Inclusive design: an experience report of the teaching internship

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva, Sara R. Martins
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Medola, Fausto Orsi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
Texto Completo: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/6853
Resumo: The practice of the teaching internship activity can bring contributions to the academic formation of the teacher in training, in addition to exposing the future teachers to diverse possibilities of teaching and learning. From this, the present study reports the experience of a Teaching Internship in the Design Graduation Course of the State University - Júlio de Mesquita Filho, in the Bauru campus. The internship was based on theoretical and practical classes, Role Playing, which provided students with an deepening study of the theme of Inclusive Design. Through this experience, there was the opportunity to learn, by following the planning of the program content and objectives to be achieved and also the development of responsibility in spreading the knowledge of the research in the classroom, as well as providing a broad view of the complexity of practice Didactic and pedagogical.
id UNESP-28_badc830dc9909670006a233a2ded480c
oai_identifier_str oai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/6853
network_acronym_str UNESP-28
network_name_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository_id_str
spelling Inclusive design: an experience report of the teaching internshipDesign Inclusivo: Um relato de experiência do estágio docênciaTeaching practiceInclusive DesignAssistive TechnologyPrática docenteDesign InclusivoTecnologia AssitstivaThe practice of the teaching internship activity can bring contributions to the academic formation of the teacher in training, in addition to exposing the future teachers to diverse possibilities of teaching and learning. From this, the present study reports the experience of a Teaching Internship in the Design Graduation Course of the State University - Júlio de Mesquita Filho, in the Bauru campus. The internship was based on theoretical and practical classes, Role Playing, which provided students with an deepening study of the theme of Inclusive Design. Through this experience, there was the opportunity to learn, by following the planning of the program content and objectives to be achieved and also the development of responsibility in spreading the knowledge of the research in the classroom, as well as providing a broad view of the complexity of practice Didactic and pedagogical.A prática da atividade do estágio docência pode trazer contribuições para a formação acadêmica do docente em formação, além de expor os futuros docentes a diversas possibilidades de ensino e aprendizagem. A partir disso, o presente estudo relata a experiência de um Estágio Docência no Curso de Graduação em Design da Universidade Estadual Paulista – Júlio de Mesquita Filho, no campus de Bauru. O estágio foi embasado em aulas teóricas e práticas, - Role Playing - que forneceram aos alunos aprofundamento no tema da disciplina Design Inclusivo. Por meio dessa experiência houve a oportunidade de aprendizado, ao acompanhar o planejamento dos conteúdos programáticos e dos objetivos a serem alcançados e também do desenvolvimento de responsabilidade em difundir o conhecimento da pesquisa em sala de aula, além de proporcionar uma ampla visão da complexidade da prática didática e pedagógica.  Faculdade de Filosofia e Ciências2018-04-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/685310.36311/2358-8845.2018.v5n1.15.p197Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 5 n. 1 (2018); 197-206Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 5 No. 1 (2018); 197-206Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 5 Núm. 1 (2018); 197-2062764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/6853/5351Copyright (c) 2018 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIALinfo:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Sara R. MartinsMedola, Fausto Orsi2020-03-24T13:31:30Zoai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/6853Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2020-03-24T13:31:30Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Inclusive design: an experience report of the teaching internship
Design Inclusivo: Um relato de experiência do estágio docência
title Inclusive design: an experience report of the teaching internship
spellingShingle Inclusive design: an experience report of the teaching internship
da Silva, Sara R. Martins
Teaching practice
Inclusive Design
Assistive Technology
Prática docente
Design Inclusivo
Tecnologia Assitstiva
title_short Inclusive design: an experience report of the teaching internship
title_full Inclusive design: an experience report of the teaching internship
title_fullStr Inclusive design: an experience report of the teaching internship
title_full_unstemmed Inclusive design: an experience report of the teaching internship
title_sort Inclusive design: an experience report of the teaching internship
author da Silva, Sara R. Martins
author_facet da Silva, Sara R. Martins
Medola, Fausto Orsi
author_role author
author2 Medola, Fausto Orsi
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva, Sara R. Martins
Medola, Fausto Orsi
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching practice
Inclusive Design
Assistive Technology
Prática docente
Design Inclusivo
Tecnologia Assitstiva
topic Teaching practice
Inclusive Design
Assistive Technology
Prática docente
Design Inclusivo
Tecnologia Assitstiva
description The practice of the teaching internship activity can bring contributions to the academic formation of the teacher in training, in addition to exposing the future teachers to diverse possibilities of teaching and learning. From this, the present study reports the experience of a Teaching Internship in the Design Graduation Course of the State University - Júlio de Mesquita Filho, in the Bauru campus. The internship was based on theoretical and practical classes, Role Playing, which provided students with an deepening study of the theme of Inclusive Design. Through this experience, there was the opportunity to learn, by following the planning of the program content and objectives to be achieved and also the development of responsibility in spreading the knowledge of the research in the classroom, as well as providing a broad view of the complexity of practice Didactic and pedagogical.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/6853
10.36311/2358-8845.2018.v5n1.15.p197
url https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/6853
identifier_str_mv 10.36311/2358-8845.2018.v5n1.15.p197
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/6853/5351
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
dc.source.none.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 5 n. 1 (2018); 197-206
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 5 No. 1 (2018); 197-206
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 5 Núm. 1 (2018); 197-206
2764-6440
2358-8845
reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
collection Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br
_version_ 1797041697058717696