Implementation of an inclusive teaching methodology for animal anatomy study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Godinho, Ana Bárbara Rodrigues
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Alvarenga, Ketlynn Passos, Zófoli, Mariana Biscaro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
Texto Completo: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/11184
Resumo: Visual impairment creates a challenge in the teaching-learning process where alternative teaching methods become indispensable to provide perception and knowledge to people with visual impairment (PcDV), in addition to developing the acuity of their senses and motor skills. This work aims to implement alternative methods for teaching animal anatomy, and that these can be used as an inclusive didactic tool. Based on the collection of the Animal Anatomy Section, a didactic collection was created consisting of biological models, three-dimensional and in relief, and by alternative anatomical preparations, a “palpable” proposal, capable of linking science teaching, especially animal morphology, the processes of assimilation and transformation of the individual, the rescue of citizenship and social insertion. In highlighting the importance of this methodology, it is concluded that all adaptation requires empathy with others, role of mediators being fundamental.  
id UNESP-28_c93d7546d889e7610d910b08204190ae
oai_identifier_str oai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/11184
network_acronym_str UNESP-28
network_name_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository_id_str
spelling Implementation of an inclusive teaching methodology for animal anatomy studyImplementação de uma metodologia didática inclusiva para o estudo da anatomia animalMorfologia animalMetodologia alternativaDeficiente visualAnimal morphologyAlternative methodologyVisually impairedVisual impairment creates a challenge in the teaching-learning process where alternative teaching methods become indispensable to provide perception and knowledge to people with visual impairment (PcDV), in addition to developing the acuity of their senses and motor skills. This work aims to implement alternative methods for teaching animal anatomy, and that these can be used as an inclusive didactic tool. Based on the collection of the Animal Anatomy Section, a didactic collection was created consisting of biological models, three-dimensional and in relief, and by alternative anatomical preparations, a “palpable” proposal, capable of linking science teaching, especially animal morphology, the processes of assimilation and transformation of the individual, the rescue of citizenship and social insertion. In highlighting the importance of this methodology, it is concluded that all adaptation requires empathy with others, role of mediators being fundamental.  A deficiência visual gera um desafio no processo ensino-aprendizagem onde Métodos alternativos de ensino se tornam indispensáveis para proporcionar percepção e conhecimento as pessoas com deficiência visual (PcDV), além de desenvolverem a acuidade dos sentidos e habilidades motoras dos mesmos. Este trabalho objetiva implementar métodos alternativos para o ensino da anatomia animal, e que estes possam ser utilizados como ferramenta didática inclusiva. Tendo como base o acervo da Seção de Anatomia Animal foi criada uma coleção didática constituída de modelos biológicos, tridimensionais e em relevo, e por preparações anatômicas alternativas, uma proposta “palpável”, capaz de vincular o ensino da ciência, em especial da morfologia animal, aos processos de assimilação e transformação do indivíduo, ao resgate da cidadania e a inserção social. Destacando-se a importância dessa metodologia, conclui-se que toda adaptação requer empatia com o próximo, sendo fundamental a atuação dos mediadores.  Faculdade de Filosofia e Ciências2021-07-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/1118410.36311/2358-8845.2021.v8n1.p95-112Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 8 n. 1 (2021): Perspectivas e práticas inclusivas; 95-112Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 8 No. 1 (2021): Perspectivas e práticas inclusivas; 95-112Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 8 Núm. 1 (2021): Perspectivas e práticas inclusivas; 95-1122764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/11184/8291Copyright (c) 2021 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIALhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGodinho, Ana Bárbara RodriguesAlvarenga, Ketlynn PassosZófoli, Mariana Biscaro2021-11-18T20:32:54Zoai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/11184Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2021-11-18T20:32:54Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Implementation of an inclusive teaching methodology for animal anatomy study
Implementação de uma metodologia didática inclusiva para o estudo da anatomia animal
title Implementation of an inclusive teaching methodology for animal anatomy study
spellingShingle Implementation of an inclusive teaching methodology for animal anatomy study
Godinho, Ana Bárbara Rodrigues
Morfologia animal
Metodologia alternativa
Deficiente visual
Animal morphology
Alternative methodology
Visually impaired
title_short Implementation of an inclusive teaching methodology for animal anatomy study
title_full Implementation of an inclusive teaching methodology for animal anatomy study
title_fullStr Implementation of an inclusive teaching methodology for animal anatomy study
title_full_unstemmed Implementation of an inclusive teaching methodology for animal anatomy study
title_sort Implementation of an inclusive teaching methodology for animal anatomy study
author Godinho, Ana Bárbara Rodrigues
author_facet Godinho, Ana Bárbara Rodrigues
Alvarenga, Ketlynn Passos
Zófoli, Mariana Biscaro
author_role author
author2 Alvarenga, Ketlynn Passos
Zófoli, Mariana Biscaro
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Godinho, Ana Bárbara Rodrigues
Alvarenga, Ketlynn Passos
Zófoli, Mariana Biscaro
dc.subject.por.fl_str_mv Morfologia animal
Metodologia alternativa
Deficiente visual
Animal morphology
Alternative methodology
Visually impaired
topic Morfologia animal
Metodologia alternativa
Deficiente visual
Animal morphology
Alternative methodology
Visually impaired
description Visual impairment creates a challenge in the teaching-learning process where alternative teaching methods become indispensable to provide perception and knowledge to people with visual impairment (PcDV), in addition to developing the acuity of their senses and motor skills. This work aims to implement alternative methods for teaching animal anatomy, and that these can be used as an inclusive didactic tool. Based on the collection of the Animal Anatomy Section, a didactic collection was created consisting of biological models, three-dimensional and in relief, and by alternative anatomical preparations, a “palpable” proposal, capable of linking science teaching, especially animal morphology, the processes of assimilation and transformation of the individual, the rescue of citizenship and social insertion. In highlighting the importance of this methodology, it is concluded that all adaptation requires empathy with others, role of mediators being fundamental.  
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/11184
10.36311/2358-8845.2021.v8n1.p95-112
url https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/11184
identifier_str_mv 10.36311/2358-8845.2021.v8n1.p95-112
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/11184/8291
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
dc.source.none.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 8 n. 1 (2021): Perspectivas e práticas inclusivas; 95-112
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 8 No. 1 (2021): Perspectivas e práticas inclusivas; 95-112
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 8 Núm. 1 (2021): Perspectivas e práticas inclusivas; 95-112
2764-6440
2358-8845
reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
collection Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br
_version_ 1797041697685766144