HEALTH INDICATORS OF SPECIAL EDUCATION TEACHERS IN A REGION OF BAHIA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14086 |
Resumo: | this paper aimed to present health indicators for Special Education teachers who work in municipal schools in the region of Piemonte da Diamantina, state of Bahia. The study included thirty-six teachers who answered a questionnaire. The theme in question deals with the health of Special Education teachers. According to the International Labor Organization (ILO), teachers make up the second professional category that most presents symptoms of illnesses related to their occupation. The results indicated that teachers in general practice physical exercises, especially walking or running outdoors; however, they feel pain in the spine or joints, but consider their diet to be very healthy. Thus, it is essential that more studies are produced on the topic of teachers' health conditions, especially those who work with Special Education, in other cities in Bahia and even in other states in Brazil. |
id |
UNESP-28_ee368d17162dfff1534fc24270675fad |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/14086 |
network_acronym_str |
UNESP-28 |
network_name_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
HEALTH INDICATORS OF SPECIAL EDUCATION TEACHERS IN A REGION OF BAHIAINDICADORES DE SAÚDE DE DOCENTES DE EDUCAÇÃO ESPECIAL EM UMA REGIÃO DA BAHIAEducação EspecialCondição docenteSaúde docenteSpecial EducationTeaching conditionTeachers healththis paper aimed to present health indicators for Special Education teachers who work in municipal schools in the region of Piemonte da Diamantina, state of Bahia. The study included thirty-six teachers who answered a questionnaire. The theme in question deals with the health of Special Education teachers. According to the International Labor Organization (ILO), teachers make up the second professional category that most presents symptoms of illnesses related to their occupation. The results indicated that teachers in general practice physical exercises, especially walking or running outdoors; however, they feel pain in the spine or joints, but consider their diet to be very healthy. Thus, it is essential that more studies are produced on the topic of teachers' health conditions, especially those who work with Special Education, in other cities in Bahia and even in other states in Brazil.Este artigo teve como objetivo apresentar indicadores de saúde dos professores de Educação Especial que atuam nas escolas municipais da região do Piemonte da Diamantina, estado da Bahia. O estudo contou com trinta e seis professores que responderam um questionário de perguntas fechadas. O tema em questão trata sobre a saúde de professores de Educação Especial. De acordo com a Organização Internacional do Trabalho (OIT) os professores compõem a segunda categoria profissional que mais apresenta sintomas de doenças relacionadas a sua ocupação. Os resultados indicaram que os docentes em geral praticam exercícios físicos, principalmente a caminhada ou corrida ao ar livre; entretanto sentem dores na coluna ou nas articulações, mas consideram sua alimentação muito saudável. Assim, é imprescindível que mais estudos sejam produzidos acerca da temática das condições de saúde dos professores, principalmente aqueles que atuam com Educação Especial, nas outras cidades da Bahia e até de outros estados do Brasil. Faculdade de Filosofia e Ciências2024-02-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/1408610.36311/2358-8845.2024.v11n1.e0240001Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 11 n. 1 (2024): Discussões sobre Educação Inclusiva; e0240001Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 11 No. 1 (2024): Discussões sobre Educação Inclusiva; e0240001Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 11 Núm. 1 (2024): Discussões sobre Educação Inclusiva; e02400012764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14086/15992Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira Noberto da SILVA, Osni2024-02-22T11:03:39Zoai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/14086Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2024-02-22T11:03:39Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
HEALTH INDICATORS OF SPECIAL EDUCATION TEACHERS IN A REGION OF BAHIA INDICADORES DE SAÚDE DE DOCENTES DE EDUCAÇÃO ESPECIAL EM UMA REGIÃO DA BAHIA |
title |
HEALTH INDICATORS OF SPECIAL EDUCATION TEACHERS IN A REGION OF BAHIA |
spellingShingle |
HEALTH INDICATORS OF SPECIAL EDUCATION TEACHERS IN A REGION OF BAHIA Oliveira Noberto da SILVA, Osni Educação Especial Condição docente Saúde docente Special Education Teaching condition Teachers health |
title_short |
HEALTH INDICATORS OF SPECIAL EDUCATION TEACHERS IN A REGION OF BAHIA |
title_full |
HEALTH INDICATORS OF SPECIAL EDUCATION TEACHERS IN A REGION OF BAHIA |
title_fullStr |
HEALTH INDICATORS OF SPECIAL EDUCATION TEACHERS IN A REGION OF BAHIA |
title_full_unstemmed |
HEALTH INDICATORS OF SPECIAL EDUCATION TEACHERS IN A REGION OF BAHIA |
title_sort |
HEALTH INDICATORS OF SPECIAL EDUCATION TEACHERS IN A REGION OF BAHIA |
author |
Oliveira Noberto da SILVA, Osni |
author_facet |
Oliveira Noberto da SILVA, Osni |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira Noberto da SILVA, Osni |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Especial Condição docente Saúde docente Special Education Teaching condition Teachers health |
topic |
Educação Especial Condição docente Saúde docente Special Education Teaching condition Teachers health |
description |
this paper aimed to present health indicators for Special Education teachers who work in municipal schools in the region of Piemonte da Diamantina, state of Bahia. The study included thirty-six teachers who answered a questionnaire. The theme in question deals with the health of Special Education teachers. According to the International Labor Organization (ILO), teachers make up the second professional category that most presents symptoms of illnesses related to their occupation. The results indicated that teachers in general practice physical exercises, especially walking or running outdoors; however, they feel pain in the spine or joints, but consider their diet to be very healthy. Thus, it is essential that more studies are produced on the topic of teachers' health conditions, especially those who work with Special Education, in other cities in Bahia and even in other states in Brazil. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-02-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14086 10.36311/2358-8845.2024.v11n1.e0240001 |
url |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14086 |
identifier_str_mv |
10.36311/2358-8845.2024.v11n1.e0240001 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14086/15992 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 11 n. 1 (2024): Discussões sobre Educação Inclusiva; e0240001 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 11 No. 1 (2024): Discussões sobre Educação Inclusiva; e0240001 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 11 Núm. 1 (2024): Discussões sobre Educação Inclusiva; e0240001 2764-6440 2358-8845 reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
collection |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br |
_version_ |
1797041696377143296 |