Implementation of an inclusive teaching methodology for animal anatomy study
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/11184 |
Resumo: | Visual impairment creates a challenge in the teaching-learning process where alternative teaching methods become indispensable to provide perception and knowledge to people with visual impairment (PcDV), in addition to developing the acuity of their senses and motor skills. This work aims to implement alternative methods for teaching animal anatomy, and that these can be used as an inclusive didactic tool. Based on the collection of the Animal Anatomy Section, a didactic collection was created consisting of biological models, three-dimensional and in relief, and by alternative anatomical preparations, a “palpable” proposal, capable of linking science teaching, especially animal morphology, the processes of assimilation and transformation of the individual, the rescue of citizenship and social insertion. In highlighting the importance of this methodology, it is concluded that all adaptation requires empathy with others, role of mediators being fundamental. |
id |
UNESP-28_c93d7546d889e7610d910b08204190ae |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/11184 |
network_acronym_str |
UNESP-28 |
network_name_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Implementation of an inclusive teaching methodology for animal anatomy studyImplementação de uma metodologia didática inclusiva para o estudo da anatomia animalMorfologia animalMetodologia alternativaDeficiente visualAnimal morphologyAlternative methodologyVisually impairedVisual impairment creates a challenge in the teaching-learning process where alternative teaching methods become indispensable to provide perception and knowledge to people with visual impairment (PcDV), in addition to developing the acuity of their senses and motor skills. This work aims to implement alternative methods for teaching animal anatomy, and that these can be used as an inclusive didactic tool. Based on the collection of the Animal Anatomy Section, a didactic collection was created consisting of biological models, three-dimensional and in relief, and by alternative anatomical preparations, a “palpable” proposal, capable of linking science teaching, especially animal morphology, the processes of assimilation and transformation of the individual, the rescue of citizenship and social insertion. In highlighting the importance of this methodology, it is concluded that all adaptation requires empathy with others, role of mediators being fundamental. A deficiência visual gera um desafio no processo ensino-aprendizagem onde Métodos alternativos de ensino se tornam indispensáveis para proporcionar percepção e conhecimento as pessoas com deficiência visual (PcDV), além de desenvolverem a acuidade dos sentidos e habilidades motoras dos mesmos. Este trabalho objetiva implementar métodos alternativos para o ensino da anatomia animal, e que estes possam ser utilizados como ferramenta didática inclusiva. Tendo como base o acervo da Seção de Anatomia Animal foi criada uma coleção didática constituída de modelos biológicos, tridimensionais e em relevo, e por preparações anatômicas alternativas, uma proposta “palpável”, capaz de vincular o ensino da ciência, em especial da morfologia animal, aos processos de assimilação e transformação do indivíduo, ao resgate da cidadania e a inserção social. Destacando-se a importância dessa metodologia, conclui-se que toda adaptação requer empatia com o próximo, sendo fundamental a atuação dos mediadores. Faculdade de Filosofia e Ciências2021-07-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/1118410.36311/2358-8845.2021.v8n1.p95-112Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 8 n. 1 (2021): Perspectivas e práticas inclusivas; 95-112Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 8 No. 1 (2021): Perspectivas e práticas inclusivas; 95-112Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 8 Núm. 1 (2021): Perspectivas e práticas inclusivas; 95-1122764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/11184/8291Copyright (c) 2021 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIALhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGodinho, Ana Bárbara RodriguesAlvarenga, Ketlynn PassosZófoli, Mariana Biscaro2021-11-18T20:32:54Zoai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/11184Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2021-11-18T20:32:54Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Implementation of an inclusive teaching methodology for animal anatomy study Implementação de uma metodologia didática inclusiva para o estudo da anatomia animal |
title |
Implementation of an inclusive teaching methodology for animal anatomy study |
spellingShingle |
Implementation of an inclusive teaching methodology for animal anatomy study Godinho, Ana Bárbara Rodrigues Morfologia animal Metodologia alternativa Deficiente visual Animal morphology Alternative methodology Visually impaired |
title_short |
Implementation of an inclusive teaching methodology for animal anatomy study |
title_full |
Implementation of an inclusive teaching methodology for animal anatomy study |
title_fullStr |
Implementation of an inclusive teaching methodology for animal anatomy study |
title_full_unstemmed |
Implementation of an inclusive teaching methodology for animal anatomy study |
title_sort |
Implementation of an inclusive teaching methodology for animal anatomy study |
author |
Godinho, Ana Bárbara Rodrigues |
author_facet |
Godinho, Ana Bárbara Rodrigues Alvarenga, Ketlynn Passos Zófoli, Mariana Biscaro |
author_role |
author |
author2 |
Alvarenga, Ketlynn Passos Zófoli, Mariana Biscaro |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Godinho, Ana Bárbara Rodrigues Alvarenga, Ketlynn Passos Zófoli, Mariana Biscaro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Morfologia animal Metodologia alternativa Deficiente visual Animal morphology Alternative methodology Visually impaired |
topic |
Morfologia animal Metodologia alternativa Deficiente visual Animal morphology Alternative methodology Visually impaired |
description |
Visual impairment creates a challenge in the teaching-learning process where alternative teaching methods become indispensable to provide perception and knowledge to people with visual impairment (PcDV), in addition to developing the acuity of their senses and motor skills. This work aims to implement alternative methods for teaching animal anatomy, and that these can be used as an inclusive didactic tool. Based on the collection of the Animal Anatomy Section, a didactic collection was created consisting of biological models, three-dimensional and in relief, and by alternative anatomical preparations, a “palpable” proposal, capable of linking science teaching, especially animal morphology, the processes of assimilation and transformation of the individual, the rescue of citizenship and social insertion. In highlighting the importance of this methodology, it is concluded that all adaptation requires empathy with others, role of mediators being fundamental. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/11184 10.36311/2358-8845.2021.v8n1.p95-112 |
url |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/11184 |
identifier_str_mv |
10.36311/2358-8845.2021.v8n1.p95-112 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/11184/8291 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 8 n. 1 (2021): Perspectivas e práticas inclusivas; 95-112 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 8 No. 1 (2021): Perspectivas e práticas inclusivas; 95-112 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 8 Núm. 1 (2021): Perspectivas e práticas inclusivas; 95-112 2764-6440 2358-8845 reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
collection |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br |
_version_ |
1797041697685766144 |