Percepções e Representações Socioambientais de estudantes brasileiros e portugueses sobre o Meio Ambiente evidenciadas em desenhos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pesquisa em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/14539 |
Resumo: | The human interaction with the environment could be understood as an initial condition of our species in a biophilic relationship with influences our family, community and school context. This research analyzed the perceptions and social and environment representations of Brazilian and Portuguese students, in relation to environment and the elements that constituted, through drawings. The quantitative and qualitative methodology was used utilizing the content and discretionary analysis applied to 343 students, enrolled in a total of 13 public municipal schools in Brazilian and Portuguese cities. The systematic analysis of the drawings found that the students represents the environmental problematic referencing the human beings as protagonist. One of the current anthropic problems, we emphasize the solid waste as one of the major factors of social and environmental impact. We verify in the students a big pro-environmental concern. Regardless of regions and countries, students transcend the need for behavioral changes and the paradigms in humans with the environment. |
id |
UNESP-3_2910ddb4e2ed905ed7068ab219c00f7f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14539 |
network_acronym_str |
UNESP-3 |
network_name_str |
Pesquisa em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Percepções e Representações Socioambientais de estudantes brasileiros e portugueses sobre o Meio Ambiente evidenciadas em desenhosThe human interaction with the environment could be understood as an initial condition of our species in a biophilic relationship with influences our family, community and school context. This research analyzed the perceptions and social and environment representations of Brazilian and Portuguese students, in relation to environment and the elements that constituted, through drawings. The quantitative and qualitative methodology was used utilizing the content and discretionary analysis applied to 343 students, enrolled in a total of 13 public municipal schools in Brazilian and Portuguese cities. The systematic analysis of the drawings found that the students represents the environmental problematic referencing the human beings as protagonist. One of the current anthropic problems, we emphasize the solid waste as one of the major factors of social and environmental impact. We verify in the students a big pro-environmental concern. Regardless of regions and countries, students transcend the need for behavioral changes and the paradigms in humans with the environment.La interacción humana con el medio ambiente puede entenderse como una condición inicial de nuestra especie en una relación biofílica con influencias en contextos familiares, comunitarios y escolares. Esta investigación analizó las percepciones y representaciones sociales y ambientales de los estudiantes brasileños y portugueses, en relación con el medio ambiente y los elementos que lo constituyen, a través de dibujos. La metodología cuantitativa y cualitativa con análisis de contenido, categórico y discrecional. Participaron 343 estudiantes, matriculados en un total de 13 escuelas públicas municipales en ciudades brasileñas y portuguesas. Con un análisis sistemático de los dibujos se descubrió que los estudiantes representan el problema ambiental, haciendo referencia al ser humano como protagonista. Uno de los problemas antrópicos actuales son los desechos sólidos como uno de los principales factores de impacto social y ambiental. Los estudiantes tienen grandes preocupaciones proambientales. Independientemente de las regiones y países, los estudiantes trascienden la necesidad de cambios de comportamiento y paradigmas en humanos con el medio ambiente.A interação humana com o meio pode ser compreendida como uma condição inicial de nossa espécie numa relação biofílica com influências nos contextos familiares, comunitários e escolares. Esta investigação analisou as percepções e representações socioambientais de estudantes brasileiros e portugueses, em relação ao meio ambiente e os elementos que o constitui, através de desenhos. Utilizou-se a metodologia quanti-qualitativa com o uso da análise de conteúdo e discricional, aplicada em 343 estudantes, matriculados num total de 13 escolas municipais públicas de cidades brasileiras e portuguesas. Com análise sistemática dos desenhos constatou-se que os estudantes representam a problemática ambiental, referenciando o ser humano como protagonista. Um dos problemas atuais antrópico, ressalta-se os resíduos sólidos como um dos grandes fatores de impacto socioambiental. Verifica-se nos estudantes grandes preocupações pró-ambientais. Independente das regiões e países os estudantes transcendem a necessidade de mudanças comportamentais e de paradigmas nos humanos com o meio ambiente. Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR2020-09-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/1453910.18675/2177-580X.2020-14539Pesquisa em Educação Ambiental; v. 15 n. 2 (2020); 168-1882177-580Xreponame:Pesquisa em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/14539/11809Copyright (c) 2020 Pesquisa em Educação Ambientalinfo:eu-repo/semantics/openAccessFridrich, Gilivã AntonioSerramo Lopez, Luiz Carlos Camarotti, Maria de Fátima Dias, António José Guerner de Souza, Thiago Siqueira Paiva Azeredo, Luane Maria Melo 2021-07-01T01:59:51Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14539Revistahttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisaPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/oaisecpea@gmail.com || secpea1@gmail.com || luizcs@rc.unesp.br2177-580X1980-1165opendoar:2021-07-01T01:59:51Pesquisa em Educação Ambiental (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Percepções e Representações Socioambientais de estudantes brasileiros e portugueses sobre o Meio Ambiente evidenciadas em desenhos |
title |
Percepções e Representações Socioambientais de estudantes brasileiros e portugueses sobre o Meio Ambiente evidenciadas em desenhos |
spellingShingle |
Percepções e Representações Socioambientais de estudantes brasileiros e portugueses sobre o Meio Ambiente evidenciadas em desenhos Fridrich, Gilivã Antonio |
title_short |
Percepções e Representações Socioambientais de estudantes brasileiros e portugueses sobre o Meio Ambiente evidenciadas em desenhos |
title_full |
Percepções e Representações Socioambientais de estudantes brasileiros e portugueses sobre o Meio Ambiente evidenciadas em desenhos |
title_fullStr |
Percepções e Representações Socioambientais de estudantes brasileiros e portugueses sobre o Meio Ambiente evidenciadas em desenhos |
title_full_unstemmed |
Percepções e Representações Socioambientais de estudantes brasileiros e portugueses sobre o Meio Ambiente evidenciadas em desenhos |
title_sort |
Percepções e Representações Socioambientais de estudantes brasileiros e portugueses sobre o Meio Ambiente evidenciadas em desenhos |
author |
Fridrich, Gilivã Antonio |
author_facet |
Fridrich, Gilivã Antonio Serramo Lopez, Luiz Carlos Camarotti, Maria de Fátima Dias, António José Guerner de Souza, Thiago Siqueira Paiva Azeredo, Luane Maria Melo |
author_role |
author |
author2 |
Serramo Lopez, Luiz Carlos Camarotti, Maria de Fátima Dias, António José Guerner de Souza, Thiago Siqueira Paiva Azeredo, Luane Maria Melo |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fridrich, Gilivã Antonio Serramo Lopez, Luiz Carlos Camarotti, Maria de Fátima Dias, António José Guerner de Souza, Thiago Siqueira Paiva Azeredo, Luane Maria Melo |
description |
The human interaction with the environment could be understood as an initial condition of our species in a biophilic relationship with influences our family, community and school context. This research analyzed the perceptions and social and environment representations of Brazilian and Portuguese students, in relation to environment and the elements that constituted, through drawings. The quantitative and qualitative methodology was used utilizing the content and discretionary analysis applied to 343 students, enrolled in a total of 13 public municipal schools in Brazilian and Portuguese cities. The systematic analysis of the drawings found that the students represents the environmental problematic referencing the human beings as protagonist. One of the current anthropic problems, we emphasize the solid waste as one of the major factors of social and environmental impact. We verify in the students a big pro-environmental concern. Regardless of regions and countries, students transcend the need for behavioral changes and the paradigms in humans with the environment. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-09-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/14539 10.18675/2177-580X.2020-14539 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/14539 |
identifier_str_mv |
10.18675/2177-580X.2020-14539 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/14539/11809 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Pesquisa em Educação Ambiental info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Pesquisa em Educação Ambiental |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR |
publisher.none.fl_str_mv |
Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pesquisa em Educação Ambiental; v. 15 n. 2 (2020); 168-188 2177-580X reponame:Pesquisa em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Pesquisa em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Pesquisa em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pesquisa em Educação Ambiental (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
secpea@gmail.com || secpea1@gmail.com || luizcs@rc.unesp.br |
_version_ |
1800214364241788928 |