O que foi discutido e pesquisado no Grupo de Discussão e Pesquisa em Educação Ambiental e contexto escolar (GDP) do EPEA-2019?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Domingos, Patrícia
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: do Nascimento Silva, Silvana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15129
Resumo: The text brings the analysis of the articles of GDP - EE and school context of EPEA/2019, and investigates the voices of the participants, historical and social subjects who work in Brazilian public schools and universities. The research was qualitative, the following categories emerged from the textual discursive analysis: 1) characteristics of the articles: a) identification: the institutions of the researchers are from the South, Southeast, Northeast and North regions of Brazil, b) local, participants and objects researched: most researched places are public schools and the participants are students and teachers, c) nature and type of research: qualitative approach, theoretical, descriptive, action research... d) data collection: interviews, questionnaires, observations... e) data analysis: content analysis, textual discourse analysis, discourse analysis... The main aspects, arising from the voices of the participants, in the GDP discussions were: a) university-school relationship and b) development of Critical EE at school.
id UNESP-3_12be9488f41b9eb70782f3c654ef93f3
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15129
network_acronym_str UNESP-3
network_name_str Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling O que foi discutido e pesquisado no Grupo de Discussão e Pesquisa em Educação Ambiental e contexto escolar (GDP) do EPEA-2019?The text brings the analysis of the articles of GDP - EE and school context of EPEA/2019, and investigates the voices of the participants, historical and social subjects who work in Brazilian public schools and universities. The research was qualitative, the following categories emerged from the textual discursive analysis: 1) characteristics of the articles: a) identification: the institutions of the researchers are from the South, Southeast, Northeast and North regions of Brazil, b) local, participants and objects researched: most researched places are public schools and the participants are students and teachers, c) nature and type of research: qualitative approach, theoretical, descriptive, action research... d) data collection: interviews, questionnaires, observations... e) data analysis: content analysis, textual discourse analysis, discourse analysis... The main aspects, arising from the voices of the participants, in the GDP discussions were: a) university-school relationship and b) development of Critical EE at school.El texto trae el análisis de los artículos de GDP - EA y contexto escolar de EPEA/2019 e investiga las voces de los participantes, sujetos históricos y sociales que trabajan en escuelas públicas y universidades brasileñas. La investigación fue cualitativa, y las siguientes categorías surgieron del análisis discursivo textual: 1) características de los artículos: a) identificación: las instituciones de los investigadore s son del Sur, Sureste, Noreste y Norte de Brasil, b) ubicación, participantes y objetos investigados: los lugares más investigados son las escuelas públicas y los participantes son estudiantes y profesores, c) naturaleza y tipo de investigación: enfoque cualitativo de la investigación teórica, descriptiva, de acción ... d) recopilación de datos: entrevistas, cuestionarios, observaciones... e) análisis de datos: análisis de contenido, análisis de discurso textual, análisis de discurso... Los principales aspectos, derivados de las voces de los participantes, en las discusiones sobre el GDP fueron: a) relación universidad-escuela y b) desarrollo de EA crítica en la escuela.O texto traz a análise dos artigos do GDP – EA e contexto escolar do EPEA/2019 e investiga as vozes dos partícipes, sujeitos histórico-sociais que labutam nas escolas e universidades públicas brasileiras. A pesquisa foi qualitativa, emergindo, da análise textual discursiva, as seguintes categorias: 1) características dos artigos: a) identificação: as instituições dos pesquisadores são das regiões Sul, Sudeste, Nordeste e Norte do Brasil, b) local, partícipes e objetos pesquisados: locais mais pesquisados são escolas públicas e os partícipes são estudantes e professores, c) natureza e tipo de pesquisa: abordagem qualitativa do tipo teórica, descritiva, pesquisa-ação... d) coleta de dados: entrevistas, questionários, observações... e) análise de dados: análise de conteúdo, análise textual discursiva, análise de discurso... Os aspectos principais, oriundos das vozes dos partícipes, nas discussões do GDP foram: a) relação universidade-escola e b) desenvolvimento da EA Crítica na escola.Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR2020-06-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/1512910.18675/2177-580X.2020-15129Pesquisa em Educação Ambiental; v. 15 n. 1 (2020); 126-1422177-580Xreponame:Pesquisa em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15129/11641Copyright (c) 2020 Pesquisa em Educação Ambientalinfo:eu-repo/semantics/openAccessDomingos, Patríciado Nascimento Silva, Silvana2020-06-18T18:05:54Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15129Revistahttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisaPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/oaisecpea@gmail.com || secpea1@gmail.com || luizcs@rc.unesp.br2177-580X1980-1165opendoar:2020-06-18T18:05:54Pesquisa em Educação Ambiental (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O que foi discutido e pesquisado no Grupo de Discussão e Pesquisa em Educação Ambiental e contexto escolar (GDP) do EPEA-2019?
title O que foi discutido e pesquisado no Grupo de Discussão e Pesquisa em Educação Ambiental e contexto escolar (GDP) do EPEA-2019?
spellingShingle O que foi discutido e pesquisado no Grupo de Discussão e Pesquisa em Educação Ambiental e contexto escolar (GDP) do EPEA-2019?
Domingos, Patrícia
title_short O que foi discutido e pesquisado no Grupo de Discussão e Pesquisa em Educação Ambiental e contexto escolar (GDP) do EPEA-2019?
title_full O que foi discutido e pesquisado no Grupo de Discussão e Pesquisa em Educação Ambiental e contexto escolar (GDP) do EPEA-2019?
title_fullStr O que foi discutido e pesquisado no Grupo de Discussão e Pesquisa em Educação Ambiental e contexto escolar (GDP) do EPEA-2019?
title_full_unstemmed O que foi discutido e pesquisado no Grupo de Discussão e Pesquisa em Educação Ambiental e contexto escolar (GDP) do EPEA-2019?
title_sort O que foi discutido e pesquisado no Grupo de Discussão e Pesquisa em Educação Ambiental e contexto escolar (GDP) do EPEA-2019?
author Domingos, Patrícia
author_facet Domingos, Patrícia
do Nascimento Silva, Silvana
author_role author
author2 do Nascimento Silva, Silvana
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Domingos, Patrícia
do Nascimento Silva, Silvana
description The text brings the analysis of the articles of GDP - EE and school context of EPEA/2019, and investigates the voices of the participants, historical and social subjects who work in Brazilian public schools and universities. The research was qualitative, the following categories emerged from the textual discursive analysis: 1) characteristics of the articles: a) identification: the institutions of the researchers are from the South, Southeast, Northeast and North regions of Brazil, b) local, participants and objects researched: most researched places are public schools and the participants are students and teachers, c) nature and type of research: qualitative approach, theoretical, descriptive, action research... d) data collection: interviews, questionnaires, observations... e) data analysis: content analysis, textual discourse analysis, discourse analysis... The main aspects, arising from the voices of the participants, in the GDP discussions were: a) university-school relationship and b) development of Critical EE at school.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15129
10.18675/2177-580X.2020-15129
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15129
identifier_str_mv 10.18675/2177-580X.2020-15129
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15129/11641
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Pesquisa em Educação Ambiental
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Pesquisa em Educação Ambiental
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR
publisher.none.fl_str_mv Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR
dc.source.none.fl_str_mv Pesquisa em Educação Ambiental; v. 15 n. 1 (2020); 126-142
2177-580X
reponame:Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
collection Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Pesquisa em Educação Ambiental (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv secpea@gmail.com || secpea1@gmail.com || luizcs@rc.unesp.br
_version_ 1800214364295266304