A Justiça Climática e Educação Ambiental nas aprendizagens do cotidiano das mulheres das comunidades tradicionais do Mato Grosso/ Brasil e Galícia/Espanha.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Manfrinate, Rosana
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Sato, Michèle, Pazos, Araceli Serante
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/14592
Resumo: In the context of climate changes, the women from traditional communities have been shown as a vulnerable group due to their connection with nature and the disregard of their traditional wisdoms. We aim at the understanding of which are the principles of such traditional wisdoms of the women, women from communities that, shared with environmental education, become a movement of ‘’reexistence’’ to the climate justice. The methodology used was the cartography of the imaginary, specifically the element air. We interviewed women from three traditional communities: the Pantaneiras, the Quilombolas from Mato Grosso and the Mariscadouras from Galicia, Spain. We believe that, this way, the Environmental education can contribute to new visions joining with the traditional wisdom to the construction of climate justice.
id UNESP-3_5cd1dacfc9ce65a886c82b6e9a7f815d
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14592
network_acronym_str UNESP-3
network_name_str Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling A Justiça Climática e Educação Ambiental nas aprendizagens do cotidiano das mulheres das comunidades tradicionais do Mato Grosso/ Brasil e Galícia/Espanha.In the context of climate changes, the women from traditional communities have been shown as a vulnerable group due to their connection with nature and the disregard of their traditional wisdoms. We aim at the understanding of which are the principles of such traditional wisdoms of the women, women from communities that, shared with environmental education, become a movement of ‘’reexistence’’ to the climate justice. The methodology used was the cartography of the imaginary, specifically the element air. We interviewed women from three traditional communities: the Pantaneiras, the Quilombolas from Mato Grosso and the Mariscadouras from Galicia, Spain. We believe that, this way, the Environmental education can contribute to new visions joining with the traditional wisdom to the construction of climate justice.En el contexto del cambio climático, las mujeres de las comunidades tradicionales se han presentado como un grupo vulnerable debido a su conexión con la naturaleza y la falta de consideración de sus conocimientos tradicionales. Por lo tanto, buscamos comprender cuáles son los principios del conocimiento tradicional de las mujeres en estas comunidades que, compartidas con la Educación Ambiental, se convierten en un movimiento de re-existencia para la Justicia Climática. La metodología utilizada fue la Cartografía Imaginaria, que especifica el elemento Aire. Entrevistamos a mujeres de tres comunidades tradicionales: El Pantanal y Quilombolas de Mato Grosso; y los fabricantes de mariscos de la región de Galicia en España. Por lo tanto, creemos que la Educación Ambiental puede contribuir con nuevos pensamientos al unir los conocimientos tradicionales, para la construcción de la Justicia Climática.No contexto das mudanças climáticas, as mulheres das comunidades tradicionais têm se apresentado como um grupo vulnerável em razão da sua ligação com a natureza e da não consideração dos seus saberes tradicionais. Assim, buscamos compreender quais são os princípios dos saberes tradicionais das mulheres dessas comunidades que compartilhados com a Educação Ambiental passem a ser um movimento de pré-existência para a Justiça Climática. A metodologia utilizada foi a Cartografia do Imaginário, especificando o elemento Ar. Entrevistamos mulheres de três comunidades tradicionais: As pantaneiras e quilombolas de Mato Grosso, no Brasil; e as mariscadoras da região da Galícia, na Espanha. Acreditamos, dessa maneira que a Educação Ambiental possa contribuir com novos pensamentos unindo-se ao conhecimento tradicional para construção da Justiça Climática.Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR2020-03-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/1459210.18675/2177-580X.2019-14592Pesquisa em Educação Ambiental; v. 14 n. 2 (2019); 171-1912177-580Xreponame:Pesquisa em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/14592/11341Copyright (c) 2020 Pesquisa em Educação Ambientalinfo:eu-repo/semantics/openAccessManfrinate, RosanaSato, MichèlePazos, Araceli Serante2020-06-02T08:57:43Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14592Revistahttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisaPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/oaisecpea@gmail.com || secpea1@gmail.com || luizcs@rc.unesp.br2177-580X1980-1165opendoar:2020-06-02T08:57:43Pesquisa em Educação Ambiental (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A Justiça Climática e Educação Ambiental nas aprendizagens do cotidiano das mulheres das comunidades tradicionais do Mato Grosso/ Brasil e Galícia/Espanha.
title A Justiça Climática e Educação Ambiental nas aprendizagens do cotidiano das mulheres das comunidades tradicionais do Mato Grosso/ Brasil e Galícia/Espanha.
spellingShingle A Justiça Climática e Educação Ambiental nas aprendizagens do cotidiano das mulheres das comunidades tradicionais do Mato Grosso/ Brasil e Galícia/Espanha.
Manfrinate, Rosana
title_short A Justiça Climática e Educação Ambiental nas aprendizagens do cotidiano das mulheres das comunidades tradicionais do Mato Grosso/ Brasil e Galícia/Espanha.
title_full A Justiça Climática e Educação Ambiental nas aprendizagens do cotidiano das mulheres das comunidades tradicionais do Mato Grosso/ Brasil e Galícia/Espanha.
title_fullStr A Justiça Climática e Educação Ambiental nas aprendizagens do cotidiano das mulheres das comunidades tradicionais do Mato Grosso/ Brasil e Galícia/Espanha.
title_full_unstemmed A Justiça Climática e Educação Ambiental nas aprendizagens do cotidiano das mulheres das comunidades tradicionais do Mato Grosso/ Brasil e Galícia/Espanha.
title_sort A Justiça Climática e Educação Ambiental nas aprendizagens do cotidiano das mulheres das comunidades tradicionais do Mato Grosso/ Brasil e Galícia/Espanha.
author Manfrinate, Rosana
author_facet Manfrinate, Rosana
Sato, Michèle
Pazos, Araceli Serante
author_role author
author2 Sato, Michèle
Pazos, Araceli Serante
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Manfrinate, Rosana
Sato, Michèle
Pazos, Araceli Serante
description In the context of climate changes, the women from traditional communities have been shown as a vulnerable group due to their connection with nature and the disregard of their traditional wisdoms. We aim at the understanding of which are the principles of such traditional wisdoms of the women, women from communities that, shared with environmental education, become a movement of ‘’reexistence’’ to the climate justice. The methodology used was the cartography of the imaginary, specifically the element air. We interviewed women from three traditional communities: the Pantaneiras, the Quilombolas from Mato Grosso and the Mariscadouras from Galicia, Spain. We believe that, this way, the Environmental education can contribute to new visions joining with the traditional wisdom to the construction of climate justice.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-03-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/14592
10.18675/2177-580X.2019-14592
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/14592
identifier_str_mv 10.18675/2177-580X.2019-14592
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/14592/11341
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Pesquisa em Educação Ambiental
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Pesquisa em Educação Ambiental
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR
publisher.none.fl_str_mv Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR
dc.source.none.fl_str_mv Pesquisa em Educação Ambiental; v. 14 n. 2 (2019); 171-191
2177-580X
reponame:Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
collection Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Pesquisa em Educação Ambiental (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv secpea@gmail.com || secpea1@gmail.com || luizcs@rc.unesp.br
_version_ 1800214364247031808