Dimensions of Information Literacy in Experience Reports on Educational Practices
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Brazilian Journal of Information Science |
Texto Completo: | https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/15233 |
Resumo: | Information literacy, being multifaceted, can be observed through four dimensions: technical, aesthetic, ethical and political. Objective: Relate educational practices of librarians to the dimensions of information competence. Methodology: The research is non-exhaustive, descriptive bibliographic, with a qualitative approach. Results: Four experience reports were presented with actions promoting information literacy, which were correlated to the technical, aesthetic, ethical and political dimensions. Final considerations: It is observed that the actions correspond to the four dimensions, some with more explicit activities in one dimension than in others, as they are complementary and act together in a whole, which is information competence. The role of the librarian as a multiplier of information literacy is highlighted by promoting a welcoming environment in the library space, of belonging and that encourages learning to learn. |
id |
UNESP-31_eeb89bd1dfe555d75bc1f09020328b52 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/15233 |
network_acronym_str |
UNESP-31 |
network_name_str |
Brazilian Journal of Information Science |
repository_id_str |
|
spelling |
Dimensions of Information Literacy in Experience Reports on Educational PracticesDimensiones de competencia e información en relaciones de experiencia de prácticas educativasDimensões da Competência em Informação em Relatos de Experiência de Práticas EducativasInformation literacyDimensions of information literacyExperience reportsEducational practicesAlfabetización informacionalDimensiones de la alfabetización informacionalInformes de experienciaPrácticas educativasCompetência em informaçãoDimensões da competência em informaçãoRelatos de experiênciaPráticas educativasInformation literacy, being multifaceted, can be observed through four dimensions: technical, aesthetic, ethical and political. Objective: Relate educational practices of librarians to the dimensions of information competence. Methodology: The research is non-exhaustive, descriptive bibliographic, with a qualitative approach. Results: Four experience reports were presented with actions promoting information literacy, which were correlated to the technical, aesthetic, ethical and political dimensions. Final considerations: It is observed that the actions correspond to the four dimensions, some with more explicit activities in one dimension than in others, as they are complementary and act together in a whole, which is information competence. The role of the librarian as a multiplier of information literacy is highlighted by promoting a welcoming environment in the library space, of belonging and that encourages learning to learn.La competencia en información por ser multifacética, puede ser observada por meio de cuatro dimensiones: técnica, estética, ética y política. Objetivo: Relacionar prácticas educativas de bibliotecários con dimensiones de competencia en información. Metodologia: A pesquisa é bibliográfica não exaustiva, descritiva, com abordagem qualitativa. Resultados: Foros presentados cuatro relatos de experiencia con acciones promotoras de competencia en información, así como cuatro foros correlacionados en dimensiones técnica, estética, ética y política. Conclusión: Observa-se que as ações correspondenm às quatro dimensões, umas com atividades mais específicas em uma dimensão do que em outras, pois são complementares e agem conjuntamente em um todo que é a competência em informação. Destaca-se o papel do bibliotecário como agente multiplicador de competencia en información para promover el espacio de la biblioteca en un ambiente acogedor, de pertencimento e que propicia o aprender a aprender.A competência em informação por ser multifacetada, pode ser observada por meio de quatro dimensões: técnica, estética, ética e política. Objetivo: Relacionar práticas educativas de bibliotecários às dimensões da competência em informação. Metodologia: A pesquisa é bibliográfica não exaustiva, descritiva, com abordagem qualitativa. Resultados: Foram apresentados quatro relatos de experiência com ações promotoras da competência em informação, que foram correlacionadas às dimensões técnica, estética, ética e política. Conclusões: Observa-se que as ações correspondem às quatro dimensões, umas com atividades mais explícitas em uma dimensão do que em outras, pois são complementares e agem conjuntamente em um todo que é a competência em informação. Destaca-se o papel do bibliotecário como agente multiplicador da competência em informação ao promover no espaço da biblioteca um ambiente acolhedor, de pertencimento e que propicia o aprender a aprender.Faculdade de Filosofia e Ciências - UNESP-Marília2024-01-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/1523310.36311/1981-1640.2023.v17.e023060Brazilian Journal of Information Science: research trends; v. 17 (2023): Publicação contínua; e023060Brazilian Journal of Information Science: Research Trends; Vol. 17 (2023): Publicação contínua; e023060Brazilian Journal of Information Science: Research Trends; Vol. 17 (2023): Publicação contínua; e0230601981-16401981-1640reponame:Brazilian Journal of Information Scienceinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/15233/15756https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/15233/15757Copyright (c) 2024 Aurea Celeste Pires de Souza, Adriana Rosecler Alcaráhttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Aurea Celeste Pires deAlcará, Adriana Rosecler2024-01-12T17:35:42Zoai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/15233Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/indexPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/oaibrajis.marilia@unesp.br||1981-16401981-1640opendoar:2024-01-12T17:35:42Brazilian Journal of Information Science - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dimensions of Information Literacy in Experience Reports on Educational Practices Dimensiones de competencia e información en relaciones de experiencia de prácticas educativas Dimensões da Competência em Informação em Relatos de Experiência de Práticas Educativas |
title |
Dimensions of Information Literacy in Experience Reports on Educational Practices |
spellingShingle |
Dimensions of Information Literacy in Experience Reports on Educational Practices Souza, Aurea Celeste Pires de Information literacy Dimensions of information literacy Experience reports Educational practices Alfabetización informacional Dimensiones de la alfabetización informacional Informes de experiencia Prácticas educativas Competência em informação Dimensões da competência em informação Relatos de experiência Práticas educativas |
title_short |
Dimensions of Information Literacy in Experience Reports on Educational Practices |
title_full |
Dimensions of Information Literacy in Experience Reports on Educational Practices |
title_fullStr |
Dimensions of Information Literacy in Experience Reports on Educational Practices |
title_full_unstemmed |
Dimensions of Information Literacy in Experience Reports on Educational Practices |
title_sort |
Dimensions of Information Literacy in Experience Reports on Educational Practices |
author |
Souza, Aurea Celeste Pires de |
author_facet |
Souza, Aurea Celeste Pires de Alcará, Adriana Rosecler |
author_role |
author |
author2 |
Alcará, Adriana Rosecler |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Aurea Celeste Pires de Alcará, Adriana Rosecler |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Information literacy Dimensions of information literacy Experience reports Educational practices Alfabetización informacional Dimensiones de la alfabetización informacional Informes de experiencia Prácticas educativas Competência em informação Dimensões da competência em informação Relatos de experiência Práticas educativas |
topic |
Information literacy Dimensions of information literacy Experience reports Educational practices Alfabetización informacional Dimensiones de la alfabetización informacional Informes de experiencia Prácticas educativas Competência em informação Dimensões da competência em informação Relatos de experiência Práticas educativas |
description |
Information literacy, being multifaceted, can be observed through four dimensions: technical, aesthetic, ethical and political. Objective: Relate educational practices of librarians to the dimensions of information competence. Methodology: The research is non-exhaustive, descriptive bibliographic, with a qualitative approach. Results: Four experience reports were presented with actions promoting information literacy, which were correlated to the technical, aesthetic, ethical and political dimensions. Final considerations: It is observed that the actions correspond to the four dimensions, some with more explicit activities in one dimension than in others, as they are complementary and act together in a whole, which is information competence. The role of the librarian as a multiplier of information literacy is highlighted by promoting a welcoming environment in the library space, of belonging and that encourages learning to learn. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-01-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/15233 10.36311/1981-1640.2023.v17.e023060 |
url |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/15233 |
identifier_str_mv |
10.36311/1981-1640.2023.v17.e023060 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/15233/15756 https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/15233/15757 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Aurea Celeste Pires de Souza, Adriana Rosecler Alcará https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Aurea Celeste Pires de Souza, Adriana Rosecler Alcará https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências - UNESP-Marília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências - UNESP-Marília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Brazilian Journal of Information Science: research trends; v. 17 (2023): Publicação contínua; e023060 Brazilian Journal of Information Science: Research Trends; Vol. 17 (2023): Publicação contínua; e023060 Brazilian Journal of Information Science: Research Trends; Vol. 17 (2023): Publicação contínua; e023060 1981-1640 1981-1640 reponame:Brazilian Journal of Information Science instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Brazilian Journal of Information Science |
collection |
Brazilian Journal of Information Science |
repository.name.fl_str_mv |
Brazilian Journal of Information Science - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
brajis.marilia@unesp.br|| |
_version_ |
1797069097107718144 |