Critical period and phonological acquisition of english by brazilian speakers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Raquel Santana
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Fragozo, Carina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Alfa (São José do Rio Preto. Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/12136
Resumo: This article discusses the influence of age of acquisition on the process of learning a foreign language. We analyzed the acquisition of three phonological processes in English by speakers of Brazilian Portuguese and applied experiments on fricative voicing, stress shift and stress assignment to participants at three levels of proficiency: basic, intermediate and advanced. The results showed that the age factor was relevant in two processes (stress shift and stress assignment) – at least at certain levels of proficiency. On the other hand, fricative voicing was not acquired by the Brazilian speakers in any level of proficiency, regardless of age of acquisition.
id UNESP-4_61ee1461c9d1ff8300a7497bdb3563c4
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12136
network_acronym_str UNESP-4
network_name_str Alfa (São José do Rio Preto. Online)
repository_id_str
spelling Critical period and phonological acquisition of english by brazilian speakersPeríodo crítico e aquisição fonológica do inglês por falantes brasileirosPhonological acquisitionEnglishBrazilian portugueseSecond LanguageCritical periodAquisição fonológicaInglêsPortuguês brasileiroSegunda línguaPeríodo críticoThis article discusses the influence of age of acquisition on the process of learning a foreign language. We analyzed the acquisition of three phonological processes in English by speakers of Brazilian Portuguese and applied experiments on fricative voicing, stress shift and stress assignment to participants at three levels of proficiency: basic, intermediate and advanced. The results showed that the age factor was relevant in two processes (stress shift and stress assignment) – at least at certain levels of proficiency. On the other hand, fricative voicing was not acquired by the Brazilian speakers in any level of proficiency, regardless of age of acquisition.Este artigo trata da discussão a respeito da influência da idade de início de aquisição no processo de aprendizagem de uma língua estrangeira. Para isso, foram analisados três processos fonológicos do inglês a serem adquiridos por falantes de português brasileiro. Foram aplicados experimentos relativos ao vozeamento de fricativa em coda, retração de acento e acentuação, para informantes de três níveis de proficiência: básico, intermediário e avançado. Os resultados apontaram que, para dois dos processos (retração de acento e acentuação), o fator idade foi relevante – ao menos em determinados níveis de proficiência. Por outro lado, o vozeamento não foi adquirido por nenhum nível de proficiência, independentemente idade de início do processo de aquisição.UNESP2020-10-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/1213610.1590/1981-5794-e12136ALFA: Revista de Linguística; v. 64 (2020)1981-5794reponame:Alfa (São José do Rio Preto. Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/12136/9882https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/12136/9883Copyright (c) 2020 ALFA: Revista de Linguísticainfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Raquel SantanaFragozo, Carina2023-02-17T18:06:30Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12136Revistahttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_serial&pid=1981-5794&lng=pt&nrm=isoPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpalfa@unesp.br1981-57940002-5216opendoar:2023-02-17T18:06:30Alfa (São José do Rio Preto. Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Critical period and phonological acquisition of english by brazilian speakers
Período crítico e aquisição fonológica do inglês por falantes brasileiros
title Critical period and phonological acquisition of english by brazilian speakers
spellingShingle Critical period and phonological acquisition of english by brazilian speakers
Santos, Raquel Santana
Phonological acquisition
English
Brazilian portuguese
Second Language
Critical period
Aquisição fonológica
Inglês
Português brasileiro
Segunda língua
Período crítico
title_short Critical period and phonological acquisition of english by brazilian speakers
title_full Critical period and phonological acquisition of english by brazilian speakers
title_fullStr Critical period and phonological acquisition of english by brazilian speakers
title_full_unstemmed Critical period and phonological acquisition of english by brazilian speakers
title_sort Critical period and phonological acquisition of english by brazilian speakers
author Santos, Raquel Santana
author_facet Santos, Raquel Santana
Fragozo, Carina
author_role author
author2 Fragozo, Carina
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Raquel Santana
Fragozo, Carina
dc.subject.por.fl_str_mv Phonological acquisition
English
Brazilian portuguese
Second Language
Critical period
Aquisição fonológica
Inglês
Português brasileiro
Segunda língua
Período crítico
topic Phonological acquisition
English
Brazilian portuguese
Second Language
Critical period
Aquisição fonológica
Inglês
Português brasileiro
Segunda língua
Período crítico
description This article discusses the influence of age of acquisition on the process of learning a foreign language. We analyzed the acquisition of three phonological processes in English by speakers of Brazilian Portuguese and applied experiments on fricative voicing, stress shift and stress assignment to participants at three levels of proficiency: basic, intermediate and advanced. The results showed that the age factor was relevant in two processes (stress shift and stress assignment) – at least at certain levels of proficiency. On the other hand, fricative voicing was not acquired by the Brazilian speakers in any level of proficiency, regardless of age of acquisition.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/12136
10.1590/1981-5794-e12136
url https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/12136
identifier_str_mv 10.1590/1981-5794-e12136
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/12136/9882
https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/12136/9883
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 ALFA: Revista de Linguística
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 ALFA: Revista de Linguística
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNESP
publisher.none.fl_str_mv UNESP
dc.source.none.fl_str_mv ALFA: Revista de Linguística; v. 64 (2020)
1981-5794
reponame:Alfa (São José do Rio Preto. Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Alfa (São José do Rio Preto. Online)
collection Alfa (São José do Rio Preto. Online)
repository.name.fl_str_mv Alfa (São José do Rio Preto. Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv alfa@unesp.br
_version_ 1800214377843916800