PEOPLE WITH DISABILITIES IN GRADUATE PROGRAMS:: LET'S TALK ABOUT MANAGEMENT AND ACCESSIBILITY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de LIMA, André Henrique
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: CABRAL, Leonardo Santos Amâncio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
Texto Completo: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14861
Resumo: The present research had the general objective of identifying and analyzing factors that constitute the legitimation of the right of entry (formal right), access (material right), permanence and title of people with disabilities in postgraduate programs – PPGs stricto sensu. In compliance with ethical principles in research, we carried out a case study, of an exploratory and qualitative nature. Data collection took place at the Federal University of São Carlos – UFSCar, in the online modality, with the participation of eight PPG coordinators and two managers of the Pro-Rectory of Graduate Studies – ProPG. The data were treated in light of the approach of content analysis and its analysis was based on the compendia of the theory of Institutional Analysis by Gregório Baremblitt. The results reveal some subsidies for the improvement of guidelines for the implementation of policies and practices to promote accessibility in postgraduate programs.
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spelling PEOPLE WITH DISABILITIES IN GRADUATE PROGRAMS:: LET'S TALK ABOUT MANAGEMENT AND ACCESSIBILITYPESSOAS COM DEFICIÊNCIA EM PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO: FALEMOS DE GESTÃO E ACESSIBILIDADESpecial EducationPeople with DisabilityPostgraduate studiesAccessibilityManagementEducação EspecialPessoa com DeficiênciaPós-GraduaçãoAcessibilidadeGestãoThe present research had the general objective of identifying and analyzing factors that constitute the legitimation of the right of entry (formal right), access (material right), permanence and title of people with disabilities in postgraduate programs – PPGs stricto sensu. In compliance with ethical principles in research, we carried out a case study, of an exploratory and qualitative nature. Data collection took place at the Federal University of São Carlos – UFSCar, in the online modality, with the participation of eight PPG coordinators and two managers of the Pro-Rectory of Graduate Studies – ProPG. The data were treated in light of the approach of content analysis and its analysis was based on the compendia of the theory of Institutional Analysis by Gregório Baremblitt. The results reveal some subsidies for the improvement of guidelines for the implementation of policies and practices to promote accessibility in postgraduate programs.A presente pesquisa teve como objetivo geral identificar e analisar fatores que constituem a legitimação do direito de ingresso (direito formal), de acesso (direito material), de permanência e de titulação de pessoas com deficiências em programas de pós-graduação – PPGs stricto sensu. Atendendo aos princípios éticos em pesquisa, realizamos um estudo de caso, de caráter exploratório e qualitativo. A coleta de dados ocorreu na Universidade Federal de São Carlos – UFSCar, na modalidade online, e contou com a participação de oito coordenadores de PPGs e de dois gestores da Pró-Reitoria de Pós-graduação – ProPG. Os dados foram tratados à luz da abordagem da análise de conteúdo e sua análise foi fundamentada nos compêndios da teoria da Análise Institucional de Gregório Baremblitt. Os resultados desvelam alguns subsídios para o aprimoramento de diretrizes para a implantação de políticas e práticas para a promoção da acessibilidade em programas de pós-graduação.Faculdade de Filosofia e Ciências2023-11-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/1486110.36311/2358-8845.2023.v10n2.p51-60Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 10 n. 2 (2023): Dossiê Direitos Humanos, Inclusão e Educação Especial; 51-60Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 10 No. 2 (2023): Dossiê Direitos Humanos, Inclusão e Educação Especial; 51-60Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 10 Núm. 2 (2023): Dossiê Direitos Humanos, Inclusão e Educação Especial; 51-602764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14861/15487Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde LIMA, André HenriqueCABRAL, Leonardo Santos Amâncio2023-11-24T11:00:35Zoai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/14861Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2023-11-24T11:00:35Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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