Financialization of education : statement of the problem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Fim do Mundo (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/RFM/article/view/13394 |
Resumo: | In this paper, the author proposes and argued the concept of financialization of education, characteristic of the current phase of late capitalism, and shows its essence, which is, the subordination of education to financial capital and its actors. The work also demonstrates the influence of the financialization of education on society and on individuals. And concluded that financial capital subordinates the content, goals, and values of education and creates a social atmosphere in which education becomes a driver of society's finances. Therefore, financial capital forms stereotypes for the social behavior of the main groups and leads to the formation of a new type of person, the homo finansus. This process strengthens and accelerates the financing of the economy and society as a whole. This work also presents specific characteristics that distinguish the financialization of education in comparison with other social sectors and the characteristics that are associated. |
id |
UNESP-34_ae7f684edccf67ca136db4e504dc86a2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/13394 |
network_acronym_str |
UNESP-34 |
network_name_str |
Revista Fim do Mundo (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Financialization of education : statement of the problemFinanceirización de la educación : una sinteses del problema Financeirização da Educação: uma síntese do problemaeducaciónfinancerizacionhomo finansuseducationfinancializationhomo finansuseducaçãofinanceirizaçãohomo finasusIn this paper, the author proposes and argued the concept of financialization of education, characteristic of the current phase of late capitalism, and shows its essence, which is, the subordination of education to financial capital and its actors. The work also demonstrates the influence of the financialization of education on society and on individuals. And concluded that financial capital subordinates the content, goals, and values of education and creates a social atmosphere in which education becomes a driver of society's finances. Therefore, financial capital forms stereotypes for the social behavior of the main groups and leads to the formation of a new type of person, the homo finansus. This process strengthens and accelerates the financing of the economy and society as a whole. This work also presents specific characteristics that distinguish the financialization of education in comparison with other social sectors and the characteristics that are associated.En este artículo, la autora propone y discute el concepto de financiarización de la educación, conceptualizándolo desde la etapa actual del capitalismo tardío y mostrando su esencia, es decir, la subordinación de la educación al capital financiero y sus actores. El artículo también demuestra la influencia de la financiarización de la educación en la sociedad y los individuos. Concluye que el capital financiero subordina los contenidos, fines y valores de la sociedad y crea un ambiente social en el que la educación se convierte en motor de la financiarización de la sociedad. Por lo tanto, el capital financiero forma estereotipos para el comportamiento social de los principales grupos y conduce a la formación de un nuevo tipo de persona, el homo finansus. Este proceso fortalece y acelera la financiarización de la economía y la sociedad en su conjunto. Este trabajo también presenta las características específicas que distinguen a la financiarización de la educación en comparación con otros sectores sociales y las características que los hacen similares.Neste artigo a autora propõe e discute o conceito de financeirização da educação, conceptualizando-o a partir da atual fase do capitalismo tardio e mostrando a sua essência, qual seja, a subordinação da educação ao capital financeiro e aos seus atores. O artigo também demonstra a influência da financeirização da educação na sociedade e nos indivíduos. O trabalho conclui que o capital financeiro subordina o conteúdo, os objetivos e os valores da sociedade e cria uma atmosfera social em que a educação se torna um condutor da financeirização da sociedade. Portanto, o capital financeiro forma estereótipos para o comportamento social dos principais grupos e leva à formação de um novo tipo de pessoa, o homo fincansus.Este processo fortalece e acelera a financeirização da economia e da sociedade como um todo. Este trabalho também apresenta as características específicas que distinguem a financeirização da educação em comparação com outros setores sociais e as características que os assemelham.Faculdade de Filosofia e Ciências2022-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/RFM/article/view/1339410.36311/2675-3871.2022.v3n7.p29-46Revista Fim do Mundo; No. 7: Jan./Jun. 2022 - Education, Emancipation and Democracy; 29-46Revista Fim do Mundo; Núm. 7: ene./jun. 2022 - Educación, Emancipación y Democracia; 29-46Revista Fim do Mundo; n. 7: jan./jun. 2022 - Educação, Emancipação e Democracia; 29-462675-38712675-3812reponame:Revista Fim do Mundo (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/RFM/article/view/13394/9092Copyright (c) 2022 Revista Fim do Mundohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessG. Yakovleva, NatalyiaMiglioli, Aline Marcondes2022-07-12T14:49:24Zoai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/13394Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/RFMPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/RFM/oairfm.marilia@unesp.br || hetanov@gmail.com2675-38712675-3812opendoar:2022-07-12T14:49:24Revista Fim do Mundo (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Financialization of education : statement of the problem Financeirización de la educación : una sinteses del problema Financeirização da Educação: uma síntese do problema |
title |
Financialization of education : statement of the problem |
spellingShingle |
Financialization of education : statement of the problem G. Yakovleva, Natalyia educación financerizacion homo finansus education financialization homo finansus educação financeirização homo finasus |
title_short |
Financialization of education : statement of the problem |
title_full |
Financialization of education : statement of the problem |
title_fullStr |
Financialization of education : statement of the problem |
title_full_unstemmed |
Financialization of education : statement of the problem |
title_sort |
Financialization of education : statement of the problem |
author |
G. Yakovleva, Natalyia |
author_facet |
G. Yakovleva, Natalyia Miglioli, Aline Marcondes |
author_role |
author |
author2 |
Miglioli, Aline Marcondes |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
G. Yakovleva, Natalyia Miglioli, Aline Marcondes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
educación financerizacion homo finansus education financialization homo finansus educação financeirização homo finasus |
topic |
educación financerizacion homo finansus education financialization homo finansus educação financeirização homo finasus |
description |
In this paper, the author proposes and argued the concept of financialization of education, characteristic of the current phase of late capitalism, and shows its essence, which is, the subordination of education to financial capital and its actors. The work also demonstrates the influence of the financialization of education on society and on individuals. And concluded that financial capital subordinates the content, goals, and values of education and creates a social atmosphere in which education becomes a driver of society's finances. Therefore, financial capital forms stereotypes for the social behavior of the main groups and leads to the formation of a new type of person, the homo finansus. This process strengthens and accelerates the financing of the economy and society as a whole. This work also presents specific characteristics that distinguish the financialization of education in comparison with other social sectors and the characteristics that are associated. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/RFM/article/view/13394 10.36311/2675-3871.2022.v3n7.p29-46 |
url |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/RFM/article/view/13394 |
identifier_str_mv |
10.36311/2675-3871.2022.v3n7.p29-46 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/RFM/article/view/13394/9092 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Fim do Mundo https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Fim do Mundo https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Fim do Mundo; No. 7: Jan./Jun. 2022 - Education, Emancipation and Democracy; 29-46 Revista Fim do Mundo; Núm. 7: ene./jun. 2022 - Educación, Emancipación y Democracia; 29-46 Revista Fim do Mundo; n. 7: jan./jun. 2022 - Educação, Emancipação e Democracia; 29-46 2675-3871 2675-3812 reponame:Revista Fim do Mundo (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Fim do Mundo (Online) |
collection |
Revista Fim do Mundo (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Fim do Mundo (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rfm.marilia@unesp.br || hetanov@gmail.com |
_version_ |
1797047958361866240 |