Educação profissional, sustentabilidade e cidadania na sociedade contemporânea
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | GEPROS. Gestão da Produção. Operações e Sistemas |
Texto Completo: | https://revista.feb.unesp.br/gepros/article/view/846 |
Resumo: | This article analyzes some aspects of professional education articulated with the sustainability and citizenship theme in Brazil. The new production and social organization of work model demands new qualifications to be and to remain employable. The study, a bibliographical revision, seeks selected subsidies of the Programme for International Student Assessment (PISA) to explain a slant in the interrelation among basic education, professional education and necessary requirements so proper citizens can support themselves, society and the economy. New paradigms are observed in the contemporary scenario, leading to transitions that demand different professional and social practices to reach sustainable development, which is carried out with the education of quality for all. Keywords: Professional Education; Education; Citizenship; Sustainability; Society. |
id |
UNESP-2_12e1056ea3716dd752134c11f3ca895f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.gepros.emnuvens.com.br:article/846 |
network_acronym_str |
UNESP-2 |
network_name_str |
GEPROS. Gestão da Produção. Operações e Sistemas |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação profissional, sustentabilidade e cidadania na sociedade contemporâneaProfessional education, sustainability and citizenship in contemporary societyThis article analyzes some aspects of professional education articulated with the sustainability and citizenship theme in Brazil. The new production and social organization of work model demands new qualifications to be and to remain employable. The study, a bibliographical revision, seeks selected subsidies of the Programme for International Student Assessment (PISA) to explain a slant in the interrelation among basic education, professional education and necessary requirements so proper citizens can support themselves, society and the economy. New paradigms are observed in the contemporary scenario, leading to transitions that demand different professional and social practices to reach sustainable development, which is carried out with the education of quality for all. Keywords: Professional Education; Education; Citizenship; Sustainability; Society.Este artigo analisa alguns aspectos da educação profissional no Brasil, articulados com a temática relacionada à sustentabilidade e à cidadania. O novo modelo produtivo e de organização social do trabalho exige novas qualificações para ser e se manter empregável. O estudo, uma revisão bibliográfica, busca subsídios selecionados do Programa Internacional de Alunos (PISA), para explicar um viés da inter-relação entre ensino fundamental, educação profissional e os requisitos necessários, para que os cidadãos possam apoiar a si próprios, a sociedade e a economia. Novos paradigmas são observados no cenário contemporâneo, conduzindo a transições, que exigem diferentes práticas profissionais e sociais para alcançar o desenvolvimento sustentável, que se realiza com a educação de qualidade para todos. Palavras-chave: Educação Profissional; Educação; Cidadania; Sustentabilidade; Sociedade.A Fundacao para o Desenvolvimento de Bauru (FunDeB)2012-01-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.feb.unesp.br/gepros/article/view/84610.15675/gepros.v0i4.846Revista Gestão da Produção Operações e Sistemas; n. 4 (2009); 111984-2430reponame:GEPROS. Gestão da Produção. Operações e Sistemasinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revista.feb.unesp.br/gepros/article/view/846/277Barbosa, Soilainfo:eu-repo/semantics/openAccess2012-01-21T21:59:19Zoai:ojs.gepros.emnuvens.com.br:article/846Revistahttps://revista.feb.unesp.br/geprosPUBhttps://revista.feb.unesp.br/gepros/oaigepros@feb.unesp.br||abjabbour@feb.unesp.br1984-24301809-614Xopendoar:2012-01-21T21:59:19GEPROS. Gestão da Produção. Operações e Sistemas - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação profissional, sustentabilidade e cidadania na sociedade contemporânea Professional education, sustainability and citizenship in contemporary society |
title |
Educação profissional, sustentabilidade e cidadania na sociedade contemporânea |
spellingShingle |
Educação profissional, sustentabilidade e cidadania na sociedade contemporânea Barbosa, Soila |
title_short |
Educação profissional, sustentabilidade e cidadania na sociedade contemporânea |
title_full |
Educação profissional, sustentabilidade e cidadania na sociedade contemporânea |
title_fullStr |
Educação profissional, sustentabilidade e cidadania na sociedade contemporânea |
title_full_unstemmed |
Educação profissional, sustentabilidade e cidadania na sociedade contemporânea |
title_sort |
Educação profissional, sustentabilidade e cidadania na sociedade contemporânea |
author |
Barbosa, Soila |
author_facet |
Barbosa, Soila |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa, Soila |
description |
This article analyzes some aspects of professional education articulated with the sustainability and citizenship theme in Brazil. The new production and social organization of work model demands new qualifications to be and to remain employable. The study, a bibliographical revision, seeks selected subsidies of the Programme for International Student Assessment (PISA) to explain a slant in the interrelation among basic education, professional education and necessary requirements so proper citizens can support themselves, society and the economy. New paradigms are observed in the contemporary scenario, leading to transitions that demand different professional and social practices to reach sustainable development, which is carried out with the education of quality for all. Keywords: Professional Education; Education; Citizenship; Sustainability; Society. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-01-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.feb.unesp.br/gepros/article/view/846 10.15675/gepros.v0i4.846 |
url |
https://revista.feb.unesp.br/gepros/article/view/846 |
identifier_str_mv |
10.15675/gepros.v0i4.846 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.feb.unesp.br/gepros/article/view/846/277 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
A Fundacao para o Desenvolvimento de Bauru (FunDeB) |
publisher.none.fl_str_mv |
A Fundacao para o Desenvolvimento de Bauru (FunDeB) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Gestão da Produção Operações e Sistemas; n. 4 (2009); 11 1984-2430 reponame:GEPROS. Gestão da Produção. Operações e Sistemas instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
GEPROS. Gestão da Produção. Operações e Sistemas |
collection |
GEPROS. Gestão da Produção. Operações e Sistemas |
repository.name.fl_str_mv |
GEPROS. Gestão da Produção. Operações e Sistemas - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
gepros@feb.unesp.br||abjabbour@feb.unesp.br |
_version_ |
1800215695914434561 |