RELAÇÕES ENTRE O DESENVOLVIMENTO COGNITIVO E O ESPAÇO REPRESENTATIVO ARQUITETÔNICO SOB A ÓTICA PIAGETIANA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Schème : Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas |
Texto Completo: | https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/scheme/article/view/15049 |
Resumo: | Training in Architecture, Engineering and Construction (AEC) requires professionals to be able to plan, represent and interpret information represented graphically and textually in architectural projects and, therefore, their ability to reason spatially. However, students have had difficulties with this type of reasoning and, allied to this, the development of the BIM (Building Information Modeling) system and its need for curricular insertion breaks with traditional teaching practices and demands new ways of teaching. The extensive research that Piaget developed, especially with the Swiss psychologist and pedagogue Bärbel Inhelder, helps to understanding the space representation process in children and adolescents. Thus, this study aims to understand, from a Piagetian perspective, the relationship between cognitive development and representative space in BIM environments. To this end, a conversation is suggested between different stages encompassed within the author's body of work. The results provide theoretical support and, based on an application example, point out strategies that can support teaching and learning processes, helping researchers and teachers, especially those who work in the training of professionals who work directly in the space, such as technicians in buildings, architects and civil engineers. |
id |
UNESP-35_614f9e5d4b71d282c93b153fcfb0ad02 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/15049 |
network_acronym_str |
UNESP-35 |
network_name_str |
Schème : Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas |
repository_id_str |
|
spelling |
RELAÇÕES ENTRE O DESENVOLVIMENTO COGNITIVO E O ESPAÇO REPRESENTATIVO ARQUITETÔNICO SOB A ÓTICA PIAGETIANARaciocínio espacialEspaço representativoAbstrações reflexionantesPiagetBIMTraining in Architecture, Engineering and Construction (AEC) requires professionals to be able to plan, represent and interpret information represented graphically and textually in architectural projects and, therefore, their ability to reason spatially. However, students have had difficulties with this type of reasoning and, allied to this, the development of the BIM (Building Information Modeling) system and its need for curricular insertion breaks with traditional teaching practices and demands new ways of teaching. The extensive research that Piaget developed, especially with the Swiss psychologist and pedagogue Bärbel Inhelder, helps to understanding the space representation process in children and adolescents. Thus, this study aims to understand, from a Piagetian perspective, the relationship between cognitive development and representative space in BIM environments. To this end, a conversation is suggested between different stages encompassed within the author's body of work. The results provide theoretical support and, based on an application example, point out strategies that can support teaching and learning processes, helping researchers and teachers, especially those who work in the training of professionals who work directly in the space, such as technicians in buildings, architects and civil engineers.A formação em Arquitetura, Engenharia e Construção (AEC) requer que os pro-fissionais consigam planejar, representar e interpretar informações representadas de forma gráfica e/ou textual em projetos de arquitetura e, portanto, de sua ha-bilidade de raciocinar espacialmente. No entanto, os estudantes têm apresentado dificuldades com este tipo de raciocínio e, aliado a isso, o desenvolvimento do sistema BIM (Building Information Modeling) e sua necessidade de inserção curricular rompe com práticas docentes tradicionais e exige novas formas de ensinar. A ampla pesquisa que Piaget desenvolveu, em especial junto da psicóloga e pe-dagoga suíça Bärbel Inhelder, traz importantes contribuições para a compreensão do processo de representação do espaço na criança e no adolescente. Assim, este estudo tem como objetivo compreender, sob a ótica piagetiana, as relações entre o desenvolvimento cognitivo e o espaço representativo em ambientes BIM. Para tal, propõe-se um diálogo entre obras de diferentes fases do autor. Os resultados fornecem subsídios teóricos que podem auxiliar pesquisadores e docentes no apoio a processos de ensino e aprendizagem, sobretudo os que trabalham na formação de profissionais que atuam diretamente sobre o espaço, tais como arqui-tetos, engenheiros civis e técnicos em edificações.Faculdade de Filosofia e Ciências2024-01-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/scheme/article/view/1504910.36311/1984-1655.2023.v15.n2.p92-131Schème: Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas; v. 15 n. 2 (2023); 92-131Schème: Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas; Vol. 15 No. 2 (2023); 92-131Schème: Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas; Vol. 15 Núm. 2 (2023); 92-1311984-1655reponame:Schème : Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticasinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/scheme/article/view/15049/15792Copyright (c) 2024 Schème: Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Luciana SandriniNotare, Márcia Rodrigues2024-01-26T13:22:39Zoai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/15049Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/schemePUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/scheme/oaischeme.marilia@unesp.br1984-16551984-1655opendoar:2024-01-26T13:22:39Schème : Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
RELAÇÕES ENTRE O DESENVOLVIMENTO COGNITIVO E O ESPAÇO REPRESENTATIVO ARQUITETÔNICO SOB A ÓTICA PIAGETIANA |
title |
RELAÇÕES ENTRE O DESENVOLVIMENTO COGNITIVO E O ESPAÇO REPRESENTATIVO ARQUITETÔNICO SOB A ÓTICA PIAGETIANA |
spellingShingle |
RELAÇÕES ENTRE O DESENVOLVIMENTO COGNITIVO E O ESPAÇO REPRESENTATIVO ARQUITETÔNICO SOB A ÓTICA PIAGETIANA Rocha, Luciana Sandrini Raciocínio espacial Espaço representativo Abstrações reflexionantes Piaget BIM |
title_short |
RELAÇÕES ENTRE O DESENVOLVIMENTO COGNITIVO E O ESPAÇO REPRESENTATIVO ARQUITETÔNICO SOB A ÓTICA PIAGETIANA |
title_full |
RELAÇÕES ENTRE O DESENVOLVIMENTO COGNITIVO E O ESPAÇO REPRESENTATIVO ARQUITETÔNICO SOB A ÓTICA PIAGETIANA |
title_fullStr |
RELAÇÕES ENTRE O DESENVOLVIMENTO COGNITIVO E O ESPAÇO REPRESENTATIVO ARQUITETÔNICO SOB A ÓTICA PIAGETIANA |
title_full_unstemmed |
RELAÇÕES ENTRE O DESENVOLVIMENTO COGNITIVO E O ESPAÇO REPRESENTATIVO ARQUITETÔNICO SOB A ÓTICA PIAGETIANA |
title_sort |
RELAÇÕES ENTRE O DESENVOLVIMENTO COGNITIVO E O ESPAÇO REPRESENTATIVO ARQUITETÔNICO SOB A ÓTICA PIAGETIANA |
author |
Rocha, Luciana Sandrini |
author_facet |
Rocha, Luciana Sandrini Notare, Márcia Rodrigues |
author_role |
author |
author2 |
Notare, Márcia Rodrigues |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rocha, Luciana Sandrini Notare, Márcia Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Raciocínio espacial Espaço representativo Abstrações reflexionantes Piaget BIM |
topic |
Raciocínio espacial Espaço representativo Abstrações reflexionantes Piaget BIM |
description |
Training in Architecture, Engineering and Construction (AEC) requires professionals to be able to plan, represent and interpret information represented graphically and textually in architectural projects and, therefore, their ability to reason spatially. However, students have had difficulties with this type of reasoning and, allied to this, the development of the BIM (Building Information Modeling) system and its need for curricular insertion breaks with traditional teaching practices and demands new ways of teaching. The extensive research that Piaget developed, especially with the Swiss psychologist and pedagogue Bärbel Inhelder, helps to understanding the space representation process in children and adolescents. Thus, this study aims to understand, from a Piagetian perspective, the relationship between cognitive development and representative space in BIM environments. To this end, a conversation is suggested between different stages encompassed within the author's body of work. The results provide theoretical support and, based on an application example, point out strategies that can support teaching and learning processes, helping researchers and teachers, especially those who work in the training of professionals who work directly in the space, such as technicians in buildings, architects and civil engineers. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-01-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/scheme/article/view/15049 10.36311/1984-1655.2023.v15.n2.p92-131 |
url |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/scheme/article/view/15049 |
identifier_str_mv |
10.36311/1984-1655.2023.v15.n2.p92-131 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/scheme/article/view/15049/15792 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Schème: Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Schème: Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
dc.source.none.fl_str_mv |
Schème: Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas; v. 15 n. 2 (2023); 92-131 Schème: Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas; Vol. 15 No. 2 (2023); 92-131 Schème: Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas; Vol. 15 Núm. 2 (2023); 92-131 1984-1655 reponame:Schème : Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Schème : Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas |
collection |
Schème : Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas |
repository.name.fl_str_mv |
Schème : Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
scheme.marilia@unesp.br |
_version_ |
1797049037405290496 |