Spencer Tunick: photography, contemporary art and education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leite, Amanda Maurício Pereira
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654813
Resumo: The text presents the photographic production of the American Spencer Tunick. He suggests reflections on Photography, Contemporary Art and Education in the interfaces with works by Roland Barhtes (Camera Lucida: Reflections on Photography, 1984) and Jacques Rancière (The Emancipated Spectator, 2012). The images establish games between the things exhibited and the spectator's gaze. Human flesh is aligned, posed, and modeled from a vision - that of the photographer. We are faced with provocative images. Between opposites and distances made by the spectator, there are oppositions and equivalences. When taking photography as art and as educational bet we are susceptible to the artificial, the manufactured, the eventuality, the imprecise, the hypothetical; to the improbable. Perhaps we are also facing more experimental educational bets, which concentrate on seeing and thinking photography through freer and less scholarly ways.
id UNICAMP-19_c6414a766b6355971172dddd09a1ba51
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8654813
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Spencer Tunick: photography, contemporary art and educationSpencer Tunick: fotografía, arte contemporáneo y educationSpencer Tunick: fotografia, arte contemporânea e apostas educativasSpencer TunickPhotographyContemporary ArtSpencer TunickFotografiaArte ContemporâneaSpencer TunickFotografíaArte ContemporáneoThe text presents the photographic production of the American Spencer Tunick. He suggests reflections on Photography, Contemporary Art and Education in the interfaces with works by Roland Barhtes (Camera Lucida: Reflections on Photography, 1984) and Jacques Rancière (The Emancipated Spectator, 2012). The images establish games between the things exhibited and the spectator's gaze. Human flesh is aligned, posed, and modeled from a vision - that of the photographer. We are faced with provocative images. Between opposites and distances made by the spectator, there are oppositions and equivalences. When taking photography as art and as educational bet we are susceptible to the artificial, the manufactured, the eventuality, the imprecise, the hypothetical; to the improbable. Perhaps we are also facing more experimental educational bets, which concentrate on seeing and thinking photography through freer and less scholarly ways.El texto presenta la producción fotográfica de Spencer Tunick, fotógrafo estadounidense. En el caso de las mujeres, se trata de una de las más importantes de la historia. Las imágenes establecen juegos entre las cosas expuestas y la mirada del espectador. La carne humana es alineada, colocada en pose y modelada a partir de una visión - la del fotógrafo. Estamos ante imágenes provocativas. Entre cerca y distanciamientos hechos por el espectador, existen oposiciones y equivalencias. Al tomar la fotografía como arte y como apuesta educativa somos susceptibles al artificial, al fabricado, a la eventualidad, al impreciso, al hipotético; a lo improbable. Quizá estemos también ante apuestas educativas más experimentales, que se concentren en ver y pensar la fotografía por vías más libres y menos escolarizadoras.O texto apresenta a produção fotográfica de Spencer Tunick, fotógrafo estadunidense. Sugere reflexões sobre Fotografia, Arte Contemporânea e Educação nas interfaces com obras de Roland Barhtes (A Câmara Clara, 1984) e Jacques Rancière (O espectador emancipado, 2012). As imagens estabelecem jogos entre as coisas expostas e o olhar do espectador. A carne humana é alinhada, colocada em pose e modelada a partir de uma visão – a do fotógrafo. Estamos diante de imagens provocantes. Entre proximidades e distanciamentos feitos pelo espectador, existem oposições e equivalências. Ao tomar a fotografia como arte e como aposta educativa estamos suscetíveis ao artificial, ao fabricado, a eventualidade, ao impreciso, ao hipotético; ao improvável. Quiçá estejamos também diante apostas educativas mais experimentais, que se concentrem em ver e pensar a fotografia por vias mais livres e menos escolarizantes.  Universidade Estadual de Campinas2019-10-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865481310.20396/etd.v21i4.8654813ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 4 (2019): Des-cri(a)ções e(m) quase-educações; 908-925ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 4 (2019): Descriptions and quasi-educations; 908-925ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 4 (2019): Descripciones y cuasi educaciones; 908-9251676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654813/21541Brazil; 2019Brasil; 2019Brasil; 2019Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessLeite, Amanda Maurício Pereira2019-12-17T17:49:59Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8654813Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:31.261840ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Spencer Tunick: photography, contemporary art and education
Spencer Tunick: fotografía, arte contemporáneo y education
Spencer Tunick: fotografia, arte contemporânea e apostas educativas
title Spencer Tunick: photography, contemporary art and education
spellingShingle Spencer Tunick: photography, contemporary art and education
Leite, Amanda Maurício Pereira
Spencer Tunick
Photography
Contemporary Art
Spencer Tunick
Fotografia
Arte Contemporânea
Spencer Tunick
Fotografía
Arte Contemporáneo
title_short Spencer Tunick: photography, contemporary art and education
title_full Spencer Tunick: photography, contemporary art and education
title_fullStr Spencer Tunick: photography, contemporary art and education
title_full_unstemmed Spencer Tunick: photography, contemporary art and education
title_sort Spencer Tunick: photography, contemporary art and education
author Leite, Amanda Maurício Pereira
author_facet Leite, Amanda Maurício Pereira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leite, Amanda Maurício Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Spencer Tunick
Photography
Contemporary Art
Spencer Tunick
Fotografia
Arte Contemporânea
Spencer Tunick
Fotografía
Arte Contemporáneo
topic Spencer Tunick
Photography
Contemporary Art
Spencer Tunick
Fotografia
Arte Contemporânea
Spencer Tunick
Fotografía
Arte Contemporáneo
description The text presents the photographic production of the American Spencer Tunick. He suggests reflections on Photography, Contemporary Art and Education in the interfaces with works by Roland Barhtes (Camera Lucida: Reflections on Photography, 1984) and Jacques Rancière (The Emancipated Spectator, 2012). The images establish games between the things exhibited and the spectator's gaze. Human flesh is aligned, posed, and modeled from a vision - that of the photographer. We are faced with provocative images. Between opposites and distances made by the spectator, there are oppositions and equivalences. When taking photography as art and as educational bet we are susceptible to the artificial, the manufactured, the eventuality, the imprecise, the hypothetical; to the improbable. Perhaps we are also facing more experimental educational bets, which concentrate on seeing and thinking photography through freer and less scholarly ways.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654813
10.20396/etd.v21i4.8654813
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654813
identifier_str_mv 10.20396/etd.v21i4.8654813
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654813/21541
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2019
Brasil; 2019
Brasil; 2019
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 4 (2019): Des-cri(a)ções e(m) quase-educações; 908-925
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 4 (2019): Descriptions and quasi-educations; 908-925
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 4 (2019): Descripciones y cuasi educaciones; 908-925
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216654445019136