A Justiça Climática e Educação Ambiental nas aprendizagens do cotidiano das mulheres das comunidades tradicionais do Mato Grosso/ Brasil e Galícia/Espanha.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pesquisa em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/14592 |
Resumo: | In the context of climate changes, the women from traditional communities have been shown as a vulnerable group due to their connection with nature and the disregard of their traditional wisdoms. We aim at the understanding of which are the principles of such traditional wisdoms of the women, women from communities that, shared with environmental education, become a movement of ‘’reexistence’’ to the climate justice. The methodology used was the cartography of the imaginary, specifically the element air. We interviewed women from three traditional communities: the Pantaneiras, the Quilombolas from Mato Grosso and the Mariscadouras from Galicia, Spain. We believe that, this way, the Environmental education can contribute to new visions joining with the traditional wisdom to the construction of climate justice. |
id |
UNESP-3_5cd1dacfc9ce65a886c82b6e9a7f815d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14592 |
network_acronym_str |
UNESP-3 |
network_name_str |
Pesquisa em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A Justiça Climática e Educação Ambiental nas aprendizagens do cotidiano das mulheres das comunidades tradicionais do Mato Grosso/ Brasil e Galícia/Espanha.In the context of climate changes, the women from traditional communities have been shown as a vulnerable group due to their connection with nature and the disregard of their traditional wisdoms. We aim at the understanding of which are the principles of such traditional wisdoms of the women, women from communities that, shared with environmental education, become a movement of ‘’reexistence’’ to the climate justice. The methodology used was the cartography of the imaginary, specifically the element air. We interviewed women from three traditional communities: the Pantaneiras, the Quilombolas from Mato Grosso and the Mariscadouras from Galicia, Spain. We believe that, this way, the Environmental education can contribute to new visions joining with the traditional wisdom to the construction of climate justice.En el contexto del cambio climático, las mujeres de las comunidades tradicionales se han presentado como un grupo vulnerable debido a su conexión con la naturaleza y la falta de consideración de sus conocimientos tradicionales. Por lo tanto, buscamos comprender cuáles son los principios del conocimiento tradicional de las mujeres en estas comunidades que, compartidas con la Educación Ambiental, se convierten en un movimiento de re-existencia para la Justicia Climática. La metodología utilizada fue la Cartografía Imaginaria, que especifica el elemento Aire. Entrevistamos a mujeres de tres comunidades tradicionales: El Pantanal y Quilombolas de Mato Grosso; y los fabricantes de mariscos de la región de Galicia en España. Por lo tanto, creemos que la Educación Ambiental puede contribuir con nuevos pensamientos al unir los conocimientos tradicionales, para la construcción de la Justicia Climática.No contexto das mudanças climáticas, as mulheres das comunidades tradicionais têm se apresentado como um grupo vulnerável em razão da sua ligação com a natureza e da não consideração dos seus saberes tradicionais. Assim, buscamos compreender quais são os princípios dos saberes tradicionais das mulheres dessas comunidades que compartilhados com a Educação Ambiental passem a ser um movimento de pré-existência para a Justiça Climática. A metodologia utilizada foi a Cartografia do Imaginário, especificando o elemento Ar. Entrevistamos mulheres de três comunidades tradicionais: As pantaneiras e quilombolas de Mato Grosso, no Brasil; e as mariscadoras da região da Galícia, na Espanha. Acreditamos, dessa maneira que a Educação Ambiental possa contribuir com novos pensamentos unindo-se ao conhecimento tradicional para construção da Justiça Climática.Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR2020-03-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/1459210.18675/2177-580X.2019-14592Pesquisa em Educação Ambiental; v. 14 n. 2 (2019); 171-1912177-580Xreponame:Pesquisa em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/14592/11341Copyright (c) 2020 Pesquisa em Educação Ambientalinfo:eu-repo/semantics/openAccessManfrinate, RosanaSato, MichèlePazos, Araceli Serante2020-06-02T08:57:43Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14592Revistahttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisaPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/oaisecpea@gmail.com || secpea1@gmail.com || luizcs@rc.unesp.br2177-580X1980-1165opendoar:2020-06-02T08:57:43Pesquisa em Educação Ambiental (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A Justiça Climática e Educação Ambiental nas aprendizagens do cotidiano das mulheres das comunidades tradicionais do Mato Grosso/ Brasil e Galícia/Espanha. |
title |
A Justiça Climática e Educação Ambiental nas aprendizagens do cotidiano das mulheres das comunidades tradicionais do Mato Grosso/ Brasil e Galícia/Espanha. |
spellingShingle |
A Justiça Climática e Educação Ambiental nas aprendizagens do cotidiano das mulheres das comunidades tradicionais do Mato Grosso/ Brasil e Galícia/Espanha. Manfrinate, Rosana |
title_short |
A Justiça Climática e Educação Ambiental nas aprendizagens do cotidiano das mulheres das comunidades tradicionais do Mato Grosso/ Brasil e Galícia/Espanha. |
title_full |
A Justiça Climática e Educação Ambiental nas aprendizagens do cotidiano das mulheres das comunidades tradicionais do Mato Grosso/ Brasil e Galícia/Espanha. |
title_fullStr |
A Justiça Climática e Educação Ambiental nas aprendizagens do cotidiano das mulheres das comunidades tradicionais do Mato Grosso/ Brasil e Galícia/Espanha. |
title_full_unstemmed |
A Justiça Climática e Educação Ambiental nas aprendizagens do cotidiano das mulheres das comunidades tradicionais do Mato Grosso/ Brasil e Galícia/Espanha. |
title_sort |
A Justiça Climática e Educação Ambiental nas aprendizagens do cotidiano das mulheres das comunidades tradicionais do Mato Grosso/ Brasil e Galícia/Espanha. |
author |
Manfrinate, Rosana |
author_facet |
Manfrinate, Rosana Sato, Michèle Pazos, Araceli Serante |
author_role |
author |
author2 |
Sato, Michèle Pazos, Araceli Serante |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Manfrinate, Rosana Sato, Michèle Pazos, Araceli Serante |
description |
In the context of climate changes, the women from traditional communities have been shown as a vulnerable group due to their connection with nature and the disregard of their traditional wisdoms. We aim at the understanding of which are the principles of such traditional wisdoms of the women, women from communities that, shared with environmental education, become a movement of ‘’reexistence’’ to the climate justice. The methodology used was the cartography of the imaginary, specifically the element air. We interviewed women from three traditional communities: the Pantaneiras, the Quilombolas from Mato Grosso and the Mariscadouras from Galicia, Spain. We believe that, this way, the Environmental education can contribute to new visions joining with the traditional wisdom to the construction of climate justice. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-03-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/14592 10.18675/2177-580X.2019-14592 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/14592 |
identifier_str_mv |
10.18675/2177-580X.2019-14592 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/14592/11341 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Pesquisa em Educação Ambiental info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Pesquisa em Educação Ambiental |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR |
publisher.none.fl_str_mv |
Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pesquisa em Educação Ambiental; v. 14 n. 2 (2019); 171-191 2177-580X reponame:Pesquisa em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Pesquisa em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Pesquisa em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pesquisa em Educação Ambiental (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
secpea@gmail.com || secpea1@gmail.com || luizcs@rc.unesp.br |
_version_ |
1800214364247031808 |