Ecologia de saberes em farmácias vivas: uma abordagem pela Educação Ambiental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Praxedes Mesquita, Aline
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Andriollo Trovarelli, Rachel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15783
Resumo: In view of the challenge of breaking hierarchies of knowledge in the insertion of medicinal plants and herbal medicines in the Unified Health System (SUS), this essay reflects on the question “How Environmental Education can contribute to the emergence of silenced knowledge in the implementation of live pharmacies? ”, Using as a reference the concepts of knowledge ecology and interpretive communities, coined by Boaventura de Souza Santos and the National Environmental Educator Training Program (ProFEA). The work indicates the potential of EA to promote a collective construction of knowledge about medicinal plants and phytotherapy, contributing to the implementation of live pharmacies that express regional diversities.
id UNESP-3_1adccc1c4e6ae038c49b9c7a146872d4
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15783
network_acronym_str UNESP-3
network_name_str Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Ecologia de saberes em farmácias vivas: uma abordagem pela Educação AmbientalIn view of the challenge of breaking hierarchies of knowledge in the insertion of medicinal plants and herbal medicines in the Unified Health System (SUS), this essay reflects on the question “How Environmental Education can contribute to the emergence of silenced knowledge in the implementation of live pharmacies? ”, Using as a reference the concepts of knowledge ecology and interpretive communities, coined by Boaventura de Souza Santos and the National Environmental Educator Training Program (ProFEA). The work indicates the potential of EA to promote a collective construction of knowledge about medicinal plants and phytotherapy, contributing to the implementation of live pharmacies that express regional diversities.Ante el desafío de romper jerarquías del conocimiento en la inserción de plantas medicinales y medicinas a base de hierbas en el Sistema Único de Salud (SUS), este ensayo reflexiona sobre la pregunta "Cómo la Educación Ambiental puede contribuir a la emergencia del conocimiento silenciado en la implementación de las farmacias vivas?”. Tomando como referencia los conceptos de ecología del conocimiento y comunidades interpretativas, acuñados por Boaventura de Souza Santos y el Programa Nacional de Formación de Educadores Ambientales (ProFEA). El trabajo indica el potencial de EA para promover una construcción colectiva de conocimiento sobre plantas medicinales y fitoterapia, contribuyendo a la implementación de farmacias vivas que expresen diversidades regionales.Diante do desafio de romper hierarquias entre conhecimentos na inserção das plantas medicinais e fitoterápicos no Sistema Único de Saúde (SUS), o presente artigo tece reflexões a partir da pergunta “Como a Educação Ambiental pode contribuir para a emergência de saberes silenciados na implementação de farmácias vivas”? Utilizamos como referencial os conceitos de ecologia de saberes e de comunidades interpretativas, ambos cunhados por Boaventura de Souza Santos e sugeridos no Programa Nacional de Formação de Educadores Ambientais (ProFEA). O trabalho indica que processos educadores ambientalistas tem a potencialidade de fomentar uma construção coletiva de conhecimentos sobre plantas medicinais e fitoterapia, contribuindo para a implementação de farmácias vivas.Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR2022-01-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/1578310.18675/2177-580X.2021-15783Pesquisa em Educação Ambiental; v. 16 n. 2 (2021); 95-1152177-580Xreponame:Pesquisa em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15783/12282Copyright (c) 2022 Pesquisa em Educação Ambientalinfo:eu-repo/semantics/openAccessPraxedes Mesquita, AlineAndriollo Trovarelli, Rachel2022-02-02T05:49:08Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15783Revistahttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisaPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/oaisecpea@gmail.com || secpea1@gmail.com || luizcs@rc.unesp.br2177-580X1980-1165opendoar:2022-02-02T05:49:08Pesquisa em Educação Ambiental (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Ecologia de saberes em farmácias vivas: uma abordagem pela Educação Ambiental
title Ecologia de saberes em farmácias vivas: uma abordagem pela Educação Ambiental
spellingShingle Ecologia de saberes em farmácias vivas: uma abordagem pela Educação Ambiental
Praxedes Mesquita, Aline
title_short Ecologia de saberes em farmácias vivas: uma abordagem pela Educação Ambiental
title_full Ecologia de saberes em farmácias vivas: uma abordagem pela Educação Ambiental
title_fullStr Ecologia de saberes em farmácias vivas: uma abordagem pela Educação Ambiental
title_full_unstemmed Ecologia de saberes em farmácias vivas: uma abordagem pela Educação Ambiental
title_sort Ecologia de saberes em farmácias vivas: uma abordagem pela Educação Ambiental
author Praxedes Mesquita, Aline
author_facet Praxedes Mesquita, Aline
Andriollo Trovarelli, Rachel
author_role author
author2 Andriollo Trovarelli, Rachel
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Praxedes Mesquita, Aline
Andriollo Trovarelli, Rachel
description In view of the challenge of breaking hierarchies of knowledge in the insertion of medicinal plants and herbal medicines in the Unified Health System (SUS), this essay reflects on the question “How Environmental Education can contribute to the emergence of silenced knowledge in the implementation of live pharmacies? ”, Using as a reference the concepts of knowledge ecology and interpretive communities, coined by Boaventura de Souza Santos and the National Environmental Educator Training Program (ProFEA). The work indicates the potential of EA to promote a collective construction of knowledge about medicinal plants and phytotherapy, contributing to the implementation of live pharmacies that express regional diversities.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15783
10.18675/2177-580X.2021-15783
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15783
identifier_str_mv 10.18675/2177-580X.2021-15783
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15783/12282
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Pesquisa em Educação Ambiental
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Pesquisa em Educação Ambiental
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR
publisher.none.fl_str_mv Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR
dc.source.none.fl_str_mv Pesquisa em Educação Ambiental; v. 16 n. 2 (2021); 95-115
2177-580X
reponame:Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
collection Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Pesquisa em Educação Ambiental (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv secpea@gmail.com || secpea1@gmail.com || luizcs@rc.unesp.br
_version_ 1800214364326723584