Fernando Spencer e o cinema de arte do Recife
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Faces da História |
Texto Completo: | https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2301 |
Resumo: | The Recife Art Cinema (RAC) operated in Recife for 14 years. It was created in 1961 by film critics Fernando Spencer, Celso Marconi, José de Souza Alencar and Ivan Soares, with Sunday sessions at Cine Soledade. It then moved to the Trianon and São Luiz cinemas and, in 1967, it began to have a permanent movie theater at the Cine Coliseu. The RAC followed the working patterns for the art and rehearsal movie theaters that emerged in France and reproduced in several countries, including Brazil. Its existence was fundamental in the consolidation of a cinematographic culture in the city of Recife in the 1960s and 1970s. This article describes the historical trajectory of RAC and the context of its experience from the perspective of the critic of Diario de Pernambuco Fernando Spencer, one of its main articulators. |
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Fernando Spencer e o cinema de arte do RecifeCinema de Arte do Recife; Fernando Spencer; Crítica cinematográfica; cinema de arte e ensaioThe Recife Art Cinema (RAC) operated in Recife for 14 years. It was created in 1961 by film critics Fernando Spencer, Celso Marconi, José de Souza Alencar and Ivan Soares, with Sunday sessions at Cine Soledade. It then moved to the Trianon and São Luiz cinemas and, in 1967, it began to have a permanent movie theater at the Cine Coliseu. The RAC followed the working patterns for the art and rehearsal movie theaters that emerged in France and reproduced in several countries, including Brazil. Its existence was fundamental in the consolidation of a cinematographic culture in the city of Recife in the 1960s and 1970s. This article describes the historical trajectory of RAC and the context of its experience from the perspective of the critic of Diario de Pernambuco Fernando Spencer, one of its main articulators.El Recife Art Cinema (CAR) funcionó en Recife durante 14 años. Fue creado en 1961 por los críticos de cine Fernando Spencer, Celso Marconi, José de Souza Alencar e Ivan Soares, con sesiones dominicales en el Cine Soledade. Luego funcionó en los cines Trianon y São Luiz y, en 1967, pasó a tener una sala permanente en el Cine Coliseu. El CAR siguió los patrones de trabajo de las salas de arte y ensayo que surgieron en Francia y se reprodujeron en varios países, incluido Brasil. Su existencia fue fundamental en la consolidación de una cultura cinematográfica en la ciudad de Recife en las décadas de 1960 y 1970. Este artículo describe la trayectoria histórica de la CAR y el contexto de su experiencia desde la perspectiva del crítico del Diario de Pernambuco Fernando Spencer, uno de sus principales articuladores.O Cinema de Arte do Recife (CAR) funcionou, no Recife, por 14 anos. Foi criado em 1961 pelos críticos cinematográficos Fernando Spencer, Celso Marconi, José de Souza Alencar e Ivan Soares, com sessões dominicais no Cine Soledade. Funcionou em seguida nos cinemas Trianon e São Luiz e, em 1967, passou a ter uma sala permanente no Cine Coliseu. O CAR seguia os moldes de funcionamento para as salas de arte e ensaio surgida na França e reproduzida em diversos países, incluindo o Brasil. Sua existência foi fundamental na consolidação de uma cultura cinematográfica na cidade do Recife nos anos 1960 e 1970. Este artigo descreve a trajetória histórica do CAR e o contexto de sua experiência a partir do olhar do crítico do Diario de Pernambuco Fernando Spencer, um de seus principais articuladores.UNESP2022-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos parestext/htmlapplication/pdfhttps://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2301Faces da História; Vol. 9 Núm. 1 (2022): A cultura cinematográfica e sua história; 83-106Faces da História; v. 9 n. 1 (2022): A cultura cinematográfica e sua história; 83-1062358-3878reponame:Faces da Históriainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2301/1940https://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2301/1941Copyright (c) 2022 Alexandre Figueirôa Ferreirainfo:eu-repo/semantics/openAccessFigueirôa Ferreira, Alexandre 2022-06-28T13:32:15Zoai:seer.assis.unesp.br:article/2301Revistahttps://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoriaPUBhttps://seer.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/oai||facesdahistoria@assis.unesp.br|| facesdahistoria@gmail.com2358-38782358-3878opendoar:2022-06-28T13:32:15Faces da História - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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