Ecologia de saberes em farmácias vivas: uma abordagem pela Educação Ambiental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pesquisa em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15783 |
Resumo: | In view of the challenge of breaking hierarchies of knowledge in the insertion of medicinal plants and herbal medicines in the Unified Health System (SUS), this essay reflects on the question “How Environmental Education can contribute to the emergence of silenced knowledge in the implementation of live pharmacies? ”, Using as a reference the concepts of knowledge ecology and interpretive communities, coined by Boaventura de Souza Santos and the National Environmental Educator Training Program (ProFEA). The work indicates the potential of EA to promote a collective construction of knowledge about medicinal plants and phytotherapy, contributing to the implementation of live pharmacies that express regional diversities. |
id |
UNESP-3_1adccc1c4e6ae038c49b9c7a146872d4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15783 |
network_acronym_str |
UNESP-3 |
network_name_str |
Pesquisa em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Ecologia de saberes em farmácias vivas: uma abordagem pela Educação AmbientalIn view of the challenge of breaking hierarchies of knowledge in the insertion of medicinal plants and herbal medicines in the Unified Health System (SUS), this essay reflects on the question “How Environmental Education can contribute to the emergence of silenced knowledge in the implementation of live pharmacies? ”, Using as a reference the concepts of knowledge ecology and interpretive communities, coined by Boaventura de Souza Santos and the National Environmental Educator Training Program (ProFEA). The work indicates the potential of EA to promote a collective construction of knowledge about medicinal plants and phytotherapy, contributing to the implementation of live pharmacies that express regional diversities.Ante el desafío de romper jerarquías del conocimiento en la inserción de plantas medicinales y medicinas a base de hierbas en el Sistema Único de Salud (SUS), este ensayo reflexiona sobre la pregunta "Cómo la Educación Ambiental puede contribuir a la emergencia del conocimiento silenciado en la implementación de las farmacias vivas?”. Tomando como referencia los conceptos de ecología del conocimiento y comunidades interpretativas, acuñados por Boaventura de Souza Santos y el Programa Nacional de Formación de Educadores Ambientales (ProFEA). El trabajo indica el potencial de EA para promover una construcción colectiva de conocimiento sobre plantas medicinales y fitoterapia, contribuyendo a la implementación de farmacias vivas que expresen diversidades regionales.Diante do desafio de romper hierarquias entre conhecimentos na inserção das plantas medicinais e fitoterápicos no Sistema Único de Saúde (SUS), o presente artigo tece reflexões a partir da pergunta “Como a Educação Ambiental pode contribuir para a emergência de saberes silenciados na implementação de farmácias vivas”? Utilizamos como referencial os conceitos de ecologia de saberes e de comunidades interpretativas, ambos cunhados por Boaventura de Souza Santos e sugeridos no Programa Nacional de Formação de Educadores Ambientais (ProFEA). O trabalho indica que processos educadores ambientalistas tem a potencialidade de fomentar uma construção coletiva de conhecimentos sobre plantas medicinais e fitoterapia, contribuindo para a implementação de farmácias vivas.Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR2022-01-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/1578310.18675/2177-580X.2021-15783Pesquisa em Educação Ambiental; v. 16 n. 2 (2021); 95-1152177-580Xreponame:Pesquisa em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15783/12282Copyright (c) 2022 Pesquisa em Educação Ambientalinfo:eu-repo/semantics/openAccessPraxedes Mesquita, AlineAndriollo Trovarelli, Rachel2022-02-02T05:49:08Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15783Revistahttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisaPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/oaisecpea@gmail.com || secpea1@gmail.com || luizcs@rc.unesp.br2177-580X1980-1165opendoar:2022-02-02T05:49:08Pesquisa em Educação Ambiental (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ecologia de saberes em farmácias vivas: uma abordagem pela Educação Ambiental |
title |
Ecologia de saberes em farmácias vivas: uma abordagem pela Educação Ambiental |
spellingShingle |
Ecologia de saberes em farmácias vivas: uma abordagem pela Educação Ambiental Praxedes Mesquita, Aline |
title_short |
Ecologia de saberes em farmácias vivas: uma abordagem pela Educação Ambiental |
title_full |
Ecologia de saberes em farmácias vivas: uma abordagem pela Educação Ambiental |
title_fullStr |
Ecologia de saberes em farmácias vivas: uma abordagem pela Educação Ambiental |
title_full_unstemmed |
Ecologia de saberes em farmácias vivas: uma abordagem pela Educação Ambiental |
title_sort |
Ecologia de saberes em farmácias vivas: uma abordagem pela Educação Ambiental |
author |
Praxedes Mesquita, Aline |
author_facet |
Praxedes Mesquita, Aline Andriollo Trovarelli, Rachel |
author_role |
author |
author2 |
Andriollo Trovarelli, Rachel |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Praxedes Mesquita, Aline Andriollo Trovarelli, Rachel |
description |
In view of the challenge of breaking hierarchies of knowledge in the insertion of medicinal plants and herbal medicines in the Unified Health System (SUS), this essay reflects on the question “How Environmental Education can contribute to the emergence of silenced knowledge in the implementation of live pharmacies? ”, Using as a reference the concepts of knowledge ecology and interpretive communities, coined by Boaventura de Souza Santos and the National Environmental Educator Training Program (ProFEA). The work indicates the potential of EA to promote a collective construction of knowledge about medicinal plants and phytotherapy, contributing to the implementation of live pharmacies that express regional diversities. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-01-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15783 10.18675/2177-580X.2021-15783 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15783 |
identifier_str_mv |
10.18675/2177-580X.2021-15783 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15783/12282 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pesquisa em Educação Ambiental info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pesquisa em Educação Ambiental |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR |
publisher.none.fl_str_mv |
Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pesquisa em Educação Ambiental; v. 16 n. 2 (2021); 95-115 2177-580X reponame:Pesquisa em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Pesquisa em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Pesquisa em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pesquisa em Educação Ambiental (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
secpea@gmail.com || secpea1@gmail.com || luizcs@rc.unesp.br |
_version_ |
1800214364326723584 |