A “última canção” de Andrzej Wajda: : Afterimage (2016) e o retorno da cinebiografia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bertoncello Fontes, Ana Paula
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Faces da História
Texto Completo: https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2288
Resumo: This article aims to discuss the last production of polish diretor Andrzej Wajda (1926-2016). Wajda revisits the past of the stalinist period, in 1948, narrating the insertion of Socialist Realism in a Poland occupied by the Soviets, after the Second World War. Artists, musicians, literati and filmmakers were affected by this artistc preject, including Wajda. Thus, the plot develops in the final years of the painter and avant-garde artist Wladyslaw Strzeminski, showing his resistance to this aesthetic language adopted by the regime. This biopic was produced in a context of increasing acquiescence to the rhetoric of the far-right government, Law and Justice party. In this way, we intend to reflect on the cinematographic discourse of the film, proposing na analysis of its production context and its codification.
id UNESP-6_09d3bd25618ffd301d94ac156906b4ec
oai_identifier_str oai:seer.assis.unesp.br:article/2288
network_acronym_str UNESP-6
network_name_str Faces da História
repository_id_str
spelling A “última canção” de Andrzej Wajda: : Afterimage (2016) e o retorno da cinebiografiaAfterimage; Andrzej Wajda; Cinebiografia.Afterimage; Andrzej Wajda; Biopic.This article aims to discuss the last production of polish diretor Andrzej Wajda (1926-2016). Wajda revisits the past of the stalinist period, in 1948, narrating the insertion of Socialist Realism in a Poland occupied by the Soviets, after the Second World War. Artists, musicians, literati and filmmakers were affected by this artistc preject, including Wajda. Thus, the plot develops in the final years of the painter and avant-garde artist Wladyslaw Strzeminski, showing his resistance to this aesthetic language adopted by the regime. This biopic was produced in a context of increasing acquiescence to the rhetoric of the far-right government, Law and Justice party. In this way, we intend to reflect on the cinematographic discourse of the film, proposing na analysis of its production context and its codification.O presente artigo objetiva discutir acerca da última produção do diretor polonês Andrzej Wajda (1926-2016). Em Afterimage (2016), Wajda retoma o passado do período stalinista, em 1948, ao narrar a inserção do Realismo Socialista numa Polônia ocupada por soviéticos, pós Segunda Guerra Mundial. Artistas, músicos, literatos e cineastas foram afetados por esse projeto artístico, incluindo Wajda. Assim, o enredo se desenvolve nos quatros anos finais da vida do pintor vanguardista Wladyslaw Strzeminski, mostrando a sua resistência à essa linguagem estética adotada pelo regime. Esta cinebiografia foi produzida em um contexto de crescente adesão dos poloneses a retórica do governo de extrema direita, representado pelo partido Lei e Justiça (PIS). Desta forma, pretendemos refletir acerca do discurso cinematográfico produzido por Wajda, propondo uma análise de seu contexto de produção e de sua codificação.UNESP2022-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos parestext/htmlapplication/pdfhttps://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2288Faces da História; Vol. 9 Núm. 1 (2022): A cultura cinematográfica e sua história; 289-304Faces da História; v. 9 n. 1 (2022): A cultura cinematográfica e sua história; 289-3042358-3878reponame:Faces da Históriainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2288/1958https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2288/1959Copyright (c) 2022 Ana Paula Bertoncello Fontesinfo:eu-repo/semantics/openAccessBertoncello Fontes, Ana Paula2022-06-28T13:45:32Zoai:seer.assis.unesp.br:article/2288Revistahttps://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoriaPUBhttps://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/oai||facesdahistoria@assis.unesp.br|| facesdahistoria@gmail.com2358-38782358-3878opendoar:2022-06-28T13:45:32Faces da História - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A “última canção” de Andrzej Wajda: : Afterimage (2016) e o retorno da cinebiografia
title A “última canção” de Andrzej Wajda: : Afterimage (2016) e o retorno da cinebiografia
spellingShingle A “última canção” de Andrzej Wajda: : Afterimage (2016) e o retorno da cinebiografia
Bertoncello Fontes, Ana Paula
Afterimage; Andrzej Wajda; Cinebiografia.
Afterimage; Andrzej Wajda; Biopic.
title_short A “última canção” de Andrzej Wajda: : Afterimage (2016) e o retorno da cinebiografia
title_full A “última canção” de Andrzej Wajda: : Afterimage (2016) e o retorno da cinebiografia
title_fullStr A “última canção” de Andrzej Wajda: : Afterimage (2016) e o retorno da cinebiografia
title_full_unstemmed A “última canção” de Andrzej Wajda: : Afterimage (2016) e o retorno da cinebiografia
title_sort A “última canção” de Andrzej Wajda: : Afterimage (2016) e o retorno da cinebiografia
author Bertoncello Fontes, Ana Paula
author_facet Bertoncello Fontes, Ana Paula
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bertoncello Fontes, Ana Paula
dc.subject.por.fl_str_mv Afterimage; Andrzej Wajda; Cinebiografia.
Afterimage; Andrzej Wajda; Biopic.
topic Afterimage; Andrzej Wajda; Cinebiografia.
Afterimage; Andrzej Wajda; Biopic.
description This article aims to discuss the last production of polish diretor Andrzej Wajda (1926-2016). Wajda revisits the past of the stalinist period, in 1948, narrating the insertion of Socialist Realism in a Poland occupied by the Soviets, after the Second World War. Artists, musicians, literati and filmmakers were affected by this artistc preject, including Wajda. Thus, the plot develops in the final years of the painter and avant-garde artist Wladyslaw Strzeminski, showing his resistance to this aesthetic language adopted by the regime. This biopic was produced in a context of increasing acquiescence to the rhetoric of the far-right government, Law and Justice party. In this way, we intend to reflect on the cinematographic discourse of the film, proposing na analysis of its production context and its codification.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2288
url https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2288
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2288/1958
https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2288/1959
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Ana Paula Bertoncello Fontes
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Ana Paula Bertoncello Fontes
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNESP
publisher.none.fl_str_mv UNESP
dc.source.none.fl_str_mv Faces da História; Vol. 9 Núm. 1 (2022): A cultura cinematográfica e sua história; 289-304
Faces da História; v. 9 n. 1 (2022): A cultura cinematográfica e sua história; 289-304
2358-3878
reponame:Faces da História
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Faces da História
collection Faces da História
repository.name.fl_str_mv Faces da História - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv ||facesdahistoria@assis.unesp.br|| facesdahistoria@gmail.com
_version_ 1800215832482021376