Lexical selection and semantic relations of co-occurrences of gender and sexuality in “Parâmetros curriculares nacionais”

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, Viviane Cristina
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Gonzalez, Carolina Gonçalves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Alfa (São José do Rio Preto. Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/10607
Resumo: Fulfilling our scientific and political commitment with a critical explanation, in situated social practices, of ways of acting and relating (as inter-actions); systems of knowledge (as representations), as well as ways of identifying and identifying identity (as identifications) in terms of power-knowledge-subjectivities in gender relations, we discuss here an aspect of the complex ongoing social process of construction of the concepts of “social gender” and “sexuality” in national political-pedagogical policies, specifically, here, in the “Parâmetros Curriculares Nacionais”. We conclude that there are social actors such as family and a school who are negatively assessed and sexuality and gender are taken as a unique and indistinct concepts.
id UNESP-4_adb53da2ba4fe83574758e75fdf8b915
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10607
network_acronym_str UNESP-4
network_name_str Alfa (São José do Rio Preto. Online)
repository_id_str
spelling Lexical selection and semantic relations of co-occurrences of gender and sexuality in “Parâmetros curriculares nacionais”Seleção lexical e relações semânticas das co-ocorrências de gênero e sexualidade nos parâmetros curriculares nacionaisGenderSexualityPCNPedagogical discourseLexical selectionRelations of co-occurrencesGêneroSexualidadeDiscurso pedagógicoCo-ocorrênciaSeleção lexicalPCNFulfilling our scientific and political commitment with a critical explanation, in situated social practices, of ways of acting and relating (as inter-actions); systems of knowledge (as representations), as well as ways of identifying and identifying identity (as identifications) in terms of power-knowledge-subjectivities in gender relations, we discuss here an aspect of the complex ongoing social process of construction of the concepts of “social gender” and “sexuality” in national political-pedagogical policies, specifically, here, in the “Parâmetros Curriculares Nacionais”. We conclude that there are social actors such as family and a school who are negatively assessed and sexuality and gender are taken as a unique and indistinct concepts.Serão apresentadas reflexões iniciais da pesquisa de doutorado Identidade de gênero no espaço escolar: possibilidades discursivas para superação da heteronormatividade, de Gonzalez (2017), desenvolvida no âmbito projeto “Corpos e identidades como práticas sociodiscursivas: estudos em Análise de Discurso Crítica”. Cumprindo nosso compromisso científico e político com a explanação crítica, em práticas sociais situadas, dos modos de agir e se relacionar (as inter-ações); construir sistemas de conhecimento (as representações) e, ainda, dos modos de ser e de identificar (as identificações) parcialmente (con)formadores de poderes-saberes-subjetividades em relações de gênero, discutimos aqui um aspecto do complexo processo social em curso que é a construção dos conceitos de “gênero social” e de “sexualidade” nos documentos político-pedagógicos nacionais, especificamente, aqui, nos Parâmetros Curriculares Nacionais. Concluímos que há atores como a família e a escola que são avaliados negativamente assim como a sexualidade e o gênero são tomados como um conceito único e indistinto, possuindo distintas relações com campos semânticos conceituais e co-ocorrências com termos que constroem suas redes semânticas de significados.UNESP2019-04-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/1060710.1590/1981-5794-1904-7ALFA: Revista de Linguística; v. 63 n. 1 (2019)1981-5794reponame:Alfa (São José do Rio Preto. Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/10607/8186https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/10607/8191Copyright (c) 2019 ALFA: Revista de Linguísticainfo:eu-repo/semantics/openAccessVieira, Viviane CristinaGonzalez, Carolina Gonçalves2019-04-15T19:45:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10607Revistahttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_serial&pid=1981-5794&lng=pt&nrm=isoPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpalfa@unesp.br1981-57940002-5216opendoar:2019-04-15T19:45:02Alfa (São José do Rio Preto. Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Lexical selection and semantic relations of co-occurrences of gender and sexuality in “Parâmetros curriculares nacionais”
Seleção lexical e relações semânticas das co-ocorrências de gênero e sexualidade nos parâmetros curriculares nacionais
title Lexical selection and semantic relations of co-occurrences of gender and sexuality in “Parâmetros curriculares nacionais”
spellingShingle Lexical selection and semantic relations of co-occurrences of gender and sexuality in “Parâmetros curriculares nacionais”
Vieira, Viviane Cristina
Gender
Sexuality
PCN
Pedagogical discourse
Lexical selection
Relations of co-occurrences
Gênero
Sexualidade
Discurso pedagógico
Co-ocorrência
Seleção lexical
PCN
title_short Lexical selection and semantic relations of co-occurrences of gender and sexuality in “Parâmetros curriculares nacionais”
title_full Lexical selection and semantic relations of co-occurrences of gender and sexuality in “Parâmetros curriculares nacionais”
title_fullStr Lexical selection and semantic relations of co-occurrences of gender and sexuality in “Parâmetros curriculares nacionais”
title_full_unstemmed Lexical selection and semantic relations of co-occurrences of gender and sexuality in “Parâmetros curriculares nacionais”
title_sort Lexical selection and semantic relations of co-occurrences of gender and sexuality in “Parâmetros curriculares nacionais”
author Vieira, Viviane Cristina
author_facet Vieira, Viviane Cristina
Gonzalez, Carolina Gonçalves
author_role author
author2 Gonzalez, Carolina Gonçalves
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira, Viviane Cristina
Gonzalez, Carolina Gonçalves
dc.subject.por.fl_str_mv Gender
Sexuality
PCN
Pedagogical discourse
Lexical selection
Relations of co-occurrences
Gênero
Sexualidade
Discurso pedagógico
Co-ocorrência
Seleção lexical
PCN
topic Gender
Sexuality
PCN
Pedagogical discourse
Lexical selection
Relations of co-occurrences
Gênero
Sexualidade
Discurso pedagógico
Co-ocorrência
Seleção lexical
PCN
description Fulfilling our scientific and political commitment with a critical explanation, in situated social practices, of ways of acting and relating (as inter-actions); systems of knowledge (as representations), as well as ways of identifying and identifying identity (as identifications) in terms of power-knowledge-subjectivities in gender relations, we discuss here an aspect of the complex ongoing social process of construction of the concepts of “social gender” and “sexuality” in national political-pedagogical policies, specifically, here, in the “Parâmetros Curriculares Nacionais”. We conclude that there are social actors such as family and a school who are negatively assessed and sexuality and gender are taken as a unique and indistinct concepts.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/10607
10.1590/1981-5794-1904-7
url https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/10607
identifier_str_mv 10.1590/1981-5794-1904-7
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/10607/8186
https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/10607/8191
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 ALFA: Revista de Linguística
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 ALFA: Revista de Linguística
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNESP
publisher.none.fl_str_mv UNESP
dc.source.none.fl_str_mv ALFA: Revista de Linguística; v. 63 n. 1 (2019)
1981-5794
reponame:Alfa (São José do Rio Preto. Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Alfa (São José do Rio Preto. Online)
collection Alfa (São José do Rio Preto. Online)
repository.name.fl_str_mv Alfa (São José do Rio Preto. Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv alfa@unesp.br
_version_ 1800214377451749376