HEALTH INDICATORS OF SPECIAL EDUCATION TEACHERS IN A REGION OF BAHIA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira Noberto da SILVA, Osni
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
Texto Completo: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14086
Resumo: this paper aimed to present health indicators for Special Education teachers who work in municipal schools in the region of Piemonte da Diamantina, state of Bahia. The study included thirty-six teachers who answered a questionnaire. The theme in question deals with the health of Special Education teachers. According to the International Labor Organization (ILO), teachers make up the second professional category that most presents symptoms of illnesses related to their occupation. The results indicated that teachers in general practice physical exercises, especially walking or running outdoors; however, they feel pain in the spine or joints, but consider their diet to be very healthy. Thus, it is essential that more studies are produced on the topic of teachers' health conditions, especially those who work with Special Education, in other cities in Bahia and even in other states in Brazil.
id UNESP-28_ee368d17162dfff1534fc24270675fad
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/14086
network_acronym_str UNESP-28
network_name_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository_id_str
spelling HEALTH INDICATORS OF SPECIAL EDUCATION TEACHERS IN A REGION OF BAHIAINDICADORES DE SAÚDE DE DOCENTES DE EDUCAÇÃO ESPECIAL EM UMA REGIÃO DA BAHIAEducação EspecialCondição docenteSaúde docenteSpecial EducationTeaching conditionTeachers healththis paper aimed to present health indicators for Special Education teachers who work in municipal schools in the region of Piemonte da Diamantina, state of Bahia. The study included thirty-six teachers who answered a questionnaire. The theme in question deals with the health of Special Education teachers. According to the International Labor Organization (ILO), teachers make up the second professional category that most presents symptoms of illnesses related to their occupation. The results indicated that teachers in general practice physical exercises, especially walking or running outdoors; however, they feel pain in the spine or joints, but consider their diet to be very healthy. Thus, it is essential that more studies are produced on the topic of teachers' health conditions, especially those who work with Special Education, in other cities in Bahia and even in other states in Brazil.Este artigo teve como objetivo apresentar indicadores de saúde dos professores de Educação Especial que atuam nas escolas municipais da região do Piemonte da Diamantina, estado da Bahia. O estudo contou com trinta e seis professores que responderam um questionário de perguntas fechadas. O tema em questão trata sobre a saúde de professores de Educação Especial. De acordo com a Organização Internacional do Trabalho (OIT) os professores compõem a segunda categoria profissional que mais apresenta sintomas de doenças relacionadas a sua ocupação. Os resultados indicaram que os docentes em geral praticam exercícios físicos, principalmente a caminhada ou corrida ao ar livre; entretanto sentem dores na coluna ou nas articulações, mas consideram sua alimentação muito saudável. Assim, é imprescindível que mais estudos sejam produzidos acerca da temática das condições de saúde dos professores, principalmente aqueles que atuam com Educação Especial, nas outras cidades da Bahia e até de outros estados do Brasil.  Faculdade de Filosofia e Ciências2024-02-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/1408610.36311/2358-8845.2024.v11n1.e0240001Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 11 n. 1 (2024): Discussões sobre Educação Inclusiva; e0240001Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 11 No. 1 (2024): Discussões sobre Educação Inclusiva; e0240001Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 11 Núm. 1 (2024): Discussões sobre Educação Inclusiva; e02400012764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14086/15992Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira Noberto da SILVA, Osni2024-02-22T11:03:39Zoai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/14086Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2024-02-22T11:03:39Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv HEALTH INDICATORS OF SPECIAL EDUCATION TEACHERS IN A REGION OF BAHIA
INDICADORES DE SAÚDE DE DOCENTES DE EDUCAÇÃO ESPECIAL EM UMA REGIÃO DA BAHIA
title HEALTH INDICATORS OF SPECIAL EDUCATION TEACHERS IN A REGION OF BAHIA
spellingShingle HEALTH INDICATORS OF SPECIAL EDUCATION TEACHERS IN A REGION OF BAHIA
Oliveira Noberto da SILVA, Osni
Educação Especial
Condição docente
Saúde docente
Special Education
Teaching condition
Teachers health
title_short HEALTH INDICATORS OF SPECIAL EDUCATION TEACHERS IN A REGION OF BAHIA
title_full HEALTH INDICATORS OF SPECIAL EDUCATION TEACHERS IN A REGION OF BAHIA
title_fullStr HEALTH INDICATORS OF SPECIAL EDUCATION TEACHERS IN A REGION OF BAHIA
title_full_unstemmed HEALTH INDICATORS OF SPECIAL EDUCATION TEACHERS IN A REGION OF BAHIA
title_sort HEALTH INDICATORS OF SPECIAL EDUCATION TEACHERS IN A REGION OF BAHIA
author Oliveira Noberto da SILVA, Osni
author_facet Oliveira Noberto da SILVA, Osni
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira Noberto da SILVA, Osni
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Especial
Condição docente
Saúde docente
Special Education
Teaching condition
Teachers health
topic Educação Especial
Condição docente
Saúde docente
Special Education
Teaching condition
Teachers health
description this paper aimed to present health indicators for Special Education teachers who work in municipal schools in the region of Piemonte da Diamantina, state of Bahia. The study included thirty-six teachers who answered a questionnaire. The theme in question deals with the health of Special Education teachers. According to the International Labor Organization (ILO), teachers make up the second professional category that most presents symptoms of illnesses related to their occupation. The results indicated that teachers in general practice physical exercises, especially walking or running outdoors; however, they feel pain in the spine or joints, but consider their diet to be very healthy. Thus, it is essential that more studies are produced on the topic of teachers' health conditions, especially those who work with Special Education, in other cities in Bahia and even in other states in Brazil.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-02-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14086
10.36311/2358-8845.2024.v11n1.e0240001
url https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14086
identifier_str_mv 10.36311/2358-8845.2024.v11n1.e0240001
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14086/15992
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
dc.source.none.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 11 n. 1 (2024): Discussões sobre Educação Inclusiva; e0240001
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 11 No. 1 (2024): Discussões sobre Educação Inclusiva; e0240001
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 11 Núm. 1 (2024): Discussões sobre Educação Inclusiva; e0240001
2764-6440
2358-8845
reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
collection Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br
_version_ 1797041696377143296