O que foi discutido e pesquisado no Grupo de Discussão e Pesquisa em Educação Ambiental e contexto escolar (GDP) do EPEA-2019?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pesquisa em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15129 |
Resumo: | The text brings the analysis of the articles of GDP - EE and school context of EPEA/2019, and investigates the voices of the participants, historical and social subjects who work in Brazilian public schools and universities. The research was qualitative, the following categories emerged from the textual discursive analysis: 1) characteristics of the articles: a) identification: the institutions of the researchers are from the South, Southeast, Northeast and North regions of Brazil, b) local, participants and objects researched: most researched places are public schools and the participants are students and teachers, c) nature and type of research: qualitative approach, theoretical, descriptive, action research... d) data collection: interviews, questionnaires, observations... e) data analysis: content analysis, textual discourse analysis, discourse analysis... The main aspects, arising from the voices of the participants, in the GDP discussions were: a) university-school relationship and b) development of Critical EE at school. |
id |
UNESP-3_12be9488f41b9eb70782f3c654ef93f3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15129 |
network_acronym_str |
UNESP-3 |
network_name_str |
Pesquisa em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
O que foi discutido e pesquisado no Grupo de Discussão e Pesquisa em Educação Ambiental e contexto escolar (GDP) do EPEA-2019?The text brings the analysis of the articles of GDP - EE and school context of EPEA/2019, and investigates the voices of the participants, historical and social subjects who work in Brazilian public schools and universities. The research was qualitative, the following categories emerged from the textual discursive analysis: 1) characteristics of the articles: a) identification: the institutions of the researchers are from the South, Southeast, Northeast and North regions of Brazil, b) local, participants and objects researched: most researched places are public schools and the participants are students and teachers, c) nature and type of research: qualitative approach, theoretical, descriptive, action research... d) data collection: interviews, questionnaires, observations... e) data analysis: content analysis, textual discourse analysis, discourse analysis... The main aspects, arising from the voices of the participants, in the GDP discussions were: a) university-school relationship and b) development of Critical EE at school.El texto trae el análisis de los artículos de GDP - EA y contexto escolar de EPEA/2019 e investiga las voces de los participantes, sujetos históricos y sociales que trabajan en escuelas públicas y universidades brasileñas. La investigación fue cualitativa, y las siguientes categorías surgieron del análisis discursivo textual: 1) características de los artículos: a) identificación: las instituciones de los investigadore s son del Sur, Sureste, Noreste y Norte de Brasil, b) ubicación, participantes y objetos investigados: los lugares más investigados son las escuelas públicas y los participantes son estudiantes y profesores, c) naturaleza y tipo de investigación: enfoque cualitativo de la investigación teórica, descriptiva, de acción ... d) recopilación de datos: entrevistas, cuestionarios, observaciones... e) análisis de datos: análisis de contenido, análisis de discurso textual, análisis de discurso... Los principales aspectos, derivados de las voces de los participantes, en las discusiones sobre el GDP fueron: a) relación universidad-escuela y b) desarrollo de EA crítica en la escuela.O texto traz a análise dos artigos do GDP – EA e contexto escolar do EPEA/2019 e investiga as vozes dos partícipes, sujeitos histórico-sociais que labutam nas escolas e universidades públicas brasileiras. A pesquisa foi qualitativa, emergindo, da análise textual discursiva, as seguintes categorias: 1) características dos artigos: a) identificação: as instituições dos pesquisadores são das regiões Sul, Sudeste, Nordeste e Norte do Brasil, b) local, partícipes e objetos pesquisados: locais mais pesquisados são escolas públicas e os partícipes são estudantes e professores, c) natureza e tipo de pesquisa: abordagem qualitativa do tipo teórica, descritiva, pesquisa-ação... d) coleta de dados: entrevistas, questionários, observações... e) análise de dados: análise de conteúdo, análise textual discursiva, análise de discurso... Os aspectos principais, oriundos das vozes dos partícipes, nas discussões do GDP foram: a) relação universidade-escola e b) desenvolvimento da EA Crítica na escola.Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR2020-06-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/1512910.18675/2177-580X.2020-15129Pesquisa em Educação Ambiental; v. 15 n. 1 (2020); 126-1422177-580Xreponame:Pesquisa em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15129/11641Copyright (c) 2020 Pesquisa em Educação Ambientalinfo:eu-repo/semantics/openAccessDomingos, Patríciado Nascimento Silva, Silvana2020-06-18T18:05:54Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15129Revistahttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisaPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/oaisecpea@gmail.com || secpea1@gmail.com || luizcs@rc.unesp.br2177-580X1980-1165opendoar:2020-06-18T18:05:54Pesquisa em Educação Ambiental (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O que foi discutido e pesquisado no Grupo de Discussão e Pesquisa em Educação Ambiental e contexto escolar (GDP) do EPEA-2019? |
title |
O que foi discutido e pesquisado no Grupo de Discussão e Pesquisa em Educação Ambiental e contexto escolar (GDP) do EPEA-2019? |
spellingShingle |
O que foi discutido e pesquisado no Grupo de Discussão e Pesquisa em Educação Ambiental e contexto escolar (GDP) do EPEA-2019? Domingos, Patrícia |
title_short |
O que foi discutido e pesquisado no Grupo de Discussão e Pesquisa em Educação Ambiental e contexto escolar (GDP) do EPEA-2019? |
title_full |
O que foi discutido e pesquisado no Grupo de Discussão e Pesquisa em Educação Ambiental e contexto escolar (GDP) do EPEA-2019? |
title_fullStr |
O que foi discutido e pesquisado no Grupo de Discussão e Pesquisa em Educação Ambiental e contexto escolar (GDP) do EPEA-2019? |
title_full_unstemmed |
O que foi discutido e pesquisado no Grupo de Discussão e Pesquisa em Educação Ambiental e contexto escolar (GDP) do EPEA-2019? |
title_sort |
O que foi discutido e pesquisado no Grupo de Discussão e Pesquisa em Educação Ambiental e contexto escolar (GDP) do EPEA-2019? |
author |
Domingos, Patrícia |
author_facet |
Domingos, Patrícia do Nascimento Silva, Silvana |
author_role |
author |
author2 |
do Nascimento Silva, Silvana |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Domingos, Patrícia do Nascimento Silva, Silvana |
description |
The text brings the analysis of the articles of GDP - EE and school context of EPEA/2019, and investigates the voices of the participants, historical and social subjects who work in Brazilian public schools and universities. The research was qualitative, the following categories emerged from the textual discursive analysis: 1) characteristics of the articles: a) identification: the institutions of the researchers are from the South, Southeast, Northeast and North regions of Brazil, b) local, participants and objects researched: most researched places are public schools and the participants are students and teachers, c) nature and type of research: qualitative approach, theoretical, descriptive, action research... d) data collection: interviews, questionnaires, observations... e) data analysis: content analysis, textual discourse analysis, discourse analysis... The main aspects, arising from the voices of the participants, in the GDP discussions were: a) university-school relationship and b) development of Critical EE at school. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15129 10.18675/2177-580X.2020-15129 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15129 |
identifier_str_mv |
10.18675/2177-580X.2020-15129 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15129/11641 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Pesquisa em Educação Ambiental info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Pesquisa em Educação Ambiental |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR |
publisher.none.fl_str_mv |
Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pesquisa em Educação Ambiental; v. 15 n. 1 (2020); 126-142 2177-580X reponame:Pesquisa em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Pesquisa em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Pesquisa em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pesquisa em Educação Ambiental (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
secpea@gmail.com || secpea1@gmail.com || luizcs@rc.unesp.br |
_version_ |
1800214364295266304 |