Redução de riscos de desastres na produção sobre educação ambiental: um panorama das pesquisas no Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Matsuo, Patricia Mie
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Oliveira e Souza , Sandra Aparecida de, Louro Ferreira Silva, Rosana, Trajber, Rachel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/14275
Resumo: This study aimed to analyze the theme disaster risk reduction (DRR) in the academic production of environmental education in Brazil from 1981-2018, identifying its characteristics, gaps and opportunities. The search was conducted with six descriptors in the titles and abstracts in six platforms. The 26 studies analyzed presented multiple approaches and 11 thematic categories were established from content analysis. Most of the publications was related to perception, teaching and curriculum, and to public policy and management. The main gaps were found in the small number of research on training and stakeholders participation, communication and risk factors. Only one paper used the term DRR and any work related to drought was identified. The results subsidize future paths of academic production and highlight the need for research and deepening in the field of environmental education aligned with DRR.
id UNESP-3_be27cf2bf3f8fd02790d75750bb14cef
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14275
network_acronym_str UNESP-3
network_name_str Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Redução de riscos de desastres na produção sobre educação ambiental: um panorama das pesquisas no BrasilThis study aimed to analyze the theme disaster risk reduction (DRR) in the academic production of environmental education in Brazil from 1981-2018, identifying its characteristics, gaps and opportunities. The search was conducted with six descriptors in the titles and abstracts in six platforms. The 26 studies analyzed presented multiple approaches and 11 thematic categories were established from content analysis. Most of the publications was related to perception, teaching and curriculum, and to public policy and management. The main gaps were found in the small number of research on training and stakeholders participation, communication and risk factors. Only one paper used the term DRR and any work related to drought was identified. The results subsidize future paths of academic production and highlight the need for research and deepening in the field of environmental education aligned with DRR.Este trabajo tuvo como objetivo analizar el tema de la reducción de riesgos de desastres (RRD) en la producción académica de educación ambiental en Brasil en el período 1981-2018, identificando sus características, deficiencias y oportunidades. La búsqueda fue realizada con seis descriptores en los títulos y resúmenes de seis plataformas. Los 26 estudios analizados presentaron múltiples enfoques y 11 categorías temáticas se establecieron a partir del análisis de contenido. La mayoría de los trabajos estaban relacionados con percepción, enseñanza y currículo, y gestión y políticas públicas. Las principales deficiencias fueron encontradas en las reducidas investigaciones sobre formación y participación, comunicación y factores generadores de riesgo. Sólo un trabajo utilizó el término RRD y ningún trabajo con las sequías fue identificado. Los resultados subsidian futuros caminos de la producción académica y evidencian la necesidad de investigación y profundización en el campo de la educación ambiental alineado a la RRD.Este trabalho teve como objetivo analisar a temática redução de riscos de desastres (RRD) na produção acadêmica de educação ambiental no Brasil, no período de 1981-2018, identificando suas características, lacunas e oportunidades. A busca foi realizada com seis descritores nos títulos e resumos de seis plataformas. Os 26 estudos analisados apresentaram múltiplas abordagens e onze categorias temáticas foram estabelecidas a partir da análise de conteúdo. A maioria dos trabalhos estava relacionada à percepção, ao ensino e currículo e à gestão e políticas públicas. As principais lacunas foram encontradas no reduzido número de pesquisas sobre formação, participação, comunicação e fatores geradores de risco. Apenas um trabalho utilizou o termo RRD e nenhum trabalho relacionado às secas foi identificado. Os resultados subsidiam futuros caminhos da produção acadêmica e evidenciam a necessidade de investigação e aprofundamento da RRD no campo da educação ambiental.Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR2020-02-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/1427510.18675/2177-580X.2019-14275Pesquisa em Educação Ambiental; v. 14 n. 2 (2019); 57-712177-580Xreponame:Pesquisa em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/14275/11338Copyright (c) 2020 Pesquisa em Educação Ambientalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMatsuo, Patricia MieOliveira e Souza , Sandra Aparecida deLouro Ferreira Silva, Rosana Trajber, Rachel 2020-06-02T09:15:33Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14275Revistahttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisaPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/oaisecpea@gmail.com || secpea1@gmail.com || luizcs@rc.unesp.br2177-580X1980-1165opendoar:2020-06-02T09:15:33Pesquisa em Educação Ambiental (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Redução de riscos de desastres na produção sobre educação ambiental: um panorama das pesquisas no Brasil
title Redução de riscos de desastres na produção sobre educação ambiental: um panorama das pesquisas no Brasil
spellingShingle Redução de riscos de desastres na produção sobre educação ambiental: um panorama das pesquisas no Brasil
Matsuo, Patricia Mie
title_short Redução de riscos de desastres na produção sobre educação ambiental: um panorama das pesquisas no Brasil
title_full Redução de riscos de desastres na produção sobre educação ambiental: um panorama das pesquisas no Brasil
title_fullStr Redução de riscos de desastres na produção sobre educação ambiental: um panorama das pesquisas no Brasil
title_full_unstemmed Redução de riscos de desastres na produção sobre educação ambiental: um panorama das pesquisas no Brasil
title_sort Redução de riscos de desastres na produção sobre educação ambiental: um panorama das pesquisas no Brasil
author Matsuo, Patricia Mie
author_facet Matsuo, Patricia Mie
Oliveira e Souza , Sandra Aparecida de
Louro Ferreira Silva, Rosana
Trajber, Rachel
author_role author
author2 Oliveira e Souza , Sandra Aparecida de
Louro Ferreira Silva, Rosana
Trajber, Rachel
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Matsuo, Patricia Mie
Oliveira e Souza , Sandra Aparecida de
Louro Ferreira Silva, Rosana
Trajber, Rachel
description This study aimed to analyze the theme disaster risk reduction (DRR) in the academic production of environmental education in Brazil from 1981-2018, identifying its characteristics, gaps and opportunities. The search was conducted with six descriptors in the titles and abstracts in six platforms. The 26 studies analyzed presented multiple approaches and 11 thematic categories were established from content analysis. Most of the publications was related to perception, teaching and curriculum, and to public policy and management. The main gaps were found in the small number of research on training and stakeholders participation, communication and risk factors. Only one paper used the term DRR and any work related to drought was identified. The results subsidize future paths of academic production and highlight the need for research and deepening in the field of environmental education aligned with DRR.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/14275
10.18675/2177-580X.2019-14275
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/14275
identifier_str_mv 10.18675/2177-580X.2019-14275
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/14275/11338
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Pesquisa em Educação Ambiental
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Pesquisa em Educação Ambiental
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR
publisher.none.fl_str_mv Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR
dc.source.none.fl_str_mv Pesquisa em Educação Ambiental; v. 14 n. 2 (2019); 57-71
2177-580X
reponame:Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
collection Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Pesquisa em Educação Ambiental (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv secpea@gmail.com || secpea1@gmail.com || luizcs@rc.unesp.br
_version_ 1800214364230254592