Educational ideas to postpone the end of the world

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues , Fabiana de Cássia
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Novaes, Henrique Tahan, Miglioli, Aline Marcondes, Castro, Fábio S. M., Vicente, Zuleica M.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Fim do Mundo (Online)
Texto Completo: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/RFM/article/view/13407
Resumo: This paper refers to the book by Ailton Krenak (2019), Ideas to postpone the end of the world. The work brings a present hope in the possibility of “postponement”. Extending time, postponing the end of the world, would allow us to envision the construction of social relations beyond capital. The educational ideas highlighted in this text have in common the principle of inserting educators and students in the reins of the pedagogical process, inquiring and defining their purposes, thus acting consciously on behalf of collective objectives. We think that only through a path in which we are genuinely builders of reality is there a possibility of postponing the end of the world. And so, fight so that, perhaps, this is just the end of the world ruled by capital and not the end of the human species.
id UNESP-34_ccc95add1567e64d63427d1fd3f0e04b
oai_identifier_str oai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/13407
network_acronym_str UNESP-34
network_name_str Revista Fim do Mundo (Online)
repository_id_str
spelling Educational ideas to postpone the end of the world Ideas educativas para posponer el fin del mundo Ideias educacionais para adiar o fim do mundo End of the Worldemancipatory educationalternatives beyond capitalteaching workCapitalist StateFin del Mundoeducación emancipadoraalternativas más allá del capitaltrabajo docenteEstado CapitalistaFim do Mundoeducação emancipadoraalternativas para além do capitaltrabalho docenteEstado capitalistaThis paper refers to the book by Ailton Krenak (2019), Ideas to postpone the end of the world. The work brings a present hope in the possibility of “postponement”. Extending time, postponing the end of the world, would allow us to envision the construction of social relations beyond capital. The educational ideas highlighted in this text have in common the principle of inserting educators and students in the reins of the pedagogical process, inquiring and defining their purposes, thus acting consciously on behalf of collective objectives. We think that only through a path in which we are genuinely builders of reality is there a possibility of postponing the end of the world. And so, fight so that, perhaps, this is just the end of the world ruled by capital and not the end of the human species.Este artículo hace referencia al libro de Ailton Krenak (2019), Ideas para posponer el fin del mundo. La obra trae una esperanza presente en la posibilidad de “aplazamiento”. Prolongar el tiempo, posponer el fin del mundo, permitiría vislumbrar la construcción de relaciones sociales más allá del capital. Las ideas educativas destacadas en este texto tienen en común el principio de insertar a educadores y educandos en las riendas del proceso pedagógico, indagando y definiendo sus fines, actuando así conscientemente en pro de objetivos colectivos. Pensamos que sólo a través de un camino en el que seamos genuinamente constructores de realidad existe la posibilidad de postergar el fin del mundo. Y así, luchar para que, quizás, este sea solo el fin del mundo gobernado por el capital y no el fin de la especie humana.Este texto faz referência ao livro de Ailton Krenak (2019), Ideias para adiar o fim do mundo. A obra traz uma esperança presente na possibilidade de “adiamento”. Estender o tempo, postergar o fim do mundo, nos permitiria vislumbrar a construção de relações sociais para além do capital. As ideias educacionais destacadas neste texto têm em comum o princípio de inserir educadores e educandos nas rédeas do processo pedagógico, indagando e definindo suas finalidades, agindo, desse modo, conscientemente em nome de objetivos coletivos. Pensamos que somente por um caminho em que sejamos genuinamente construtores da realidade há possibilidade de adiar o fim do mundo. E assim, lutar para que, quiçá, seja este apenas o fim do mundo regido pelo capital e, não, o da espécie humana.Faculdade de Filosofia e Ciências2022-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/RFM/article/view/13407Revista Fim do Mundo; No. 7: Jan./Jun. 2022 - Education, Emancipation and Democracy; 19-27Revista Fim do Mundo; Núm. 7: ene./jun. 2022 - Educación, Emancipación y Democracia; 19-27Revista Fim do Mundo; n. 7: jan./jun. 2022 - Educação, Emancipação e Democracia; 19-272675-38712675-3812reponame:Revista Fim do Mundo (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/RFM/article/view/13407/9089Copyright (c) 2022 Revista Fim do Mundohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues , Fabiana de Cássia Novaes, Henrique TahanMiglioli, Aline MarcondesCastro, Fábio S. M.Vicente, Zuleica M. 2022-07-12T14:49:24Zoai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/13407Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/RFMPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/RFM/oairfm.marilia@unesp.br || hetanov@gmail.com2675-38712675-3812opendoar:2022-07-12T14:49:24Revista Fim do Mundo (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Educational ideas to postpone the end of the world
Ideas educativas para posponer el fin del mundo
Ideias educacionais para adiar o fim do mundo
title Educational ideas to postpone the end of the world
spellingShingle Educational ideas to postpone the end of the world
Rodrigues , Fabiana de Cássia
End of the World
emancipatory education
alternatives beyond capital
teaching work
Capitalist State
Fin del Mundo
educación emancipadora
alternativas más allá del capital
trabajo docente
Estado Capitalista
Fim do Mundo
educação emancipadora
alternativas para além do capital
trabalho docente
Estado capitalista
title_short Educational ideas to postpone the end of the world
title_full Educational ideas to postpone the end of the world
title_fullStr Educational ideas to postpone the end of the world
title_full_unstemmed Educational ideas to postpone the end of the world
title_sort Educational ideas to postpone the end of the world
author Rodrigues , Fabiana de Cássia
author_facet Rodrigues , Fabiana de Cássia
Novaes, Henrique Tahan
Miglioli, Aline Marcondes
Castro, Fábio S. M.
Vicente, Zuleica M.
author_role author
author2 Novaes, Henrique Tahan
Miglioli, Aline Marcondes
Castro, Fábio S. M.
Vicente, Zuleica M.
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues , Fabiana de Cássia
Novaes, Henrique Tahan
Miglioli, Aline Marcondes
Castro, Fábio S. M.
Vicente, Zuleica M.
dc.subject.por.fl_str_mv End of the World
emancipatory education
alternatives beyond capital
teaching work
Capitalist State
Fin del Mundo
educación emancipadora
alternativas más allá del capital
trabajo docente
Estado Capitalista
Fim do Mundo
educação emancipadora
alternativas para além do capital
trabalho docente
Estado capitalista
topic End of the World
emancipatory education
alternatives beyond capital
teaching work
Capitalist State
Fin del Mundo
educación emancipadora
alternativas más allá del capital
trabajo docente
Estado Capitalista
Fim do Mundo
educação emancipadora
alternativas para além do capital
trabalho docente
Estado capitalista
description This paper refers to the book by Ailton Krenak (2019), Ideas to postpone the end of the world. The work brings a present hope in the possibility of “postponement”. Extending time, postponing the end of the world, would allow us to envision the construction of social relations beyond capital. The educational ideas highlighted in this text have in common the principle of inserting educators and students in the reins of the pedagogical process, inquiring and defining their purposes, thus acting consciously on behalf of collective objectives. We think that only through a path in which we are genuinely builders of reality is there a possibility of postponing the end of the world. And so, fight so that, perhaps, this is just the end of the world ruled by capital and not the end of the human species.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/RFM/article/view/13407
url https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/RFM/article/view/13407
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/RFM/article/view/13407/9089
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Fim do Mundo
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Fim do Mundo
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
dc.source.none.fl_str_mv Revista Fim do Mundo; No. 7: Jan./Jun. 2022 - Education, Emancipation and Democracy; 19-27
Revista Fim do Mundo; Núm. 7: ene./jun. 2022 - Educación, Emancipación y Democracia; 19-27
Revista Fim do Mundo; n. 7: jan./jun. 2022 - Educação, Emancipação e Democracia; 19-27
2675-3871
2675-3812
reponame:Revista Fim do Mundo (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Fim do Mundo (Online)
collection Revista Fim do Mundo (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Fim do Mundo (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rfm.marilia@unesp.br || hetanov@gmail.com
_version_ 1797047958369206272