT |
title_full |
TRAJECTORIES IN THE SCHOOLING OF TWO STUDENTS WITH VISUAL IMPAIRMENT |
title_fullStr |
TRAJECTORIES IN THE SCHOOLING OF TWO STUDENTS WITH VISUAL IMPAIRMENT |
title_full_unstemmed |
TRAJECTORIES IN THE SCHOOLING OF TWO STUDENTS WITH VISUAL IMPAIRMENT |
title_sort |
TRAJECTORIES IN THE SCHOOLING OF TWO STUDENTS WITH VISUAL IMPAIRMENT |
author |
RAMOS, José Ricardo da Silva |
author_facet |
RAMOS, José Ricardo da Silva Almeida da SILVA, Cleonice |
author_role |
author |
author2 |
Almeida da SILVA, Cleonice |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
RAMOS, José Ricardo da Silva Almeida da SILVA, Cleonice |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Visually Impaired Person School inclusion School trajectories Pessoa com deficiência visual Inclusão escolar Trajetórias escolares |
topic |
Visually Impaired Person School inclusion School trajectories Pessoa com deficiência visual Inclusão escolar Trajetórias escolares |
description |
This study aimed to investigate the schooling process of two students with Visual Impairment (VI): one with blindness and the other with low vision, both graduates of the Technical Course in Agriculture at the Federal Institute of Ceará - Campus Crato do Estado do Ceará . To this end, we chose a qualitative research approach, taking as support the significant speeches of the researched subjects, in which their testimonies helped us to know (private/collaborative) educational experiences, from the period of the regular primary school and the specialized school to the high school. technique We conclude that this integrative perspective reflects the regular school anchored in a conception of disability as something intrinsic to the student with VI, in which he is subject to his characteristics and, for this reason, has its disadvantages in relation to the learning process that the school puts under their responsibility abstains from responsibility for the student's academic success or failure, as if the school inclusion process depended solely on him. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13746 10.36311/2358-8845.2022.v9n2.p25-38 |
url |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13746 |
identifier_str_mv |
10.36311/2358-8845.2022.v9n2.p25-38 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13746/10006 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 9 n. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 25-38 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 No. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 25-38 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 Núm. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 25-38 2764-6440 2358-8845 reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
collection |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br |
_version_ |
1797041696332054528 |