Dimensions of Information Literacy in Experience Reports on Educational Practices

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Aurea Celeste Pires de
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Alcará, Adriana Rosecler
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Brazilian Journal of Information Science
Texto Completo: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/15233
Resumo: Information literacy, being multifaceted, can be observed through four dimensions: technical, aesthetic, ethical and political. Objective: Relate educational practices of librarians to the dimensions of information competence. Methodology: The research is non-exhaustive, descriptive bibliographic, with a qualitative approach. Results: Four experience reports were presented with actions promoting information literacy, which were correlated to the technical, aesthetic, ethical and political dimensions. Final considerations: It is observed that the actions correspond to the four dimensions, some with more explicit activities in one dimension than in others, as they are complementary and act together in a whole, which is information competence. The role of the librarian as a multiplier of information literacy is highlighted by promoting a welcoming environment in the library space, of belonging and that encourages learning to learn.
id UNESP-31_eeb89bd1dfe555d75bc1f09020328b52
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/15233
network_acronym_str UNESP-31
network_name_str Brazilian Journal of Information Science
repository_id_str
spelling Dimensions of Information Literacy in Experience Reports on Educational PracticesDimensiones de competencia e información en relaciones de experiencia de prácticas educativasDimensões da Competência em Informação em Relatos de Experiência de Práticas EducativasInformation literacyDimensions of information literacyExperience reportsEducational practicesAlfabetización informacionalDimensiones de la alfabetización informacionalInformes de experienciaPrácticas educativasCompetência em informaçãoDimensões da competência em informaçãoRelatos de experiênciaPráticas educativasInformation literacy, being multifaceted, can be observed through four dimensions: technical, aesthetic, ethical and political. Objective: Relate educational practices of librarians to the dimensions of information competence. Methodology: The research is non-exhaustive, descriptive bibliographic, with a qualitative approach. Results: Four experience reports were presented with actions promoting information literacy, which were correlated to the technical, aesthetic, ethical and political dimensions. Final considerations: It is observed that the actions correspond to the four dimensions, some with more explicit activities in one dimension than in others, as they are complementary and act together in a whole, which is information competence. The role of the librarian as a multiplier of information literacy is highlighted by promoting a welcoming environment in the library space, of belonging and that encourages learning to learn.La competencia en información por ser multifacética, puede ser observada por meio de cuatro dimensiones: técnica, estética, ética y política. Objetivo: Relacionar prácticas educativas de bibliotecários con dimensiones de competencia en información. Metodologia: A pesquisa é bibliográfica não exaustiva, descritiva, com abordagem qualitativa. Resultados: Foros presentados cuatro relatos de experiencia con acciones promotoras de competencia en información, así como cuatro foros correlacionados en dimensiones técnica, estética, ética y política. Conclusión: Observa-se que as ações correspondenm às quatro dimensões, umas com atividades mais específicas em uma dimensão do que em outras, pois são complementares e agem conjuntamente em um todo que é a competência em informação. Destaca-se o papel do bibliotecário como agente multiplicador de competencia en información para promover el espacio de la biblioteca en un ambiente acogedor, de pertencimento e que propicia o aprender a aprender.A competência em informação por ser multifacetada, pode ser observada por meio de quatro dimensões: técnica, estética, ética e política. Objetivo: Relacionar práticas educativas de bibliotecários às dimensões da competência em informação. Metodologia: A pesquisa é bibliográfica não exaustiva, descritiva, com abordagem qualitativa. Resultados: Foram apresentados quatro relatos de experiência com ações promotoras da competência em informação, que foram correlacionadas às dimensões técnica, estética, ética e política. Conclusões: Observa-se que as ações correspondem às quatro dimensões, umas com atividades mais explícitas em uma dimensão do que em outras, pois são complementares e agem conjuntamente em um todo que é a competência em informação. Destaca-se o papel do bibliotecário como agente multiplicador da competência em informação ao promover no espaço da biblioteca um ambiente acolhedor, de pertencimento e que propicia o aprender a aprender.Faculdade de Filosofia e Ciências - UNESP-Marília2024-01-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/1523310.36311/1981-1640.2023.v17.e023060Brazilian Journal of Information Science: research trends; v. 17 (2023): Publicação contínua; e023060Brazilian Journal of Information Science: Research Trends; Vol. 17 (2023): Publicação contínua; e023060Brazilian Journal of Information Science: Research Trends; Vol. 17 (2023): Publicação contínua; e0230601981-16401981-1640reponame:Brazilian Journal of Information Scienceinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/15233/15756https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/15233/15757Copyright (c) 2024 Aurea Celeste Pires de Souza, Adriana Rosecler Alcaráhttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Aurea Celeste Pires deAlcará, Adriana Rosecler2024-01-12T17:35:42Zoai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/15233Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/indexPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/oaibrajis.marilia@unesp.br||1981-16401981-1640opendoar:2024-01-12T17:35:42Brazilian Journal of Information Science - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Dimensions of Information Literacy in Experience Reports on Educational Practices
Dimensiones de competencia e información en relaciones de experiencia de prácticas educativas
Dimensões da Competência em Informação em Relatos de Experiência de Práticas Educativas
title Dimensions of Information Literacy in Experience Reports on Educational Practices
spellingShingle Dimensions of Information Literacy in Experience Reports on Educational Practices
Souza, Aurea Celeste Pires de
Information literacy
Dimensions of information literacy
Experience reports
Educational practices
Alfabetización informacional
Dimensiones de la alfabetización informacional
Informes de experiencia
Prácticas educativas
Competência em informação
Dimensões da competência em informação
Relatos de experiência
Práticas educativas
title_short Dimensions of Information Literacy in Experience Reports on Educational Practices
title_full Dimensions of Information Literacy in Experience Reports on Educational Practices
title_fullStr Dimensions of Information Literacy in Experience Reports on Educational Practices
title_full_unstemmed Dimensions of Information Literacy in Experience Reports on Educational Practices
title_sort Dimensions of Information Literacy in Experience Reports on Educational Practices
author Souza, Aurea Celeste Pires de
author_facet Souza, Aurea Celeste Pires de
Alcará, Adriana Rosecler
author_role author
author2 Alcará, Adriana Rosecler
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Aurea Celeste Pires de
Alcará, Adriana Rosecler
dc.subject.por.fl_str_mv Information literacy
Dimensions of information literacy
Experience reports
Educational practices
Alfabetización informacional
Dimensiones de la alfabetización informacional
Informes de experiencia
Prácticas educativas
Competência em informação
Dimensões da competência em informação
Relatos de experiência
Práticas educativas
topic Information literacy
Dimensions of information literacy
Experience reports
Educational practices
Alfabetización informacional
Dimensiones de la alfabetización informacional
Informes de experiencia
Prácticas educativas
Competência em informação
Dimensões da competência em informação
Relatos de experiência
Práticas educativas
description Information literacy, being multifaceted, can be observed through four dimensions: technical, aesthetic, ethical and political. Objective: Relate educational practices of librarians to the dimensions of information competence. Methodology: The research is non-exhaustive, descriptive bibliographic, with a qualitative approach. Results: Four experience reports were presented with actions promoting information literacy, which were correlated to the technical, aesthetic, ethical and political dimensions. Final considerations: It is observed that the actions correspond to the four dimensions, some with more explicit activities in one dimension than in others, as they are complementary and act together in a whole, which is information competence. The role of the librarian as a multiplier of information literacy is highlighted by promoting a welcoming environment in the library space, of belonging and that encourages learning to learn.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/15233
10.36311/1981-1640.2023.v17.e023060
url https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/15233
identifier_str_mv 10.36311/1981-1640.2023.v17.e023060
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/15233/15756
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/15233/15757
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Aurea Celeste Pires de Souza, Adriana Rosecler Alcará
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Aurea Celeste Pires de Souza, Adriana Rosecler Alcará
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências - UNESP-Marília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências - UNESP-Marília
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian Journal of Information Science: research trends; v. 17 (2023): Publicação contínua; e023060
Brazilian Journal of Information Science: Research Trends; Vol. 17 (2023): Publicação contínua; e023060
Brazilian Journal of Information Science: Research Trends; Vol. 17 (2023): Publicação contínua; e023060
1981-1640
1981-1640
reponame:Brazilian Journal of Information Science
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Brazilian Journal of Information Science
collection Brazilian Journal of Information Science
repository.name.fl_str_mv Brazilian Journal of Information Science - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv brajis.marilia@unesp.br||
_version_ 1797069097107718144