Spencer Tunick: photography, contemporary art and education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654813 |
Resumo: | The text presents the photographic production of the American Spencer Tunick. He suggests reflections on Photography, Contemporary Art and Education in the interfaces with works by Roland Barhtes (Camera Lucida: Reflections on Photography, 1984) and Jacques Rancière (The Emancipated Spectator, 2012). The images establish games between the things exhibited and the spectator's gaze. Human flesh is aligned, posed, and modeled from a vision - that of the photographer. We are faced with provocative images. Between opposites and distances made by the spectator, there are oppositions and equivalences. When taking photography as art and as educational bet we are susceptible to the artificial, the manufactured, the eventuality, the imprecise, the hypothetical; to the improbable. Perhaps we are also facing more experimental educational bets, which concentrate on seeing and thinking photography through freer and less scholarly ways. |
id |
UNICAMP-19_c6414a766b6355971172dddd09a1ba51 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8654813 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Spencer Tunick: photography, contemporary art and educationSpencer Tunick: fotografía, arte contemporáneo y educationSpencer Tunick: fotografia, arte contemporânea e apostas educativasSpencer TunickPhotographyContemporary ArtSpencer TunickFotografiaArte ContemporâneaSpencer TunickFotografíaArte ContemporáneoThe text presents the photographic production of the American Spencer Tunick. He suggests reflections on Photography, Contemporary Art and Education in the interfaces with works by Roland Barhtes (Camera Lucida: Reflections on Photography, 1984) and Jacques Rancière (The Emancipated Spectator, 2012). The images establish games between the things exhibited and the spectator's gaze. Human flesh is aligned, posed, and modeled from a vision - that of the photographer. We are faced with provocative images. Between opposites and distances made by the spectator, there are oppositions and equivalences. When taking photography as art and as educational bet we are susceptible to the artificial, the manufactured, the eventuality, the imprecise, the hypothetical; to the improbable. Perhaps we are also facing more experimental educational bets, which concentrate on seeing and thinking photography through freer and less scholarly ways.El texto presenta la producción fotográfica de Spencer Tunick, fotógrafo estadounidense. En el caso de las mujeres, se trata de una de las más importantes de la historia. Las imágenes establecen juegos entre las cosas expuestas y la mirada del espectador. La carne humana es alineada, colocada en pose y modelada a partir de una visión - la del fotógrafo. Estamos ante imágenes provocativas. Entre cerca y distanciamientos hechos por el espectador, existen oposiciones y equivalencias. Al tomar la fotografía como arte y como apuesta educativa somos susceptibles al artificial, al fabricado, a la eventualidad, al impreciso, al hipotético; a lo improbable. Quizá estemos también ante apuestas educativas más experimentales, que se concentren en ver y pensar la fotografía por vías más libres y menos escolarizadoras.O texto apresenta a produção fotográfica de Spencer Tunick, fotógrafo estadunidense. Sugere reflexões sobre Fotografia, Arte Contemporânea e Educação nas interfaces com obras de Roland Barhtes (A Câmara Clara, 1984) e Jacques Rancière (O espectador emancipado, 2012). As imagens estabelecem jogos entre as coisas expostas e o olhar do espectador. A carne humana é alinhada, colocada em pose e modelada a partir de uma visão – a do fotógrafo. Estamos diante de imagens provocantes. Entre proximidades e distanciamentos feitos pelo espectador, existem oposições e equivalências. Ao tomar a fotografia como arte e como aposta educativa estamos suscetíveis ao artificial, ao fabricado, a eventualidade, ao impreciso, ao hipotético; ao improvável. Quiçá estejamos também diante apostas educativas mais experimentais, que se concentrem em ver e pensar a fotografia por vias mais livres e menos escolarizantes. Universidade Estadual de Campinas2019-10-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865481310.20396/etd.v21i4.8654813ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 4 (2019): Des-cri(a)ções e(m) quase-educações; 908-925ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 4 (2019): Descriptions and quasi-educations; 908-925ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 4 (2019): Descripciones y cuasi educaciones; 908-9251676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654813/21541Brazil; 2019Brasil; 2019Brasil; 2019Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessLeite, Amanda Maurício Pereira2019-12-17T17:49:59Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8654813Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:31.261840ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Spencer Tunick: photography, contemporary art and education Spencer Tunick: fotografía, arte contemporáneo y education Spencer Tunick: fotografia, arte contemporânea e apostas educativas |
title |
Spencer Tunick: photography, contemporary art and education |
spellingShingle |
Spencer Tunick: photography, contemporary art and education Leite, Amanda Maurício Pereira Spencer Tunick Photography Contemporary Art Spencer Tunick Fotografia Arte Contemporânea Spencer Tunick Fotografía Arte Contemporáneo |
title_short |
Spencer Tunick: photography, contemporary art and education |
title_full |
Spencer Tunick: photography, contemporary art and education |
title_fullStr |
Spencer Tunick: photography, contemporary art and education |
title_full_unstemmed |
Spencer Tunick: photography, contemporary art and education |
title_sort |
Spencer Tunick: photography, contemporary art and education |
author |
Leite, Amanda Maurício Pereira |
author_facet |
Leite, Amanda Maurício Pereira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leite, Amanda Maurício Pereira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Spencer Tunick Photography Contemporary Art Spencer Tunick Fotografia Arte Contemporânea Spencer Tunick Fotografía Arte Contemporáneo |
topic |
Spencer Tunick Photography Contemporary Art Spencer Tunick Fotografia Arte Contemporânea Spencer Tunick Fotografía Arte Contemporáneo |
description |
The text presents the photographic production of the American Spencer Tunick. He suggests reflections on Photography, Contemporary Art and Education in the interfaces with works by Roland Barhtes (Camera Lucida: Reflections on Photography, 1984) and Jacques Rancière (The Emancipated Spectator, 2012). The images establish games between the things exhibited and the spectator's gaze. Human flesh is aligned, posed, and modeled from a vision - that of the photographer. We are faced with provocative images. Between opposites and distances made by the spectator, there are oppositions and equivalences. When taking photography as art and as educational bet we are susceptible to the artificial, the manufactured, the eventuality, the imprecise, the hypothetical; to the improbable. Perhaps we are also facing more experimental educational bets, which concentrate on seeing and thinking photography through freer and less scholarly ways. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654813 10.20396/etd.v21i4.8654813 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654813 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v21i4.8654813 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654813/21541 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2019 Brasil; 2019 Brasil; 2019 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 4 (2019): Des-cri(a)ções e(m) quase-educações; 908-925 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 4 (2019): Descriptions and quasi-educations; 908-925 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 4 (2019): Descripciones y cuasi educaciones; 908-925 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216654445019136 |