Lexical selection and semantic relations of co-occurrences of gender and sexuality in “Parâmetros curriculares nacionais”
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Alfa (São José do Rio Preto. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/10607 |
Resumo: | Fulfilling our scientific and political commitment with a critical explanation, in situated social practices, of ways of acting and relating (as inter-actions); systems of knowledge (as representations), as well as ways of identifying and identifying identity (as identifications) in terms of power-knowledge-subjectivities in gender relations, we discuss here an aspect of the complex ongoing social process of construction of the concepts of “social gender” and “sexuality” in national political-pedagogical policies, specifically, here, in the “Parâmetros Curriculares Nacionais”. We conclude that there are social actors such as family and a school who are negatively assessed and sexuality and gender are taken as a unique and indistinct concepts. |
id |
UNESP-4_adb53da2ba4fe83574758e75fdf8b915 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10607 |
network_acronym_str |
UNESP-4 |
network_name_str |
Alfa (São José do Rio Preto. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Lexical selection and semantic relations of co-occurrences of gender and sexuality in “Parâmetros curriculares nacionais”Seleção lexical e relações semânticas das co-ocorrências de gênero e sexualidade nos parâmetros curriculares nacionaisGenderSexualityPCNPedagogical discourseLexical selectionRelations of co-occurrencesGêneroSexualidadeDiscurso pedagógicoCo-ocorrênciaSeleção lexicalPCNFulfilling our scientific and political commitment with a critical explanation, in situated social practices, of ways of acting and relating (as inter-actions); systems of knowledge (as representations), as well as ways of identifying and identifying identity (as identifications) in terms of power-knowledge-subjectivities in gender relations, we discuss here an aspect of the complex ongoing social process of construction of the concepts of “social gender” and “sexuality” in national political-pedagogical policies, specifically, here, in the “Parâmetros Curriculares Nacionais”. We conclude that there are social actors such as family and a school who are negatively assessed and sexuality and gender are taken as a unique and indistinct concepts.Serão apresentadas reflexões iniciais da pesquisa de doutorado Identidade de gênero no espaço escolar: possibilidades discursivas para superação da heteronormatividade, de Gonzalez (2017), desenvolvida no âmbito projeto “Corpos e identidades como práticas sociodiscursivas: estudos em Análise de Discurso Crítica”. Cumprindo nosso compromisso científico e político com a explanação crítica, em práticas sociais situadas, dos modos de agir e se relacionar (as inter-ações); construir sistemas de conhecimento (as representações) e, ainda, dos modos de ser e de identificar (as identificações) parcialmente (con)formadores de poderes-saberes-subjetividades em relações de gênero, discutimos aqui um aspecto do complexo processo social em curso que é a construção dos conceitos de “gênero social” e de “sexualidade” nos documentos político-pedagógicos nacionais, especificamente, aqui, nos Parâmetros Curriculares Nacionais. Concluímos que há atores como a família e a escola que são avaliados negativamente assim como a sexualidade e o gênero são tomados como um conceito único e indistinto, possuindo distintas relações com campos semânticos conceituais e co-ocorrências com termos que constroem suas redes semânticas de significados.UNESP2019-04-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/1060710.1590/1981-5794-1904-7ALFA: Revista de Linguística; v. 63 n. 1 (2019)1981-5794reponame:Alfa (São José do Rio Preto. Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/10607/8186https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/10607/8191Copyright (c) 2019 ALFA: Revista de Linguísticainfo:eu-repo/semantics/openAccessVieira, Viviane CristinaGonzalez, Carolina Gonçalves2019-04-15T19:45:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10607Revistahttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_serial&pid=1981-5794&lng=pt&nrm=isoPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpalfa@unesp.br1981-57940002-5216opendoar:2019-04-15T19:45:02Alfa (São José do Rio Preto. Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Lexical selection and semantic relations of co-occurrences of gender and sexuality in “Parâmetros curriculares nacionais” Seleção lexical e relações semânticas das co-ocorrências de gênero e sexualidade nos parâmetros curriculares nacionais |
title |
Lexical selection and semantic relations of co-occurrences of gender and sexuality in “Parâmetros curriculares nacionais” |
spellingShingle |
Lexical selection and semantic relations of co-occurrences of gender and sexuality in “Parâmetros curriculares nacionais” Vieira, Viviane Cristina Gender Sexuality PCN Pedagogical discourse Lexical selection Relations of co-occurrences Gênero Sexualidade Discurso pedagógico Co-ocorrência Seleção lexical PCN |
title_short |
Lexical selection and semantic relations of co-occurrences of gender and sexuality in “Parâmetros curriculares nacionais” |
title_full |
Lexical selection and semantic relations of co-occurrences of gender and sexuality in “Parâmetros curriculares nacionais” |
title_fullStr |
Lexical selection and semantic relations of co-occurrences of gender and sexuality in “Parâmetros curriculares nacionais” |
title_full_unstemmed |
Lexical selection and semantic relations of co-occurrences of gender and sexuality in “Parâmetros curriculares nacionais” |
title_sort |
Lexical selection and semantic relations of co-occurrences of gender and sexuality in “Parâmetros curriculares nacionais” |
author |
Vieira, Viviane Cristina |
author_facet |
Vieira, Viviane Cristina Gonzalez, Carolina Gonçalves |
author_role |
author |
author2 |
Gonzalez, Carolina Gonçalves |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vieira, Viviane Cristina Gonzalez, Carolina Gonçalves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gender Sexuality PCN Pedagogical discourse Lexical selection Relations of co-occurrences Gênero Sexualidade Discurso pedagógico Co-ocorrência Seleção lexical PCN |
topic |
Gender Sexuality PCN Pedagogical discourse Lexical selection Relations of co-occurrences Gênero Sexualidade Discurso pedagógico Co-ocorrência Seleção lexical PCN |
description |
Fulfilling our scientific and political commitment with a critical explanation, in situated social practices, of ways of acting and relating (as inter-actions); systems of knowledge (as representations), as well as ways of identifying and identifying identity (as identifications) in terms of power-knowledge-subjectivities in gender relations, we discuss here an aspect of the complex ongoing social process of construction of the concepts of “social gender” and “sexuality” in national political-pedagogical policies, specifically, here, in the “Parâmetros Curriculares Nacionais”. We conclude that there are social actors such as family and a school who are negatively assessed and sexuality and gender are taken as a unique and indistinct concepts. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-04-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/10607 10.1590/1981-5794-1904-7 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/10607 |
identifier_str_mv |
10.1590/1981-5794-1904-7 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/10607/8186 https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/10607/8191 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 ALFA: Revista de Linguística info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 ALFA: Revista de Linguística |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNESP |
publisher.none.fl_str_mv |
UNESP |
dc.source.none.fl_str_mv |
ALFA: Revista de Linguística; v. 63 n. 1 (2019) 1981-5794 reponame:Alfa (São José do Rio Preto. Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Alfa (São José do Rio Preto. Online) |
collection |
Alfa (São José do Rio Preto. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Alfa (São José do Rio Preto. Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
alfa@unesp.br |
_version_ |
1800214377451749376 |