The support network to inclusive education in Jataí-Go: limits and possibilities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vilela-Ribeiro, Eveline Borges
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Vieira, Maria Aparecida Gomes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
Texto Completo: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/9547
Resumo: With base on the principles of inclusive education as education for all, we investigated the profile of support professionals from the Inclusion Support Network of state schools in Jataí-GO. The constituents of the support network answered a questionnaire with discursive questions about which conceptions underlie their work, as well as the daily reality of work. The data consulted showed a total of 60 students with disabilities and global developmental disabilities and 25 support professionals. Data were analyzed based on Content Analysis (BARDIN, 2004) and two main categories emerged: “Support Professional Role” and “Relations”. Overall, the categories showed an eclectic initial training of support professionals. LIBRAS interpreters presented a different characteristic from other professionals, which was the lack of continuing education offered by the state education network. In addition, support professionals also feel responsible for the students’ social life, as well as their communication in the classroom. Recebido em: 12 de setembro de 2019Modificado em: 06 de novembro de 2019Aceito em: 13 de dezembro de 2019
id UNESP-28_d97996e1b1ed883ca01de709a4ef032f
oai_identifier_str oai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/9547
network_acronym_str UNESP-28
network_name_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository_id_str
spelling The support network to inclusive education in Jataí-Go: limits and possibilitiesA rede de apoio à educação inclusiva em Jataí-Go: limites e possibilidadesInclusion Support NetworkInclusive educationSupport professionalsRede de Apoio à InclusãoEducação InclusivaProfissionais de ApoioWith base on the principles of inclusive education as education for all, we investigated the profile of support professionals from the Inclusion Support Network of state schools in Jataí-GO. The constituents of the support network answered a questionnaire with discursive questions about which conceptions underlie their work, as well as the daily reality of work. The data consulted showed a total of 60 students with disabilities and global developmental disabilities and 25 support professionals. Data were analyzed based on Content Analysis (BARDIN, 2004) and two main categories emerged: “Support Professional Role” and “Relations”. Overall, the categories showed an eclectic initial training of support professionals. LIBRAS interpreters presented a different characteristic from other professionals, which was the lack of continuing education offered by the state education network. In addition, support professionals also feel responsible for the students’ social life, as well as their communication in the classroom. Recebido em: 12 de setembro de 2019Modificado em: 06 de novembro de 2019Aceito em: 13 de dezembro de 2019Baseados nos princípios da educação inclusiva enquanto educação para todos, investigamos o perfil dos profissionais de apoio da Rede de Apoio à Inclusão das escolas estaduais no município de Jataí-GO. Os constituintes da rede de apoio responderam a um questionário com questões discursivas sobre quais as concepções que fundamentam seu trabalho, bem como a realidade cotidiana laboral. Os dados consultados mostraram um total de 60 estudantes com deficiência e transtorno global de desenvolvimento e 25 profissionais de apoio. Os dados foram analisados a partir da Análise de Conteúdo (BARDIN, 2004) e emergiram duas categorias principais “Função do Profissional de Apoio” e “Relações”. De modo geral, as categorias mostraram uma formação inicial eclética dos profissionais de apoio. Os intérpretes de LIBRAS apresentaram uma característica diferente dos demais profissionais, que foi a falta de formação continuada oferecida pela rede estadual de educação. Além disso, os profissionais de apoio se sentem responsáveis também pelo convívio social dos estudantes, bem como de sua comunicação em sala de aula. Recebido em: 12 de setembro de 2019Modificado em: 06 de novembro de 2019Aceito em: 13 de dezembro de 2019 Faculdade de Filosofia e Ciências2019-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/954710.36311/2358-8845.2019.v6n2.03.p31Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 6 n. 2 (2019); 31-46Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 6 No. 2 (2019); 31-46Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 6 Núm. 2 (2019); 31-462764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/9547/6272Copyright (c) 2019 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIALinfo:eu-repo/semantics/openAccessVilela-Ribeiro, Eveline BorgesVieira, Maria Aparecida Gomes2020-03-25T10:55:37Zoai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/9547Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2020-03-25T10:55:37Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The support network to inclusive education in Jataí-Go: limits and possibilities
A rede de apoio à educação inclusiva em Jataí-Go: limites e possibilidades
title The support network to inclusive education in Jataí-Go: limits and possibilities
spellingShingle The support network to inclusive education in Jataí-Go: limits and possibilities
Vilela-Ribeiro, Eveline Borges
Inclusion Support Network
Inclusive education
Support professionals
Rede de Apoio à Inclusão
Educação Inclusiva
Profissionais de Apoio
title_short The support network to inclusive education in Jataí-Go: limits and possibilities
title_full The support network to inclusive education in Jataí-Go: limits and possibilities
title_fullStr The support network to inclusive education in Jataí-Go: limits and possibilities
title_full_unstemmed The support network to inclusive education in Jataí-Go: limits and possibilities
title_sort The support network to inclusive education in Jataí-Go: limits and possibilities
author Vilela-Ribeiro, Eveline Borges
author_facet Vilela-Ribeiro, Eveline Borges
Vieira, Maria Aparecida Gomes
author_role author
author2 Vieira, Maria Aparecida Gomes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vilela-Ribeiro, Eveline Borges
Vieira, Maria Aparecida Gomes
dc.subject.por.fl_str_mv Inclusion Support Network
Inclusive education
Support professionals
Rede de Apoio à Inclusão
Educação Inclusiva
Profissionais de Apoio
topic Inclusion Support Network
Inclusive education
Support professionals
Rede de Apoio à Inclusão
Educação Inclusiva
Profissionais de Apoio
description With base on the principles of inclusive education as education for all, we investigated the profile of support professionals from the Inclusion Support Network of state schools in Jataí-GO. The constituents of the support network answered a questionnaire with discursive questions about which conceptions underlie their work, as well as the daily reality of work. The data consulted showed a total of 60 students with disabilities and global developmental disabilities and 25 support professionals. Data were analyzed based on Content Analysis (BARDIN, 2004) and two main categories emerged: “Support Professional Role” and “Relations”. Overall, the categories showed an eclectic initial training of support professionals. LIBRAS interpreters presented a different characteristic from other professionals, which was the lack of continuing education offered by the state education network. In addition, support professionals also feel responsible for the students’ social life, as well as their communication in the classroom. Recebido em: 12 de setembro de 2019Modificado em: 06 de novembro de 2019Aceito em: 13 de dezembro de 2019
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/9547
10.36311/2358-8845.2019.v6n2.03.p31
url https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/9547
identifier_str_mv 10.36311/2358-8845.2019.v6n2.03.p31
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/9547/6272
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
dc.source.none.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 6 n. 2 (2019); 31-46
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 6 No. 2 (2019); 31-46
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 6 Núm. 2 (2019); 31-46
2764-6440
2358-8845
reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
collection Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br
_version_ 1797041697619705856